Rusko a Malajsie prohloubí vojenskou spolupráci
Náměstek ministra obrany Ruska generálplukovník Alexander Fomin se koncem května setkal s mimořádným a zplnomocněným velvyslancem Malajsie v Ruské federaci Cheong Lun Lai. Informovalo o tom ruské ministerstvo obrany.
Během setkání byla projednána aktuální agenda bilaterální vojenské spolupráce a byl potvrzen vzájemný závazek k posílení a budování rusko-malajsijských vazeb v oblasti obrany.
Vojensko-technická spolupráce mezi Ruskem a Malajsií začala podle Rosoboronexportu v roce 1994, kdy byl podepsán kontrakt na dodávku stíhaček MiG-29 do Malajsie. V roce 1999 pak podepsaly vlády Ruska a Malajsie memorandum o porozumění o spolupráci v oblasti obrany, obranné techniky a průmyslu.
V roce 2003 byla podepsána smlouva na dodávku osmnácti víceúčelových bojových letounů Su-30MKM do Malajsie. Letouny byly dodány v letech 2007 až 2009. V roce 2013 byla na mezinárodní výstavě LIMA uzavřena dohoda o údržbě flotily letounů Su-30MKM a v roce 2019 bylo uvedeno, že Rusko je připraveno provést práce na modernizaci letounů MiG-29 a Su-30MKM ve výzbroji malajského letectva.
Suchoj Su-30MKM
Suchoj Su-30MKM je dvoumotorový supermanevrující stíhací letoun malajsijského královského letectva (RMAF). Jedná se o variantu stíhacího letounu řady Su-30 s mnoha významnými vylepšeními oproti původní exportní verzi Su-30MK. Su-30MKM byl vyvinut konstrukční kanceláří Suchoj a vychází z letounu Su-30MKI indického letectva. Oba letouny mají společný drak, motory s vektorováním tahu a digitální systém fly-by-wire, avšak verze MKM se od MKI liší především složením palubní avioniky. Letoun může nést až 8 000 kg užitečného zatížení na vzdálenost 1 296 km bez doplnění paliva.
MiG-29
MiG-29 je lehký dvoumotorový, proudový stíhací letoun k vybojování vzdušné nadvlády v prostoru fronty. Byl vyvinut v SSSR konstrukční kanceláří Mikojan v 70. letech 20. století. Měl se doplňovat spolu s větším a těžším letounem Suchoj Su-27, který byl zamýšlen jako protiváha amerického stroje McDonnell Douglas F-15 Eagle, zatímco MiG-29 měl být odpovědí na lehčí typy General Dynamics F-16 Fighting Falcon a McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. Do služby v sovětském letectvu vstoupil MiG-29 v roce 1982.
MiG-29N je pak exportní verze pro Malajsii, podobná verzi MiG-29SD, avšak optimalizovaná pro vzdušnou obranu, byl přidán systém doplňování paliva za letu a má vylepšené komunikační vybavení, navigační systémy a motory.
Zdroj: Rosoboronexport
Komentáře
Pepík Knedlík
07. 06. 2024, 12:55Královský letectvo Malajsie je opravdu sbírkou vseho co litá. Ovsem.musi se priznat snaha modernizovat stávají park. Korejsky stíhačky FA 50 v poctu 18 ks, ATR 72 MPA 2 ks a pronájem UH-60A+ Black Hawk i dokonce bezpilotní UAV 3 ks
David
07. 06. 2024, 09:24Jak je i zde umíněno, předběžná dohoda o modernizaci MiG-29 a Su-30 byla uzavřena v 2019, tedy před 5 lety, a reálně se za tu dobu neudělalo nic. Výsledek je ten, že všechny malajské MiGy-29 jsou uzemněné, a z Su-30 létá jenom menší množství. Část armádního velení, ale i politické reprezentace se přitom orientuje raději na pořízení tureckých TF-X
Slavoslav
07. 06. 2024, 09:14To bola Malajsia ci Indonezia s ktorou menil rusak stihacky za palmovy olej?
David
07. 06. 2024, 09:20Byla to právě Malajsie, která své stíhačky od Ruska získala výměnou za palmový olej, částečně i coby úhradu dluhu
Slavoslav
07. 06. 2024, 09:25Nebol som si isty. Ono teraz to tie staty v tom kute sveta budu mat zaujimave. Ak nevychadzaju z tych ci onnych dovodov so zapadom tak su vo velmi zlej situacii. Vacsina z nich ma uzemne spory s Cinou ktora je v tych moriach velmi agresivna takze Cina ako zdroj zbrani odpada a ostava im jedine rusak kde budu jeho schopnosti vyvazat zbrane este dlho obmedzene (nehovoriac o tom, ze mnohe aj reputacne pohoreli). De facto ma rusak kapacity teraz vyvazat nejake lietadla, kde zrejme ich priemysel stiha nahradzovat straty a to je tak vsetko.