EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Moderní čínské tanky: Nové technologie, ochrana i palebná síla

 27. 08. 2021      kategorie: Vojenská technika      12 komentářů

Čínský obranný průmysl v současné době pracuje hned na několika řadách tanků, včetně jejich exportních úprav, na čistě exportních modelech, modelech tanků lehčí kategorie pro těžký horský terén i tanků obojživelných. Ve skupině hlavních bojových tanků najdeme stroje relativně levné i stroje patřící do vysoké třídy, které patří mezi nejlepší tanky na světě. Reformy v ČLR, zahájené Xiaopingem, poskytly výrazný impuls k přílivu nových technologií. Čínští inženýři je ve velké míře absorbovali a začali převádět do nových produktů.

Velkou brzdou bylo, že Čína neměla 80. a částečně ještě i v 90. letech dostatek volných prostředků na to, aby si mohla dovolit masivní přezbrojení své armády kvalitativně novými modely, a také to, že většina podniků obranného průmyslu nebyla technologicky připravena pro výrobu nové techniky. Bylo nutné přistoupit na určité kompromisy. V oblasti tanků byl takovým kompromisem souběžný vývoj dvou linií hlavních bojových tanků - relativně jednoduchých a levných vozidel, stejně jako high-tech vozidel, které se musejí vyrovnat nejmodernějším tankům Ruska, Korejské republiky, Japonska a USA.

Vývoj nového prémiového tanku se rozběhl v 601. výzkumném ústavu, a v 617. výrobním závodě a jeho projekční kanceláři. Asi největší vliv na formování vzhledu nového vozidla mělo seznámení se s tankem T-72M. Tento stroj předbíhal tehdejší úroveň čínského tankového vývoje o několik desetiletí, ale čínští experti dokázali rychle rozeznat nejen silné stránky T-72M, ale také jeho nevýhody. Kanón, automatický nabíječ, geometrie přední části korby i podvozek byly uznány za hodné kopírování. Hlavní nevýhodou byla asi těžká věž s velmi stísněnými vnitřními prostory a obdiv nevyvolal ani pohonný systém.

Instalace nového motoru „západního“ vzoru si rozhodně vyžadovala zvětšení prostoru v zadní části korby a bojovou věž bylo nutné také zvětšit, aby se předešlo problémům s rozmístěním prvků budoucího systému řízení palby. Vzhledem k průchodnosti většiny čínských silnic a mostů bylo velmi nežádoucí, aby byl u vozidla překročen hmotnostní limit 50 tun. To vše vedlo k potřebě omezit pancéřovou ochranu. Složité a těžké pancéřování bylo proto soustředěno pouze na přední část korby a bojové věže v rozsahu asi 10 stupňů vpravo a vlevo od podélné osy vozidla. Boky tak mají víceméně pouze symbolickou ochranu. Nejde v žádném případě o špatný výpočet konstruktérů, ale pouze o střízlivý kompromis mezi požadovanou kubickou kapacitou korby a věže a požadovanou maximální hmotností.

V říjnu roku 1999 byl veřejnosti poprvé na přehlídce na počest 50. výročí založení ČLR představen výsledek práce - nový tank Type 98G (ZTZ-98). Tento model se však ukázal být pouze meziproduktem. Podle odborníků nebylo vyrobeno více než 40 těchto tanků. Již v roce 2001 byla zahájena výroba tanku Type 99 (ZTZ-99). Předpokládá se, že bylo vyrobeno asi půl tisíce těchto strojů.

Type-98G.PD
Foto: Čínský tank Type 98G / PD / CC BY-NC-ND

Uspořádání tanků Type 98G a Type 99 (99, 99G, 99A, 99A1) je velmi podobné tanku T-72M. Předně se to týká geometrie přední části s pracovištěm řidiče umístěným v podélné ose stroje. Současně byla prodloužena délka korby o více než metr. Toho bylo dosaženo zvětšením vzdáleností mezi pojezdovými koly. Věž je svařena z litých dílů. Jejich tloušťka v čelním průmětu je pouze 40 mm, ale tato část je navíc chráněna dvěma mohutnými moduly „speciálního“ sendvičového pancíře typu NERA (Non-Explosive Reactive Armor). Jedná se o vylepšené řešení použité na starším tanku Type 85-IIM (z roku 1990). Tloušťka modulů a jejich konfigurace je téměř totožná s pákistánským tankem Al-Khalid. Vážnou nevýhodou je konvexní střecha věže, která vyčnívá za obrys pancéřových modulů.

