EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Střela PJDAM - nová verze naváděné pumy JDAM

 29. 10. 2023      kategorie: Události      1 komentář

Firma Boeing pracuje na nové verzi pumy JDAM (Joint Direct Attack Munition), která nese označení PJDAM (Powered JDAM) a má být osazena proudovým motorem. První verze JDAM, která mění volně padající pumu na řízenou, byla vyvinuta v devadesátých letech. Na konci dekády jej převzaly americké bojové letouny a později začaly dodávky do zahraničí. V polovině 90. let přidal Boeing klouzavou verzi JDAM-ER s modulem se skládacím křídlem. 

pjdamFoto: PJDAM | Boeing

Ještě ve fázi vývoje projektu JDAM-ER se objevil návrh na další vývoj této rodiny zbraní. Byl představen koncept Powered JDAM. Ten počítal s vybavením klouzavé pumy vlastním motorem, který mohl výrazně zlepšit její letové vlastnosti. V podstatě by se z letecké bomby stala přesně naváděná střela.

Přes všechny své přednosti koncept Powered JDAM v té době potenciální zákazníky nezaujal. Práce se zastavily ve velmi rané fázi. Na zajímavý nápad se však nezapomnělo, byť jeho realizace byla odložena na neurčito. Při sledování trendů ve vývoji letectví a zbraní začal koncem 90. let Boeing opět pracovat na tomto konceptu. Výsledek této práce byl prezentován v únoru 2020 na výročním sympoziu United States Air Force Association. Zástupci vývojářské společnosti poznamenali, že všichni zákazníci neustále požadují navýšení dosahu bomb a nový projekt by měl tento problém vyřešit.

Pro výstavu v roce 2020 provedli specialisté Boeingu některé nezbytné výzkumy. V té době však nebyli připraveni odhalit všechny rysy projektu. Neznámý zůstal zejména typ motoru plánovaného k zástavbě na PJDAM a dosažitelné letové vlastnosti.

Jak vyplývá z oficiálních publikací, projekt PJDAM se dále rozvíjel. V roce 2022 o něm vývojářská společnost zveřejnila první reklamní materiály, které uváděly přibližné charakteristiky, jmenovaly hlavní výhody atd. Kromě toho ukázali možnost vytvářet rakety pro různé účely - byly zveřejněny fotografie testů takových výrobků v aerodynamickém tunelu. Boeing k dnešnímu dni dokončil všechny předběžné studie a pracuje na technickém návrhu. Kromě toho jsou uzavírány smlouvy se subdodavateli, od kterých chce společnost určité komponenty přijímat. V posledních dnech se objevily dvě takové smlouvy, což jasně svědčí o zintenzivnění prací.

Dne 16. října podepsaly Boeing a Kratos Defense & Security Solutions dohodu o dodávkách malých proudových motorů TDI J85. Společnosti přímo oznamují svůj záměr používat takové produkty na perspektivních střelách PJDAM. Objemy a načasování dodávek, náklady na motory atd. nejsou zatím známy. Dá se předpokládat, že jde zatím pouze o omezený počtu motorů, potřebný k sestavení pilotní várky raket. Pokud se produkt PJDAM dostane do sériové výroby, uzavřou Boeing a Kratos novou dohodu.

V posledních letech se na projektu JDAM-ER podílela australská společnost Ferra Engineering. Sestavuje křídlové moduly a posílá je do závodu Boeing ve Spojených státech. Dne 24. října obě společnosti podepsaly memorandum o pokračování takové spolupráce. Podle dokumentu bude Ferra dodávat křídla pro bomby až do konce roku 2028. Většina z nich bude použita při montáži klouzavých bomb JDAM-ER, ale určitý počet modulů bude použit pro perspektivní střely. Vznik dodatečných dohod s dodavateli naznačuje postup projektu PJDAM. Harmonogram prací však zůstává neznámý. 

Perspektivní letecká střela PJDAM je postavena na bázi klouzavé bomby JDAM-ER a zachovává si svoji architekturu. Zároveň pro ni bylo nutné vyvinout nový ocasní modul pro umístění klíčových jednotek. Navíc platí omezení hmotnosti – střela bude vyrobena z bomb s ráží nejvýše 500 liber, přičemž stavebnice JDAM je kompatibilní i s těžší municí. Při sestavování střely bude hotová letecká puma umístěna do válcového těla, na kterém je modul se skládacím křídlem, zapůjčený v nezměněné podobě z JDAM-ER. Ocasní část střely tvoří podlouhlý prostor, ve kterém je uložen motor, palivová nádrž a řídicí elektronika. Na vnější straně jsou kormidla ve tvaru X pro ovládání.

Podle zpráv bude střela PJDAM vybavena proudovým motorem TDI J85. Jedná se o motor o hmotnosti 12,7 kg s tahem cca 500 lb. Motor bude přijímat atmosférický vzduch dvěma malými nasávacími otvory v přední části ocasního modulu. Tryska je umístěna na horní straně těla. S pomocí proudového motoru bude střela schopna udržovat vysokou podzvukovou rychlost.

Podle propočtů bude mít nová střela velký dolet. Produkt PJDAM, založený na 500librové letecké bombě, bude schopen uletět až 300 námořních mil (více než 550 km). Při použití menší bomby nebo kazetové náplně dosáhne maximální dolet 700 námořních mil (cca 1300 km).

Ocasní modul si zachová ovládací prvky vypůjčené od JDAM-ER. Základní konfigurace poskytuje navádění pomocí inerciálních a satelitních navigačních dat. Zároveň není vyloučena možnost vybavit střelu dalšími naváděcími prostředky, jako je semiaktivní laserový vyhledávač. Je možné nainstalovat další komunikační zařízení pro výměnu dat s nosným letadlem.

Na přání zákazníka bude střela PJDAM postavena na základě dostupných leteckých pum s ráží do 500 liber. Nelze vyloučit, že v budoucnu najdou způsob, jak zvýšit ráži kompatibilních pum, možná i za cenu snížení doletu. Navíc již byla navržena varianta střely se zátěží v podobě dnové mořské miny Quickstrike.

Produkt PJDAM bude z hlediska řídicího zařízení maximálně sjednocen se stávajícími JDAM a JDAM-ER. To by mělo zjednodušit zavádění nové střely do provozu a její zařazení do muniční zátěže různých letadel. V podstatě všechny nosiče bomb JDAM budou moci nést střely PJDAM. Vzhledem k určitým rozdílům a dalším možnostem však může být vyžadována aktualizace softwaru nebo hardwaru.

Zdroj: Boeing

Komentáře

Czertik

02. 11. 2023, 16:15

by me zajimala vysledna cena pjdam vcetne puvodni hloupe bomby a kolik stoji rizena strela s obdobnymy vykony uz primo z vyroby.