EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Jako Česká republika: Švédsko modernizuje letectvo nákupem brazilských C-390

 12. 11. 2024      kategorie: Zahraniční armády      38 komentářů

Švédský ministr obrany Pål Jonson podepsal během setkání v Brazílii dopis o záměru, kterým Švédsko zahájilo proces akvizice letounu Embraer C-390 jako svého vojenského dopravního letounu nové generace. Stejný typ dopravního letounu pořizuje také Česká republika.

Dohoda podtrhuje závazek Švédska modernizovat své kapacity taktické letecké přepravy a nahradit stárnoucí flotilu letounů TP 84 Hercules, které slouží již více než 50 let. Zadávací řízení, které řídí švédská Správa obranného materiálu (FMV), signalizuje novou éru švédsko-brazilské obranné spolupráce a vytváří podmínky pro lepší interoperabilitu v oblasti taktické a strategické letecké dopravy. 

embraerFoto: Embraer KC-390 v Paříži v roce 2019 | Matti Blume, CC BY-SA 4.0

Generálporučík Carl-Johan Edström, náčelník švédského obranného štábu, zdůraznil význam této akvizice: „Umožňuje nám to učinit dlouho očekávaný krok a zahájit proces dlouhodobého zajištění schopností taktického dopravního letectva, které budou odpovídat operačním požadavkům.“ Švédské ozbrojené síly se potýkají s rostoucími problémy s flotilou TP 84, zejména pokud jde o dostupnost a udržitelnost letounů, což má vyspělá platforma C-390 vyřešit.

Embraer C-390 Millennium, vyvinutý brazilským leteckým výrobcem Embraer, si rychle získal mezinárodní pozornost pro své robustní výkony v taktických dopravních operacích. Jako moderní taktický dopravní letoun pro střední vzdálenosti může C-390 přepravit až 26 tun nákladu nebo 80 vojáků, čímž poskytuje všestranné řešení pro rozmanité potřeby švédské vojenské dopravy. C-390 nabízí řadu funkcí, které dobře odpovídají požadavkům Švédska, zejména s ohledem na současné operační požadavky. Generálmajor Jonas Wikman, náčelník švédského letectva, vyjádřil svůj optimismus ohledně této akvizice: „Je velmi potěšující, že se nyní blížíme k dlouhodobému řešení a C-390 je vysoce kvalifikovaná platforma s významným potenciálem růstu. Nyní se plně soustředíme na co nejrychlejší zavedení této klíčové schopnosti.“

Letoun C-390 Millennium je zkonstruován pro výkon a přizpůsobivost v celé řadě misí, od humanitární pomoci až po přepravu vojáků a nákladu. Má značnou nosnost 26 tun, takže je vhodný pro přepravu vojenských vozidel, velkých nákladů vybavení nebo až 80 vojáků, což je ideální pro rozmanité švédské taktické mise. Dva dvouproudové motory International Aero Engines V2500-E5 letounu C-390 umožňují dosáhnout maximální rychlosti 870 km/h (470 uzlů), což umožňuje rychlé nasazení a schopnost reakce.

S doletem přibližně 2 800 km při plném zatížení poskytuje C-390 operační flexibilitu v různých terénech a prostředích, a může operovat z nezpevněných vzletových a přistávacích drah, což je významná výhoda pro švédské obranné operace. Jeho nejmodernější avionika navíc integruje pokročilé navigační, komunikační a řídicí systémy, které zlepšují situační povědomí a umožňují sdílení dat v reálném čase během misí. Schopnost letounu C-390 provádět doplňování paliva ve vzduchu jako přijímač i jako tanker dále zvyšuje jeho operační univerzálnost, takže je vhodný pro delší mise.

Kromě modernizace švédské flotily taktického letectva posiluje dohoda o budoucí dohodě, tzv. „letter of intent“, podepsaná mezi Švédskem a Brazílií obranné partnerství mezi oběma zeměmi, zejména v oblasti letectví. Obě země již dříve spolupracovaly v oblasti obranných technologií, zejména v případě švédských stíhaček Saab JAS-39 Gripen, které jsou nyní nedílnou součástí brazilského letectva, a to v nejnovější verzi E. Rozšíření této spolupráce na taktické dopravní prostředky otevírá možnosti pro společné výcvikové iniciativy a spolupráci v oblasti údržby a podpory.

Dopis o záměru představuje strategický krok vpřed pro obě země a podtrhuje rostoucí roli Embraeru C-390 v globálním obranném letectvu. Švédsko tímto nákupem nejen zvyšuje své operační schopnosti, ale také posiluje cenné mezinárodní partnerství s Brazílií, které slibuje vzájemné výhody a provozní synergie v nadcházejících letech.

