Wilhelm Gustloff: Největší lodní tragédie, která předčila Titanic
V květnu 1937 Adolf Hitler slavnostně spustil na vodu největší výletní parník světa. O osm let později jej potopili sovětští ponorkáři s tisíci uprchlíky a vojáky na palubě – a toto je jeho příběh.
Foto: Loď Wilhelm Gustloff | Wikimedia Commons / Public domain
Poté, co NSDAP vyhrála volby do Říšského sněmu a Hitler se dostal k moci, nacisté zahájili sérii populárních projektů, jejichž cílem bylo ukázat zájem strany o obyčejné Němce. Hnutí „Síla skrze radost“ se snažilo dát pracujícím přístup k luxusu vyšší třídy a jedním z takových projektů byl „Wilhelm Gustloff“.
Luxusní parník byl největší na světě – měl bazén, divadlo, kino, koncertní sál, sedm barů, botanickou zahradu a 208 metrů dlouhé promenádní paluby. V duchu národního socialismu nebyly kajuty rozděleny podle luxusu a byly stejné pro všech 1 463 cestujících. Pouze pro Führera byl k dispozici soukromý apartmán a Hitler loď navštívil jen jednou. Parník se původně měl jmenovat „Adolf Hitler“, ale to Führer zakázal, aby neriskoval, že se loď nesoucí jeho jméno potopí.
Loď byla nakonec pojmenována po švýcarském nacistovi, kterého zastřelil Žid, a v květnu 1937 loď za Hitlerovy přítomnosti pokřtila vdova Hedwiga Gustloffová. Protože Hitler nařídil, aby byly ceny plaveb dostupné pro všechny německé dělníky, mohli se obyčejní Němci za cenu 50 říšských marek (což je podle dnešního přepočtu necelých 4 000 korun) vydat na týdenní plavbu po moři.
Před válkou se parník Wilhelm Gustloff s Němci plavil po Severním a Středozemním moři – navštívil Anglii, Norsko, Itálii a Francii a podnikl celkem 44 plaveb. Jenže s německým útokem na Polsko idyla skončila a s vypuknutím druhé světové války se loď stala plovoucí nemocnicí s Červeným křížem. Aby byla chráněna Ženevskou úmluvou, dostala bílý „kabát“.
V roce 1940 se parník stal cvičnou lodí pro ponorky Kriegsmarine, byl přetřen tmavě šedou vojenskou kamufláží a Wilhelm Gustloff se tak stal legitimním vojenským cílem. V lednu 1945 udeřila na Východní Prusko katastrofa, německá fronta se zhroutila a předchozí zákaz evakuace civilistů vedl k přílivu davů německých civilistů i vojáků do posledních zbývajících přístavů.
Německá flotila vrhla vše, co měla, na evakuaci vojáků a uprchlíků, a to včetně obrovského parníku „Wilhelm Gustloff“. Dne 30. ledna 1945 parník naposledy vyplul z Gotenhafenu (dnešní polská Gdyně), aby nabral směr Hamburk. Byl extrémně přetížený, protože na palubě vezl 8 800 žen a dětí a 1 500 zraněných vojáků, kteří prchali před blížící se Rudou armádou. Celkem tedy přepravoval 10 300 lidí.
Byla to neúprosná logika – armáda držela frontu a při smíšených evakuacích byly nejdříve odváděny ženy a děti, poté zranění. Zdraví vojáci odcházeli na posledních lodích, nebo je čekala smrt či zajetí. Protože sovětské ponorky a letadla německé lodě unikající z Pruska lovily jako bažanty, německé transporty pluly v konvojích a pouze v noci, kdy je nemohlo sovětské letectvo ohrozit. To však v případě parníku „Wilhelm Gustloff“ neplatilo.
Obrovský parník vyplul sám a jako doprovod dostal pouze malý torpédový člun T-36. A ačkoli kapitán Petersen měl původně plout mělkými vodami, kde nebyly žádné sovětské ponorky, byl nucen zamířit do hlubokých vod, protože loď byla zoufale přetížená. Navíc, v podmínkách všeobecného chaosu a kolapsu, kapitán obdržel telegram od námořnictva o nebezpečí srážky s německými minolovkami plujícími opačným směrem. Proto „Wilhelm Gustloff“ vyplul na moře se zapnutými světly a ztratil tak ochranu noci.
