České raketomety RM-70 na Ukrajině
Česká republika v dubnu letošního roku předala Ukrajině asi dvě desítky raketometů RM-70 Grad. Po přípravě a krátkém výcviku obsluh se tyto raketomety začínají dostávat do přední bojové linie. S pomocí českých raketometů plánuje ukrajinská armáda zas o něco zvýšit svoji palebnou sílu.
Česká republika od konce února poskytuje Ukrajině vojensko-technickou pomoc. Zprvu dodávala pouze ruční zbraně a široký sortiment munice ze skladů vlastní armády. Později došlo i na dodávky vojenské techniky včetně bojových vozidel pěchoty, tanků a dělostřelectva.
V dubnu vyšlo najevo, že se na Ukrajinu dostaly asi dvě desítky raketometů RM-70. Stroje staré československé výroby byly vyskladněny a po přípravě odeslány příjemci. Byla dodána i potřebná munice. Bylo také oznámeno školení ukrajinského personálu na obsluhu českých systémů. Zvládnutí techniky a příprava na bojovou práci trvala několik týdnů. V blízkosti bojové zóny se raketomety RM-70 poprvé objevily údajně kolem 10. května. Datum prvního použití není známo, ale první videa ukazující palbu byla zveřejněna 22. května.
Foto: Raketomet RM-70 Grad | Tomáš Kovařík / Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0
Raketomet RM-70 je československá verze sovětského BM-21 Grad a je s ním z hlediska klíčových komponentů shodná. Vývoj RM-70 proběhl na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. V roce 1971 byl systém uveden do provozu a v následujícím roce byl poprvé veřejně předveden. Během sedmdesátých let vyrobilo Československo pro svou armádu několik stovek raketometů. Jediný exportní kontrakt pocházel z NDR. Německá armáda tehdy získala více než 260 bojových vozidel a velké množství raket. Při rozpadu Československa byly RM-70, stejně jako ostatní vojenská technika, rozděleny mezi ozbrojené síly obou nových států. Obě země se zároveň rozhodly zredukovat jejich počet a přebytečná vozidla prodat. Sjednocené Německo prodalo všechny své raketomety. V důsledku těchto procesů se v Asii, Africe a Jižní Americe objevily téměř dvě desítky nových provozovatelů. Česká republika používala své RM-70 až do roku 2011, a pak je bez náhrady vyřadila.
Z technického hlediska je RM-70 variantou sovětského BM-21 postavenou na základě komponentů československé výroby. Československá verze Gradu byla vyrobena na podvozku vlastní výroby Tatra T813 Kolos. Jedná se o čtyřnápravové vozidlo s motorem o výkonu cca 250 koní a pohonem všech kol. Vozidlo je schopno jet rychlostí až 85 km/h a má velmi dobrou průchodivost terénem. Pro RM-70 byla vyvinuta originální pancéřovaná kabina. U střešního příklopu byl navíc instalován kulomet pro sebeobranu.
Odpalovací zařízení RM-70 bylo beze změn převzato z BM-21. Jedná se o točnu s ručními naváděcími mechanismy a blokem pro 40 raket. Používají se standardní sovětské rakety ráže 122 mm s dosahem až 20 km. Systém řízení palby byl také převzat z Grad. Poměrně dlouhý podvozek umožnil umístit mezi kabinu a odpalovací zařízení originální blok pro přepravu a nabití dalších 40 raket.
Od 80. let nabízel československý a následně český zbrojní průmysl různé možnosti modernizace. Bylo plánováno použití nových podvozků, např. T815 různých verzí s různými kabinami. Byly odzkoušeny prvky automatizace různých procesů a nový systém řízení palby. Sortiment munice byl rozšířen o nové typy raket.
Raketomety RM-70 dnes umožňují Ukrajině alespoň částečně doplnit ztráty z bojů. České systémy přitom dokáží využívat dostupnou munici a z hlediska základních bojových vlastností se neliší od dostupnějších Gradů. To zjednodušuje organizaci bojové práce a řešení úkolů.
V polovině července pak kancelář ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského zveřejnila záběry, na nichž jsou v akci vidět české modernizované raketomety RM-70 Vampire MLRS. Tento modernizační program české společnosti Excalibur Army nabízí kromě podvozku Tatra T 815-7 s pancéřovou kabinou moderní systém ovládání a navedení zbraně i systém řízení palby s balistickým počítačem, nové systémy inerciální navigace a GPS, systémy komunikace a datového spojení i možnost ovládání celého zbraňového systému přímo z kabiny vozidla nebo dokonce dálkově. Raketomety mohou i po modernizaci používat zavedené a osvědčené rakety ráže 122 mm, které jsou k dispozici i v nových výkonnějších variantách s delším dostřelem.
Foto: Raketomet RM-70 Vampire | Excalibur Army
Podle ukrajinského webu Defense Express ukrajinská armáda disponuje touto modernizovanou verzí raketometů šternberského výrobce Excalibur Army, která daná vozidla dodala na základě ukrajinské objednávky. Uvádí se, že raketomety využívá 10. samostatná horská útočná brigáda ozbrojených sil Ukrajiny.
Zdroj: defence-blog.com
Komentáře
Patrik :))
25. 08. 2022, 08:14Aaaa že už i tady se budou scházet rsdoby odborníci na střet na Ukrajině bych nečekal. Češi nemůžou v tomhle smeru nikdx zklamat :))
Veritas vincit
18. 08. 2022, 20:29vlady
Co to tady meleš za nesmysly ?
Snad si opravdu nemyslíš, že bych vůbec mohl někdy přejít na stranu ruských primitivů, tedy tu vaši. Co myslíš ruský chytrolíne, napadla Ukrajina Rusko, nebo Rusko Ukrajinu ty "rovnologiku"?
