„Nebeský strážce“ – nové letadlo pro speciální síly Spojených států
Vrchní velení speciálních operací USA na počátku srpna oznámilo vítěze tendru Armed Overwatch, jehož úkolem byl výběr nového průzkumně-bojového letounu pro potřeby speciálních sil.
Z tendru vyšel vítězně letoun AT-802U Sky Warden – Nebeský strážce, společný projekt leteckého výrobce Air Tractor a technologické společnosti L3 Harris. Kontrakt v celkové hodnotě 170 milionů dolarů byl již podepsán. Jedná se ovšem jen o první smlouvu celkového kontraktu v hodnotě 3 miliardy dolarů. Společnost Air Tractor sídlí v Texaském Olney a její hlavní činnosti je vývoj a výroba hasičských letounů, pro nás může být zajímavé, že požár v Hřensku hasí právě letadla této společnosti.
Foto: Kromě pozorovacích a zpravodajských misí bude moci letoun také plnit roli blízké letecké podpory | AT-802u
Výroba letadel bude probíhat v závodě v texaském Olney, poté si letouny převezme společnost L3 Harris, která se postará o jejich modifikaci v závodě v oklahomské Tulse. Sériová výroba by se měla rozjet v roce 2023. Celkem americké speciální síly obdrží 75 letadel Sky Warden. Požadováno bylo lehké, hbité letadlo, které by bylo schopné startovat z nezpevněných letišť, polí či luk a bylo by nenáročné na údržbu, přičemž by případná oprava měla být proveditelná v polních podmínkách takzvaně na koleni. Kromě průzkumné a zpravodajské činnosti by měl letoun disponovat také možností přímé letecké podpory a přesných bombardovacích úderů. Velitel Air Force Special Operations Command (AFSOC), generálporučík Jim Slife doplnil, že letoun bude určen pro bojiště s nižší intenzitou, jako je například Afrika, kde islámští teroristé nedisponují účinnou protivzdušnou obranou.
Speciální síly se rozhodly pro turbovrtulovou platformu z důvodu nižších provozních nákladů, kdy doposud útoky prováděly stíhací letouny a bombardéry, které jsou ovšem na provoz výrazně dražší a náročnější. Tam, kde je riziko sestřelení letounu minimální, je turbovrtulová platforma kvůli výrazně nižším nákladům vhodnější. Letoun Sky Warden je právě pro tyto role nejvhodnější a jedná se o prověřenou, levnou platformu. Pro podobné úkoly speciální síly doposud provozovaly unikátní letouny U-28A Draco ISR. Ty jsou ovšem drahé, náročné na údržbu a nemohou startovat z nezpevněných ploch, či polí. Jeden letoun U-28A Draco ISR stojí 16.5 milionů dolarů, přičemž cena jednoho Air Tractoru je zhruba půl milionu dolarů. Uvedená cena Air Tractoru je za civilní verzi bez vojenských technologií, i tak však bude cena militarizované verze výrazně nižší, než u stávajícího U-28A.
U-28A Draco ovšem nebude zcela vyřazen ze služby, podle zprávy SOCOM (United States Special Operations Command - velitelství pro speciální operace) bude i nadále provozován jako pátrací, záchranný a humanitární letoun. Generál Richard Clarke uvedl, že SOCOM počítá celkem s pěti letkami, přičemž každá bude operovat s 15 letadly. Jedna letka bude vždy připravena k nasazení, tři letky budou neustále absolvovat operační cvičení a pátá letka bude výcviková.
Foto: Letoun Sky Warden, společný projekt společnosti Air Tractor a L3 Harris | l3harris
V tendru projekt společností L3 Harris a Air Tractor porazil letouny dalších čtyř účastníků tendru. Jednalo se o společnosti Leidos, MAG Aerospace, Textron Aviation Defense a Sierra Nevada. Tendr probíhal v letech 2021-2022 na letecké základně Eglin na Floridě. Společnost L3 Harris ve svém vyjádření uvedla, že bude postupovat co nejrychleji, aby byla letadla hotová co nejdříve, společnost kromě modifikovaných letounů dodá také výcvikové systémy, systémy plánování misí, podpůrné vybavení, náhradní díly a logistickou podporu. Očekává se, že Sky Warden dosáhne počáteční provozní kapacity v roce 2026 a plné provozní kapacity v roce 2029, uvedl SOCOM.