Zdroj: armyrecognition.com

Komentáře

Marty

12. 11. 2024, 15:57

Slavoslav
taková protiváha že západu sama dodává zbrojní systémy... zdá se že jejich slavný spolek nebude až tak silně držet pospolu, někteří členové na to mají příliš rozumu, neví někdo kdy vznikne ta jejich slavná zlatá měna co o ní neustále plácají?

Slavoslav

12. 11. 2024, 17:09

ono dat do jedneho spolku rusa cinu a indiu kde ani jeden nema zaujem aby ten druhy nejak extra profitoval je odsudene na neuspech od zaciatku.

Czertik

12. 11. 2024, 21:26

ta zlata mena bude juan, to uz je celkem jiste.

Slavoslav

13. 11. 2024, 06:34

Czertik

nebil by som si isty a nepodcenoval by som Indiu. Cinu teraz caka na ceste par velkych ekonomickych mín co si tam sami polozili

Pepík Knedlík

13. 11. 2024, 09:26

Slabo
Přesně tak. Rivalita mezi Ruskem, Čínou a Indii je dost velká a Rusko tahá za krátký chapadlo chobotnice Brisc. Rusko ma v Indii zablokovanych cca 40 miliard dolarů, ale v rupiich. Indiáni si umi hrát :smile: se svymi "kamarády"

Slavoslav

13. 11. 2024, 09:40

Ono ten BRICS je najma dost neformalne zdruzenie ktore sa nevie poriadne dohodnut na nicom a jeho klucovi clenovia sa velmi strazia, aby sa nahodou tomu druhemu dobre nedarilo.

A rusak tam z velkej trojky taha za najkratsi konice povrazu, ba dalo by sa povedat, ze uz ani netaha, ale zacina vysiet na snurkach Cinskych gati. Jeden s dosledkov vojny na UA vdaka ktoremu sa da rusak uz teraz povazovat za porazeneho zo strategickeho - dlhodobeho hladiska

Šebesta

13. 11. 2024, 10:23

Slaboslav. Ty umíš krásně všechno obkecat a  zdůvodnit jak se to tobě hodí. Představ si ty ,že existují i jiné názory a sice opačne. Každý inteligentní člověk což ty určitě nejsi si poslechne názory z více zdrojů a z více názorových proudů. Pak třeba zjistí,že není všechno úplně tak jak to tvrdí HAUPTSTROM. (MAINSTREAM) protože i ten často lže. Nemyslím konkrétně tento případ z BRISC ale myslím to obecně. Tebe zajímají jen jednostranné závěry od HAUPTSTROMU klteré se ti hodí a nic víc. Proto jsi omezený primitiv ,který nemá o mnoha věcech přehled.No a pokud jde o Ukrajinu a tvoje stále dost debilní dotazy, tak to už jsem dávno před rokem i více říkal Zdenkovi nebo M23. Nyní došlo na moje slova válka nemá vojenské řešení a dříve nebo později to stejně skončí u stolu při mírovém jednání.

Slavoslav

13. 11. 2024, 10:36

stetka

ja nemozem za to, ze ty drzis bobrika mlcanlivosti a odmietas mi dat link kde sa docitam ako chce Vovka ukoncit konflitk zmrazenim na sucasnej linii kontaktu ako si tvrdil.

Lebo posledne vyhlasenie od neho bolo trochu velkohube a znamenalo by de facto akapitulaciu UA ako celku kde ak to stale plati mi dlzis odpoved ako Vovku prinutit jednat o zmrazeni na sucasnej linii kontaktu.

takze nebud ulhana stetka a odpovedz

Czertik

13. 11. 2024, 19:42

slavoslav
ano, jiste indie bude delat cine problemy, ale kdo krome ni ?
dneska je rusko priveskem ciny a toho se rusko bez radikalnich zmen nezbavi, takze cina ma rusko v kapse.
a ostatni staty brisku si cina podmanuje taky. takze se muze brzo stat ze indie bude stat proti vsem, a tudiz se podridi cinskemu juanu nebo z brisku odejde ci bude odejita.

Czertik

13. 11. 2024, 19:43

pepik
mas stare zpravy, rusove uz skoro vsechny rupie utratily za nakupy.

Slavoslav

13. 11. 2024, 20:13

czertik

India je dost tazka vaha a najma som zvedavy ako sa cina vysporiada s demografickou pascou co si sama nastavila a to ekonomickou bublinou co si vytvorila najma v stavebníctve. a nezabudni, ze po cine aktivne pojde aj USA a cele cinske susedstvo znepokojene jej imperialnou politikou

Czertik

14. 11. 2024, 23:16

slavoslav
ano, indie je ezka vaha, ale urcite znas ono rceni ze stokrat nic umorilo osla.
indie muze byt mocna jak chce, ale bez spojencu nemuze odolat a kde by vzala spojence ?
ano, cina ma demografickou past, ale ta jen spis zpomali rust jeji moci, nez aby ji vyrazne oslabil.
vzdyt si vezmi jakou demografickou krizi prochazi nemecko (bez migrace toust) a potazmo zapad (vyjma usa) a nikdo nad nemeckem nelame hul.

