Jihokorejci zalétali druhý prototyp letounu KF-21
Jihokorejská výzbrojní agentura DAPA oznámila, že dne 10. 11. 2022 byl zalétán druhý prototyp víceúčelového bojového letounu KAI KF-21 Boramae. Letoun KF-21 páté generace je vyvíjen v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) a na jeho vývoji se částečně podílí také Indonésie.
První prototyp KF-21 se dostal poprvé do vzduchu teprve zhruba před čtyřmi měsíci - 19.7.2022, což spolu s faktem, že jsou rozestavěny další čtyři prototypové stroje, svědčí o velmi solidní dynamice programu. První let druhého prototypu KF-21 proběhl bez zjevných závad z továrního letiště firmy KAI v Sacheonu a trval cca 35 minut.
Foto: Druhý prototyp KF-21 | DAPA
Nový jihokorejský víceúčelový bojový letoun má rozpětí křídel 16,9 m, délku 11,2 m, výšku 4,7 m a maximální vzletovou hmotnost 25,4 t. Pohon stroje zajišťují dva americké turbodmychadlové motory General Electric GE Aviation F414-KI, každý s tahem 57,8 kN, s přídavnýmspalováním pak 97,9 kN. Maximální rychlost by měla být na úrovni 2200 km/h a a maximální dolet s vnitřní zásobou paliva asi 2900 km. KF-21 by měl být vybaven jihokorejským radiolokátorem typu AESA od firmy Hanwha Systems a také jihokorejským IRS-T lokátorem.
Výzbroj letounu do celkové maximální hmotnosti 7700 kg bude možno umísťovat na deset podkřídlových a podtrupových závěsných bodů. Výzbroj bude tvořena střelami vzduch-vzduch MBDA Meteor a Diehl IRIS-T, laserem naváděnými pumami GBU-31 JDAM a jihokorejskými protizemními a protilodními řízenými střelami.
V jihokorejském letectvu má typ KF-21 nahradit již hodně zastaralé americké letouny F-4D/E Phantom II a F-5E/F Tiger II a vhodně doplnit typ F-35A Lightning II, který má do jisté míry omezené vlastnosti schopného stíhače v rámci vzdušného boje.
Jihokorejci došli k názoru, že poptávka po letadlech tzv. „páté generace" se ve světě již jasně vykrystalizovala, a bylo by možné díky „díře" zanechané Američany prodejem vhodně postaveného letounu vydělat nemalé peníze. Budou se snažit s KF-21 prosadit na světovém trhu a jejich šance se zdají ne úplně malé.
Zdroj: DAPA
Komentáře
Dr. Beir
11. 11. 2022, 11:57No? Tolik reklamovy a problémový stroj F 35 neni levná záležitost. Pro Česko naprosto nevhodná záležitost a proč?
