EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Sovětský bitevník Iljušin Il-2 byl nebeským tankem T-34 – a uplatnil se i proti vzdušným cílům

 19. 11. 2021      kategorie: Vojenská historie      14 komentářů

Koncem 2. světové války již Sovětský svaz plně ovládal umění masové výroby užitečné techniky. Během války vyprodukoval na 80 tisíc skvělých středních tanků T-34. Šlo o druhý nejvyráběnější tank všech dob. V Sovětském svazu se také vyrobilo 42 tisíc bitevních letounů Iljušin Il-2, což je shodou okolností druhý nejvyráběnější letoun a nejvyráběnější vojenské letadlo všech dob. Mezi T-34 a Il-2 lze najít mnoho paralel: oba pohání dvanáctiválcový motor, oba jsou pancéřované a odolné, oba mohou ničit tanky a obrněnou techniku nepřítele a oba měly rozhodující význam pro porážku Německa. Podle Stalina byl Il-2 pro SSSR "stejně důležitý jako vzduch a chléb".

Iljušin Il-2 byl ve své době vrcholným typem sovětského bitevního letounu. Sovětští konstruktéři byli omezeni motory, které měli k dispozici a které byly relativně málo výkonné. Dřívější dvouplošníky jako TSh-1 byly sice testovány, ale jejich nevýkonné motory byly značně omezovaly nosnost strojů, a tedy pancéřování potřebného k efektivnímu nasazení při boji v malých výškách. A i novější letouny měly potíže s odpovídajícím výkonem, pokud byly obtěžkány účinným pancéřováním.

il-2_1943Foto: Il-2m3 během bojů o Stalingrad, leden 1943 | Wikimedia Commons / Public domain

Il-2 začínal jako TsKB-55, dvoumístný letoun s pancéřováním o hmotnosti 700 kg a motorem Mikulin AM-35 V12 o výkonu 1 370 koní. Tento letoun soutěžil ve zkouškách jako BSh-2, a porazil letouny jiných výrobců. Ukázal se ovšem jako nedostatečně výkonný. Konstruktéři letoun odlehčili, odstranili jednoho člena posádky a využili modernějšího motoru Mikulin AM-38 V12 o výkonu 1 682 koní. Upravený stroj poprvé vzlétl v roce 1940 a do výroby se dostal v roce 1941 jako Il-2.

Letoun nesl čtyři vpřed střílející zbraně, dva účinné 23mm kanóny a dva 7,62mm kulomety. Protizemní bitevní letouny musí být silně pancéřovány, protože operují v extrémně malých výškách, kde je protiletadlová a ruční palba mnohem přesnější. Větší a výkonnější protiletadlové kanóny, jako například nechvalně proslulé 88mm kanóny, byly příliš pomalé v pohybu a rychlosti střelby, aby nízko letící letouny zasáhly, a pro Il-2 větší hrozbu představovaly menší ráže, zejména automatické zbraně. Il-2 byl poměrně primitivní letoun, ale jeho životně důležité součásti, jako je motor a kokpit, byly chráněny pancéřováním o tloušťce 5 až 12 mm, což výrazně zlepšovalo jeho schopnost přežití.

To stačilo k ochraně letounu proti střelám do ráže přibližně 20 mm, ale pod správným úhlem pancíř odolával i větším rážím. Pro snížení hmotnosti letounu byla pancéřová vana vlastně nosnou částí draku. Il-2 byl odolný proti pozemní palbě, ale první jednomístné modely byly velmi zranitelné stíhacími letouny, protože byly poměrně pomalé a neohrabané.

Il-2 byl brzy upraven tak, aby mohl nést střelce, který obsluhoval vzadu umístěný kulomet ráže 12,7 mm na obranu proti stíhačům. Bohužel zadní střelec nebyl chráněn pancéřováním, což způsobilo, že utrpěli přibližně čtyřikrát větší ztráty než piloti.

Těžký sovětský letoun mohl do boje nést celou řadu zbraní, ačkoli měl kvůli silnému pancéřování nižší nosnost než letouny jako P-47. Pilot Il-2 Jurij Chuchrikov sloužil v tomto letounu na východní frontě a podal zprávu o zážitcích z první ruky: "Na tehdejší dobu vynikající letoun! Nesl 600 kg pum, 8 raket, 300 23mm nábojů pro kanóny VIa a 1800 nábojů pro každý z kulometů - 3600 nábojů. Střelec měl 12,7mm kulomet Berezin, 10 dálkových leteckých granátů DAG-10 pro ochranu spodní zadní polosféry."