Od roku 2001 používají tanky řady Type 99 novou dynamickou ochranu, která pokrývá čelní průmět korby a věže, jakož i boky věže. Na starším provedení tanku Type 99 byla použita modifikovaná dynamická ochrana označovaná jako FY-II, známá již z levnějšího tanku Type 96, a na novějším provedení pak dynamická ochrana FY-III po stranách věže a FY-IV na čele věže a korby. Účinnost uvedených dynamických ochran přibližně odpovídá ruským prvkům ochrany 4S22 Kontakt-5.

Type-99.PDFoto: Čínský tank Type 99 | PD / CC BY-NC-ND

Hlavní výzbrojí tanků je nelicencovaná kopie 125mm tankového kanónu 2A46M-1, vyráběného v Číně spolu s elektrohydraulickým stabilizačním systémem 2E28M. Palebný průměr se skládá ze 41 nábojů (22 z nich je v zásobníku nabíjecího automatu). Používají se kumulativní projektily HEAT BTJ1 (kopie BK-14M), tříštivo-trhavé VTE2 (kopie OF-19) a protitankové řízené střely 9M119 Reflex, vyráběné v Číně na základě licence. Používané protitankové podkaliberní projektily Type IIM a modernější DTW-125, které vstoupily do služby v roce 2010, jsou čínským vývojem založeným na izraelských technologiích. Doplňkovou výzbrojí tanků je s kanónem spřažený 7,62mm kulomet (2000 nábojů) a velitelský (protiletadlový) 12,7mm kulomet (300 nábojů).

Systém řízení palby je založen na izraelském a britském technickém řešení. Použité součástky jsou čínské. Velitel má k dispozici kromě šesti periskopů umístěných kolem příklopu také panoramatické pozorovací a zaměřovací zařízení s nočním kanálem. Kombinovaný zaměřovač střelce má noční kanál izraelského původu (ELOP TES) a denní kanál, který je kopií sovětského vzoru.

Tanky Type 98G a Type 99 mají dobrou mobilitu - vzhledem k relativně nízké hmotnosti (48 tun - u Type 98G, 52 tun - u Type 99) a výkonné pohonné jednotce. První z nich dostal vznětový motor WD396 o výkonu 1200 koní a převodový systém podobný T-72. Toto řešení se však ukázalo jako špatné. U tanku Type 99 byla proto použita nelicencovaná kopie německého vznětového motoru MTU MB871 Ka.501 a hydrokinetická převodovka ESM 500, vyráběná na základě francouzské licence. 

A jak vypadá srovnání tanku Type 99 se zahraničními konkurenty? Čínský tank není podle západních expertů plně schopen konkurovat posledním modifikacím tanků Abrams nebo Leopard 2, nebo tankům Leclerc. Ve srovnání s tanky sousedních zemí je na tom však dobře. Svojí mobilitou se vyrovná jihokorejskému K1, japonskému Type 90, ruskému turbínovému T-80 a překonává T-72 i T-90. Hodnocení palebné síly je již obtížnější. Použití klonů kanónu 2A46M-1 a stabilizátoru 2E28M na Type 99 znamená, že bez ohledu na úroveň systému řízení palby bude obtížné dosáhnout vysoké přesnosti palby v pohybu. Na pozadí této skutečnosti vypadají tanky Type 90, K1 a T-90S mnohem lépe.
Type 99 používá velmi dobrou podkaliberní munici. Projektil Type IIM není horší než nejnovější obdoby používané na jihokorejských a japonských tancích a překonává obdobné projektily používané indickou armádou - včetně typu 3BM42 Mango, zakoupeného společně s tanky T-90S. 

Tank Type 99 představuje velmi významný krok vpřed, není však bez nedostatků. Proto byl v roce 2003 zahájen vývoj tanku Type 99A2. I přes příbuzné označení se jedná o zcela nové vozidlo s novou korbou i věží. V roce 2007 se objevily prototypy, o dva roky později začal zkušební provoz nových tanků, a v roce 2011 sjela z výrobní linky první sériová vozidla. Předpokládá se, že rychlost výroby je 50 až 60 tanků za rok.

