Letecké eso Manfred von Richthofen alias legendární Rudý Baron
Dnes zapátráme trochu do historie a podíváme se na velmi významnou postavu 1. světové války, která je dnes glorifikována jako legenda. Tou osobou není nikdo jiný než německé letecké eso Manfred von Richthofen.
Manfred Albrecht svobodný pán von Richthofen (2. května 1892, Breslau, Německé císařství (dnes Vratislav, Polsko) – 21. dubna 1918, Vaux-sur-Somme), známý též jako Rudý baron či Eso všech es, byl stíhací pilot německého armádního letectva a nejúspěšnější stíhač první světové války, kterému je mu připisováno 80 sestřelů nepřátelských letadel. Velel jednotce Jagdgeschwader I (první stíhací eskadra).
Foto: Manfred von Richthofen | Wikimedia Commons
Narodil se 2. května 1892 ve Vratislavi jako druhé ze čtyř dětí důstojníka kavalérie Albrechta svobodného pána von Richthofen a jeho ženy Kunigunde, rozené von Schickfus und Neudorff. Byl potomkem známého pruského polního maršála Leopolda I. von Anhalt-Dessau. Manfredovi sourozenci byli bratři Lothar (1894–1922), taktéž letecké eso, a Karl-Bolko (1903–1971), a sestra Ilse (1890–1963). Ve věku devíti let se přestěhoval se svou rodinou do Schweidnitz (dnes Świdnica, Polsko)
Jako mladý se zajímal o lov a jezdectví. Svoji vojenskou kariéru začal už v roce 1909. V roce 1911 vstoupil do pruského hulánského regimentu cara Alexandra III. Už před první světovou válkou dosáhl hodnosti poručíka.
Válečná kariéra
Na začátku války byl von Richthofen průzkumníkem na východní frontě. Měsíc po vypuknutí války dostal ocenění Železný kříž II. stupně.
Roku 1915 požádal o převelení k leteckým silám a začal jeho letecký výcvik. Nejprve sloužil jako pozorovatel, v roce 1916 se objevil na západní frontě jako pilot dvoumístného pozorovacího Albatrosu B.II.
Když se poprvé posadil do stíhacího letounu, letěl s Oswaldem Boelckem přímo do bitvy. Tam se ukázalo, že i přes zdánlivé neúspěchy v leteckých testech má Richthofen vrozené letecké schopnosti, výborný zrak, a dobrý odhad při předvídání situací. Prvním jeho oficiálním sestřelem byl britský dvoumístný stíhací letoun F.E.2b. Po jeho šestnáctém sestřelu stíhačky Sopwith Pup dostal pozici velitele jeho letky (Jasta 11) a vysoce ceněný Záslužný kříž – Pour le Mérite (tzv Modrý Max). Asi po 6 měsících byl povýšen na hodnost Rittmeister. Později přejmenoval eskadru na JG 1. Ta na konci války nahlásila 645 sestřelení nepřátelských letadel při ztrátě 56 vlastních pilotů. Při jednom ze soubojů ho zasáhla střela vystřelená z letounu FE.2d do hlavy. Podařilo se mu ale nouzově přistát a byl ihned převezen do nemocnice.
Foto: Richthofenův letoun Albatros | Wikimedia Commons
Po devíti měsících se uzdravil, znovu nastoupil do služby a převzal nové letadlo Fokker Dr.I. 21. dubna 1918 byl Richthofen sestřelen a dopadl k australské dělostřelecké baterii. Podle některých zdrojů jej sestřelil Arthur Roy Brown (kanadské eso s 10 sestřely), pravděpodobněji, dle charakteru zranění, ho však zasáhla náhodná střela z pozemních kulometů australské baterie, neboť letěl příliš blízko země. Byl pohřben na hřbitově v Bertangles v severní Francii se všemi vojenskými poctami. Později, v roce 1925, bratr Bolko nechává ostatky exhumovat a převézt do Německa.
Foto: Richthofenův legendární červený trojplošník Fokker Dr.I | Wikimedia Commons
Jako jeden z nejlepších pilotů první světové války získal Richthofen obrovskou popularitu a byl široce využíván v německé propagandě za svého života i později. Stejně tak byl předmětem zájmu a jako o velké osobnosti o něm vzniklo několik filmů. Nejznámější z nich jsou americký The Red Baron z roku 1971 a německý Rudý baron z roku 2008.
Tip na film - Rudý baron
Často k válečným osobnostem či událostem doporučíme také film, který se konkrétního tématu přímo týká a Manfred von Richthofen nemůže být výjimkou. Jedním z velmi povedených snímků popisujících kariéru tohoto legendárního pilota je německo-britský film z roku 2008, který má příznačný název Rudý baron. Film vypráví o životě slavného německého stíhacího letce za 1. světové války, Manfreda von Richthofena, známého též jako Rudý baron a Eso všech es. Jeho rudý trojplošník se stal postrachem letců Dohody. Francouzi mu přezdívali Rudý ďábel, Britové na jeho hlavu vypsali odměnu... Během války sestřelil nejméně 80 letounů, nejvíce ze všech pilotů na obou stranách. Prý si z každého sestřeleného letadla odnášel kousek domů do své "sbírky". Ale také ke konci své kariéry řekl: "Po každé bitvě ve vzduchu se cítím mizerně. Když po boji vystoupím na svém letišti na pevnou zemi, jdu do svého pokoje a nechci nikoho vidět ani s nikým mluvit..."
Video: Tip na film: Rudý baron / YouTube
Na jakých strojích ,,Rudý baron" létal
Většina lidí si ho spojuje s červeným trojplošníkem Fokker Dr.I, Richthofen však převážně létal na Albatrosu D.II a k Fokkeru Dr.I se dostal až ke konci války (posledních 20 sestřelů bylo právě s Fokkerem), kterého si velmi chválil.
Pokud se chcete o Manfredovi von Richthofenovi dozvědět další informace, doporučujeme vám zhlédnout následující dokumentární film.
Video: Dokumentární film "Rudý baron" / YouTube
Komentáře
Lenka Balharová
29. 08. 2019, 13:09Nevíte prosím někdo, zda zmiňovaná kniha od Joachima Castana je i v češtině? S díky za informaci.