Bezpilotní letoun XRQ-73 s hybridním pohonem: budoucí podpora leteckých operací americké armády
Americká společnost Northrop Grumman pracuje na vývoji bezpilotního letounu (UAV) XRQ-73, vybaveného hybridním pohonem. Tento letoun má bezocasý tvar létajícího křídla, který je dost podobný letounům RQ-170 Sentinel, P-175 Polecat či X-44A společnosti Lockheed Martin Skunk Work.
Foto: Bezpilotní letoun XRQ-73 s hybridním pohonem | Northrop Grumman
Práce na novém UAV jsou součástí programu Series Hybrid Electric Propulsion Aircraft Demonstration. Očekává se, že díky pokročilému hybridnímu pohonnému systému bude dron schopen létat mnohem déle než stávající stroje. UAV je dílem společnosti Scaled Composites (vlastněné firmou Northrop Grumman) v zájmu Agentury pro pokročilé obranné výzkumné projekty - DARPA.
Práce na vývoji dronu XRQ-73 jsou přímou součástí programu X-prime vedeného agenturou DARPA. Jeho cílem je aplikovat pokročilé technologie, včetně hybridního a elektrického pohonu, za účelem vytvoření a nasazení různých letadel.
Svůj první let tak XRQ-73 uskuteční pravděpodobně ještě před koncem roku 2024. Stroj váží 567 kg a jeho hybridní pohonné ústrojí nabízí zvýšenou účinnost, delší životnost a nižší provozní náklady. Očekává se, že XRQ-73 se stane důležitou součástí budoucích leteckých operací americké armády.
Letoun XRQ-73 má bezocasý tvar létajícího křídla, který je dost podobný letounům RQ-170 Sentinel, P-175 Polecat či X-44A společnosti Lockheed Martin Skunk Work.
Velmi nápadné jsou dva poměrně velké vstupy vzduchu v horní části trupu. Tyto vstupy jsou umístěny po obou stranách středové části trupu, která má vpředu dva obdélníkové otvory, jež se zdají být další sadou vstupů. Není přesně jasné, k čemu slouží, avšak jako nejpravděpodobnější se jeví teorie, že se jedná o chlazení hybridní pohonné jednotky a elektroniky letounu. Otvory by také mohly zajišťovat dodatečné proudění čistého vzduchu k pohonné jednotce při vzletu a přistání.
Dalším zajímavým prvkem letounu XRQ-73 je výstupek pod střední částí trupu letounu. Velmi pravděpodobně se jedná o kryt senzorů, který může pojmout různé druhy elektrooptického, radarového a pasivního radiofrekvenčního užitečného zatížení. Toto obecné uspořádání již existuje také na podobně tvarovaném letounu RQ-170 Sentinel.
Zdroj: The War Zone
Komentáře
Pepík Knedlík
13. 07. 2024, 22:22Tyhle bezpilotní stroje jsou úžasnou výzvou pro jejich ničení. Což bude záležitost nekoliks měsíců. Oni tj. výrobci vlastně pokracuji s vývojem původní myšlenky V 1 (Fi 13).