Sky Warden je hluboce modifikovaný letoun Air Tractor, který asi netřeba příliš představovat, jelikož je mu věnována zvýšena pozornost v rámci hašení požáru v Hřensku. Jak již bylo zmíněno, letoun bude výrazně upraven. Jedná se o typ AT-802U, který je schopný vzletu z nezpevněných ploch, jako jsou např. pole, či louky, ke vzletu navíc potřebuje jen několik málo desítek metrů. Letoun bude modifikován tak, aby údržba a případná oprava mohla být provedena bez speciálního nářadí.
Maximální výška, kam je letoun schopen vystoupat je 7620 metrů a ve vzduchu vydrží až 8 hodin. Maximální vzletová hmotnost je 7250 kilogramů, z čehož výzbroj letounu může tvořit až 2700 kilogramů. Ta může být v různé konfiguraci umístěna celkem na 11 podvěsů pod křídly i trupem letadla. Co se týče výzbroje, letoun může např. nést laserem naváděné bomby GBU-12 Paveway II, protitankové řízené střely AGM-114 Hellfire, lehké protizemní řízené střely APKWS, či neřízené rakety Hydra 70. Stejně tak může nést i laserové značkovače cílů MX-15 a MX-20.
Foto: Pohled na místo pilota (nahoře) a velitele mise (dole) | l3harris
Jedná se o dvoumístný stroj, který bude obsluhovat pilot letounu a velitel mise. Pilot bude mít v kokpitu moderní avioniku skládající se ze čtyř dotykových displejů. K dispozici bude mít duální zobrazení mise/letu, dedikovaný displej mise, systém řízení letu Garmin 3000, plně digitálního autopilota, výstražný systém AN/AAR-47 před přilétávajícími raketami.
Velitel mise bude mít k dispozici čtyři dotykové displeje, duální zobrazení mise/letu, dedikovaný displej mise, či systém řízení mise ForceX Widow, založený na systému řízení mise letounu AC-130 Gunship. Velitel mise bude moci v případě potřeby také pilotovat, k dispozici tedy bude mít stejný knipl jako pilot. Celá kabina je navíc vhodná pro použití nočního vidění. Na hlavě bude mít posádka helmy Scorpion Helmet Mounted Cueing System (HMCS) s průhledovým displejem od firmy Thales.
Pro vlastní aktivní ochranu bude letoun vybaven obranným systémem ALE-47, který odpaluje fléry ke zmatení tepelně naváděných raket a systém aktivní ochrany AAR-60 MWR, který posádku upozorní, jestli byl letoun ozářen laserem, či jestli na něj byla vypálena raketa. O pasivní ochranu se stará pancéřovaná kabina a kryt motoru, stejně tak samosvorné palivové nádrže pro případ, že by na letoun nepřítel útočil hlavňovými prostředky PVO.
Zdroj: Defense News, Air Force Magazine
Komentáře
TopsyKreet
10. 08. 2022, 09:34Nabízím se dobrovolně jako překladatel pro armyweb, autoři mi klidně můžou napsat když si nebudou jistí s prekladem :smiley: V tomto případě slova ,,warden" a ,,flares". Překlad štrážce není v češtině naprosto přijatelný je to spíše správce nejlépe však přeloženo jako bachař a flares jako ,,fléry", no okej ja sám používám těžce poangličtěnou Češtinu, ale v tomto případě bych použil normálně překlad ,,světlice":grin: nabídka je samozřejmě bez nároku na odměnu
nobody
07. 08. 2022, 12:30ass
vazne nahodna podoba, odkial asi sudruhovia z Ceskoslovenskej socialistickej republiky pajcovali?
https://en.wikipedia.org/wiki/CAC_Ceres
https://en.wikipedia.org/wiki/CallAir_A-9
https://en.wikipedia.org/wiki/Auster_Agricola
a to samozrejme nie je vsetko
bombero
06. 08. 2022, 11:24ass- jaké píšu bludy?že to byl prototyp pro armádu?A nebyl?nikde jsem nepsal pro čí armádu
https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/technologie/z-praskovaciho-cmelaka-bojovym-letounem-jediny-prototyp-maji-v-muzeu-na_1706241719_rez
Veritas vincit
06. 08. 2022, 01:24Im Bier steckt Wahrheit
"Nechápu, co znamená tohle v diskuzi o letadle:
Existuje rozhovor s paní Janou Hlaváčovou,..."
