EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

79. výročí konce 2. světové války v Evropě

 08. 05. 2024      kategorie: Vojenská historie      38 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Dne 8. května 1945 byla oficiálně podpesána bezpodmínečná kapitulace veškerých německých vojsk na všech frontách a tím prakticky skončila 2. světová válka v Evropě.

osvobozeni_01
Foto: Generál Alfred Jodl podepisuje v Remeši bezpodmínečnou kapitulaci nacistického Německa | Wikimedia Commons / Public domain

Některé jednotky (hlavně fanatičtí Waffen-SS) se však i po podepsání kapitulace odmítly vzdát a byly ochotny si prorazit cestu do amerického zajetí i násilně.

Stalo se tomu například u demarkační čáry na silnici ve směru na Písek a Strakonice se od konce dubna 1945 hromadily tisíce německých vojáků i evakuovaných civilistů z území obsazených Rudou armádou.

Přes linii do amerického zajetí však směli Němci postupovat jen do půlnoci mezi 8. a 9. květnem; pak už spojenecká dohoda přechody k Američanům nedovolovala. Německé jednotky tak uvízly v kotli u Slivice, kde se pak odehrála poslední velká bitva 2. světové války.

Na této bitvě se podílely útvary tří ukrajinských frontů i jednotky XII. sboru americké armády. Ohromné seskupení Spojenců tehdy bojovalo s asi šesti tisíci vojáky Wehrmachtu a Waffen-SS (jednalo se o zbytky všemožných útvarů a jednotek). Význam bojů podtrhuje i její konec a německá kapitulace za účasti význačných válečných stratégů. Za Němce ji podepsal generál Pückler, za sovětskou armádu generál Serjogin a za Američany plukovník Allison. Stalo se tak v noci na 12. května v rakovickém mlýně. Gen. Pückler se následně 12. května 1945 nad ránem zastřelil.

osvobozeni_03
Foto: Generál Pückler | Bundesarchiv / Public domain

Ještě dnes jsou u Milína a Slivice patrné stopy těžkých bojů. Sám jsem zde detektorem kovu před lety našel německé a ruské artefakty a části výstroje. Od konce války je celá oblast řadu let navštěvována hledači pokladů, kteří zde nalezli zajímavé předměty.

2. světová válka byla nejstrašnějším konfliktem všech dob a my můžeme jen doufat, že se nic podobného již nebude opakovat. Avšak poslední dobou se mi stále více zdá, že lidé již zapomněli, jaké hrůzy válka přináší.

Zdroj: britannica

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Pepík Knedlík

10. 05. 2024, 07:51

Vaclav Flek
Jestli co jste napsal myslite vážně, tak stejný přístup měla i armáda USA. PROSTE JEN BOJOVAT S NĚMCI.
"Ruda armada bojovala s wehrmachtem na nasem uzemi stejne, jako bojovala na jakemkoliv jinem teritoriu, kde se s nim utkala.Jinymi slovy, o zadnou "osvoboditelskou misi", o to v te dobe rozhodne neslo" ...

Vaclav Flek

10. 05. 2024, 22:52

Pepik Knedlik :

Jako jiz vicekrat v teto diskusi, opet nechapu, proc mne to pisete a co mi vlastne chcete sdelit ? Je prece zjevne, ze jak Ruda armada, tak armady zapadnich Spojencu musely v tazeni proti Treti risi bojovat na vsech usecich fronty, kde to strategicka situace vyzadovala. Presto jeich pristup v prubehu valky a take po valce nelze vubec srovnavat ! Proste, kdyz dva delaji totez, nebyva to totez. Ja jsem uvedl mozna malo vyznamny, ale jiste neprehlednutelny priklad - totiz rozdily, s jakymi se slavi osvobozeni Americany (treba v Plzni) a osvbozeni Rudou armadou (treba v Praze). Asi to ma svuj duvod a verim, ze jej chapete.

Pepík Knedlík

10. 05. 2024, 23:25

Vaclav Flek
Plzeň opravdu osvobodila US armada? Chápu, že malá lež je stále lež. Podil na osvobození Plzně US armadou je stejný jako "statečný" boj Britanie o Singapur r 1942. Jeden prijel jako vítěz do města bez boje a je dodnes co "oslavovat" jen v Česku a druhy se vzdal bez boje a je ve světě slavnější i knihy popisují tu "krásnou" Britskou zbabelost a ostudu.