Až s vámi svět skončí, tak se budu hodně bavit. Nějak to cítím ve vzduchu, Slovane :slight_smile:
Zdeněk
18. 08. 2022, 20:27Vlady, myslíš tento článek
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-the-kyiv-independent-vojaci-z-mezinarodni-legie-zazivaji-od-velitelu-teror-211861#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
já nevím, proč se tak bojíš odkazů ...
Nicméně já bych zdůraznil jednu větu z toho článku:
„Mám velmi, velmi, velmi příjemnou zkušenost se všemi v ukrajinské armádě mimo Sašu a Tarase,“ řekl například k aktuální situaci jeden z amerických vojáků
Navíc jsem v článku nezaznamenal žádnou zmínku třeba o vraždách civilistů, to provozují jiní...
ROBO
18. 08. 2022, 18:09Putinův motivační projev k vojákům RA
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgxjpWql4DpBy-PoQO_BuZ3jIIU1Xeb08FbQLOUoO8u6Lnb06UKszHSD8H6olHumc3lOTxui_3o8MHdniX9jhbhL8tnpUBAybWtYST9pZntAeQul5ELEVRsShCEXQwiD1KHqTyfF4aM7xYe1bFP8ZEr-5INYMcHEk-PPFBDAkmi6buQu7B5RIbzhI4HQw/s717/1.png
Trip
18. 08. 2022, 09:32Bylo by super, kdyby získali kit pro precizní navádění. z levné 122 mm rakety to udela precizní a doletem az 40 km. Takovy kit není drahý. Problem ale je, že to nabízejí asi pouze Izrael a ten ae angažovat nebude...
bombero
18. 08. 2022, 08:41jeroným-jj, to je přeci logické, že se vtracíte domů z dovolené uprostřed týdne a vzniknou několikadenní zácpy jaké tam doposud nebyly a které nevznikly kvůli neopatrné manipulaci s otevřeným ohněm u soudku střelného prachu...běžně se jezdí na dovču středa-středa
.Ale je jasný, že si to musíte nějak okecat
ale takhle se běžně odjíždí z dovolené,že?
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/rusko-krym-ukrajina-turiste.A220811_100131_zahranicni_remy
Zdeněk
18. 08. 2022, 08:27To víš že jo, Jeronýmko, na Krymu ruSSakum skončily prázdniny a teď se tím dovolenkáři pochlubí po celé říši...
jeroným
18. 08. 2022, 07:33bombero
17. 08. 2022
krysy utíkají z potápějící se lodi.....
ale,ale, chlapci, vy vidíte kolonu osobáků a věříte tomu co napíší novinky, který to přebírají od ukrajinskýho psyops.
Nenapadlo vás, že to taky může bejt tím, že pomalu končí prázdniny a lidi jedou z dovolených? On je totiž Krym už pár desítek let vyhlášená destinace.
Taky můžu dát fotku z chorvatský hranice a tvrdit že lidí utíkají z chorvatska před útoky zmutovaných červů. Chce to jen trochu přemejšlet, což je pro vás sice frustrující, ale aspon nejste hned za debily.
co se týče těch vyhozených skladů na krymu, tak se nedivím, že jim to ukři poslali do luftu. Skladovat munici hned vedle kolejí po kterých jezdí ve vlaku tisíce lidí, to chce opravdu velkou dávku nezodpovědnosti.
nand
17. 08. 2022, 19:17Situační analýzy války na Ukrajině:
https://www.youtube.com/watch?v=LftuQ6lqin4
Zde české raketomety v akci na Ukrajině
https://www.youtube.com/shorts/XZDB-FtcJHY
ROBO
17. 08. 2022, 18:31Avšak , žádný strach .
Báťuška Putler už má spolehlivý plán záchrany .
https://www.rouming.cz/roumingShow.php?file=Putinuv_robopes.jpg
ROBO
17. 08. 2022, 18:27Další , poněkud neobvyklé video úprku ruSSkých hrdinů z Krymu.
https://mobile.twitter.com/KramarenkoMari3/status/1559819584143855616
bombero
17. 08. 2022, 10:20krysy utíkají z potápějící se lodi.....
https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek/uprk-rusu-z-krymu-pokracuje-pres-kercsky-most-projel-rekordni-pocet-aut-40405958#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest196_discussion_timeline_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Mark
17. 08. 2022, 10:08bombero :thumbsup:
Ohňostrojů bude jen přibývat, ten největší přijde, až Cherson bude osvobozen od těch dutohlavců. Už teď je tam jejích vrchnost nechává napospas ukrajinským vlkům.
Zdeněk
17. 08. 2022, 10:05Marku :thumbsup:
Mark
17. 08. 2022, 10:03Veritas vincit
Vždy je někdo tahá z jejích vlastních sr.ček,do kterých vždy znovu spadnou. Národ bezmozků.
bombero
17. 08. 2022, 09:54Mark- tak už ten super den mám kompletní
https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek/ociti-svedci-hlasi-vybuchy-a-dym-z-vojenskeho-letiste-u-simferopolu-40405899#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=8&utm_campaign=abtest196_discussion_timeline_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
na tom krymu mají ale nezodpovědných kuřáků:laughing::thumbsup::flag_ua:
Veritas vincit
17. 08. 2022, 09:46Mark :thumbsup:
Srovnání s Ruskem sedí jako zadek na nočníku, ale přiznávám, té vyděšené ovce na rozdíl od Rusáků je mi líto.
Veritas vincit
17. 08. 2022, 09:36Slavoslav
Proruska demonstracia v Srbsku.:thumbsup:
Veritas vincit
17. 08. 2022, 09:35Tomáš
Článek je o raketometu RM-70.
Proč nám někdy nenapíšeš něco o technice?
Tvé vize jsou jako předpověď počasí za socialismu.
Bude jasno, polojasno, zataženo, bezvětří, vánek, vichříce, přeháňky, déšt, sníh a někde i ledovka ...:laughing:
Připomínáš mi pána z jednoho vtipu.