*
Ta informace byla primárně určena Milošovi.
Ty jsi Miloš, nebo jenom slovanský trouba, který nepochopil souvislosti z příspěvků v diskusi a není schopen pochopit jednoduchý text? :slight_smile:
Im Bier steckt Wahrheit
05. 08. 2022, 22:11Chápu, že us chce vlastní stroj, ale podle mě jeden z nejlepších je Pilatus PC-21.
Nechápu, co znamená tohle v diskuzi o letadle:
Existuje rozhovor s paní Janou Hlaváčovou, kde vzpomíná, jak byla na mezinárodních závodech veteránů se svým manželem Luďkem Munzarem (Tatra 602 Tatraplan Sport V8).
Po vítězném závodě ji manžel vzal "na blatník" a svezl ji do depa. V depu udělali ostatní závodní týmy špalír, tleskali a skandovali: "Bravo Luďek!"
Hlaváčová dojetím plakala a říká manželovi: "Luďku, oni ti to opravdu přejí." Po chvili ticha ji na to manžel odpověděl: "Jestli to nebude tím, že nemluví česky."
Ten člověk Vv, který tohle dává do diskuze by měl méně užívat psychofarmaka
ass
05. 08. 2022, 19:39bombero:
byl to i u nás prototyp pro armádu NDR, takže nepiš bludy ;)
a má pravdu, je to kurňa podobny, urcite náhoda... :
https://imgs.search.brave.com/HVVMsQrOwGFCotBLWexMxJ5R_vbMr8HoZPhTA1kcLhc/rs:fit:800:522:1/g:ce/aHR0cHM6Ly9zLmth/c2t1cy5pZC9pbWFn/ZXMvMjAyMi8wOC8w/Mi85MjMwNzk4XzIw/MjIwODAyMTAwMzI2/MDczNC5qcGc
https://imgs.search.brave.com/AGXBi6b74mQwEVgf3gerIFH1-Llgd4H9z2F3x80p6pk/rs:fit:628:391:1/g:ce/aHR0cHM6Ly93d3cu/Zmx5aW5nLXJldnVl/LmN6L2ltYWdlYmFu/ay81OTU3MDYzMS82/MzAvMzkxL3h6LTM3/dF9vay0xNDZfMDEt/MTAyNHg2MzcuanBn
Holt všichni kopírujou všechny a všichni tvrdí, že jsou originální :D
exlic
05. 08. 2022, 17:14Měli Mustang P51D
Jookee
05. 08. 2022, 16:52Proč jen mi to přijde jako mírně inovovaná Štuka....
bombero
05. 08. 2022, 16:35sutech- to není okopírovaný čmelák, ale skutečný prototyp pro armádu. Za socíku se prostě dělaly zoufalé věci
Sutech
05. 08. 2022, 16:09Okopírovaný čmelak
https://www.muzeum-kunovice.cz/zlin-z-37tm-turbo-military/
Bodie Pilot
05. 08. 2022, 15:32ano, čmelák by vyhovoval ..
dr.Bolíto
05. 08. 2022, 15:11To už mohli obnovit výrobu Spitfirů.
nobody
05. 08. 2022, 13:53mojmír sako
esteze pridu tie burky s krupobitim, snad vam to schladi ten upal. Ceska republika ma ako vycvicit a aktivne udrzovat tak 1000-1200 pilotov a adekvatny pozemny personal, dajme tomu cca. 10 ludi na lietadlo? Takze len jeden jediny zbranovy system si vyziada 10000 a viac vojakov, z toho cast vysoko vyskolenych a vycvicenych. Plus hangary, sklady, dielne na opravy
Veritas vincit
05. 08. 2022, 13:06Radek
"My máme místo Tractorů L-159 a do budoucna L-39NG..."
*
"My" nemáme nic.
Jediný akcionář AERO Vodochody AEROSPACE a.s.:
Vodochody Holdings HU Kft.
1027 Budapešť, Bem József utca 9, Maďarská republika
Jarek
05. 08. 2022, 12:36U nás je několika výrobců malých letounu kteří 80% výroby úspěšně exportují do celého světa. Podpora státu ma směřovat k těm schopným a né k těm zkorumpovaným.
