Bundeswehr přezbrojuje. Staré obrněnce Fuchs 1 nahradí finská Patria 6x6
Podle zprávy deníku Bild z 10. dubna 2024 německé ministerstvo obrany vybralo jako náhradu německého obrněného transportéru Fuchs 1 6x6 finský obrněnec Patria 6x6, nikoli domácí Fuchs A9 Evolution. Jako hlavní důvody svého rozhodnutí ministerstvo uvedlo nedostatečnou sériovou výrobu vozidel Fuchs Evolution a srovnatelnou nákladovou efektivitu vozidel Patria 6x6.
Foto: Obrněný transportér Patria 6x6 | TnTkr / CC BY-SA 4.0
V rámci modernizační strategie v hodnotě 7 miliard eur (178 miliard korun) hodlá německá vláda potvrdit objednávku stovek nových obrněných transportérů na platformě 6x6 v hodnotě až 4 miliardy eur (102 miliard korun), které postupně nahradí stárnoucí Fuchs 1, sloužící již více než čtyři desetiletí. Podle deníku Bild plán nyní zahrnuje nákup 800 až 1 000 kusů finských obrněných transportérů Patria 6x6 namísto původně předpokládané objednávky až 900 kusů APC Fuchs A9 Evolution. Dodávky by měly začít v roce 2026, přičemž oficiální smlouva by měla být podepsána na podzim 2024.
K uskutečnění plánů na nákup je nutný souhlas dolní komory německého parlamentu, a to v návaznosti na reakci země na konflikt na Ukrajině. Kancléř Olaf Scholz oznámil, že kromě běžného ročního rozpočtu na obranu ve výši přibližně 52 miliard eur (1319 miliard korun) bude na vojenské výdaje vyčleněn zvláštní fond ve výši 100 miliard eur (2537 miliard korun). Díky tomuto financování se Německu poprvé podařilo dosáhnout cíle NATO v oblasti výdajů na obranu ve výši nejméně 2 % hrubého domácího produktu ročně, který byl stanoven v roce 2006.
Deník Bild rovněž uvádí, že rozhodnutí upřednostnit finské vozidlo Patria 6x6 před vozidlem Fuchs Evolution od společnosti Rheinmetall bylo ovlivněno faktory zahrnujícími efektivitu nákladů a současný stav výroby navrhovaných modelů. Toto rozhodnutí by také mohlo souviset s nadnárodním projektem Common Armoured Vehicle System (CAVS), jehož cílem je standardizovat postupy a technologie obrněných vozidel mezi členskými státy, včetně Finska, Lotyšska, Švédska a Německa, přičemž Patria 6x6 byla vybrána jako platforma pro tuto iniciativu.
Výběr vozidla Patria 6x6 znamená změnu v nákupní strategii Bundeswehru, která se zaměřuje na operační požadavky a rozpočtová omezení. I přes konkurenci domácího výrobce bylo finské vozidlo považováno za vhodnější pro potřeby Bundeswehru. Vzhledem k omezené výrobní kapacitě společnosti Patria se na plnění objednávky Bundeswehru budou podílet DSL (Defence Service Logistics) z Freisenu a FFG z Flensburgu, aby bylo zajištěno včasné dodání.
Patria 6x6, poháněná řadovým vznětovým motorem o výkonu 394 k, vykazuje pozoruhodné výkonové charakteristiky, včetně maximální rychlosti přesahující 100 km/h a operačního dojezdu přesahujícího 700 km. Konstrukce vozidla umožňuje manévrování v náročném terénu s uznávanými schopnostmi stoupání a překonávání příkopů.
Konstrukce vozidla rovněž upřednostňuje ochranu posádky, přičemž modulární systém podporuje různé úrovně balistické ochrany, ochrany proti minám a IED (improvizovaným výbušným zařízením), což je v souladu se specifikacemi STANAG. Jeho všestranná výzbroj pojme širokou škálu zbraňových systémů přizpůsobených specifickým potřebám mise, od kulometů po protitankové řízené střely a těžší systémy, jako je 120mm minometný systém Patria NEMO.
Patria 6x6 může navíc integrovat různé pokročilé komunikační systémy, což zvyšuje její schopnosti C4ISR a zajišťuje interoperabilitu na bojišti. Její přizpůsobivá konstrukce umožňuje více konfigurací pro splnění různých požadavků mise, což dokazuje její schopnost plnit různé role od obrněného transportéru až po specializované velitelské vozidlo.
Zdroj: armyrecognition.com
Komentáře