EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Indie schválila projekt stíhačky 5. generace AMCA

 24. 03. 2024      kategorie: Vojenská technika      8 komentářů

Indie před několika dny schválila projekt letounu 5. generace, který je již dlouhou dobu známý jako AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft). Se schválením projektu byla objednána i stavba několika prototypů a také vyčleněny patřičné finanční prostředky (startovní částka je údajně 1,8 miliardy dolarů).

Vývojový program AMCA běží již asi od roku 2010 a jeho výsledek se měl stát doplňkem nebo alternativou k programu FGFA, na kterém Indie pracovala společně s Ruskem. FGFA měl však spoustu problémů v oblasti pohledů a očekávání jednotlivých stran, a nakonec zanikl indickým odstoupením v roce 2018. 

amcaFoto: Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA) / HAL

Indie vnímala spolupráci s Ruskem jako možný zdroj informací a zkušeností pro vlastní program AMCA a Rusové pochopitelně neviděli toto parazitování rádi. Rusové byli naopak obviňováni z toho, že považují indického partnera pouze za zdroj peněz a nehodlají se podělit o některá technická a technologická tajemství. Přitom podle ruských zdrojů byli Indové neustále ve výrazném skluzu s platbami za dohodnutými termíny a při ukončení spolupráce byli Rusům dlužni nemalé částky. Indy údajně zklamalo celkově pomalé tempo prací a nedostatečné výkony plánovaných motorů a plánovaného radiolokátoru, a také nižší úroveň stealth. Rusové se snažili Indy uklidnit, ti však jako na truc stupňovali své požadavky. Bylo zřejmé, že další spolupráce nebude fungovat.

V současnosti je téma FGFA téměř mrtvé, ale Rusové věří, že ještě není všem dnům konec a Indové budou za pár let klepat v Kremlu. Nepůjde o obnovení FGFA ale pořízení exportní indické verze Su-57. Utvrzují je v tom zkušenosti s vývojem indického letounu čtvrté generace Tejas, který se i přes několik desetiletí vývojových prací a indického obcházení a škemrání o pomoc na všech stranách dívá čínské konkurenci na záda z hodně velké dálky.

S ukončením prací na programu FGFA se zadrhl i čistě indický program AMCA. Indové v dané chvíli jednoduše neměli z čeho brát, protože vývoj čistě indického letounu páté generace je něco jiného než předělávky licenčních Su-30MKI. Teď se má však všechno nově nastartovat a hladce běžet. Věřme tomu.

Konečná konfigurace letounu AMCA byla schválena v roce 2014. Jde o dvoumotorový stroj, který není ničím zvláštní a zcela zapadá do hrubé šablony dnes ve světě vznikajících letounů páté generace. Dá se předpokládat, že jeho rozměry a hmotnosti oproti původním plánům poněkud narostou, protože požadavky indického letectva budou velmi vysoké, a jinak to ani nejde, protože Indům ujíždí vlak. Svůj letoun páté generace budou mít v dohledné době Korejci (KF-21) i Turci (Kaan) a Číňani ten svůj první (J-20) již vyrábějí ve velkých sériích.

Podle indických plánů má premiéra prvního prototypu AMCA proběhnout již v roce 2026. Postupně má být nejpozději do poloviny roku 2029 postaveno celkem pět prototypů. První sériové letouny mají vznikat od konce roku 2029 ve verzi označené Mk.1 a odpovídat čistokrevným letounům 5. generace (stealth, nadzvuková cestovní rychlost bez zapnutého přídavného spalování, vnitřní zbraňové šachy pro minimálně 1,5 tuny výzbroje). Následně má pak přijít vylepšená verze Mk.2 generace 5+ s prvky 6. generace vybavená novými indicko-francouzskými motory.

Zdroj: 

Komentáře

Pepík Knedlík

25. 03. 2024, 06:53

Cz
Indie je problém. Rusko ma Indickych rupií vagóny a co s nimi ... Indie nechce platit ani za ropu hotově a prachy zůstávají v Indickych bankách. Dluh je kolem 200 miliard dolarů.