Type-99A.Tyg728.CC BY-SA.4.0Foto: Čínský tank Type 99A | PD / CC BY-NC-ND

Korba i věž Type 99A2 jsou svařeny ze silnějších válcovaných pancířů. Čelní průmět korby a věže, jakož i boky věže, jsou chráněny prvky dynamické ochrany FY-IV odpovídající ruskému typu Relikt. Střecha věže je chráněna přídavným pancířem zcela nového typu. Kromě toho je Type 99A2 vybaven aktivním ochranným systémem a za příklopem střelce má nainstalován blok s novějším laserovým zařízením pro rušení (oslepování) naváděcích soustav protitankových řízených střel. Hlavní výzbrojí tanku Type 99A2 je 125mm kanón s délkou hlavně 50 ráží. Nabíjecí automat má stejnou konstrukci i kapacitu jako dříve, ale stabilizační systém je zcela nový, čistě elektrický.

type99A2Foto: Čínský tank Type 99A2 | PD / CC BY-NC-ND

Systém řízení palby má plně implementovat režim „lovec-zabiják“ (s přenosem označení cíle od velitele ke střelci), nové meteorologické senzory, systém pro měření průhybu hlavně a pravděpodobně i identifikační systém „vlastní - cizí“. Na pracovišti velitele jsou nainstalovány dva velké multifunkční monitory. Jeden podobný monitor má i střelec.   Zvýšená ochrana a palebná síla ovlivnily hmotnost tanku. Ta narostla na 58 tun. Vzhledem k tomu, že motor zůstal stejný, tak mobilita se mírně snížila, ale předpokládá se, že významnými změnami prošlo odpružení za účelem zlepšení jízdních vlastností.

Při popisu tanku typu 99A2 čínská propaganda nešetří na přívlastcích a tvrdí, že nové bojové vozidlo je přinejmenším stejně dobré jako americký M1A2 Abrams, německý Leopard 2A7 nebo jihokorejský K2.

Zdroj: Ministerstvo národní obrany Čínské lidové republiky

Komentáře

sredni vastar

16. 11. 2021, 09:23

Přeji Rusku, KLDR, Číně a Izraeli silnou, velmi silnou vlasteneckpou armádu

Czert

28. 08. 2021, 12:20

Babu
Vytlak neni vsechno, jde o konstrukcni usporadani apod.
Ruske mistraly maji taky 2x vetsi vytlak... A tvarove a konsrtukcne sou temer totozne s mistraly, vcetne srovnatelne kapacity vysadku oechoty a vrtulniku.

Co se tyka cinskych letadlovek, tak narovnat palubu je to nejjednodusi a co se tyka onech katapultu, ani bych se nedivil kdyby na nich bylo napsano vyvinuto v usa.

Babu

28. 08. 2021, 10:30

Czert : Od Mistarů mají fakt daleko celokonstrukčně. Mistral váží odhadem polovinu !!! :D
a letadlovku jsem měl na mysli Typ003..proto píšu s katapultem

MXM

28. 08. 2021, 01:46

mě přijde že Čína díky penězům se může plně věnovat všem zbraním. Rusko nečekaně věnuje maximum do letectva a podvodního námořnictva, tedy ponorky kde patří skutečně mezi elitu. Čína musí obsáhnout celý záběr, ale hlavně jížní moře, Rusko naopak hodlá kolonizovat sever a od toho se to celé vyvíjí. Na nějaké střety na periferii jim stačí modernizované T-72 a T-90.
Hodně se změnilo, dlouho platilo u Ruska "nás mnogo" jak v lidech tak tancích a najednou soustředění na elitní ponorkové jednotky až pak tradiční rakeťáci plus letadla a výsadkáři a pozemní vojsko víceméně upozaděné.
Je otázkou jestli ruský Armata nebyl víceméně cvičný projekt který po halasném vytrubování nakonec tiše zhasne a nahradí jej něco mohutnějšího jako nástupce projektu Černý orel se 152mm kanonem protože proti novým verzím Abrams či německo-francouzskému projektu by pořád byl jako chudý příbuzný.
V tom čínský Typ 99 pořád dotahuje nebo jemně vylepšuje vlastnosti T-90MS.

