Ďábel z Rabaulu – japonské eso všech es Hirojoši Nišizawa dosáhl 88 sestřelů
Jeho odchod byl náhlý, nečekaný a vlastně všem připomněl, že válečné osudy si nevybírají. Po smrti ho nadřízení poctili zen-buddhistickou přezdívkou: Bukai-in Kohan Giko Kodži. Za života si však vysloužil zcela jiný titul. Říkali mu Ďábel z Rabaulu, a ne bezdůvodně. Japonský námořní stíhací pilot Hirojoši Nišizawa byl ve svém Zeru pro Američany velmi nebezpečným soupeřem.
Foto: Hirojoši Nišizawa ve svém Mitsubishi A6M3 Model 22 z 251. Kokutai nad Šalamounovými ostrovy v květnu 1943 | Wikimedia Commons / Public domain
Pro své nepřátele měl tento mladý muž děsivou pověst. V Tichomoří, kde spojenci čelili v úvodu konfliktu smrtící síle japonského námořního letectva, byl výsledek většiny rozhodujících bojů určován úspěchem letectva, a ten byl podmíněn vzdušnou převahou, kterou museli vybojovat stíhači. Zkušení piloti na obou stranách sváděli děsivé vzdušné souboje, podnikali odvážné nálety na nepřítele a střetávali se s bojovníky ve vzduchu, na zemi i na moři. Přesto se ani mezi mnoha vynikajícími japonskými esy nenašel nikdo jako Nišizawa. Věhlasu dosáhl nad Šalamounovými ostrovy v sestavě jednotky Čitose Kókútai, zprvu na letounu Mitsubishi A5M, a následně na proslulém Mitsubishi A6M Zero.
Byl to muž, který jako by se nebál ani smrti. Muž, jehož odvaha a smělost neznaly mezí. Byl to muž, který bez svolení svých velitelů proletěl šest po sobě jdoucích akrobatických figur přímo nad nepřátelskými pozicemi. Tato nehorázná akrobacie, kterou předvedl na začátku léta 1942, ho mohla snadno stát život. Místo toho nepřátelští vojáci na zemi zastavili palbu, a když se Nišizawa vrátil na svou základnu, už mu přišel dopis, v němž mu gratulovali k jeho manévrům – a zvali ho zpět s tím, že tentokrát ho již ale přivítají jiným způsobem.
Ďábel z Rabaulu se samozřejmě rozhodl toto konkrétní pozvání odmítnout, ale pokud jeho nepřátelé před tímto dnem jeho pověsti tak docela nevěřili, teď už ano. Vlastně i mezi svými vlastními kamarády působil jako postava z dávných mýtů a legend. Nišizawa byl znám jako podivínský a samotářský člověk. A nejen to – zdálo se, že s rostoucím věhlasem mu jeho povaha a pocit outsidera vlastně vyhovuje. Vysoký, hubený a nápadně bledý Nišizawa měl daleko k družnosti, a i když se jeho jméno stalo synonymem pro činy odvahy a statečnosti, držel se rád stranou. Byl sice předmětem uctívání, ale jediné místo, kde se cítil opravdu dobře, byl kokpit Zera a samotné nebe.
I po smrti se na muže, který se zdál již za života být spíše mýtickou bytostí, stále lepí prvky tajemna. Nišizawa se účastnil klíčových bitev od léta roku 1942. V říjnu 1944 také doprovázel první z velkých útoků japonských kamikaze proti Spojencům. Sám letěl jako doprovod pěti útočných letounů, ale v průběhu útoku došlo k něčemu mimořádnému.
Mladý pilot sledoval, jak se jeho kamarádi řítí vstříc jisté smrti a jak jejich letadla narážejí do amerických válečných lodí pod nimi. Exploze způsobené čtyřmi z pěti letounů, které vedl poručík Jukio Seki, vyvolaly řetězovou reakci na dalších plavidlech. Na obloze se do boje zapojil také Nišizawa, který úspěšně sestřelil dva Grummany F6F Hellcat a zvýšil celkový počet svých potvrzených sestřelů na 88. Celá akce byla úspěšná a zdánlivě určitým příslibem pro budoucí nasazení zoufalého prostředku pro zoufalou situaci, jímž piloti kamikaze byli. Nišizawa však měl zarážející vizi.
Zatímco se mu před očima odehrával masakr, viděl, jak se odehrává jiná událost – jeho vlastní smrt. Ačkoli se výpovědi o přesné povaze osudu, který si představoval, různí, z mise se vrátil bez stínu pochybností. Ďáblovi z Rabaulu se zdálo, že jeho konec je blízko. Zůstal věrný své odvážné povaze. Zatímco jiný člověk by se možná pokusil před svým osudem utéct, Ďábel z Rabaulu neztrácel čas a postavil se svému osudu čelem. Hned druhý den, s předtuchou stále v hlavě, sám požádal o místo na další misi sebevražedné jednotky kamikaze. Pokud měl zemřít, Hirojoši Nišizawa to hodlal udělat ve velkém stylu. Jeho žádost byla samozřejmě zamítnuta – zkušení stíhací piloti byli pro Japonsko příliš cenní.