Il-2 měly důmyslnou metodu, jak přežít zásahy do palivových nádrží, a to tak, že v případě průstřelu do nich byl vháněn oxid uhličitý. Chuchrikov řekl: "Pokud byla zasažena palivová nádrž, také to nebylo špatné, proč? Při přiblížení k cíli jsme otevřeli kanystry s oxidem uhličitým, který vyplnil prázdný prostor palivových nádrží. Pokud by kulka prošla tělesem a zasáhla palivovou nádrž, těsnicí hmota by otvor vyplnila, palivo by nevyteklo, nedošlo by k výparům, a tudíž ani k hoření." Bojové záznamy letounu jsou poměrně nejasné, sovětští piloti hlásili obrovské množství zničených německých tanků, zatímco německé záznamy uvádějí relativně nižší ztráty.

Přestože se jednalo o bitevní letoun, který neměl nejlepší letové vlastnosti, Sověti v letech 1941-1942 používali Il-2 v nouzi i proti vzdušným cílům. Pro německé stíhací Bf 109 a Fw 190 nebyly Šturmoviky soupeřem, ale ale proti pomalejším letounům jako Junkers Ju 87 Stuka, Ju 52 a Henschel Hs 126 se ukázaly být efektivní hrozbou. Výrobní série přesahující 40 000 letounů, legendární odolnost a schopnost ničit tanky a obrněnou techniku učinily z Il-2 v Rusku dodnes mýtický stroj vlastenecké války, podobně jako tank T-34.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Bono

23. 11. 2021, 06:01

Míra
...nepochopils, nevadí...

Czert

21. 11. 2021, 23:51

Soudruzi, tzv nebojoce ztraty techniky, pri vycviku ci kufrovani bylo kolem 50% u vsech letectev.
Amici dodnes znaji vyznam rceni one day in tampa bay.
Pokud se nechytate, tak u tampa bay byla nejvetsi skola pro zakladni vycvik v usa.

Bono

21. 11. 2021, 11:44

Míra
Ještě ne, ale už se to blíží....
..doba, kdy budou všichni tak blbý, že vytrhávání z kontextů a vynechávání částí informací nikdo nepozná.....pak nastane tvá doba. (y)

zero foxtrot

20. 11. 2021, 20:54

mira
Z toho je jasně vidět, že USA nepovažovaly nacismus za zlo, které je třeba porazit a osvobodit Evropu.

tak dulezity je za za zlo povazovali uchylnej komunismus. aspon ze s jejich pomoci zustala zapadni Evropa ebz podradny rudy luzy. lepsi mrtvej nez rudej dedo.

astor

20. 11. 2021, 19:26

Mira
Souhlasím s vaším názorem. Odpověděl jste tak entitě Mras a mě ušetřil práci. Prohrát SSSR, měla by USA velký problém. I když je velmi pravděpodobné, vzhledem ke kompatibilitě režimů nacistického Německa a USA, které předvedly po válce a že dodnes deklarují společného nepřítele, že by se s Nacistickem domluvili taky. Vrána vráně oči nevyklove.

Miloš LUDVÍK

20. 11. 2021, 18:35

V článku je uváděno, že piloti asi značně nadhodnocovali ztráty německých tanků...nebylo to tak jednoduché, aby se pilotu potvrdilo, že tank zničil - poškodil (respektive skupina neboť létali v ca 6 -12 členných) bylo toto vyhodnocováno ještě na základě pořízené fotodokumentace. A tak zatímco piloti hlásili poškožení 5 tanků, tak prozkoumáním foto byly potvrzeny třeba jen 2. Ještě druhé zásadnější info - nevím jestli jsem v článku přehlédl, ale důležitou výzbrojí IL-2 byla "kazetová" munice PTAB. Ta byla určena právě na ničení tanků. Tyto malé "bombičky" v kazetě - kontejneru se svrhávaly na kolony techniky a oni kumulativním účinkem probily stropní pančíř všech obrněnců včetně vozidla Tiger II...Takový nálet např. 12 bitevníků mohl vyřadit celou postupující kolonu. Při průzkumu na JM jsme s kolegy v terénu zjistili zničení několika těžkých tanků žady Tiger II právě bitevníky (zbytky pásů v terénu, munice 23mm v jejich okolí atd.). Takže díky PTAB měli němečtí tankisté z IL-2 skutečně strach...