Czert

28. 08. 2021, 01:35

Auspow
To je napad, radi si prectem clanek od gloka.

Czert

28. 08. 2021, 01:32

Babu
Tak nahradit zelezo kompozity, kdyz uz mas kostru hotovou, je to nejjednodusi.

Ano, maji cinskou avioniku apod, ale neni nikde to jak je vykona, byt se povazuje, ze je lepsi nez ruska, ale horsi nez zapadni.

Ano, maji svoje cinske motory... Co maji tak 1/3 zivotnost ruskych... Ktere maji tak 1/2 zivotnost amickych.

Ano, lode maji vesmes svoje,
az na to, ze vsechny jejich letadlovky vychazeji z ruskeho kuznecova +-, a ty jejich vysadkove lode se napadne podopaji mistralum.

A vezmi si slavne cinske palubni letouny... Jakou ze to maji provozuschopnost?

Czert

28. 08. 2021, 01:23

Karlik
Nezavid ze ty ses k tunelovani nedostal.

A kdy ty ses takovy super expert co umi hledat jen na wiki, tak me napis jediny origalni cinsky vyzkum za poslednich 20 let.

Tarch

27. 08. 2021, 18:20

Ta potupa, že to nepřirovnávají k ničemu z Říše zla. Ani s tím neúspěšným demonstrátorem Armatou.

auspow

27. 08. 2021, 16:43

Nejhorší je, když se do diskuze o voze, zapojují lidé, kteří si myslí, že se hovoří o koze. Vážený pane Glocku, výraz "průmět" není to samé jako výraz "čelní pancéřování". Když výraz neznáte, počtěte trošku na Wikipedii a rozšiřte si obzory. Osobně neshledávám na použití výrazu "průmět" nic závadného, a z odborného hlediska je jeho použití naprosto v pořádku. Když budete na internetu hodně číst zjistíte, že autor je osoba velmi znalá problematiky vojenské techniky a patří mu dík za to, že takový článek poskládal asi z různých informačních střípků, protože široko daleko není nikdo, kdo by měl možnost se s čínskými tanky osobně seznámit. Z článku také jasně vyplývá, že se věnuje posledním MBT a problematiku lehkých tanků neřeší. Popisu Type 15 se můžete se vší vervou ujat. Autora článku budu od Vás osobně pozdravovat :-)

Glock

27. 08. 2021, 13:55

Pan autor objevil nové slovo "průmět" a tak ho cpe do každého druhého odstavce. Co je špatného na termínu "čelní pancéřování"?

Jinak ten článek je odněkud převzatá slátanina z roku "razdva". Nejmodernější čínský tank není Type 99 (ZTZ-99), ale lehký Type 15.

Babu

27. 08. 2021, 11:44

No co? Vznikne nový tank, jako ta Typ99A2
Čína nekopiruje, ale vesměs zhodnocuje pro a proti a podle toho postaví
Vlastní věc. Kdo třeba sleduje zdejší letectví, tak ví, že třeba J16 a Su30 jsou na pohled podobná letadla, ale úplně rozdílná, čínská avionika, čínská výzbroj, aesa, vysoké využití kompozitů v kostře a draku,motory. J20 je taky čiste čínská mašina. Pozemní technika od tanku přes houfnice az po takové komplexy, jako hj10, nebo kolové tanky, obrňáky, námořnictvo... Korvety, fregary, vysadkové lodě, vrtulníkové lodě, letadlovka s katapulty. To všechno je produkce čisté čínských inženýrů a vývojářů. Materiály a jejich výroba od radarů po hypersoblnické střely, jako df17.. V tom jsou nezávislí taky a to je důležitý. V F35 je až 180 kg materiálů z Číny. Číňané takováto strategická omezení vesměs nemají. Nebo o nich nevím. Až na motory do letadel, ale i tam udělali veliký pokrok, j10 a J16 už mají domácí WS10, j 20 upravený WS10 a transportní J20 už se přemotorovávají pomalu taky. Mávnout rukou, že je to tlupa kopírníků dnes už tak docela neplatí.

Czert

27. 08. 2021, 11:14

Cunska kopirka funguje dobre, ale co se stane kdyz uz nebudou moci kopirovat?