Radek
05. 08. 2022, 12:01My máme místo Tractorů L-159 a do budoucna L-39NG. Tractory produkuje malá továrnička, dělají je malosériově, garážová výroba. Tractor neunese kvalitní pancíř, takže 12,7 a 14,5 mm kulomety pro něj představují velkou hrozbu. Taky je pomalý. Takže nic moc.
Marty
05. 08. 2022, 11:00mojmír sako
než se vám přehřál mozek, stihl ste přečíst tu část, kde se píše že není vhodný proti nepříteli s PVO? :-D
mojmír sako
05. 08. 2022, 10:503840 AIR TRACTORŮ V AKCI!
VZDUCH JE NAŠE POLE!
Na nákup stejně drahé jako F-35
Na provoz o něco dražší.
1000 ks efektivně nasazených traktorů v kooperaci s 1000 ks Javeline buggyn.
Takhle nějak by to mohlo fungovat.
Ale to ne, my budeme nakupovat high-tech věci, které vycévkují ekonomiku.
Vždy na prvním místě cena/efekt. Když to vidí úplný nuly, tak pročto nevidí hlavy študované.
Já vím chytrý efekt není sexy. Ale na to Fini a Izraelci z vysoka serou.
Veritas vincit
05. 08. 2022, 10:37Miloš
V ČR se úspěch neodpouští.
Než by ti známý, odborník z oboru, úředník, banka, někdo ... pomohl s projektem k cestě za úspěchem, tak tě raději zašlape do prachu, nebo se alespoň otočí zády, abys neměl úspěch a nějaký jiný "prospěch"...
Tam, kde se snaží většina spolupracovat na úspěchu, tlačit dopředu, mají nápady, mají výsledky a mají i podíly na zisku... Zaslouženě.
Existuje rozhovor s paní Janou Hlaváčovou, kde vzpomíná, jak byla na mezinárodních závodech veteránů se svým manželem Luďkem Munzarem (Tatra 602 Tatraplan Sport V8).
Po vítězném závodě ji manžel vzal "na blatník" a svezl ji do depa. V depu udělali ostatní závodní týmy špalír, tleskali a skandovali: "Bravo Luďek!"
Hlaváčová dojetím plakala a říká manželovi: "Luďku, oni ti to opravdu přejí." Po chvili ticha ji na to manžel odpověděl: "Jestli to nebude tím, že nemluví česky."
Veritas vincit
05. 08. 2022, 10:07AT-802U Sky Warden
https://802u.com/aircraft-specifications/
Veritas vincit
05. 08. 2022, 09:59jeroným
"mohly koupit Čmeláky a ještě by ušetřili :-)"
*
Zvláštní země ta ČR.
Nevětší množství nevyužitých talentů, poradců a radilů ve všech oborech lidské činnosti leží ladem na čtverečný kilometr a přitom většina infrastruktury, průmyslu a klíčových firem patří zahraničním investorům. HDP na 1 obyvatele nedosahuje ani 50% Rakouska...
Kde se asi stala chyba? :slight_smile:
nobody
05. 08. 2022, 09:25Ako decko / nedospelak som sa bavil o.i. tym, ze som roznym sportovym eram vymyslal vyzbroj, podobne napr. remorkerom atd. a vymyslal som si takto vyzbrojene milicne armady.
A nie je to prvykrat a netykalo sa to len lietadiel co po rokoch vidim, ako sa nieco podobne stava realitou. Pozerat sa potom navyzbrojeneho praskovacieho "Cmeliaka" dava taky zvlastny pocit déjà vu
Ale je fakt, ze moje fantazie sa ani zdaleka neblizili tomuto, uz len ten kokpit je asi tak odlisny, ako palubna doska Sopwith Camel voci ekvivalentu z Enterprise (nie, nie tej z US NAVY :wink: )
Miloš
05. 08. 2022, 09:20Často opouštíme dobré projekty Z 37 T Turbo. Pak někdo s podobným typem má ve světě úspěch. Stejně jako s nepružnou firmou LET, letouny L410 aL610. ATR je předběhl na plné čáře a tady neustále živoří...
Takových projektů je více.
jeroným
05. 08. 2022, 09:19mohly koupit Čmeláky a ještě by ušetřili :-)