EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

ZIL 131 - ruská legenda s neuvěřitelnou průchodivostí terénem

 01. 03. 2019      kategorie: Vojenská technika      10 komentářů

Tento vojenský nákladní automobil s vysokou průchodivostí byl vyráběný od roku 1967 sovětským výrobcem ZIL (Zavod imeni Lichačova). Díky výborným jízdním vlastnostem v terénu byl určen především pro vojenské účely. V civilním sektoru byl využíván pro různé speciální nástavby. V některých armádách bývalého východního bloku byl společně s vozem Ural-375D standardním vozidlem. Souběžně existovala také civilní verze ZIL-133 bez pohonu všech kol a nízkotlakých pneumatik.

1280px-ZiL-131_of_the_Ukrainian_Army
Foto: Valníkové provedení ZIL-131 ukrajinské armády | Wikimedia Commons

Počátek vývoje vozu ZIL-131 spadá do poloviny padesátých let dvacátého století. Jeho předchůdce ZIL-157 byl jen modernizací vozu ZIS-151. ZIL-131 byl od počátku koncipován jako zcela nový třínápravový vůz pro vojenské využití. Vývoj začal pod označením ZIS-131 a první prototyp byl prezentován v roce 1956. Tehdy měl ještě hodně shodných rysů s dvounápravovým ZIL-130.

Zil-131-Russian-army2
Foto: ZIL-131 s cisternovou nástavbou ruské armády | Wikimedia Commons

O tři roky později, v roce 1959 bylo testování prototypů úspěšně dokončeno a v rámci destalinizace byl vůz přejmenován na ZIL-131. Výrobní závod byl totiž přejmenován z původního názvu Zavod imeni Stalina na Zavod imeni Lichačova. Počátek výroby byl plánován na rok 1961 nebo 1962, ale výrobu se nepodařilo začít. Teprve v roce 1964 začala sériová produkce dvounápravových vozů ZIL-130 a v roce 1967 začala výroba komplikovanějších vozů ZIL-131. Některé konstrukční skupiny, jako například nápravy nebo navijáky byly vyráběny v pobočném závodě v Brjansku (Brjanský automobilový závod).

1280px-NVA_ZiL-131
Foto: ZIL-131 se skříňovou nástavbou bývalé Národní lidové armády NDR | Wikimedia Commons

V roce 1986 byl ZIL-131 přepracován a dále označován jako ZIL-131N. O rok později začala výroba identických vozů v Uralském automotorovém závodě (UAmZ) ve městě Novouralsk Sverdlovské oblasti.

zil_01
Foto: ZIL 131 se v různých variacích používal i v naší armádě (na snímku protiletadlový raketový komplet 2K 12M KUB M) | army.cz

V moskevském závodě ZIL skončila produkce v roce 1990. Do té doby byl o vyrobeno dohromady 998 429 kusů různých provedení. V UAmZ pokračovala produkce beze změny do roku 2002. V tomto roce závod změnil název na AMUR a vůz byl přejmenován na AMUR-531340. Vůz zůstal v nabídce až do roku 2010, kdy výrobce upadl do insolvence. Byl tedy vyráběn 43 let. Moskevský ZIL vyráběl od roku 1994 typ ZIL-4334 jako nástupce typu ZIL-131.

ZiL-131_2T7_VS1
Foto: ZIL 131 jako nosič raket v srbské armádě | Wikimedia Commons

Armády některých zemí Varšavského paktu používaly ZIL-131 například jako nosič raketometu BM-51 (obměna raketometu BM-21 Grad).

Video: ZIL 131 v těžkém terénu / YouTube


Za 43 let, po které byl ZIL-131 vyráběn, vzniklo mnoho modifikací, které jsou níže uvedeny:

  • ZIL-131 – základní verze, vyráběná 1967 – 1986 v Moskvě
  • ZIL-131A – verze s nestíněnou elektrickou výzbrojí (obdobně jako ZIL-130), drobné změny oproti základnímu modelu, hloubka brodění byla menší, jen 90 cm, vyráběn od počátku roku 1971
  • ZIL-131V – sedlový tahač pro návěsy do celkové hmotnosti 12 tun, výroba 1968 – 1986
  • ZIL-131D – podvozek pro sklápěč, zhotoven pouze prototyp, nedostal se do sériové výroby
  • ZIL-131D – stejné označení bylo použito od roku 1993 v závodě UAmZ pro variantu s dieselovým motorem Caterpillar

