Skříňová PRAGA V3S - světový unikát
Terénní nákladní automobil s oficiálním názvem Praga V3S (vojenský třítunový či 3-nápravový speciál), lidově zvaný ventra, vejtřaska, vejda, vétřieska apod.) se začal v tehdejším Československu vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu. Automobil byl zkonstruován za rekordně krátkou dobu. Národní podnik Praga totiž dostal úkol vyvinout střední nákladní vůz do těžkého terénu teprve v srpnu 1951. A již o rok později začalo testování prototypů.
Video: Praga V3S v akci / YouTube
Automobil se díky své neuvěřitelné průchodnosti terénem vyznamenal nejen u nás, ale i na řadě zahraničních terénních soutěží. Díky specifické konstrukci měla vejtřaska neskutečné terénní schopnosti. Dokázala přebrodit až metr hlubokou vodu či zdolat 40 cm vysokou kolmou překážku. To vše díky nápravám umístěným vysoko nad osou otáčení kol. Co však představovalo výhodu v terénu, omezovalo Pragovku na silnici. Tam totiž směla jet rychlostí pouhých 60 km/h, jinak by mohlo dojít k poškození pohonného ústrojí, které mohlo mít fatální následky. Spotřeba běžné Pragy V3S se pohybovala kolem 30 litrů nafty na sto kilometrů jízdy.
Celkově se vyrobilo přes 135 000 kusů V3S s různými nástavbami a pro různé trhy. Úspěchů, kterých Praga V3S, dosáhla je mnoho. Tím největším však nejspíš zůstává fakt, že jde o nejdéle vyráběný československý náklaďák, po kterém je neustálá sháňka.
Foto: Praga V3S, vojenský valník | Adam Hauner / CC BY-SA 4.0
Automobil V3S byl určen pro přepravu materiálu do hmotnosti 3350 kg nebo pro přepravu 25 osob a tah přívěsu do hmotnosti 3100 kg v terénu nebo pro přepravu materiálu do hmotnosti 5350 kg a tah přívěsu do hmotnosti 5500 kg na silnici. Automobil měl vynikající jízdní vlastnosti a dostatečnou tažnou sílu díky třem hnaným nápravám, kdy zadní nápravy měly uzávěrky diferenciálů. Velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu umožňuje také příznivé rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy a velká světlá výška dosažená redukcemi v kolech na všech nápravách.
Foto: Automobil se díky své neuvěřitelné průchodnosti terénem vyznamenal nejen u nás, ale i na řadě zahraničních terénních soutěží (na snímku upravená verze). | Vilém Jaksch
Praga V3S se vyráběla v mnoha modifikacích jako např. valník, cisterna, skříň, jeřáb apod. a díky svým výborným jízdním vlastnostem, schopnostem a kvalitě tento již historický náklaďák neustále dokazuje, že do starého železa ještě rozhodně nepatří.
Zdroj: valka.cz, AČR
Komentáře
rjurenik
10. 04. 2022, 18:10To není jen náhradní kolo pod kabinou, ne? Pomáhá to při překonávání překážek, zvyšuje šance, že nezůstane viset za střed. Aspoň se mi to teda tak jeví, je to udělané i jako otáčivé...
Antonín Dvorník
06. 04. 2022, 07:38Na tehdejší dobu nejlepší auto vtéto kategorii , do dnes super auto do terénu
Fic
05. 04. 2022, 20:45Tak jezdí to ještě dnes, ale teda žádnou radost to řízení nedělá. Že to 50 let nedoznalo změnu, je katastrofa. Jakýkoli navýšení výkonu či krouťáku, znamenalo vždycky pohromu.A s tim příšerným vzducháčem je to jen očistec. Není za to sic náhrada, se často slýchá, ale asi ani náhradu nikdo nechce. Jezdit někde krokem, protože by se to se silnějším motorem rozsypalo, nikoho neláká....
Bodie Pilot
04. 04. 2022, 20:39Je to stále brus !!!!!
radek
04. 04. 2022, 19:51., odpovídá roku výroby. Jen hlupák jí srovnává s dneškem.
PepaK
04. 04. 2022, 13:00Jj, super v terénu, tragédie na silnici (slabý motor, převodovka, hluk) Ten kdo jí někdy řídíl zná..
Radek
04. 04. 2022, 11:20to je vlastni uprava jednoho východního nemce.
Jiří
04. 04. 2022, 11:00To prý je nějaká úprava, ale ne továrny.
Havran53
04. 04. 2022, 08:56stále se objevuje P V3S s náhradním kolem pod kabinou, ale toto je asi prototip, protože jsem takovou nikdy naživo neviděl.