Manželé jsou na návštěvě a manželka povídá manželovi: "Vezmi si svetr."
Manžel se s klidným výrazem ptá: "Je mi zima, nebo už jdeme domů?"
Slavoslav
17. 08. 2022, 09:23ked sme pri tom pride pochode. Proruska demonstracia v Srbsku.
https://pbs.twimg.com/media/FaLpr4DWAAMEjz5?format=jpg&name=900x900
Slavoslav
17. 08. 2022, 09:12jeronym
preco by tie F-16 nemohli pilotovat Ukrajinsky piloti? OK, vycvik od nuly je cca 2 roky, ale tu sa bavime o preskoleni hotovych pilotov na novy model co sa da stihnut v pripade motivovanych jedincov za par mesiacov. Daleko vacsi problem bude s pozemnym vybavenim a servisnym zazemim co vsak mozu riesit preletmi do Polska pre strednodobu udrzbu
bombero
17. 08. 2022, 09:09Mark-díky, totálně to po ránu zvedlo náladu. K dokonalosti krásného dne už jen chybí nějaký ten ohnostroj na krymu:grin::thumbsup:
Mark
17. 08. 2022, 08:57Toto mi trochu připomíná jeronýma:thinking::rofl:
https://twitter.com/sapie5/status/1558019760599797761?s=20&t=e5sMPtBp1x57tRW1Bveb9A
Mark
17. 08. 2022, 08:49A proto Zdeňku i když vím, že je to mimo téma i článek, ale speciálně pro tebe a jiné co mají smysl pro humor...., věřím, že mezi ně patří i Veritas, Bombero, NATO, hb a jiní....
https://twitter.com/ivanjvsivan/status/1559446758064889857?t=1Pyw-2ZaeyZJqG0oNBkvMw&s=19
Pro ostatní co to třeba nepochopí, tak si řekněte, že je to třeba ukrajinská domobrana a pak možná taky příjde:rofl:
Zdeněk
17. 08. 2022, 08:27Marku, mám pocit, že čtení maximálně nadpisů a absolutní absence smyslu pro humor, tyhle lidi charakterizuje ...
NATO!
17. 08. 2022, 07:58Je úplně jedno, co kreslí skřet číslo 2 Medveděv. Bude rád, když ho rusáci po kolapsu tvé "velmoci" nepověsí.
Mark
17. 08. 2022, 07:56Zdeňek
Zdeňku...no...co na toho jeronýma říct....vlastně napsat....s takovými lidmi, to je vždy složité. Někdy se jim snažím pomoct, ale dost často je ignoruju, protože vím, že je veškerá snaha marná. Reagovat na něco a přitom ani nevěděl na co, důležité je hlavně něco nažvatlat:thinking::smiley:
NATO!
17. 08. 2022, 07:55Neboj, Žeryku, ukrajinští piloti se už najisto školí na západní letadla. To bude fofr, až dostanou F16.
Tomáš
17. 08. 2022, 07:29Začíná konec léta a s příchodem podzimu nastávají zhoršené podmínky pro všechny účastníky tohoto ukrajinského zájezdu. Jsou venku indicie o rozhovorech představitelů USA aRuska. Medvedev takto expresident Ruska ukazuje mapu Ukrajiny, je tam menší východoevropských stát bez přístupu k moři. Nejsou dobre alternativy a mírová jednani nejsou vidět, jen dílčí dohody.Politika je svině, jak řek jeden rodák a srotuie vše co je v cestě.Jaká z toho vyjde recyklace, nikdo neví, ale bude to ficak.
Zdeněk
17. 08. 2022, 07:08Jeronýmko, víš co se mi na tobě líbí, nečteš, nepodíváš, ale komentuješ ... :rolling_eyes:, ovšem v tomto případě to je lapsus maximus :laughing::joy::rofl:
jeroným
17. 08. 2022, 07:03Veritas vincit
Hádám tak do jara, než vzlétnou první F-16 v ukrajinských barvách. :slight_smile:
Ale ne s ukrajinskými piloty. Už jsem ti to vysvětloval jednou. Bohužel, stařecká demence u tebe již značně postoupila.
USA konečně dodalo Ukrajině Abramsy. Prezident Zelenskyj byl velmi spokojený s výkonem Abramsů i se speciální munici.
Ale, to jsem nevěděl, že Zelenskyj bojuje v tanku. Holt muž mnoha schopností. Zajímalo by mě , v jakej verzi ty tanky byly. Tipnul bych si něco z prvních serií. Ale i z Abramsu může být v hutích vyrobena kvalitní ocel.
Veritas vincit
16. 08. 2022, 23:30Karel3
"...ze je to Karel3 (udajne blokly nick)..."
"ps: no blokly evidentne neni, takze zas Kadlikova lez."
*
Opět lžeš Slovane. :slight_smile:
Bylo to s malým "k"+ email.
Karel3
16. 08. 2022, 21:20Im Bier steckt Wahrheit, Veritas vincit nemusi skryvat identitu vsichni vedi, ze je to Karel3 (udajne blokly nick) takovy mistni sasek rozumu moc nepobral, moc toho nevi, ale chytry je jak radio se seklou gramofonovou deskou.....ps: no blokly evidentne neni, takze zas Kadlikova lez.
Zdeněk
16. 08. 2022, 20:45Vlevo zničené BVP, v pravo zničené BVP, kudy to bude nejbezpečnější :thinking:
https://twitter.com/UAWeapons/status/1559283260366143495?s=20&t=WM4BJuQ8rtnXf7ptF5HZGg
Veritas vincit
16. 08. 2022, 20:29Mark :thumbsup:
Co jiného také Rusákům zbývá... I Hitler udělal z Německa pevnost. Ještě chybí rozkaz: "Neustoupit za žádnou cenu!"
Otřesná sbírka idiotů v tom Rusku.
Schválně, jak dlouho to Rusákům ještě vydrží.