1280px-9P138
Foto: Systém 9P138 "Grad-1" na voze ZiL 131 | Wikimedia Commons

  • ZIL-131N – modernizovaná varianta, vyráběná od roku 1986 v Moskvě a od roku 1987 v UAmZ
  • ZIL-131NA – modernizovaná verze ZIL-131A, vyráběná od roku 1986
  • ZIL-131NV – modernizovaná verze ZIL-131V, vyráběná od roku 1986
  • ZIL-131S – vozy byly už z výroby upraveny pro provoz v severských podmínkách, byly použitelné do –60 °C, vybaveny dvojitým zasklením, dodatečným utěsněním a výkonnějším topením; byly vyráběny v letech 1980 až 1986 mimo moskevský závod
  • ZIL-137 a ZIL-137B – vozidla vybavená dodatečným vývodem, který umožňoval pohánět i nápravy příslušného návěsu

Video: Hluboké bahno? Pro ZIL žádný problém / YouTube

Základní technická data vozidla ZIL 131

motor: benzínový, V8
typ motoru: ZIL-131
výkon motoru: 110 kW
objem válců: 5996 cm3
objem palivových nádrží: 2× 170 l
spotřeba paliva: 40 l/100 km
dojezd: 850 km
nejvyšší rychlost: 80 km/h
brzdná dráha ze 30 km/h: 12 m
pohon: 6 × 6

Video: Tento extrémné náročný terén byl neprojela většina nákladních vozidel, ZIL 131 však jede dál... / YouTube

 Autor: Fels

Komentáře

Karel

03. 03. 2019, 20:30

Zil byl o proti v3s top kára, Pohodlná kabiny malo rachotu,přední náhon se zapínal knoflíkem na palubce,

Pavel

03. 03. 2019, 07:30

U nas mame vozidlo Zil 131 jeste v provozu jako hasicky special u zasahove jednotky sdh obce Suchy Hodne záleží na spojovacim clanku mezi volantem sedačkou a pedálama pak umi věci

oldbeat

02. 03. 2019, 21:35

ZIL dal v terénu asi 1500 kg a V3S 3000. Viděl jsem je na stavbě na Doupově a byly tam k ničemu. Stavěly se tam tankové cesty. Tak stovka ZILů by udělala to, co několik Tater a V3S. Jich mnogo.

butch

02. 03. 2019, 20:03

Foto: ZIL 131 se v různých variacích používal i v naší armádě (na snímku protiletadlový raketový komplet 2K 12M KUB M) | army.cz

OPRAVA: POUŽIVÁ SE DODNES U 25.PLRP VE STRAKONICÍCH A JEŠTĚ NĚJAKOU DOBU SE POUŽÍVAT BUDE.

924

02. 03. 2019, 10:29

:thumbsup:Mám ho doma skřín silnice 38-43L žere i trávu podél silnice ročně najedu 800-1000Km na dlouhou jízdu se to z V3S nedá srounavat člověk není tak zrasovaný z jízdy.

audion

02. 03. 2019, 08:02

Jen poznámka - oproti našim V3pětkám a stojedenáctkám byl v podstatě neslyšitelný, motor jen "předl". Dále: byl to benziňák, i 50 kg bažant jej nahodil klikou, žádné bomby jikovu nebo čtení rudého práva. Za jízdy se podhušťoval a dohušťoval (každé kolo zvlášť) dle terénu, nebo potřeby "ukolmění" vztyčené antény...

Franta

01. 03. 2019, 20:57

Okopírovaný Americký nákladáky ještě z války...

GABINA

01. 03. 2019, 17:17

nejlepší auto v NZtách, bylo na benzín a tak snadno šly vycucnout nádrže hadicí, v roce 90 se litr prodával za 6 Kčs, to bylo opic na vycházce

Pavel

01. 03. 2019, 13:22

ZIL žral běžně 100/100. S tou průchodností to taky nebylo slavné. Kde neprojel ZIL, tak v klidu projela vejtřeska. Na vojně se za mě přezbrojovalo z vejtřesek na ZILy, ale pohotovostní vozidlo si autaři vyřvali vejtřesku. ZIL byl na dvě věci...

Hanyz

01. 03. 2019, 12:47

Zase až tak neuvěřitelnou průchodnost terénem to nemělo, chyběly tomu uzávěrky nápravových diferenciálů…