Mras

20. 11. 2021, 17:39

astor
"Mantra" o americké pomoci SSSR byla tak významná a zásadní, jako když poražený v kartách žádá o půjčku, aby se  pokusil vyhrát prohrané zpět. Bez americké půjčky, resp. dodávky vojenského materiálu a proviantu by SSSR museli ustoupovat až za Ural a boje o Moskvu, Leningrad, resp celou východní frontu by měly úplně jiný charakter. Nelze předjímat, jak významně by probíhající boje ovlivnila ruská zima 1941/42, ale silně zdecimovaná a zastaralá Rudá armáda by bez okamžité americké a anglické pomocí velmi těžko vzdorovala hitlerovské agresi. Zásadní a  neoddiskutovatelný význam půčky Land Lease nahlas a s úlevou uznává sám Sovětský Svaz a vůbec to nezlehčuje odkazem na nějakou "mantru"!!

astor

20. 11. 2021, 04:17

otacon 70
sorry, u benzínu mi tam vlezly procenta místo oktanového čísla.

astor

20. 11. 2021, 04:14

otacon70
bohužel, dle mých informací Il-2 měly sníženou z výroby kompresi, takže mohly konzumovat i 80% automobilový benzín, což u strojů operujících z letišť blízko frontové linie usnadňovalo -a to velmi výrazně- logistiku.
Co se týče Němců, nedivím se, že upravují statistiky svých ztrát na Východní frontě. Být příslušníkem panské rasy, taky bych dělal vše pro to, aby má porážka od nevzdělaných kolchozníků a pastevců koz nevypadala v očích západního demokrata tak blbě. To toho samozřejmě spadají i neustálé mantry o americké pomoci SSSR, bez níž by Německo nemohlo být poraženo. Položme otázku tak, zda by bez Land Lease byla i Británie na straně vítězných mocností, bez amerického benzínu, hovězího a gumy do trenýrek. Též, co by čekalo USA v případě vítězství naci Germanie.

otacon70

19. 11. 2021, 17:41

USA dodaly SSSR v rámci dodávek 58% celkové spotřeby vysokooktanového benzínu, bez kterého by byl jakýkoliv provoz letadel nemožný.

Monarchista

19. 11. 2021, 16:25

Letadlo bylo OK vždy v době nasazení, ale technika se rychle vyvíjela. Horší snad byl jen výcvik pilotů a v tom je třeba hledat ty "nebojové" ztráty, bohužel ani technický personál neměl dostatek techniku. Prostě SSSR byl opravdu zaostalý stát. Mrzí mně to takto napsat, ale to nadšení, píle to vše pomohlo jedinému a to bylo vítezství.

Radek

19. 11. 2021, 14:08

Il-2 měl původně 2 kanóny Švak ráže 20 mm. To stačilo na polopásáky, obrněná auta a lehké tanky, proti Pz III a IV ale neúčinné. Proto v roce 1942 zavedli výkonné 23 mm VJa. Pancíř stačil proti 7,92 mm kulometům, střepinám a lehkým 20 mm kanónům Oerlikon MG-FF (jak na Bf-109, tak původní Fw-190). Jakmile Němci zavedli na letadlech MG151/20, MG131 a Rustsatz s 30 mm kanóny, nebyl už pancíř moc účinný, obzvlášť na krátké vzdálenosti. Proti Flak 30/38 ráže 20 mm pomáhal na větší vzdálenost a při malém počtu zásahů. Rozhodně se ale pancíř vyplatil. Největší ztráty způsoboval zákaz rozumně reagovat na změněné podmínky - utéct, když jde do tuhého - když je Flak příliš silný, když kvůli nedostatku paliva odletí stíhací eskorta atd.

Karel Riegel

19. 11. 2021, 13:13

Zarážející jsou ovšem údaje že kromě obřích bojových ztrát Šturmoviků - byly prakticky stejné tzv. nebojové - havariemi při výcviku a přistání v terénu kdy pilot při návratu tzv. "zakufroval" a nenašel letiště. 11 488 a 11 055 celkem 22 503! Bombardování bylo z něj velice nepřesné - neexistoval potřebný zaměřovač a pilot neviděl při něm na cíl...kryty zcela !čumákem" letounu.

liberal shark

19. 11. 2021, 08:18

Metody masové výroby a účelové konstrukce zavedly v SSSR americké automobilové koncerny v meziválečném období. Il-2 byl sice účinný a masově vyráběný podobně jako T-34, ale stejně jako tank měl také vysoké ztráty. Jen málo sovětských bitevních letců přežilo déle než 15 - 20 nasazení.