Pravda o útěku Mussoliniho: Hrdina nebyl Skorzeny, ale někdo úplně jiný
V září 1943 se odehrála jedna z nejodvážnějších, ale také nejvíce propagandisticky využitých akcí nacistického Německa – osvobození italského diktátora Benita Mussoliniho z vězení v horském hotelu Gran Sasso. Tato operace přinesla slávu muži, který se stal symbolem nacistických speciálních operací – Ottu Skorzenymu.
Foto: Generál Fernando Soleti (vlevo) s majorem Haraldem Morsem (uprostřed) | Wikimedia Commons / Public domain

V létě 1943 byla Itálie na kolenou. Spojenecká vojska se vylodila na Sicílii, bombardování severu země nabíralo na síle a důvěra v Benita Mussoliniho slábla. Dne 25. července 1943 byl Mussolini zatčen na příkaz krále Viktora Emanuela III. a uvězněn. Nová italská vláda maršála Badoglia začala tajná jednání o příměří se Spojenci, která vyvrcholila oficiální kapitulací Itálie 8. září.
Pro Hitlera to byl šok. Mussolini byl jeho spojenec a pád fašistického režimu ohrožoval celou jižní frontu. Rozhodl se jednat – a pověřil vyhledáním a záchranou Duceho svého nového favorita: poručíka SS Otta Skorzenyho.
Skorzeny zahájil doslova hon na Mussoliniho. Italská vláda přemisťovala svého vězně z místa na místo, aby předešla jeho osvobození. Nakonec byl Duce ukryt ve vysoce zabezpečeném hotelu Campo Imperatore v pohoří Gran Sasso – přístupném jen lanovkou nebo pěšky po strmé horské stezce. Klasický útok byl nemožný.
Německé zpravodajské služby však polohu odhalily a Skorzeny spolu s výsadkáři z Luftwaffe pod velením majora Haralda Morse připravil smělý plán.
Dne 12. září 1943 odstartovalo dvanáct kluzáků DFS 230, tažených dopravními letouny Heinkel He 111. Cílem bylo přistát přímo na malém kamenném plató u hotelu – v nadmořské výšce téměř 2200 metrů. Plocha byla malá, kamenitá a obklopená prudkými svahy – naprosto nevhodná pro přistání. Přesto to byla jediná možnost, jak zaútočit překvapivě a rychle.
Přes riskantní podmínky dokázalo devět z dvanácti kluzáků bezpečně přistát. Výsadkáři se okamžitě rozeběhli k hotelu. Očekávaný odpor se nedostavil – italská stráž byla zaskočena a vzdala se bez boje. Významnou roli sehrál i generál Fernando Soleti z italské policie, kterého Skorzeny přinutil letět s nimi a využil jeho autority, aby předešel střelbě.
Samotný Benito Mussolini byl v dobrém zdravotním stavu, ale psychicky zlomený. Skorzeny ho okamžitě doprovodil k letadlu, které mezitím přistálo na plošině – a právě tato část operace byla možná nejriskantnější.
Letoun Fieseler Fi 156 Storch byl vybrán kvůli svým výjimečným schopnostem krátkého vzletu a přistání. Mohl vzlétnout i z velmi krátkých a nerovných ploch – ale i pro něj byla Gran Sasso výzvou.
Pilot, poručík Gerlach, se s letounem snesl na štěrkovou plošinu mezi přistávajícími kluzáky. S naloženým Mussolinim a Skorzenym čelil přetížení i vysoké nadmořské výšce, kde měl motor výrazně nižší výkon. Navíc byl terén svažitý a letoun musel vzlétnout z kopce dolů, přičemž na konci plošiny hrozil sráz do hlubokého údolí.
Start byl extrémně napjatý. Letoun se sotva odlepil od země a údajně se těsně vyhnul skalní stěně. Skorzeny, který nebyl nijak připoután, později tvrdil, že měl pocit, že „stojí na křídle a čeká, až spadneme“. Nakonec ale Storch bezpečně doletěl na letiště ve městě Pratica di Mare nedaleko Říma. Mussolini byl brzy poté dopraven do Německa.
Úspěch operace měl minimální vojenský význam – Mussolini byl jen stínem bývalého diktátora a nově vytvořená Italská republika byla fakticky německým loutkovým státem. Ale propagandisticky šlo o triumf. Hitler osobně Skorzenymu gratuloval a povýšil ho. Média jej líčila jako superagenta, což Skorzeny s chutí přiživoval.
Ve skutečnosti hlavní zásluhy patřily důstojníkům Luftwaffe – především majoru Morsovi, který celou akci naplánoval. Skorzeny však měl správné instinkty, odvahu a především cit pro efekt – a to ho katapultovalo na výsluní nacistické hierarchie.
Zdroj: palba.cz
Komentáře