Vaclav Flek

11. 05. 2024, 00:00

Pepík Knedlík

Nevim, zda srovnani dobyti Singapuru a dobyti Plzne je zcela na miste, dle meho nazoru asi ne. Je ovsem pravdou, ze v obou pripadech slo o finalni vysledek predchoziho tvrdeho vojenskeho tazeni - v jednom pripade japonskeho postupu napric Malajskem, ve druhem americkeho postupu napric Nemeckem. Konecnym vysledkem v obou pripadech bylo, ze obe velka mesta padla do rukou vitezu temer bez boje (ale prave proto, ze ty boje probehly jiz predtim !). Tim ale ta analogie konci. Pokud mate dojem, ze Plzen neosvobodili Americane, mate asi na mysli, ze ji osvobodili mistni povstalci. Tomu ja neverim, ale i kdyby tomu tak (teoreticky) bylo, otazkou je, jak by to bylo mozne ? Prece dobrovolnym odchodem nemeckych vojsk do americkeho zajeti...

Cekal jsem, ze mi odpovite na muj predchozi prispevek, z nehoz cast znovu cituji : "... Z teto formulace vyplyva, ze se stretu u Sivice ucastnily jednotky tri sovetskych frontu. To je samozrejme nesmysl (jde nejspise o autoruv preklep nebo spatne vyjadreni), na coz jsem upozornil. Proto nechapu, proc pisete, ze jsem zklamal ?"...

Monarchista

11. 05. 2024, 18:37

O osvobození Plzně nevím jak to bylo opravdu. Ale staří Plzenáci byli v šoku jak k nim vedení US přistupovalo. Nebudu je zde pomlouvat, pro ně byla Plzeň jen další město Německa. Moje teta, tehdy mladá dívka mi vyprávěla. Byl ročník jako pan Suchý a znala se s nim. Nevzpomínala na americké vojáky moc dobře. Oslavy ano, na oslavy se dávalo hodně peněz a to je vše.,

Pepík Knedlík

11. 05. 2024, 21:45

Vaclav Flek
Velice se omlouvám, ale boje v Protektoratu me nikdy nezajimaly az boje na jižní Morave kde zahynul Kurt Knispel.
Jste úžasný diskuter a filozof. Přesně jste odhad příměr mezi Plzeni a Singapurem.
Diky

Pepík Knedlík

09. 05. 2024, 22:00

Marty
Uz jsi oslovil svý rodiče či prarodiče, jestli je osvobodil Sovet nebo Amik? Asi ne a tak budeš zřejmě privadrovalec ze Slovenska, Maďarska, Bulharska, Ukrajiny nebo z Rumunska. Tyhle etnika po valce prijeli na pozvání Beneše a rabovali i kradli Německý majetek po odsunutych Němcich. Psát, číst neumeli i žádný vztah k přírodě a hospodářství. Běžně jedna rodina negramotu z východu at Slovak, Ukrajinec, Rumun, Bulhar či Maďar nebyl schopný ovládat techniku v opustenych fabrikach. Otec říkal, že když videl Slovák, co prijel "pozvednout" sudety po válce šupleru, tak si s ní čistil nehty. Nikdy pry nepochopil jak funguje a to bylo se vším.
Korunu vsemu dali bolševici, když na Sever i Západ presunuli cikány ze Slovensks a Prahy.
Dnes i cikani umí psát Marty ...

Slavoslav

10. 05. 2024, 05:56

sranda je, že ty tupelo zjavne ani len netušíš, že jednou z hlavných bojových síl čo sa podieľala na oslobodení nášho územia boli Rumuni

Monarchista

11. 05. 2024, 18:38

Padlo jich u nás a také Rumuni a také .

Pepík Knedlík

11. 05. 2024, 21:59

Mon
Ano, Rumuni se fakt drali vpred jako tank 102 Rudy, ale já psal co následovalo po válce a nebylo zrovna Televariete nebo Ein Kessel Buntes.
Český Rabovaci gardy si v ničem nezadaly nemeckymi SS. Po nich prisel *mor* z východu, který kradl a porazel dobytek po Nemcich.
Nemce pozval do Cech Přemysl Otakar, aby osidlili nevlidny pohraničí, který Češi nechteli obdelavat .... Vše fungovalo až ...
Za vse co bylo pred i po válce mohl Beneš.

