Letec s 800 misemi: Tragický konec Martina Moebuse, který přežil peklo fronty, ale ne dopravní nehodu
Když se řekne Stuka, většině znalců ihned naskočí i jméno velitele 2. bitevní eskadry „Immelmann“ Hanse-Ulricha Rudela. Jenže v čele střemhlavých a později bitevních eskader a jejich podřízených jednotek stála i celá řada jiných úspěšných mladých mužů. Je s podivem, kolik z nich by se – nebýt války – živilo advokacií či jinými civilními profesemi. V Rudelově stínu stojí i muž, jenž patřil mezi první nositele prestižního Rytířského kříže, který si kolem krku mohl připnout již 8. května 1940.
Foto: Junkers Ju 87D-5 vyfotografovaný na letišti ve Finsku v průběhu roku 1944 | Wikimedia Commons / Public domaín
Budoucí major Martin Moebus se narodil jako pátý syn v rolnické rodině 9. května 1917 v Zeisdorfu v okrese Sorau. Již ve věku devatenácti let, v roce 1936, vstoupil do Luftwaffe. V únoru 1938 dokončil pilotní výcvik a byl povýšen na poručíka. Jeho prvním působištěm se stala I. skupina eskadry střemhlavých bombardérů St.G.1. Právě v jejích řadách se Moebus zapojil do prvního tažení nacistického Německa v právě vypuklé válce – operace Fall Weiss, tedy útoku na Polsko. Vedl si velmi dobře, a tak byl 26. září 1939 dekorován Železným křížem II. třídy.
„Hvězdné“ období prožil poručík Moebus na jaře následujícího roku, ostatně stejně jako celá I. skupina St.G.1. Byla to totiž právě tato skupina, jež se od 9. dubna 1940 zapojila do operace Weserübung, tedy invaze do Dánska a Norska. Její piloti střemhlavých bombardérů tak měli spoustu prostoru vyniknout, zejména při útocích na uskupení britského Královského námořnictva. 3. května si Martin Moebus vybral za svůj cíl velkou válečnou loď, kterou se mu podařilo zasáhnout. Německá propaganda jej poté oslavovala jako ničitele nepřátelské bitevní lodě. Nakonec se však ukázalo, že oním zasaženým plavidlem nebyla bitevní loď, ale „pouze“ těžký křižník. Následovala dekorace Železným křížem I. třídy a o tři dny později i Rytířským křížem.
Martin Moebus poté poměrně dlouho působil jako instruktor nových pilotů střemhlavých bombardérů. 13. února 1943 se však stal velitelem II. skupiny 2. eskadry střemhlavých bombardérů – v době, kdy byla na hroutící se frontě západně od Stalingradu potřeba každá zkušená posádka. U eskadry Immelmann létal až do června téhož roku, načež byl povýšen na kapitána a jmenován velitelem I. skupiny 5. eskadry střemhlavých bombardérů (I./St.G.5). V říjnu, po reorganizaci eskader střemhlavých bombardérů na bitevní eskadry, byla jednotka přeznačena na I./SG.5.
U této jednotky sloužil i v roce 1944. Dne 25. dubna 1944 obdržel jako 463. voják Dubovou ratolest k Rytířskému kříži. V létě téhož roku měl major Moebus již za sebou téměř 800 bojových letů, během nichž potopil několik lodí. Jeho bombám a palubním zbraním padlo za oběť přes 60 nepřátelských tanků, 18 protiletadlových baterií, 5 obrněných vlaků, několik mostů a téměř 600 vozidel. 2. června 1944 však major Martin Moebus ve věku 27 let zemřel pro letce zcela netypicky – při dopravní nehodě u finského Pori.
Zdroj: warhistoryonline.com
Komentáře
Pepík Knedlík
02. 10. 2025, 08:10V bývalém Ceskoslovensku se narodilo mnoho skvělých a statečných lidi. Jednim z nich byl i Hermann Neumann, který se narodil v obci Rýmařov.
Na východní frontě létal s Ju 87 a zničil 60 tanku. Byl sestren a jeho stroj začal hořet, on byl popáleny na 65 %. Zázrakem přežil a byl zajaty US armádou a svůj život dožil za oceánem.
Czertik
02. 10. 2025, 16:05knedle ss
proc se nedivim, ze obdivujes nacky kteri chteli ovladnou svet ve jmenu panske rasy.
a co, mas papir na to ze ses dostatecne cistej geman, aby te nezpopelnili ?
Marty
02. 10. 2025, 17:27Czertik
on přece není nácek, on je nacionální socialista!:rofl:
Pepík Knedlík
02. 10. 2025, 17:31Ahá, dva trotlove.
Napsal jsem v bývalém Ceskoslovensku a tim myslim i Jana Režnáka a Karla Kuttelwaschera.