Hádám tak do jara, než vzlétnou první F-16 v ukrajinských barvách. :slight_smile:
NATO!
16. 08. 2022, 20:28Raději přepisuj cizí texty, martinku. Co vyplodíš samostatně má parametry žáčka druhé třídy zvláštní školy.
Zdeněk
16. 08. 2022, 20:28Mark :thumbsup:, ovšem já bych se nesmál, proti útoku jízdy by to mohlo pomoci :laughing::joy::rofl:
Mark
16. 08. 2022, 20:22USA konečně dodalo Ukrajině Abramsy. Prezident Zelenskyj byl velmi spokojený s výkonem Abramsů i se speciální munici.
https://twitter.com/Bit7oHs5q4zhuBy/status/1557039007263064065?t=HAtP5s-ZXM9PL6VHR33vww&s=19
Veritas vincit
16. 08. 2022, 20:21Rusomil23
Tebe koukám platí od počtu řádků a ne za inteligentní text. :slight_smile:
Mark
16. 08. 2022, 20:19Rusové z Chersonu dělají nedobytnou pevnost.
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1557648735517163530?t=dH-qzZalM6_wrZ_begPrnA&s=19
Martin23
16. 08. 2022, 19:24Zdeněk
16. 08. 2022
Martinko, znáš to o tej huse?
Každopádně, co se nad Zmrdem rozčiluješ? Ber to jako čestný titul, my tak tvého Svazaka taky chápeme ...
+++++++++++++++++++
Znám, to o tej huse, proto na to všichni reagujete.
Ale mne nevadí, že jsou na mne svazáci sprostí. Mne vadí, že jsou ještě k tomu tak drzí, že z toho, co sami dělají, obviňují druhé.
A vy svazáci jste sprostí a jste drzí.
Veritas vincit
16. 08. 2022, 19:23bombero
Souhlasím.
Němci mají hóóódně co napravovat.
bombero
16. 08. 2022, 18:57VV- jen aby to němcům vydrželo. Byli to hlavně oni, kdo do současných sr.ček evropu s russákama dostal
Veritas vincit
16. 08. 2022, 18:27Mimo téma:
"Německo otočilo. Jaderné elektrárny pojedou dál"
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/nemecko-otocilo-a-neodstavi-sve-posledni-tri-jaderne-elektrarny-40405935
:flag_de::thumbsup:
Veritas vincit
16. 08. 2022, 18:11Mimo téma:
"Putina vynesly k moci krvavé lži. Musí mít na svědomí hrůzy, o kterých nevíme"
https://cnn.iprima.cz/putina-vynesly-k-moci-krvave-lzi-musi-mit-na-svedomi-hruzy-o-kterych-jeste-nevime-169409
bombero
16. 08. 2022, 17:44Zdeněk- je to snaživec, super písnička
https://www.youtube.com/watch?v=s5pJeuu353U
málokterá kapela používá v písničkáh top verše. U nás mě napadá v rychlosti snad jen Kryl a Myšík
Zdeněk
16. 08. 2022, 17:35Bombero :thumbsup:, a já si byl jistý, že je to jeho vlastní tvorba :grin:Tady je vidět, že na rozdíl od analytika a jeho kolegů všechno nevím, což je dobře. Já viděl Království křišťálové lebky a vím, co to s člověkem dělá :stuck_out_tongue_winking_eye:.
bombero
16. 08. 2022, 17:18VV- víte co dá práce ušít pro pejska slušivý obleček a pomocí 4-8 šroubů mu na záda přidělat rpg?
bombero
16. 08. 2022, 17:16IBSW- no, jako prorussky orientovyný použít písničku kocába, který tady odsud okupačního russa vyprovodil zpět domů je dobré chucpe. Asi jako když mlátička ondráček se oháněl písníčkou jasný páky pal odsud hajzle. ...
Veritas vincit
16. 08. 2022, 17:05Mimo téma:
"Generál: Ukrajina postupuje chytře. Rusy odřízne, vyhladoví a donutí k dezerci."
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/general-micanek-rozstrel-rusko-ukrajina-vyhladovet-valka-dezerce.A220815_145916_domaci_vov
Zdeněk
16. 08. 2022, 16:40Pivní hlavo, dvě drobnosti:
Primo, rýmový aparát je hodně slabý, pokus se to vyřešit akustickou konstantou ...
Secondo, když odpoledne popíješ, pleteš si svoje role tady. Básník a ten, co vidí všude opilé Ukrajince a slušné rusy, je Z. Pivní hlava šíří svou "pravdu". Pozor na to.
Veritas vincit
16. 08. 2022, 16:33bombero :thumbsup:
"nová russká zázračná zbran,..."
*
Každý den Rusko dokazuje celému světu, že jsou národem prostoduchých chovanců.
Vidím jako v reálu, že za vynález protitankového robota někdo v Rusku shrábnul tučnou odměnu, kterou uložil v "Západní" bance. :laughing:
Jako za bolševika: "Čím hůře, tím lépe." Hlavně s obrovskou pompou. :joy:
Im Bier steckt Wahrheit
16. 08. 2022, 16:27Kdy si změniš "Veritas vincit" na Proradný lhář?
S počátku jsem si myslel, že ten nick máš z recese, ale ty jím skrýváš svoji skutečnou identitu.
Poznal jsem několik trapáků, ale ty všechny překonáváš. Lžeš, překrucuješ fakta a znalosti máš velice chabé.
