Neviditelná smrt - Lockheed F-117 Nighthawk
Lockheed F-117 Nighthawk je světově prvním letadlem, které je zkonstruováno s využitím technologie stealth. Toto letadlo bylo vytvořeno pouze pro United States Air Force na základě poznatků a zkušeností z projektu Have Blue. Sloužilo v letech 1983-2008.
Vznik a historie letounu
Vývoj probíhal od roku 1973 ve Skunk Works, první předprototyp (Have Blue demonstrátor) vzlétl v roce 1977 a první prototyp FSD-1 (později přeznačený na YF-117A) 18. června 1981. Po následujících čtyřech prototypech byl 20. dubna 1982 zalétán první sériový stroj. Ten však byl kvůli špatnému zapojení ocasních ploch zničen již při prvním letu. Roku 1983 byly první stroje zařazeny do výzbroje. United States Air Force až do 10. listopadu 1988 popírala existenci tohoto stroje. Teprve 21. dubna 1990 byl na základně Nellis představen veřejnosti.
Schopnosti stealth
Letoun F-117 se od následujících letounů USAF využívajících technologii Stealth, např. B-2 a F-22, vizuálně odlišuje především ostrými lomenými tvary. Při zrodu letounu v 70. letech nebylo technicky možné vytvořit model letounu oblejších tvarů vzhledem k nedostatku výpočetního výkonu počítačů a s tím související omezení programů, jež měli tehdy projektanti k dispozici. Přesto se tvar letounu, spolu s technologiemi snižujícími radarové, tepelné (infračervené) a zvukové vyzařování na minimální zjistitelnou úroveň, významným způsobem podílí na celkových schopnostech stealth tohoto letounu.
Mezi prvky těchto technologií patří:
- materiály, použité při stavbě draku (absorbují přijímané radarové paprsky),
- absence aktivního radiolokátoru (zamezuje hrozbě zachycení letounem vysílaných radarových paprsků),
- pohonné jednotky bez přídavného spalování (omezení tepelného a zvukového vyzařování),
- výzbroj ukrytá ve vnitřních prostorech, namísto zavěšená pod křídly (nenarušuje tak radarový profil letounu),
- vstupy vzduchu klínového tvaru (zabraňuje dopadu radarových paprsků na lopatky dmychadel pohonných jednotek),
- úzké štěrbinové výstupní trysky (míchající horké výstupní plyny s okolním studeným vzduchem)
- a některé další.
Sestřelení
27. března 1999 se podařilo Srbské protivzdušné obraně letoun sestřelit. Letoun byl krátce zachycen radarem řízení střelby jugoslávské varianty protiletadlového systému S-125 Něva, podle velitele Zoltána Daniho pravděpodobně při otevírání dveří pumovnice (v této situaci se zvětšuje radarový profil letounu). Jedna ze dvou raket SA-3 vystřelených v těsném sledu explodovala v blízkosti cíle. K zásahu výrazně přispěla schopnost plk. Daniho uchránit svou jednotku před likvidací - své radary chránil před zaměřením častými přesuny a omezením radiolokační aktivity na krátké nepravidelné intervaly. Srbská rozvědka navíc dané noci předala informace naznačující pravděpodobnou činnost bombardérů v oblasti. Bombardéry byly nasazeny v operaci Spojenecká síla od 24. března do 10. června, další sestřelení nebylo provedeno.
Vyřazení
V roce 2006 bylo rozhodnuto o postupném vyřazování tohoto letadla z výzbroje v následujících letech. Ke konci tohoto roku byly rozpuštěny letky určené k výcviku a k určení operačního nasazení F-117. 12. března 2007 bylo přelétnuto prvních 6 kusů na základnu Tonopah ve státě Nevada k dlouhodobému uskladnění. Letouny F-117 neprošly klasickým procesem likvidace z důvodu utajení některých konstrukčních částí a použitých technologií. Proces ukončení provozu F-117 byl dokončen podle plánu v říjnu roku 2008.
Specifikace (F-117 Nighthawk)
Technické údaje
Posádka: 1
Rozpětí: 13,20 m
Délka: 20,08 m
Výška: 3,78 m
Nosná plocha: 73 m²
Hmotnost prázdného stroje: 13 380 kg
Vzletová hmotnost: 23 814 kg
Pohonné jednotky: 2× dvouproudový motor General Electric F404-F1D2, každý o tahu 48 kN
Výkon
Maximální rychlost: 1040 km/h
Dolet: 2224km
Tah/Hmotnost: 0,40
Výzbroj
Dvě vnitřní pumovnice s jedním úchytným bodem (celkem tedy 2 zbraně). F-117 může nést tyto zbraně: Pumy: průrazné BLU-109, laserem naváděné GBU-10 Paveway II, laserem naváděné GBU-27, nukleární B61. Střely: AGM-65 Maverick vzduch-země, AGM-88 HARM vzduch-země
Komentáře