Itálie pokračuje v modernizaci armády. Pořizuje bitevní vrtulníky Leonardo AW249
Itálie vedle oznámených akvizic tanků a obrněných vozidel pokračuje v modernizaci svých ozbrojených sil nákupem bitevních vrtulníků AW249 od společnosti Leonardo. Akvizice je součástí programu obnovy vrtulníkové flotily italské armády, která postupně nahradí stárnoucí vrtulníky A129 Mangusta, jež jsou ve službě od 90. let. Italské ministerstvo obrany vyčlenilo zvláštní rozpočet, který umožňuje počáteční objednávku 17 strojů z celkového plánovaného počtu 48. Očekává se, že dodávky budou zahájeny v roce 2027.
Foto: Leonardo AW249 během cvičení italské armády | Ministerstvo obrany Itálie
Společnost Leonardo již dokončila čtyři kusy letounu AW249 – prototyp a tři předsériové letouny. Předsériové modely nebudou zařazeny do operační služby, ale zůstanou u společnosti Leonardo, kde budou ve spolupráci s italskou armádou testovány a bude na nich probíhat integrace nových zbraňových a dalších systémů. Od listopadu 2023 probíhají zkoušky různých zbraní, včetně 20mm tříhlavňového kanonu TM197B vyvinutého společností OTO Melara a neřízených protizemních střel. AW249 bude rovněž vybaven izraelskými protitankovými řízenými střelami Spike, což zvýší jeho schopnosti v boji proti obrněným vozidlům a opevněným pozicím.
AW249 je útočný vrtulník nové generace navržený tak, aby splňoval požadavky moderních konfliktů. Vyznačuje se otevřenou architekturou a pokročilým systémem řízení bojiště, což zajišťuje plnou interoperabilitu s dalšími vojenskými platformami, včetně bezpilotních letounů, s nimiž může operovat v konfiguraci s posádkou i bez posádky. Jeho optimalizovaná konektivita umožňuje integraci do digitální sítě, což umožňuje sdílení informací v reálném čase s pozemními i leteckými jednotkami. Vrtulník je vybaven ergonomickým kokpitem s dotykovými displeji s vysokým rozlišením a pokročilým rozhraním člověk-stroj, které usnadňuje pilotáž a snižuje pracovní zátěž posádky. Tato konstrukce výrazně zvyšuje situační povědomí, které je v bojových operacích vysoké intenzity klíčovou výhodou.
AW249 je poháněn dvěma motory GE Aviation CT7-8E6, z nichž každý má výkon 2 500 koní (1 860 kW). Dosahuje cestovní rychlosti 287 km/h a má maximální dolet 796 km, což mu umožňuje provádět širokou škálu operací, včetně hloubkových úderů za nepřátelskými liniemi. Je navržen pro provoz v extrémních klimatických podmínkách – od vysokých teplot v pouštním prostředí až po výškové mise v mrazu. S maximální vzletovou hmotností mezi 7 500 a 8 000 kg, což je téměř dvojnásobek oproti AW129, nabízí větší nosnost pro výzbroj i palivo, čímž zvyšuje vytrvalost a operační flexibilitu.
Výzbroj letounu AW249 kombinuje ofenzivní i defenzivní schopnosti, což mu umožňuje plnit různé mise, včetně blízké letecké podpory a vzdušného zásahu. Kromě integrovaného 20mm tříhlavňového kanonu TM197B je vybaven šesti pevnými body pod křídlem, které mohou nést širokou škálu řízených i neřízených střel, včetně 70mm raket, infračerveně naváděných střel vzduch-vzduch a radiofrekvenčně nebo optickými vlákny naváděných střel vzduch-země. Pro prodloužení operačního dosahu může být vrtulník vybaven také externími palivovými nádržemi umístěnými pod křídly.
Vrtulník se může pochlubit také velmi dobrou pasivní i aktivní ochranou. Leonardo využilo pokročilé technologie, které zajišťují vysokou schopnost přežití na bojišti. AW249 je vybaven samosvornými palivovými nádržemi, které snižují riziko požáru v případě nárazu či zásahu, spolu se zesíleným pancéřováním chránícím posádku a kritické systémy. V oblasti elektronického boje je AW249 vybaven systémy automatických protiopatření, schopností rušit radary a sníženou radarovou i infračervenou signaturou, což ztěžuje detekci a zasažení nepřátelskou protivzdušnou obranou.