Pepík Knedlík

09. 05. 2024, 09:52

Marty
Nevim co myslíš. O Sovětech to jasný o US armade taky. Čerpám z historických pramenu z Plzně.
Jestli te zajímá Karlsbad, který rovněž neosvobodili Amíci:
http://www.fofifo.wz.cz/

Marty

09. 05. 2024, 09:59

Pepík Knedlík
kolik domů pozemní jednotky US Army vypálili, či snad bojovali proti ČS armádě? kolik let toto uzemí okupovali? kdo uzemí osvobodil? slovenští partyzáni/rudá armáda? Německé jednotky tedy byly naše spřátelené a bránili náš stát? nerozumím

Pepík Knedlík

09. 05. 2024, 10:16

Marty
Oprava, celkem pri velice "tvrdych" bojich s Nemci zahynulo 116 US vojáků v Západních Čechách. Ovsem pozor, byly to Sudety, který patrily Nemecku a občané říše se po pravu citili okupovanymj, protože US armada byla jejich nepritel. Proto taky je nikdo z Němců nevital.
Taková byla skutečnost, ale zároveň nechci pominout statečnost osvoboditelů Čech a Moravy.

Marty

09. 05. 2024, 10:46

Pepík Knedlík
po právu? inu podle toho stejného byla Morava a Slezsko pod ochranou Německé říše a RA byla dobyvatel a povstalci jen kriminálníci, Slovensko bylo samostatný stát kde RA neměla vubec co dělat, na rozdíl od Německých jednotek které byly Slovenským spojencem... tak jak to tedy je? ze kterého uhlu se na věci mám dívat?

Pepík Knedlík

09. 05. 2024, 11:04

Marty
Jenže jak asi víš, tak Sudety podle dohody čtyř států v Mnichově 1938 patrily Německu. Osvobození Protektotatu vznik 15.03. 1939 byla jiná píseň.
Trochu se v tom motaš.

Marty

09. 05. 2024, 11:11

Pepík Knedlík
ahá, no tím pádem jim toto území dlužíme ovšem do dnes, nebo ne? a kolik že států uznávalo protektorátní uzemí krom Německa? Itálie, Maďarsko, Sovětský Svaz, Japonsko... nerozumím rozdílu, prosím rozveďte a mohu se dále zeptat když ste již vzpomenul na osvoboditele Moravy i dobyvatele západních Čech, kdo osvobozoval Prahu? o povstalcích teď nemluvím, myslím že se shodneme že ti byly vesměs na většině uzemí

Pepík Knedlík

09. 05. 2024, 11:23

Marty
Víš neco o anulaci dohody z roku 1938? Jednu část z ni ma Britanie stale aktivní.
Jinak jsi zdatný internetový uzivatel a určitě máš v knihy, který ti dají odpovědi na další otazky.
Sudety samozřejmě nebyly jen západní, ale severní a dokonce část patrila historicky Rakousku.

Marty

09. 05. 2024, 11:32

Pepík Knedlík
proč se mi na všechny otázky zdráháte odpovědět přímo a jasně? na internetu přece lze nalézt různé i zavádějící interpretace onich událostí
tak že US Army dobývala výhradně ale za to veškeré území sudet, zatím co na jiné uzemí bývalého a podle vás v tu dobu zcela nelegálního státu - československa nevstoupila?

Pepík Knedlík

09. 05. 2024, 12:10

Marty
Szdety a Protektorat neni stejný

Marty

09. 05. 2024, 12:13

Pepík Knedlík
ano, tomu rozumím, a dál tedy?

Pepík Knedlík

09. 05. 2024, 12:48

Marty
Skvělý a ten si dej otazku kdo osvobodil tvoje prarodiče případně rodiče od nacismu.
Me rodiče neosvobodil nikdo. Část mé rodiny zijici na severu a západě neosvobodil nikdo. Proč? Protože byli a jsou nemecky národnosti případně rakouský.
To ovsem nezmena, že se vyhýbám diskuzi a nsopak chápu jsky to bylo.
Ještě takový fovezek k vyhnání Čechů ze sudet v roce 38 až 39. Mnoho Čechů zůstalo v Sudetech, protoze zili společně s nemci v poklidu a měli smíšený rodiny.