Slavoslav

25. 03. 2024, 08:03

ale oni v hotovosti platia a to radi, akurat v rupiach kde napriek reciam vatnikov ako ma rusak0vlastnik surovin vyhody taha za dlhsi koniec povrazu odberatel ktory moze kupit aj inde kym rusak nema kde predat

a napriek kecom o zlatom standarde, novej reverznej mene atd nic co by nahradilo euro, alebo USD ako celosvetovo akceptovana mena nie je momentalne

to iste im robi Cina s juanom, len tam aspon ma co rusak nakupit za tie Juany cim zas uspesne likviduje domacich vyrobcov masivnym dovozom Cinskeho tovaru

Czertik

25. 03. 2024, 18:16

slavoslav

no prave ze rusku omezeni vyvozu surovin do evropy nijak neublizilo, ruske nema problem prodat svoje nerostne bohatvi v cine nebo jinde.
cina je neuveritelne hladova po nerostnych surovinach, vzdyt si zjisti jak cinane zkupuji doly na uran a litium (a ostatni bateriove nerosty) po celem svete.

Slavoslav

25. 03. 2024, 18:23

czertik

čo konkrétne?

MiraH

24. 03. 2024, 20:10

Rusům se nelze divit po těch zkušenostech s číňany. Kámen úrazu byl určitě hlavně pohon, evidentně si představovali že jim dodají konstrukční plány nového motoru ale rusové pochopitelně že je budou pouze prodávat jako celek.Ostatně i do stávajících Su-30MKI jim chodí motory jako soupravy od výrobce na složení a to jde o postarší Al-31FP. Do nové modernizace zmíněných súček to už budou zřejmě Al-41F-1S které se používají v ruském 35S a v ranné sérii Su-57, ale určitě opět jako soupravy od výrobce, nikoli lokální produkce. I zmíněné 41ničky budou pro Indy velký pokrok. Ovšem se společným projektem to brali evidentně tak že budou mít nárok na dokumentaci - to ovšem žádný soudný producent motorů nedá z ruky, lhostejno jestli z Ruska, EU nebo USA. Přitom Rusové jsou nejbenevolentnější - podobné triky zkoušeli s nákupem Rafale a ti je rychle poslali k šípku takže museli nakonec koupit jako komplet hotové produkty :))
Nejdál budou asi číňani v jejich J-20 to vypadá na kopii toho Al-41F-1S ovšem otázka v jaké kvalitě, tedy i životnosti. V kontextu toho co vydali za úsilí peníze i času na reverz inženýring soudruzi z Pekingu je jasné že Rusové oprávněně věří že Indové přijdou s prosíkem protože nic lepšího jim nikdo nedodá a v přijatelném čase sami nic nesestrojí, to možná až tu budou dávno létat stíhače šesté generace.

Czertik

25. 03. 2024, 18:12

tak kdyz se podivas na to, jak indove nakoupily rafaele z francie misto dalsich su30, tak se muze taky stat ze kdyz rusove nebudou chtit spolupracovat ci dodvata 5 gen stihacek podle predstav indu, tak si ji indove koupi v evrope.
a rusko utre a bude plakat.
nakup v cine je z logickych duvodu nemozny.

krasne pises o tom, jak o prenaseni vyroby d ciny ci jinam sou rusove opatrni, ale staci se podivat jak jedna zapad...ten prenasi vyrobu do ciny uplne vseho, at uz telefonu, cipu, aut...a pak se jen divi, jak po case cisnke firmy a vyrobky vytlacuji i na evropskem trhu prave evropske podniky.
nejnoveji se to velmi projevuje u elektroaut.

a co se tyka rafaele, tak tam se mylis, tam francouzi byly ochotni prenest cast technologie, kamen urazu byl v tom, ze indove chteli aby francouzi rucily i za kvalitu rafaelu vyrobenych v indii.

Czertik

24. 03. 2024, 14:37

indove by byly naprosto stuidni kdyby sly do ruskeho su-57. zvlast po poslednim konfliktu mezi indii a pakistanem, kde stroje ruske technologie zklamaly na cele care.

a k tomu ze se indove zpozdovaly s platbami ? se jim ani nedivim, kdyz rusove kolikrat nedokazi dodrzet terminy a proc platit a neco, co neni splneno.

nedokazu zapomenout, co me rekl jeden znamy co delal v nabytkarske firme a meli dodat nabytek do ruske banky. nase ceska firma dodrzela termin, vypravila 2 (nebo 3?) kamiony nabytku do ruska, aby po prijezdu na misto zjistily, ze z banky stoji jen zaklady a nic vic. a pak ztravily cely den premyslenim kam maji nabytek slozit.

Slavoslav

25. 03. 2024, 09:23

zalezi, Indovia nic lepsie samostatne nevyvinu a ak by rusak bol zufaly a presunul do Indie technologie bolo by to pre nich vyhodne. Indovia by si uz v spolupraci s Ziraelom nejaku avioniku do toho dali co by im vyhovovala a vysledok by bol pravdepodobne lepsi ako vlastny Indicky vyvoj ak ten nema stat na nakupovanych motoroch