1. Cena za 24 strojů
2. Cena za servis a následně i nutny generální servis v USA
3. Předškolní techniku, pozemniho personalu i ridicich letů
4. Logistika a vybudovani letiště a veskereho zázemí
5. Cena za 1 letovou hodinu přes 600 000 Kč
6. Vycvik 48 pilotu včetně velitele a zastupce velitele, možná musí i byt dva
7. Roční výcvik 51 pilotů x 100 letovych hodin ročně a to fakt minimum a výsledek je skoro
3 miliardy korun
8. Munice i další spotřební materiál a odstranění ekologickych nehod po pádu stroje.
9. Následné doškolovani pilotů i nových pilotů a pozemniho personalu včetně techniků
Korejsky KF-21 je určitě levnější a vykony ma srovnatelné
Marty
11. 11. 2022, 12:13nevím že by již byla zveřejněna pořizovací cena, stroj se zatím testuje, co se spotřeby paliva týče, nemyslím si že bude se dvěma motory menší (a palivo je váznamná součást ceny letové hodiny) a u ostatních bodů nevím v čem se to liší, přeškolit veškerý personál, od pilotů po uklizečny, je potřeba u jakéhokoliv nového stroje, změny vlogistice zrovna tak, žádný bojoví letoun bez munice nemá význam a co má s provozem společného ekologická škoda v případě havárie letounu? nemluvě o tom že bohužel vznikne při pádu jakéhokoliv, omoouvám se, ale vaši argumentaci sem v tomto případě zcela nepochopil, bralbych v potaz jako výhodu korejského stroje lepší výkony pro vzdušný souboj ale to sem si nevšiml že by ste zmínil
Dr. Beir
11. 11. 2022, 14:53Tak porovnej a ja nabyl pocitu, že se jedna o okřidlený naložený kamion.
TTD F 35
Rozpětí 10,7 m
Délka 15,7 m
Výška 4,38 m
Hmotnost prázdného stroje 13 199 kg
Maximální vzletová hmotnost 31 800 kg
Maximální rychlost 1 930 km/h
Dostup 18 288 m
Dolet (bez přídavných nádrží) 2 220 km
Co k tomu dodat, jen to, že již dnes jsou radary schopné sledovat letoun Stealth např multisonicky a s kombinací klasickeho radaro senzory zachyti a vidi letoun. Jak asi víš, tak radar Věra zachytí veškeré elektromagnetické vyzařování stroje. Což znamená, že technologie radarů jde v ored za podstatně nižší cenu, než stojí technologie Stealth.
Dr. Beir
11. 11. 2022, 15:02Jen takový dodatek, Brazilie pořídila jeden Gripen E za 2,6 miliardy korun, jeden F 35 Poláci koupili za vice jak 3 miliardy korun. Jedna letová hodina podle časopisu Forbes u Gripenu 7 až 8 000 dolarů a jedna letová hodina F 35 až 33 000 dolarů.
A jako bonus věta na konec. Za 15 až 20 let bude technologie Stealth překonána a nemá v budoucnu žádnou pridanou hodnotu, jen se budou stale zvysovat náklady na provoz letadel.
Martin F.
12. 11. 2022, 08:42Jenže to není cena za letadla, ale za celý balík věcí okolo včetně zbraní, a když nevíte, co si konkrétní zákazník objednal, tak nemůžwte čísla porovnávat. Peoto se cena např. F35 liší u každého zákazníka. I kdybych přistoupil na Vaši hru s čísli, tak Gripen E, který je F16 kou v jiném kabátě a na bojišti 21. století bude tvořit druhosledové jednotky, stojí téměř, jak F35.
Dr. Beir
12. 11. 2022, 17:50Ne, to vše jsem vysledoval z hvězd Slovane, co neustale opěvuje Švýcarsko a nikdy okusil jak se žije na západě. Typický Český knedloň jsi.
Martin F.
12. 11. 2022, 08:45Všechy uvedené body jsou lži a fabulace vyplívající buď z neznalosti, nebo z toho, že sedíte v Moskvě a v rámci hybridní války stejně jako Martin 23 za psaní desinformací na českých webech berete plat.
Dr. Beir
12. 11. 2022, 09:55MF
Napsat, že co jsem uvedl jsou lži je snadné (F 35), stejně jako ja mohu napsat o tobě, že jsi gay. Vyvrat mi muj názor na tebe Martine F. nebo radeji ne.
Me argumenty o F 35, lze ovšem snadno dohledat a porovnat. V tvém Martine F případě mam problém.
Jen dodam, že technologie Stealth je velmi draha i na pravidelnou udrzbu. Neni to jako vylestit povrch letounu polyturou a hotovo.
A dostavam se zpet co jsem napsal:
Několik nejmenovaných expertů z amerického letectva se vyjádřilo a podle nich stealth letouny mají jednoduše převahu nad současnými prostředky PVO. Na druhou stranu přiznávají, že vývoj nové generace radarů není vyloučen - vše to je ale o taktice nasazení, která má zásadní vliv na výsledek boje.