Pepík Knedlík

09. 05. 2024, 12:49

Dovětek k vyhnání ...

Monarchista

11. 05. 2024, 18:42

U Rokycan bojovali US velmi dobře. Celkové ztráty uvádějí do tří set,přesněji méně.,teď nevím přesně

Vaclav Flek

09. 05. 2024, 00:47

Myslim, ze se po dlouhych desetiletich od listopadu 89, kdy se o techto vecech zacalo diskutovat otevreneji, velmi pomalu dostavame k meritu veci. Nemcum v ceskem prostoru, nejenom jednotkam wehrmachtu ci SS, ale i zamestnancum protektoratni spravy ci jejich rodinnym prislusnikum, slo v kvetnovych dnech prece o jedine - dostat se do americkeho zajeti, jinymi slovy nepadnout do zajeti sovetskeho. Pro tento cil byli odhodlani i zabijet kohokoliv, kdo se jim postavi na odpor, jen aby se dostali do americkych linii. Myslim proto, ze pouze stacilo, aby ceska strana jeste pred prichodem Rude armady nechala vsechny Nemce projet na zapad, a mnoho krveproliti, se kterymi mame majove dny roku 1945 bohuzel take spojene, se nemuselo prihodit.
V clanku nerozumim dvema vecem - a) Vete : "...německá kapitulace za účasti význačných válečných stratégů. Za Němce ji podepsal generál Pückler, za sovětskou armádu generál Serjogin a za Američany plukovník Allison...". Ja v zadnem jmenu "vyznamneho valecneho stratega" nenachazim ?. b) Vete : "Na této bitvě se podílely útvary tří ukrajinských frontů..." prilis neverim. Je pravdou, ze se tyto tri fronty podilely na valecnych akcich na uzemi byvaleho Ceskoslovenska, nicmene stret u Slivice byl ve sve dobe vnimam jako celkem marginalni zalezitost, na ktere se rozhodne nemusely podilet jednotky tri frontu. Pouze casem jeho symbolika vzrostla, ale ani tak se tam akce tri frontu naraz nevejdou...

Martin23 .

09. 05. 2024, 00:56

pan Flek:

pane Fleku, mám to taky tak, vím že se událost snadno hodnotí z odstupem času a dostatkem informací, ale skutečně nechápu o co našim lidem šlo. Pomsta? Nebo si mysleli že vytvoří nátlak na Američany a ti nám přijedou pomoci? Vážně nevím.

Pepík Knedlík

09. 05. 2024, 08:34

To myslete, že by nemci opustili Ostravsko dobrovolně? Stejne jako jižní Moravu? Naivní představa .....
Proč vlastně branili Berlín? Stačilo kapitulaci vyhlasit o půl roku driv....
Tak jste to myslel?
Tentokrát jse zklamal pane Fleku.

Vaclav Flek

09. 05. 2024, 20:21

Pepik Knedlik

Vubec nechapu, co mi vytykate, ja jsem prece nic o Ostravsku ani o jizni Morave nepsal. Ohradil jsem se pouze proti vyjadreni v clanku, ktere znelo : "...Německé jednotky tak uvízly v kotli u Slivice, kde se pak odehrála poslední velká bitva 2. světové války. Na této bitvě se podílely útvary tří ukrajinských frontů...". Z teto formulace vyplyva, ze se stretu u Sivice ucastnily jednotky tri sovetskych frontu. To je samozrejme nesmysl (jde nejspise o autoruv preklep nebo spatne vyjdreni), na coz jsem upozornil. Proto nechapu, proc pisete, ze jsem zklamal ? Nebo mate na mysli neco jineho ? Pak ale vubec nechapu, co ?

Monarchista

11. 05. 2024, 18:45

Přátelé, Vy dva přestaňte se prosím hádat, oba chcete jedno a nějak si neroumíte, řekl bych, že Pepa je mladík "nabušený" informacemi a chce nám je sdělit. Jsme přece na jedné lodi. Děkuji Vám.

Pepík Knedlík

08. 05. 2024, 19:46

Každopádně Sovětská armáda osvobodila podstatnou část Čech. Anabaze US armády v Plzni mě přivádí do rozpaků.