AW249 byl vyvinut jako evoluce letounu AW129 a zachovává některé konstrukční prvky, přičemž přináší významná zlepšení v oblasti výkonu, užitečného zatížení a operační konektivity. Jeho architektura mu umožňuje působit ve sporném prostředí a bezproblémově se integrovat do vícedimenzionálních misí po boku pozemních i vzdušných sil. Podle strukturovaného časového plánu, kdy od prvního letu 12. srpna 2022 probíhalo v závodě společnosti Leonardo ve Venarottě intenzivní letové testování, se AW249 postupně blíží k sériové výrobě.
Počáteční objednávkou 17 kusů Itálie oficiálně zahajuje výrobní fázi tohoto bitevního vrtulníku nové generace, což představuje zásadní krok v budoucnosti jejího vojenského letectva. Pokud bude dosaženo celkového cíle 48 vrtulníků, stane se AW249 klíčovým prostředkem italských pozemních sil. Jeho začlenění do italské armády podpoří vyvíjející se operační požadavky a poskytne zvýšenou palebnou sílu, schopnost přežití a konektivitu na bojišti. Tato investice posiluje obranné schopnosti Itálie a zároveň staví společnost Leonardo do pozice významného hráče na globálním trhu s pokročilými bojovými vrtulníky.
Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com
Komentáře
Czertik
13. 02. 2025, 10:47rikam si, ma tenhle novy vrtulnik budoucnost ?
staci se podivat na amiky a jejich programy vrlniku s taznymy/tlacnymy vrtulemi ktere nabizeji lepsi rychlosti a nosnosti nez klasicke vrtulniky.
pri uspornejsim (na palivo) provozu.
Slavoslav
13. 02. 2025, 11:36neboli nahodou programy novych bojovych vrtulnikov v USA zastavene? prave po tom ako neuzitocne sa ukazali bitevne vrtulniky na UA
Martin F.
13. 02. 2025, 16:51Byl zastaven pouze program nového průzkumného vrtulníku, který měl nahradit letitý OH 58 - viz. drony na UA. Tomu padl za oběť Bell 360/Sikorski S97. Ostatní programy běží dál a s AH64E/H1 se počítá ještě hoodně dlouho. Mne spíš napadá otázka, kdo si koupí ten italský stroj, když je na trhu vypiplaný AH 64. Tento nový stroj vznikl jen proto, že AW149 je příliš lehký s malou nosností a jeho potenciál se vyčerpal.
Czertik
13. 02. 2025, 23:15slava
nemyslim si ze by bitevni vrtulniky na ukrajine byly neuzitecne, rusove ty svoje vyuzivaji vice nez dobre, byt za cenu ztrat.
a ukrajina zadne moderni vrtulniky nema.
orl
13. 02. 2025, 09:35letoun AW249, pokud se om mých školních let nezměnila definice, tak AW249 je letadlo.
Jeslti si to dobře pamatuji, tak letoun je letadlo těžší než vzduch s pevnými nosnými plochami.
Tahle záměna je dost častá a většinou to přehlédnu, ale zde očekávám přesnější terminologii.
Jinak nic proti Vám, rád si sem chodím číst články
Czertik
13. 02. 2025, 10:49orl
problem je v tom, ze tenhle vrtulnik pevne nosne plochy nema.
Czertik
13. 02. 2025, 10:54navic nebe clanek dolsova, autor bud pomoci ai prelozil anglicky (ci jiny) clanek a/nebo dostatecne nerozumi letecke terminologii.
vrtulniky nemaji kridla, ale pylony a skutku aw249 neni letadlo.
autor/ai prelozil aircraft jako letadlo, coz je chyba. aircraft znamena tezsi vzduchu a ahrunuje jak letadla (airplane) tak i vrtulniky(helicopter).
orl
13. 02. 2025, 12:42Právě jádro pudla je v tom, že letadlo to je, ale letoun ne.
Norma ČSN 31 001: letadlo je „zařízení schopné vyvozovat síly nesoucí jej v atmosféře z reakcí vzduchu, které nejsou reakcemi vůči zemskému povrchu.
zatímco letoun musí mít pevné nosné plochy.
Takže stejný problém jako aircraft(letadlo)-airplane(letoun)