ano, to si udelala ve stavebnictvi za bulbinu ji muze zpusobit problemy....ktere nemusi nikdy nastat dokud zapad vesele bude do ciny pumpovat penize a technologie vse v ramci toho, aby korporat vydelal o trochu vic penez.

a z toho jak po cele cine pujdou jei sousedi a usa ? hahahahaha. jestli sis nahodou nevsiml, tak cina uspesne vyuzivaha toho ze se ji vsichni jeji sousedi boji k tomu aby si na nich vymitila ustupky. ziskavani dalsich a dalsich novych ostrovu o kterych s nadsazkou cina pred 20 lety nevedela ze vubec existuji je jen z jedna veci politiky ciny.

a at to bude pro tebe nepochopitelne, cina se stretu s usa neboji, protoze vi,ze usa samotne nemuzou cinu porazit. muzou ji zasadit drsne rany, ale ne bez toho aby usa samy utrpeli jeste horsi rany.
jen se podivej na namornicvo usa a cina. amici nejpozdeji v 2040 vuci cine ztati nejen pocetni (tu prohali uz ted), tonazni (kolem 2032) tak i technolgickou v onom 2040.

Šebesta

12. 11. 2024, 15:44

Slaboslav. Natovská štětko ! Geh zum Teufel ! Ty mi dlužíš odpověď kdy skončí válka na Ukrajině,lepe řečeno kdy Ukrajina vyhraje ?

Czertik

12. 11. 2024, 15:57

situaci na ukrajine vidim zajimve. ukrajine dochazeji lidi, rusku technika. otazka zni co komu dojde driv.
byt to vypada, ze rusove v pripade nouze budou bojovat i jen s kyjy. a ze jim severokorejsti vojaci dost pomuzou.

a ukrajina musi resit paradox, stale vice lidi odmita smenit uzemi za mir a chce bojovat za vitezstvi, ale v ten samy cas cim dal tim vic ukrajincu dela vse mozne ppro to, aby se odvodu do armady a boji za vitezstvi vyhnula.

Marty

12. 11. 2024, 16:02

je to vcelku pochopitelný paradox který si myslím že není na světě poprvé, v porobě těch primitivních lidožroutů být nechtějí ale zemřít na frontě se bojí což je vcelku lidské, jak dlouho s ebudou bránit je na nich, na nás je jim to umožnit, na rusovi je to zastavit, nebo eskalovat do nesmyslných rozměrů...

Czertik

12. 11. 2024, 21:38

marty
to co ty popisujes je klasicka nimby mentalita, ktera by vedla k naprostemu zhrouceni vseho kdyby vsichni byly nimby.

takze holt bud pujdou na frontu, nebo prohraji.

a kdyz prohaji nebudou mit jakekoliv pravo si stezovat.

Marty

13. 11. 2024, 14:22

Czertik
naprosto souhlasím, ale učinit tohle rozhodnutí je na nich

Czertik

13. 11. 2024, 19:46

marty

ano, rozhodnuti je na nich, jenze je zase nase pravo jim ukazat prostrednik kdyz budou chtit podporu na dalsi boj a budou ukazovat ze moc dal bojovat nechteji.

Slavoslav

12. 11. 2024, 16:58

stetka

najskor tvoju odpoved, ja som na tvoju prvu otazku odpovedal a ty tu len robis zo seba debila

Roman

13. 11. 2024, 02:20

Šebesta
To že malá , slabá a zaostalá Ukrajina dovolila druhý nejsilnější armádě světa dobýt pouze 9% území , je už vlastně jednoznačný vítězství Ukrajiny . ruSSáci - trapáci :grin::grin::grin:

Slavoslav

13. 11. 2024, 11:16

ked sme pri tom, ak by vo fenruari 22 vystartoval spolu s rusackou armadou slimak tak by minuly mesiac dosiahol hranice Polska

https://pbs.twimg.com/media/GcLbCcHWAAAjgv6?format=jpg&name=900x900

Czertik

13. 11. 2024, 19:49

roman
evidentne ruska armada druha na svete z pohledu sily neni. a tak nejak pochybuji ze by se dostala do prvni desitky. prvni 5 rozhodne ne.

Roman

14. 11. 2024, 03:19

To že je druhá tvrdí ruSSáci . Reálně podle objemu jsou pevně třetí .
Přesto ty vodkou vylitý kebule totálně selhali na žebrácký Ukrajině . Jediný štěstí Ukrajiny je to že ruSSký náckové jsou jenom národ dementních sadistickejch zlodějskejch mafiánů .

