Tank T-26. Páteř sovětských předválečných tankových sil
Nebylo výjimečné, aby se tankové programy restartovaly a začaly úplně od znovu. A to se stalo i v Sovětském svazu v druhé polovině 20. let 20. století. V druhé polovině 20. let byl vydán požadavek na moderní tank sovětské konstrukce a program vyústil v lehký podpůrný tank T-18 (MS-1), který byl přijat do výzbroje 6. července 1927. Byl to velký úspěch sovětského průmyslu, jen pár zemí na světě dokázalo dotáhnout vývoj tanků do zdárného konce. Na polovinu 20. let byl tento tank také velice moderní ale hlavně, vyráběl se sériově ve velkých počtech. Problémem však bylo, že se sériová výroba rozjela až v roce 1930, kdy už tank výrazně zastaral. Rudá armáda si to uvědomovala a vyvstala tak otázka modernizace tanků T-18, či nákupu jiných strojů ze zahraničí.
Vedení UMM (Ředitelství mechanizace a motorizace, zformované v listopadu 1929) nakonec rozhodlo o nákupu zahraničního tanku. V roce 1930 byla tedy do zahraničí vyslána komise vedená inženýrem I.A. Chalepským. Ta nakonec zakoupila britský dvouvěžový tank Vickers Mk. E, který ovšem plně neodpovídal požadavkům Rudé armády. Nicméně Sověti v něm viděli slibný modernizační potenciál do budoucna. Sovětský svaz nakoupil licenci a začal s výrobou dvou verzí. První verze měla jen kulometnou výzbroj, tedy v každé věžičce jeden kulomet. Druhá verze měla být vybavena kanónem, který byl umístěn v pravé věžičce, levá si ponechala svou kulometnou výzbroj. Tank Vickers byl přijat do výzbroje jako T-26 13. února 1931. V prvním roce výroby bylo dodáno pouze 17 kusů, ale v roce 1932 již sovětské továrny dokázaly 1032 kusů. To bylo více než celková výrobní série T- 18 (zhruba 900 kusů).
Foto: Zničené sovětské dvouvěžové tanky T-26 během bojů u Tolvajärvi během sovětské invaze do Finska. Pravá věžička je vyzbrojena 37mm kanónem Puteaux SA 18. Nevýhodou dvouvěžového tanku bylo, že palba kanónem nemohla být vedena vlevo od tanku. | Wikimedia Commons / Public domain
Lehký podpůrný tank T-26 se stal nejpočetnějším tankem Rudé armády a stal se i jejím symbolem. Bojový prostor se ukázal brzy jako problém. Prostor ve věžičkách byl velice stísněný a ten se ještě zmenšil instalací 37mm tankového kanónu. Bylo tedy rozhodnuto o vývoji jednotné věže pro tank T-26. Práce na nové věži začaly na podzim roku 1931 a výsledkem se stala věž podobná německému prototypu Leichttractor. Sovětský svaz a nacistické Německo byli dlouhá léta spojenci a vznikal i společný vývoj tanků a u věže tanku T-26. Výzbroj zpočátku tvořilo 37mm dělo B-3 s koaxiálním kulometem DT, nicméně věž se nedostala do sériové výroby. Do sériové výroby se dostala vylepšená a moderní věž Ižora, která měla již odlišené propozice a i výzbroj byla silnější. 37mm dělo B-3 bylo nahrazeno 45mm dělem 20-K, což bylo do budoucna prozíravé. Nicméně v té době se nepočítalo, že tanky budou bojovat s jinými tanky, ale že budou palbou podporovat pěchotu a proto bylo zvoleno silnější dělo. Ředitelství dělostřelectva Rudé armády uvedlo, že 45 mm HE granát byl mnohem silnější (119 gramů výbušnin ve srovnání s pouhými 22 v 37 mm granátu). Účinek tohoto granátu se blížil účinku granátu RGD-33, což z něj činilo účinnou podpůrnou zbraň pěchoty.
Vývoj byl poté přesunut do Leningradu, kde se věž upravila instalací nákladového prostoru na zadní části věže. Vývoj věže byl nakonec dokončen v roce 1934, kdy byly například změněny poklopy pro nastupování z tanku, místo jednoho velkého byly nyní umístěny dva menší, změnila se pozice ventilátoru i periskopů, což byly nově periskopy PT-1 model 1932. V roce 1936 měla být sériová výroba tanku T-26 ukončena a měla být rozjeta sériová výroba vylepšené verze pod názvem T-46, který byl zařazen do výzbroje 29. února 1936. Nicméně tento tank začal vykazovat velké množství problémů, zejména s motorem a koly. Tank T.26 tedy musel zůstat ve výzbroji i nadále a tak byl vylepšován. Byl například vymyšlen nový mechanizmus napínání pásů, pojezdová kola měla výměnnou pryžovou obrubu, na tank byly přidělány reflektory a protiletadlová kulometná lafeta P-40. V roce 1937 byl modernizován motor, na tank byly přidělány bedny na nářadí, přídavná palivová nádrž. Posádka se mohla nyní spolehnout na vnitřní interkom TPU-3 a zabudovaný kompas.