Politická zvůle je postavila proti sobě i když se nikdy nesetkali.
:thumbsup:
Czertik
03. 10. 2025, 05:00knedle ss
karla si zminil az ted ne predtim trotle. a skutecne se nedivim, ze je pro tebe nemozne rozlisit za jake ze to rezimy to bojvaly.
kaja, ano to je hrdina. honzik ? jen pro nacky jako ty. nic honzikovy nebranilo aby zdrh na druhou stranu a bojoval proti nackum, jenze jaksi nechtel. chel bpjovat za nacky.
a tou politickou zvuli myslis koho ? nacisticke a komunisticke zrudy ? nebo neco jineho ?
Pepík Knedlík
03. 10. 2025, 07:34Článek je o pilotovi Ju 87 že jo.
Hermann Neumann narozený v Ceskoslovensku taky pilotoval Ju 87, že jo.
Pokud jsi tuhle souvislost nepochopil spolu s Martym už bylo vše ostatní vysvětlování zbytečný, ale jsem trpělivý člověk. :smile:
Marty
03. 10. 2025, 15:00Czertik
zkrátka a jednoduše, ten kdo zradil zem ve které se narodil a bojoval za nacisty je hrdina, ten kdo bojoval dál za obnovení svobody země ve které se narodil, hrdinou není... jak prosté, co na tom pořád nechápeme?:rofl:
Czertik
03. 10. 2025, 21:12knedle ss
kdyz si teda chtel psat o nackovi z csr co pilotoval stuku, prco si vytahoval kaju , trotle ?
Pepík Knedlík
03. 10. 2025, 22:21Marty trotl
Ano, zabednenost je kurzu od roku 2021, co jsem se vrátil do Čech a propukl covid fasismus. Jednim z fašounu byl Babiš a druhý Fiala. No a jede se stále na vlně fašismu a nesvobody v Česku.
Neumann sloužil říši jako pilot Ju 87 i když se narodil v ČSR a tak to bylo. Za co se stalo byla politika ood roku 1918. Bojoval na východě a není info, že by vraždil Čechy.
Beneš má na svědomí více než tisíce mrtvých Čechů a ten zrádce se zaslouží o stát vedeny komunisty.
Czertik
04. 10. 2025, 15:54knedle ss
vidim ze tebe knedliku fasismus a nesvobods nikdy neopusti, jo co ses v mladi naucil od taticka esesaka...
a prave proto ze se onen pilot stuk narodlm v csr si mohl vybrat jestli bude bojovat za acky a totalitu, nebo csr a svobodu.
zvolil si nacky, a ja a marty jako cesi a demokrati prot k nemu nemame zadne sympatie. jen ty k nemu mas sympatie. a proto vime ze si nacek.
co na tom porad nechapes ?
nemusel byl radce csr aby na fronte vrazdil jine cechy.zradce to byl protoze zvolil nacky a nemecko.
a ja chapu ze ti benes lezi v zaludku, vzdyt to byl on kdo jako jeden z prvnich prohledlu zrudnost nacismu a adolfa a to te sere.
Pepík Knedlík
04. 10. 2025, 20:46Czertik Trotl
Moc hezky jsi napsal svoji lež a člověk, který nezná historii by tomu i věřil řekl by si: "ten Czertik Trotl má ptavdu*. Jenže ty lžeš jako mnoho Čechu, kteří ještě záviděli a kradou.
Trotle, Beneš poveril ministra Nečase, svy ve Francii předal dokument podepsaný zrádcem Benešem o vzdání se území ve prospěch Německa. To frajeři ve Francii čuměli jak se zachoval Beneš. No a později už v Mnichově nebylo o čem jednat. Sudety pripadly Německu a Neumann byl občanem Říše a ne ČSR. V březnu 1939 si Slováci vyhlásili vlastní stát a Režnak byl občanem Slovenseho samostatného státu i vzápětí vznikl Protektorat a Karel Kut byl občanem Protektoratu.
Tři piloti co se narodili v ČSR se najednou stali protivníky.
Jo jo Trotle historie se nedá osvindlovat i když ty se snažís po vzoru Fialenka, Pávka a dalších TROTLU.
Marty
06. 10. 2025, 10:05Pepík Knedlík
tak že pokud zůstaneme jen u pilotů narozených na území ČSR ale bojujících v Britských či Sovětských "barbách" tak ti podle této logiky byly vlastizrádci, protože zem byla násilně okupována... hmmm to u obdivovatele členů NSDAP asi nepřekvapí, konec konců s našimi Piloty tak Německé úřady zacházeli, byl to oficielní postoj Říše
Czertik
30. 09. 2025, 15:32zajimavy pribeh, ale tak nejak me ho neni a nemuze byt lito.