Czertik

14. 11. 2024, 23:21

roman
jenze pocty dnes tolik neznamenaji, tak jak to bylo pred 70 lety ci vice lety.
a na zebracke ukrajine selhali jen proto, ze daly cas ukrajincum vystrizlivet a vyzebrat si podporu na zapade pred invazi.

Pepík Knedlík

12. 11. 2024, 12:34

Sázka ma jistotu. Embraer patří .mezi největší výrobce a svůj podíl na stavbě 390 maji i Vodochody. Ostatně pocet států co chtějí tento stroj se velice rozšiřuje od Brazilie, Ceska, Maďarska až po Jižní Koreu.
Tak má fungovat státní firma :thumbsup:

Slavoslav

12. 11. 2024, 13:42

Embrarer bol privatizovany v prvej polovici 90tok, aby sa vyhol bankrotu. Vlade ostal nejaky podiel no nie ten rozhodujuci a ma pravo veta za urcitych okolnosti. V podstate je to da sa povedat dost podobne tomu v akom stave sa nachadza VW

Pepík Knedlík

12. 11. 2024, 15:07

Slavo
Má určitou neznalost poměru o Embraer.
Tak je z ní akciová společnost.
Ještě ma o C 390 Nizozemí, Rakousko, Portugalsko a jmenovaný Švédsko.

Slavoslav

12. 11. 2024, 16:58

Aká neznalosť? už dávno to nie je štátny podnik

Pepík Knedlík

13. 11. 2024, 07:29

Slabo
Kde jsou ty časy co jsem cetl L+K. Moc jsem se o dopravaky nikdy nezajimal.

Marty

12. 11. 2024, 16:05

ano je to velice povedený stroj a tato mezistátní spolupráce je velice dobrým příkladem pro všechny:thumbsup:

Šebesta

12. 11. 2024, 10:22

Švédsko modernizuje letectvo nákupem brazilských C-390. K tomu jen krátkou poznámku . Svého času snad loni nebo i letos na  jaře jsem se zde setkal s pár mudrlanty,kteří tvrdili,že země BRISC nemají na to konkurovat západu ve vyspělé technice natož ve vojenské. No a ejhle člen NATO i EU Švédsko kupuje od člena BRISC letouny. Čím to asi bude ? Význam zemi BRISC se bude zřejmě stále zvyšovat. Země západu jsou sice dále vyspělé pokud jde o moderní technologie i vojenské ale není radno podceňovat jednotlivé členy BRISC i jako celek.

Slavoslav

12. 11. 2024, 13:38

pocuj stetka, nejak mi dlzis odpoved kde Vovka suhlasil so zmrazenim konfliktu na sucasnej hranici kontaktu ked tu ospevujes BRICS ktoremu este aj skratku musel vymysliet zapadny financnik

Czertik

12. 11. 2024, 15:52

ano, brazilie je clenem brisc, ale za to jake dokaze vyrabet letadla vdeci jen a jen spolupraci se zapadem.
byt soucasny prezident brazilie se snazi jit do postele s cinou.

Roman

13. 11. 2024, 02:11

No nakladní letadlo není rozhodně žádnej vrchol vyspělý techniky . A  ani to nevyrobí bez západních komponentů . Ani z daleka . Tady Brazílie jenom využila díru na trhu kterou nikdo nechce zalátat .
A BRICS to je jenom neštastnej konglomerát bez vize , programu a konkrétních kroků , kterej je určenej jenom k tomu aby podojil ruSSký nácky o fosily . Už se dávno nebaví ani o tom nahrazení dolaru :laughing::laughing::laughing: . Dááááávno ne !!!!

Pepík Knedlík

13. 11. 2024, 08:15

Roman
S první částí se da souhlasit, ostatní je mimo mísu strýce Donalda ...

Czertik

13. 11. 2024, 19:52

roman
vida, tak brazileli velezla tam kam nikdo nechtel...skoda ze podobne stupidni nebyl nikdo z ceska, aby tam vlezl. to by se hned prestiz cr a leteckeho prumyslu cr vyznamne zvedla, nemluve o nekolika nasobne vyssich ziscich.

proc cesi nemuzou byt aspon tak blby jak brazilci.

Roman

14. 11. 2024, 03:05

Tak se toho ujmy , ty blbej Čechu . Nikdo ti nebrání a nekritizuj druhý.

Pepík Knedlík

14. 11. 2024, 11:57

Czertik
Když se vratime na startovní caru v roce 1990 melo Česku potenciál za 34 let udělat z nezadluzenyho státu velice prosperující republiku a nezávislou na okolních statech.
Realita je taková, že Brazílie, která je poměrně lidnata a velká rozlohou prozivala tezky inflacni casy, ale je stale mezi top 10 statu ve světě. Cesko za 34 let je vykradeny stát a 17tou spolkovou republikou SRN bez moznosti povstat z popela jako Fénix.