T-26 byl svým způsobem výkladní skříní úspěchů sovětského obranného průmyslu. Když tanky T-26 dorazily do Číny v roce 1938, ukázalo se, že jejich britský bratranec Vickers Mk.E Type B je technologicky značně pozadu, to se týkalo jak kvality pancéřování, výzbroje, mobility, spolehlivosti i pozorovacích zařízení. Celkem bylo v letech 1933 až 1937 armádě dodáno 4735 tanků s válcovou věží, z toho 2568 s rádiem.
Tank T-26, byť se dnes nepovažuje za nijak dobrý tank, byl ve skutečnosti na svou dobu skvělým tankem. Tank měl svařovanou konstrukci, což bylo na svou dobu velice vyspělé, drtivá většina ostatních tanků byla nýtovaná. Na svou dobu byla adekvátní i pancíř, jelikož se neplánovalo, že tank bude zasazen primárně do bojů s tanky, ale s pěchotou, byl pancíř silný 15mm dostatečný, k ochraně před palbou z pušek na vzdálenost minimálně 100 metrů. Za zmínku také stojí, že řidič měl v průzoru instalované neprůstřelné sklo, což bylo a svou dobu také nezvyklé. Za zmínku také jistě stojí noční bojové reflektory, které byly instalovány v páru nad hlaveň a sloužily k osvětlení cíle v noci.
Foto: Tank T-26 | Wikimedia Commons / Public domain
Bojový prostor osádky byl také rozvržen velice dobře, členové osádky měli vše potřebné hned po ruce a samotný bojový prostor byl i na svou dobu a oproti ostatním lehkým tankům relativně prostorný. Všichni členové osádky také měli k dispozici vlastní sedačku, což se dnes může zdát úsměvné, ale ve 30. letech to standardem nebylo a například střelci, nebo nabíječi standardně v tanku stáli.
V polovině 30. let se jednalo o velice dobrý tank, který se stal základem pro mnoho modifikací, včetně velitelského tanku, tanku palebné podpory vyzbrojeného houfnicí, mostních tanků, plamenometných tanků, či dělostřeleckých tahačů a byl i hojně exportován do zahraničí, především do Číny, Španělska či Turecka, ve větších počtech kořistní tanky také provozovalo nacistické Německo, Maďarsko, Finsko, či Rumunsko. Ve výzbroji Rudé armády zůstaly až do úplného konce války a zúčastnily se také bojů s Japonci v Mandžusku v roce 1945. Ukořistěné tanky T-26 sloužily ve Finsku do roku 1960 a v Číně ještě déle.
Zdroj: Tank Archives
Komentáře
Vaclav Flek
16. 04. 2024, 23:51Se zajmem jsem si precetl clanek i diskusi ukazujici ruzne pohledy na problematiku. Ten muj se zajima vice o vojenske vyuziti tanku na bojisti nez o nektere technicke detaily. Z tohoto pohledu je v clanku alespon zminka o tom, ze tank T-26 byl byl primarne urcen pro podporu pechoty, nikoliv pro boj s jinymi tanky, tomu odpovidalo i jeho pancerovani a vyzbroj s pomerne mohutnym delem. K tomu jsem v diskusi zadne dalsi upresneni nenasel.
Dovolim si proto alespon doplnit, ze k 22. cervnu 1941 bylo v sestave Rude armady asi 25 800 tanku, z tohoto poctu tvorily obrnence T-26 prakticky 10 000 (druhou nejpocetnejsi skupinou byly stroje BT vsech typu, kterych bylo 7 500). Tanky T-26 tvorily pater sovetskych invaznich sil pri agresi do Polska a do Finska, a v bojich s wehrmachtem roku 1941 byly prakticky zniceny. Zachovaly se jednotky, vybavene temito tanky na Dalnem vychode, ktere vstoupily do boju az sovetskou agresi v Mandzusku v srpnu 1945.
Radek
11. 04. 2024, 15:53T-26 měl stejný pancíř jako Pz.II, jenomže zatímco Pz.II se po posílení pancíře zůčastňovaly bojů úspěšně, T-26 posílit pancíř nešlo - odcházely nekvalitní převodovky a pásy. Pak byl snadnou kořistí jak 37mm PAKů, tak i 20 mm děl Pz.II a Flaků používaných na přímou podporu pěchoty.