Vaclav Flek

09. 05. 2024, 01:13

Pepik Knedlik

Dve poznamky k vasemu prispevku o dvou vetach : 1) S prvni vetou se da jiste souhlsit, ovsem ja bych zprofanovany vyraz "osvobodila" vymenil za vyraz "obsadila". 2) Nevim, proc postupu americke armady v zapadnich Cechach rikate "anabaze". Pattonovo 3. armada se drala dopredu stejne jako v predchozich valecnych mesicich, a jiste by nejpozdeji 7. kvetna (spise vsak drive) dojela do Prahy. Byla vsak zastavena rozkazy z nejvyssiho velitelstvi, ktere si ani Patton neodvazil porusit, jakkoliv se skripenim zubu. Lidska fantazie je vsak bezbreha a tak mam i knihu o tom, co by se stalo, kdyby Patton dany rozkaz porusil (Christopher Leopold : "Blood and Guts is going Nuts" (1976).

Pepík Knedlík

09. 05. 2024, 08:28

Vaclav Flek
1. V roce 45 osvobodila a v 68 okupovala Sovětská armáda. To je realita.
2. US armáda neosvobodila celý Západní Cechy, ale okupovala. Nikdo z nemcu je nevital. Ano, některý český města navštívila stejně jako Plzeň. Plzensky povstání bylo i bez jejich přítomnosti úspěšný. Co vlastně udelala US armada pro občany? Přísný rezim se zakazem vycházení. Němečtí vojaci meli volný pohyb bez omezeni a stravovali se u Američanů. Celkem zahynulo US asi 160 vojáků z důsledku nehod způsobeny alkoholem. Patton se prochazel po zniceny Skodovce a chvalil dobrou praci ZS letectva.

Marty

09. 05. 2024, 09:00

Pepík Knedlík
můžete prosím své výroky nějak upřesnit?

Slavoslav

09. 05. 2024, 12:37

v 45 tom nas rusacka armaada oslobodila od nemcov, hodiniek, hydiny, koni ako aj mnohych obcanov ceskoslovenska ktore odvliekla do ZSSR a stiahla sa az po ultimate z USA a po tom co si zabezpecila, ze dalsie volby vyhraju komunisti

ze o tom nejaky pepik nevie nie je prekvapujuce

Marty

09. 05. 2024, 12:40

Slavoslav
:joy::thumbsup:

Slavoslav

09. 05. 2024, 13:29

Marty

čo myslíš, tuší vôbec Pepík, že odchod rusakov bol vynútený, lebo USA povedali, ze stiahnu svojich vojakov len v pripade ak vypadne aj rusák ako bolo dohodnuté? nie je náhoda, ze Ceskolsovensko ktore bolo ciastocne oslobodene USA a Juhoslavia ktora sa oslobodila sama boli jedine staty z ktorych rusak isiel do prdele z ktorej prisiel

Marty

09. 05. 2024, 19:19

Slavoslav
netuší, to sem uplně v klidu:joy:ale zkusil sem mu dát šanci se teda vypovídat do sytosti a nějak sem se toho moc nedozvěděl,škoda, mohlo bejt víc legrac:joy:

Vaclav Flek

10. 05. 2024, 01:01

Pepik Knedlik

Bohuzel s vami nemohu souhlasit. Ruda armada bojovala s wehrmachtem na nasem uzemi stejne, jako bojovala na jakemkoliv jinem teritoriu, kde se s nim utkala.Jinymi slovy, o zadnou "osvoboditelskou misi", o to v te dobe rozhodne neslo, a rudoarmejci se take podle toho chovali. Proc se  asi podle vas slavi tak pompezni oslavy osvobozeni Plzne v protikladu s oslavami
sovetskeho"osvobozeni" vetsiny ceskych a slovenskych mest ? Jinak se domnivam, ze Patton bombardovane Skodovy zavody vubec nenavstivil

Monarchista

11. 05. 2024, 18:52

Padlo u nás 144000 vojáků Rudé armády a v SNP l9000 partyzánů a 2 naši generálové. Vidíte a stejně obyčejný blb jménem Hřib nechal strahnou památník Koněva. To se děje v celé Evropě, Tady můžeme psát a je nám to k ničemu, Rusko zvítězí a Evropa bude bezradná.