Znal jsem jednoho takovýho chlápka
Co moudrosti moc nepobral
A studu ani kapka a lhal
A přesně jak se říká
Rozum mdlý vůle chabá
Ale touha po novotách veliká
Tak ten pán se o vše nové velmi interesoval
Doporučuji ti, piš o Munzarovi a jeho zavodech a jako bonus přidej Hlaváčovou jak měnila pneumatiky.
bombero
16. 08. 2022, 15:54nová russká zázračná zbran, se kterou předběhl západ o desetiletí......koupená na aliexpressu
https://www.cnews.cz/rusky-roboticky-ninjapes-s-protitankovym-granatometem-je-cinska-hracka-v-puncose/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
ale hlavně že russký mužik na výstavě má pocit hrdosti
Slavoslav
16. 08. 2022, 15:36Martinko
ked som pisal "s ktorym sa da aj diskutovat a zamysli sa nad tym co mu napisete" tak som tym rozhodne nemyslel teba, nenamyslaj si. Klamar ktory popiera svoje vlastne slova je tvoja presna charakteristika
Veritas vincit
16. 08. 2022, 15:25Mimo téma:
"Ruské vojenské vedení už prchlo z Chersonu, tvrdí Kyjev"
https://www.novinky.cz/zahranicni/clanek/ruske-vojenske-vedeni-uz-prchlo-z-chersonu-tvrdi-kyjev-40405897
Veritas vincit
16. 08. 2022, 15:22Jan
"Uživatelé raketometů RM-70 a RM-70/85"
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/raketomet-rm-70-grad-tatra-podvozek-armada-ukrajina.A220424_234728_vojenstvi_erp
Veritas vincit
16. 08. 2022, 15:20RM-70 Vampire 4D s GPS a možností datových přenosů už je hodně kvalitní zbraňový systém.
U starých modelů "RM-70 GRAD" i nových "RM-70 Vampire 4D" je stále čtyřčlená obsluha. Pro zajímavost, zná někdo prosím jejich funkci? Řidič, .... Děkuji.
bombero
16. 08. 2022, 15:16Slavoslav-to spíš potvrzuje váš názor:thumbsup:
https://cnn.iprima.cz/visingr-utoky-na-ruske-municni-sklady-maji-dopad-rusove-denne-vypali-mene-granatu-170443?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
Jan
16. 08. 2022, 15:11V článku je zmíněno, že se raketomety před rokem 1989 exportovaly pouze do NDR, uvést by se ale rozhodně ještě měla Libye, kam se také vyvezlo velké množství těchto raketometů.
Zdeněk
16. 08. 2022, 15:10Martinko, znáš to o tej huse?
Každopádně, co se nad Zmrdem rozčiluješ? Ber to jako čestný titul, my tak tvého Svazaka taky chápeme ...
Martin23
16. 08. 2022, 14:59Slavoslav
Tak po tomhle proslovu člověka, co mne každou chvíli označuje za zmrda, už stačí akorát Ámen.
Ty bys mohl místním svazákům dělat politruka.
Veritas vincit
16. 08. 2022, 14:54Slavoslav
"inak Jeronym je jeden z mala Z-tkarov na tomto webe s ktorym sa da aj diskutovat..."
*
No já nevím, jestli se dá diskutovat s ruským Slovanem, která vytáhne i Prague pride. :slight_smile:
"Jedte si Prague pride, at jste mezi svýma."
Má evidentně gerontoligický syndrom všeobecné zapšklosti, vrozenou potřebu, lásku a úctu k vrchnosti a vůdci. Stýská se mu po starých dobrých časech (socialismu). V roce 2022 hodně úchylné. :slight_smile: V podstatě se divím, že neutekl z EU a NATO ke svým za lepším. :smile:
Slavoslav
16. 08. 2022, 14:41inak Jeronym je jeden z mala Z-tkarov na tomto webe s ktorym sa da aj diskutovat a zamysli sa nad tym co mu napisete. Takze by tu trotli nemuseli kazit diskusiu len preto, ze nic ine ako urazky nedokazu produkovat
bombero
16. 08. 2022, 14:41Slavoslav- já si myslím, že pravda bude někde uprostřed. A vzhledem k tomu, že UA zatím cíleně neútočí na civilní cíle a civilisty, tak čím jich tam bude mín, tak pro ně to bude lepší.Ale to vše ukáže čas
Taky mě ale zajímalo, jestli mají UA něco nového, nebo to jsou vše jen diverzní akce. Ale je pravda, že už někdy 14 dní zpět russům odstřelili nějaký echt radar 100km za frontou
NATO!
16. 08. 2022, 14:28Mozek používá i moucha, Žeryku. Jste na tom podobně.
Veritas vincit
16. 08. 2022, 14:27jeroným
"ale co by jste neudělali, aby jste tomu Putlerovi nezasadili ránu, že? A doufám že vám končí fixace na elektriku. Ceny jsou více bež příznivý.
Ale ne pro lidi."
*
Proč s tím fňukáš na armywebu a nejdeš si rovnou vykňourat nějakou další sociální dávku, Slovane?
Mark
16. 08. 2022, 14:20Vampir při pracovním nasazení
https://twitter.com/visegrad24/status/1546540133939400706?s=20&t=tkDRf9WGG06pS3Eh3l_Ogg
slavoslav
16. 08. 2022, 14:10jeronym
sa netvarme, ze plyn by hore nesiel. Jeho ceny dramaticky zacali stupat od minuleho roku a vrcholilo to este pred vojnou kde RF zamerne zmenila dlhe roky zauzivane spravanie v dodavkach a manipulovala s nimi tak, aby srobovala ceny.
Ironiou je, ze LNG na prelome rokov ked sem boli odklonene lode pre Japonsko ktore ich EU prepustilo upokojoval trh a zrazal ceny dole. Aj teraz je LNG lacnejsi ako plyn z Ruska + naviac Rusko tym plynom EU vydiera
Takze ak sa nieco nebude tvojej penazenke v suvislosti s kurenim pacit upri svoj pohlad do Kremla
jeroným
16. 08. 2022, 14:06peníze nesmrdí. Co vy na to soudruzi?
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-08-15/jpmorgan-bofa-among-banks-moving-back-into-russian-bond-trading
jeroným
16. 08. 2022, 14:01NATO!