Czertik
10. 04. 2024, 17:52ano, tanky t26 byly na 30leta kvalitni, ale v dobe invaze do sovetskeho svazu ve 41 uz byly zastarale, hlavne diky nevyhovujicimu pancerovani.
ve vyzbroji rude armady zustaly do 45 z prosteho duvodu - nemela je cim nahradit, ztraty ostatni a dulezitejsi techniky byly prilis velke.
Pepík Knedlík
09. 04. 2024, 20:40David
Podvozek Christie byl pohodlny, ale v podstatě byl na vynutych pruzinach, který zabiraly mnoho6 mista v podvozku. Torzní tyče neposkytovaly takový komfort, ale korba tanku se lepe využila. T-26 nebyl žádný zazrak, ale později fungoval dobře. Jen ty reflektory na věži mě pobavili. Skoro bych to nazval: rozsvitil s zhasnul.
První T-26 měly nýtovany desky stejně jako Ceskoslovensky tanky, což byla tragedie.
Později Sověti svarovaly T-26 jak se dalo a tim zachranili mnoho životů před zranenim i zabitim nýtem
David
09. 04. 2024, 13:16Tanky BT byly podle mého názoru v mnoha směrech lepší, měly lépe řešený vnitřní prostor, odolnější podvozek. Chybná u nich byla jen ta sama idea kolopásového tanku, kdyby Sověti šli cestou ryze pásové konstrukce, pak by byly ještě lepší. A byť je to trochu překvapivé, pancéřování "lehkých" BT bylo prakticky stejně silné jako u T-26. A pokud by Sověti šli cestou jen jednoho univerzálního tanku, postupně zdokonalovaného BT, pak by to pro ně bylo jistě přínosem, a jejich výsledky by také vypadaly jinak
Czertik
10. 04. 2024, 17:55nutno dodat ze u pozdejsich verzich tanku bt soveti ideji kolopasoveho tanku opustily a soustredily se jen na pasove verze.
ano, tanky bt byly perspektivnejsi nez t-26.
Slavoslav
10. 04. 2024, 18:04fun fact, t-34 mal vzniknut ako BT cko, ale tovaren na vlastné teiko postavila cisto pasovu verziu ktora daleko prekonala bystrohodnu
Slavoslav
11. 04. 2024, 08:37prototyp A-20
https://www.panzernet.net/tankist/fotky/tanky/t34/new03.jpg
prototyp A-32 (neskor T-34)
https://www.panzernet.net/tankist/fotky/tanky/t34/new07.jpg
Czertik
11. 04. 2024, 15:47slavoslav
souhlsim s tim ze tanky rady bt byly predchudci t34, ale rict ze T34 vzniklo upravou bt je myslim trochu mimo.
nepopiram tvarovou podobnost, zvlast s poslednim bt7M (ktery se seriove nevyrabel co vim),ale hmotnosti a tudiz nutne upravy byly uplne jinde.
a ciste pasove byly bt tusim od 5.
Slavoslav
12. 04. 2024, 05:14czertik
tak je potom len dobre, ze som nic take nenapisal. Pisem, ze tovaren dostala zadanie vyvinut novy BT tank na ktory dostala poverenie. Hlavny konstrukter si uvedomoval nevyhody BT a tak bol paralelne vyvijany aj cisto pasovy tank. Oznacenie prototypov bolo A-20 pre BT a A-32 pre pasovu verziu.
V naslednych porovnavacich testoch A-32 prekonal A-20 a nasledne dotiahnutim vyvoja A-32 vznikol T-34. Pozri na tie obrazky na ktore som dal linky, alebo chod priamo na www.panzernet.net
Je tam fakt dlhy avelmi podrobny clanok nie len k t-34
Pepík Knedlík
12. 04. 2024, 18:19A ceskoslovensky vyrobek tank Kolousenka se vytabel a dokonce bylo nekolik kusů prodano do Sov. Svazu a Itálie. Možná se timto nesmyslem inspirovali soudruzi inženýři u BT.
Jumpman
14. 04. 2024, 07:52trošku si něco nastuduj, protože tanky řady BT byly vývojovou větví christieho tanku, který rusáci koupili a posléze začali vyrábět. Christie neměl jen myšlenku odpružení, jak je nejčastější dojem, ale jeho tank byl kolopásový a měl na svoji dobu nezvykle vysoký poměr výkonu motoru k hmotnosti stroje a tohle všechno rusáci opajcli na svoji řadu BT a posléze i T-34...
Pepík Knedlík
14. 04. 2024, 13:55To byla jem taková nadsázka ....
Prostě se vyvoj někdy ubírá stejným směrem aniž to ten druhý tuší.
Jumpman
17. 04. 2024, 18:00nadsázku chápu, ale tady byla christieho snaha svůj koncept někde udat, až skončil u rusáků. Nejsmutnější je, že američani dokázali postavit něco co překonalo christihe koncepci až s příchodem M26 Pershing... a přitom měli dobrou koncepci od 30-tých let doma pod nosem