Bylo by šílenstvím tak lehce zahodit muže jeho kalibru a velkou ranou pro morálku ostatních. V této době, i když mu bylo teprve dvacet let, už o tomto mladíkovi jeho nepřátelé mluvili jako o esu es – ztratit ho při sebevražedné misi by bylo prostě nemyslitelné. Ve stylu všech velkých mýtů však šly tragédie a ironie ruku v ruce. Odmítnutím jeho přání Nišizawovi nadřízení v důsledku zpečetili osud svého nejlepšího pilota. Byl přidělen na jinou misi a následujícího rána se vydal jako cestující na palubě dopravního Nakadžima Ki-49 Helen, které odstartovalo z Mabalacatu. Počasí bylo pěkné, s jasnou oblohou a slabým větrem. Úkol, kterým byli pověřeni, by vlastně neměl pro nikoho z mužů na palubě představovat žádné potíže. Měli přepravit náhradní letouny z Clark Field, Nišizawovo vlastní Zero bylo zničeno při úspěšném sebevražedném útoku pilota Tomisaku Kacumata na doprovodnou letadlovou loď Suwanee předchozího dne.
Vysoko na jasné říjnové obloze nad ostrovem Mindoro se v dálce objevila dvě letadla. Byla daleko za Japonci, ale rychle se přibližovala. Americké stíhačky, dvojice Hellcatů, je nyní pronásledovaly, i když ani ony netušily, koho přesně mají na mušce. Patřily k jednotce VF-14 z letadlové lodi Wasp. Nedaleko města Calapan pak americký pilot poručík Harold P. Newell poslal těžkopádné dopravní letadlo k zemi v plamenech. Ve věku 24 let, jen několik dní poté, co předpověděl svůj vlastní konec, byl Ďábel z Rabaulu mrtev.
Za svou krátkou kariéru si japonské eso vysloužilo respekt nepřátel i spolubojovníků. Stal se celonárodně uznávaným symbolem statečnosti, vlastenectví a neohroženosti tváří v tvář smrti. Stejně jako všechny velké postavy legend, i odkaz muže pojmenovaného Bukai-in Kohan Giko Kodži žije i po smrti. Z objektivního pohledu na dějiny stál na špatné straně konfliktu, na straně agresora. Stál ale jako voják samozřejmě na straně své vlasti a bojoval čistě. Úctu protivníků si plně zasloužil.
Zdroj: warhistoryonline.com
Komentáře
Michal Vyparina
27. 09. 2024, 12:49Tak si trochu ujasníme některá fakta. Nishizawa byl součástí 4. Kokutai, která se připojila a posléze splynula s Tainan Kokutai. S touto slavnou jednotkou bojoval proti USA nad Port Moresby i jinde.
Ono akrobatické vystoupení nad letištěm Američanů neprovedl sám, ale účastnili se ho i Saburo Sakai a Toshio Ōta. Aneb kompletní ČISTÍCÍ TRIO. Za tento kousek si vysloužili seřvání od svého nadřízeného Jun-ichi Sasai.
JanJan
26. 09. 2024, 21:43Nechci snižovat jeho kvality, bezpochyby to byl vynikající pilot, přesto je číslo 88 značně nadsazené. Uvedu jen pár příkladů, hned první jím nahlášený sestřel bylo pouze poškození australské Cataliny, která se s jedním motorem vrátila na základnu, počty sestřelů P-40 a P-39 nahlášených Tainan Kokutai při operacích nad Novou Guineou v prvním období roku 1942 převyšují počet všech těchto nasazených letadel RAAF a USAAF. Dne 7.8.1942 při vylodění na Guadalcanalu vykázal Nishizawa 6 sestřelů F4F, ve skutečnosti sestřelil dva (celkově Japonci nahlásili 36F4F a 7 SBD a sestřeli ve skutečnosti 9F4F a 1SBD!). A mohl bych pokračovat.
Pepík Knedlík
26. 09. 2024, 18:41Pro autora pana Petra Žáka.
Myslel jsem si, že opravite chybny počet sestřelů Nišizawi na 87 a taky poupravite dopravak na bombarder Ki-49, který byl částečně přestavěný na přepravu osob.
Polw
26. 09. 2024, 15:4288 sestřelů se sice zdá z pohledu Německých es (Hartmann, Nowootny apod -300+-) nijak závratné číslo, ale na Japonce, je to neuvěřitelný počet. Ze začátku měla Zera sice nějakou pořehavu v manévrovatelnosti a rychlosti, ale pak je Corsairy předčily prakticky ve všem. Letecké souboje prohrávali běžně 20: 1 viz. "střílení kachen" u Mariánských ostrovů. Je opravdu zázrak, že přežil tak dloho stejně jako paradox smrti v dopravním letadle...
Pepík Knedlík
26. 09. 2024, 18:52Polw
Uvedom si rozdilnost boje na východní frontě, ktery probihal v malých výškách a na krátkou vzdálenost. Japonský Zeke měl dolet přes 3 000 km a Sovětský La 5 necelých 800 km.
Pepík Knedlík
26. 09. 2024, 11:36Japonska mentalita byla naprosto odlišná od evropsky ci severoamericky. Japonci neznali slovo kapitulace a zajatci pohrdali.
Mitshubishi A6M Zeke byl velice křehký a bez ochrany nádrží i pilota a to vse ve prospěch obratnosti a rychlosti. Pozdější A6M5 byl odolnější, ale už na Hellcaty a Corsairy neměl a že pilot v něm prezil dva roky je zázrak.
Doprovazel svy spolubojovniky kamikaze k utoku na lodě jako velitel a sestrelil tam svy poslední 86. a 87. stroje oba Hellcaty z napadenych US lodí. Je fakt, že na nej Amíci nemeli.
Zahynul během preletu jako "turista" v bombarderu Ki-49.
Slavoslav
26. 09. 2024, 09:24tento clanok mi pripomenul tento film. Nehovorim, ze to je extra dielo, ale velmi zaujimave. Pre fanusikov letectva druhej svetovej odporucam
https://www.csfd.cz/film/330149-eien-no-zero/prehled/