16. 08. 2022
Prague pride zajímá sexuální menšiny, my hetero o něm nemáme potřebu psát. Jsi taky menšina, Žeryku?
jo, jsem menšina. Používám mozek. Na rozdíl od většiny zdejšího osazenstva si dokážu dát dohromady souvislosti.
Až rusáci na oplátku rozsekaj přívod elektriky pro Kyjev, tak taky budete mít orgasmus?
Každopádně, pokud topíte plynem, připravte si peněženky. Když začne němec, čech se brzy přidá. A tvrději.
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/nemecko-chce-po-lidech-zvlastni-poplatek-za-odber-plynu-40405898#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&dop_req_id=hWktSkkMsGE-202208161144&dop_id=40405898&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=abtest196_discussion_timeline_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
ale co by jste neudělali, aby jste tomu Putlerovi nezasadili ránu, že? A doufám že vám končí fixace na elektriku. Ceny jsou více bež příznivý.
Ale ne pro lidi.
Slavoslav
16. 08. 2022, 13:58bombero
myslim, ze si zamienas pricinu s nasledkom. Pre Ukrajincov je irelevantne kolko rusov (civilov) ostane na Kryme. Ba cim viac tym lepsie ak by sa im podarilo zhodit most na Krym z hladiska logistickych problemov ktore by tym vytvorili.
Ze to teraz bucha na Kryme je sposobene dodavkami novych zbrani ktore tam dociahnu (zaujimalo by ma cim utocia a ci su to vsetko SOF operacie) a najma zameranim sa na tuto oblast v suvislosti s aktivitami pri Chersone kedze cesta cez Krym je hlavna zasobovacia tepna pre tieto jednotky a oni ich chcu vyhladovat tak ako svojho casu pri Kyjeve. Ruska panika (u civilistov) je len vedlajsi efekt
bombero
16. 08. 2022, 13:51Slavoslav- tak určitě nebudou cíle tahat z klobouku, ale bude to mít svůj význam. Ale když si vezmete, že na krymu byl skoro 5 měsíců klid a ted když něco rusům vyletí, tak je to tam tak se mi vždy ted vybaví ta několikadení kolona přes most, jak russáci zdrhali. A je to ted jediná cesta pro civily, jak tam odsud pryčProto si myslím, e útoků bude přibývat, aby jich co nejvíc zdrahlo a pak udělají botoxovi k narozkám ohnostroj, který ho určitě potěší. A myslím, že se bude počítat i třeba jen zásah, který ten most ani moc nepoškodí
Zdeněk
16. 08. 2022, 13:43Jo jo, úplně to vidím na novou protikuřáckou kampaň, něco jako Zakouříš - vyletíš :stuck_out_tongue_winking_eye:
p.s. Jeronýmko jak to, že nevíš, že nabídka LNG plynu včetně přepravy přesahuje kapacitu současných evropských LNG terminálů asi o třetinu... nebo víš a nehodí se to :thinking:. Tak naštěstí ti, co rozhodují ti vědí.
Slavoslav
16. 08. 2022, 13:38bombero
to je cele o Chersone. Ten vybuch bol na trati ktorou zasobuju vojska v zaporozi a na Chersone. Ten sklad (jeho umiestnenie) je pravdepodobne vysledok posunutia vykladiska mimo dostrel HIMARSu, ale nepomohlo im to. Trafostanica zas pravdepodobne suvisi s tym, ze ta trat je elektrifikovana, bez nej tam budu musiet presunut dieselove lokomotivy co je dalsi narok na logistiku
bombero
16. 08. 2022, 13:28VV- můj názor je takový, že ted budou stupnovat útoky na krymu ,aby tam odsud odešlo co nejvíc russáků a myslím, že 7.10. půjde k zemi kerčský most. Nebo se o to aspon pokusí
Mark
16. 08. 2022, 13:28Bombero:thumbsup:, dobrá práce
https://twitter.com/the_ins_ru/status/1559486814662148096?s=20&t=-BlcrRthcGeGl0UVGXeuxw
Veritas vincit
16. 08. 2022, 13:19bombero
Ukrajina :flag_ua::thumbsup: provádí demilitarizaci a denacifikaci Krymu.:slight_smile:
bombero
16. 08. 2022, 13:12Zdeněk- a krásný den pokračuje, zase nějaký russák kouřil na letecké základně:sunglasses::thumbsup:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/krym-vybuch-valka-na-ukrajine-rusko-tass-boje-munice-sklad.A220816_080352_zahranicni_ihal
Veritas vincit
16. 08. 2022, 13:07jeroným
"Bez ruskýho plynu tu je středověk za půl roku."
*
Bolševické žvásty bez jediného důkazu. :slight_smile:
Nebýt komunistického blbečka AB a jeho mentálně retardovaných voličů, mohl do ČR vést plynovod z Polska Stork II. To ovšem museli nejdříve prožrat posledních 22 mld. z účtu privatizace a chystali se rozprodat strategické zásoby kovů, aby líní slovanští bezmozci mohli kupovat a žrát hořká kuřata z Vodňan a hnusou uzeninu z Kostelce a spol. :slight_smile:
Slovanská verbež. :face_vomiting:
"Česko zásobu kovů nepotřebuje, tvrdí Babiš. Rabování státu, komentuje rozprodávání opozice"
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/cesko-zasobu-kovu-nepotrebuje-tvrdi-babis-rabovani-statu-komentuje-rozprodavani-opozice-40303422
"Špinavé důchody. Babiš rozdá penzistům peníze určené na sanaci ekologických škod"
https://www.euro.cz/politika/spinave-duchody-babis-rozda-penzistum-penize-urcene-na-sanaci-ekologickych-skod-1407093
"nevím proč mi furt předhazujete rusáky. "
*
Protože "myslíš" a žiješ jako Rusák. Mezi tebou a Rusákem není rozdíl.
Stačí ti dát nažrat, přidělit ti vůdce a jsi spokojený Slovan. :joy:
Slavoslav
16. 08. 2022, 12:25jeronym
tak velenie tej operacie bolo vdaka "uspesnemu" vedeniu par krat vymenene na ruskej strane takze tak. I ked je otazka ci maju inu moznost za situacie do ktorej ich Vovka vmanevroval
oni ratali s rychlym zrutenim Ukrajiny a vpadli do nej bez patricnych priprav coho vysledkom bol utek od Kyjeva, Charkova a zo Sum kde stratili vela techniky a vojakov. Tym padla moznost velkeho obchvatneho manevru kde by uzavreli v kotli cely Donbas a odvtedy improvizuju. S tym, ze politickym cielom je zjavne obsadenie Donbasu ako priorita, aby to mohli vyhlasit za vitazstvo a nejako ukoncit s uzemnym ziskom a vedenie je tlacene aj do nezmyselnych akcii
A teda naplno sa ukazala aj navonana bieda ruskej armady kde moderna vybava je akurat na prehliadkach, vycvik a koordinacia roznych druhov vojsk je nedostatocna a jedine na co mozu spoliehat je hruba sila delostrelectva kde maju vyhodu ak prinutia ukrajincov bojovat opotrebovaci boj
NATO!
16. 08. 2022, 12:15Prague pride zajímá sexuální menšiny, my hetero o něm nemáme potřebu psát. Jsi taky menšina, Žeryku?
jeroným
16. 08. 2022, 12:07slavoslav
Ale dobre pre Ukrajincov, ze tupci utocia celne na opevnenie porovnatelne podla tvojho tvrdenia s Verdunom miesto toho, aby ho obisli a odrezali obrancov.
Taky tomu nerozumím. Ale nejsem stratég, takže nejsem schopný posoudit jak moc je ruský vedení tupý.
Veritas
Za přepadení Ukrajiny, čekají ruské šváby desítky let opovržení a embarga.
tak to se maj. Je před nima desítky let. To my skončíme v řádech let (pokud to nebude ještě rychlejší) . Bez ruskýho plynu tu je středověk za půl roku. A ty kecy o LNG si nechte pro děti. Sice naše vláda koupila podíl v terminálu v Amsterodamu (nebo kde), ale už je nenapadlo si zajistit přepravní kapacity. A bez plynu, soudruzi, neupečete chleba, nebude mlíko, nebude maso a ani obilí. A spojenci se na nás jak je jejich zvykem zvysoka vykašlou.
nevím proč mi furt předhazujete rusáky. Jen proto že odmítám mít s váma orgasmus když se ukrům něco povede? Jedte si Prague pride, at jste mezi svýma.
Mark
16. 08. 2022, 11:09https://twitter.com/UAWeapons/status/1554775390123687937?t=BF24_CHXaqdXXWDt7o9l3A&s=19
Mark
16. 08. 2022, 11:09Tentokrát jiný level, HIMARS !
Mark
16. 08. 2022, 11:06Českem dodaný Vampir v akci na Ukrajině při vracení úderů bezmozkům z Ruska
https://twitter.com/nexta_tv/status/1548348600245035008?t=-BL6WVsvnDZXqqa9qfzKrQ&s=19
Veritas vincit
16. 08. 2022, 09:57NATO!
"Obchodní přebytek:-) toho se rusáci asi napapají,..."
*
Co si pamatuji, Rusáci měli vždy "přebytky" a vždy byli "na špici" technologického vývoje...:joy:
A potom přišel rok 1989 a bum, Sovětský svaz i se všemi svými socialistickými koloniemi padnul na hubu. Teď je čeká další bum, ... a další pád na hubu... :joy:
Naštěstí už bez nás.
Veritas vincit
16. 08. 2022, 09:35jeroným
"Nečti prosím bulvární media a to co přebírají od ukrů."
*
Někdo přebírá od Ukrajinců a někdo od ruských švábů a štěnic.
Nech se za odměnu vyfotit před bojovou zástavou s tím svým ruským póvlem.:slight_smile:
Tentokrát padla kosa na kámen.
Putin po vzoru Hitlera nejříve zabral Sudety (Krym, část Doněcka, část Luhanska) a potom se pokusil obsadit zbytek Ukrajiny, jako Hitler Protektorát....
Tentokrát dostanete lekci slovansko-ruští primitivové.
Za přepadení Ukrajiny, čekají ruské šváby desítky let opovržení a embarga.
Škoda, že ten zákaz cestování Rusáků do Evropy nepřišel už na konci února...
Ale že těch ruských švábů-okupantů na Ukrajině padne...
Když se daří,tak se daří.
Ten nahoře mi v životě opravdu přál. Po komouších půjdou do kopru i Rusáci.:smile:
Ukrajině zdar a Ukrajincům přesnou mušku. :flag_ua::thumbsup:
Až v barvách Ukrajiny odstartují první F-16 :flag_us::thumbsup:, tak je s tou vaší navoněnou ruskou bídou konec. :smile:
NATO!
16. 08. 2022, 09:33Obchodní přebytek:-) toho se rusáci asi napapají, Žeryku. Jinak jejich díra v rozpočtu už je v bilionech zlatych rublů.
Zdeněk
16. 08. 2022, 08:58Nádherné ráno, na Krymu opět típli cigo v muničáku
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1559411626343817216?s=20&t=KGI_seUwG9C7Hm2hC34hyw
a tady si mohu nastudovat vojenské a ekonomické analýzy od skutečných odborníků ... hlavně to poukázání na skvělý stav ruSSke ekonomiky a financí, ovšem pak nechápu, proč ministerstvo financí RF ohlásilo deficit státního rozpočtu a zahájení hledání úspor především v oblasti školství a zdravotnictví ... :thinking:
Slavoslav
16. 08. 2022, 08:52jeronym
coze? trafil som klinec po hlavicke, ze v pripade dodavok opolcencom by si nadsene tlieskal? sim ta, vsak aspon priznaj farbu, beztak to kazdy vie a ta falosna hra na neutralitu o ktoru sa snazi napriklad Martinko je len smiesna
kto to bude splacat netusim, dolezita je struktura trhu a dovera trhu v dlznika. Ale to by sme sa pustali do ekonomickych otazok na ktore nemam chut a vlastne ani neviem co si chcel tymto odstavcom povedat
tak za prve Ukrajinci mali na zaciatku vojny armadu porovnatelnu ako Ruske utocne zoskupenie, naviac museli chranit celu Bielorusku a Podnestersku oblast + Odesu. Nemohli vsetky sily vrhnut proti utocnikom ktory tak mozu ziskavat lokalnu prevahu.
za druhe ja naozaj netusim preco ruska generalita utoci v najviac opevnenych ukrajinskych smeroch, ale nieco o jej kvalite vypoveda fakt ako rychlo sa menia vrchny velitelia tychto zoskupeni. Ale dobre pre Ukrajincov, ze tupci utocia celne na opevnenie porovnatelne podla tvojho tvrdenia s Verdunom miesto toho, aby ho obisli a odrezali obrancov. A k tej mojej citacii co ta tak nastartovala ta je z Ruskeho fora a v podstate aj tunam ZMRD tvrdil, na zaciatku, ze do par dni je koniec a konspiracne weby su plne clankov ako je zpadna pomoc zbytocna a nic nezavazi
jeroným
16. 08. 2022, 08:41Slavoslav
sice s tebou často nesouhlasím , ale považoval jsem tě za celkem rozumnýho člověka se kterým se nechá i diskutovat. Už si to přestávám myslet. Nečti prosím bulvární media a to co přebírají od ukrů. Bavíme se o Rusku, kde mají obavy z deficitu na letošek?
https://zvedavec.news/komentare/2022/08/9276-obchodni-prebytek-ruska-roste-a-na-obzoru-se-rysuje-rozpoctovy-deficit.htm
My ( i vy na slovači) žijeme na dluh už skoro 20 let. Kdo to bude splácet? A jak?
Pokud se podíváš na ruský videa jak vykuřujou ukry, tak zjistíš, že ukrajinci tam mají bunkry jak u Verdunu. Budovali je 5 let! Tohle není prdel dobýt ( i dobít) , navíc útočí s třetinovou armádou než má obránce. To je proti všem poučkám. Útočník má mít 3 násobnou převahu.
Nefandím ani jednomu, oba mají máslo na hlavě, ale prosím, trochu realistickýho náhledu.
Slavoslav
16. 08. 2022, 08:29preco mam pocit, ze cela tato zbierka ubolenych ruskych ritiek by nemala ani jednu namietku keby tieto dodavky smerovali napriklad opolcencom a ziadne predlzovanie vojny by za tym nevideli
"a ako to pekne zhrnul jeden koment v rusku. Keby niekto pred SVO povedal, ze Ukrajina vyzbrojena vzorkami zapadnych zbrani nam bude uspesne odolavat pol roka, vsetci by ho vysmiali a teraz sa tu vyhovarate, ze to je len pre to, ze bojujeme proti celemi NATO. Nie nebojujeme"
Ale tak co cakat od "velmoci" ktora svojich vojakov nedokaze ani poriadnymi bagancami vybavit
Tomáš
16. 08. 2022, 07:49Nic nového pod sluncem v době Protektorátu, náš průmysl dodaval masivně zbraně III. říši a nejen to. SŠ měl i vojáky na Ukrajině a prez. Tiso navštívil jednotky a tesne únikl atentatu. Dejiny se opakuji, jak konstatuji historici po spirále, ale těch spirál je několik druhů. RaketometyRM-70 a jejich dodávky na Ukrajinu je to co se v absolutní hodnotě opakuje.To ostatní je na ctenem čtenáři tohoto serveru.
Martin23
16. 08. 2022, 07:07On Pepek Vyskoč je vůbec nějak zaseklý na tom školení.
Když jsem po něm chtěl vyjádření, zda bude případně ochoten stejně uvědoměle, jak reaguje na vyzbrojování Ukrajiny, jít sám osobně bojovat, tak to hodil na jiné. Vyškolení profesionálové, které si on platí a podobně.
Což je ovšem typické pro tyhle žvatlaly.
Proto on sám velmi přesně zapadá do té své svazákovsky aktivistické věty: "Dejme Ukrajině všechno, na co se nemusí dlouze školit".
Stačí ho jen doprovodit k tomu správnému vlaku.
Martin23
16. 08. 2022, 07:011. Demilitarizace ČR v přímém přenosu.
2. Celá energetická krize v EU je zatím o tom, co chce sama EU - Green Deal, nezávislost na Rusku, sankce. Uvidíme, co se bude dít, až nám za tuhle "pomoc" poděkuje Putin a zavře na zimu kohouty.
3. Až bude na Ukrajině zoufalý nedostatek živé síly, začneme tam posílat naše občany?
jeroným
16. 08. 2022, 06:58NATO!
15. 08. 2022
Dejme Ukrajině všechno, na co se nemusí dlouze školit.
správně. Klacek je ideální. Jednoduchá obsluha, levný provoz.
ČR a SR dělají vše pro to, aby až rusáci skončí na Ukrajině byli bez ropy a plynu. Rusáci at jsou jací chtějí, smlouvy dodržují a nepřátele likvidují. To jsou 2 věci na který se u nich nechá spolehnout. My , jako správná kolonie, děláme vše pro to, aby jsme je co nejvíce nasrali. Proč jim asi němci nedodávají těžký zbraně? Jen nějaký pikhauby a trochu odpadu? protože nejsou blbí a vědí že válka jednou skončí a o ruský energie a suroviny bude zase boj (on je už ted, ale potom to bude drsnější) . Surovin je omezený množství a kdo je má, určuje cenu.
NATO!
15. 08. 2022, 21:02Dejme Ukrajině všechno, na co se nemusí dlouze školit.