Ve 21:15, 60 kilometrů od břehu, na německý parník sovětská ponorka S-13 vypálila tři torpéda. První torpédo zasáhlo levou příď a explodovalo. Loď se naklonila o osm stupňů. Druhé torpédo explodovalo v bazénu lodi, třetí ve strojovně. Nastal Armagedon.
Na lodi zhasla světla; paluby, kajuty i nákladní prostory se zaplnily vyděšenými lidmi a nastala panika. Na můstku kapitán Petersen viděl, jak příď obra mizí v Baltském moři, a věděl, že loď už není možné zachránit. Situace byla naprosto zoufalá. Voda měla 2 °C a nad ní zuřila vánice. Ženy a děti měly pramalou šanci na záchranu, protože byly ubytovány dole, kde bylo tepleji díky blízkosti motorů. Těžce zranění vojáci byli na tom ještě hůře – neměli prakticky žádnou šanci dostat se ven.
Deset tisíc vyděšených Němců se snažilo zachránit a v temných chodbách lodi se navzájem ušlapávali k smrti. Voda je rychle doháněla, loď se stále více nakláněla a aby toho nebylo málo, záchranných člunů bylo méně, než by mělo být – mnohé zamrzly a nešlo je spustit na moře. Někteří námořníci z lodi Gustloff v panice zahájili palbu, aby si zajistili místo, zatímco jiní se snažili dostat děti do záchranných člunů. Loď se neúprosně převracela na bok, lidé padali a klouzali z ledové paluby ve výšce 12 metrů přímo do moře.
Na moři pokračoval boj na život a na smrt – lidé v záchranných člunech bili topící se vesly po rukou, aby se sami nepřevrátili a také nezemřeli v ledovém objetí. Tento boj však netrval dlouho. Při teplotě dvou stupňů nad nulou nebyla šance přežít a během pěti minut tisíce lidí ve vodě umrzly. Malý torpédový člun T-36 přispěchal na pomoc, zapnul reflektory a podařilo se mu z vody vytáhnout 500 lidí. Jenže nebezpečí nepominulo – dvě nová torpéda z ponorky S-13 ho málem zasáhla, což donutilo posádku přerušit evakuaci a zaútočit na ponorku hlubinnými pumami. Když byla ponorka zahnána a T-36 se vrátil na místo tragédie, moře bylo plné zmrzlých mrtvol, které vypadaly jako ledové sochy.
Při největším ztroskotání lodi v dějinách bylo zachráněno jen 1 200 Němců a více než 9 000 jich zemřelo – šestkrát více než při potopení Titaniku. A ačkoli někteří historici nazývají toto potopení válečným zločinem, já si myslím, že to není pravda. Wilhelm Gustloff měl vojenskou kamufláž bez znaku Červeného kříže, měl protiletadlové dělostřelectvo a převážel vojáky. Sovětský velitel jistě věděl, co parník veze, chtěl ulovit hlavní cenu a životy lidí na palubě mu byly lhostejné. Ale Němci torpédovali a potápěli civilní lodě od samého začátku ponorkové války a nikdy je nezajímalo, kdo je na palubě potopených lodí. Německo zachvátilo Evropu válkou a vraždami – a válka se vrátila Němcům jako bumerang.
Zdroj: warhistoryonline.com
Komentáře
Vaclav Flek
11. 09. 2025, 23:28Ten pribeh znam jiz davno, a dodnes na potopeni lode nemam uplne pevny nazor. Nicmene se, na rozdil od vetsiny diskutujicich, spise domnivam, ze "Wilhelm Gustloff" potopen byt nemel. Lod byla pretizena civilnimi uprchliky a jeji "vojensky naklad" predstavovali predevsim raneni nemecti vojaci (z velke casti se sadrou, a tim prakticky nepohyblivi, anebo zcela mladi namorni kadeti, urceni k vycviku na ponorkach.V dobe potopen itoho jeste mnoho neumeli a proto nepredstatovovali zadnou realnou posilu pro nemeckou U-Boot Waffe. Tyto informace mela sovetska rozvedka k dispozici pred vyplutim lodi na jeji posledni cestu.
V prubehu valky utrpelo sovetske Balticke lodstvo tezke porazky od namornich i leteckych sil protivnika. Je proto zrejme, ze se snazilo na konci valky "upravit skore". Nevim ovsem, zda tomu pomohla smrt asi 10 000 uprchliku, z nichz mnozi se dostali na palubu mimo oficialni scitani a unikli tak registraci.
Czertik
12. 09. 2025, 20:29vaclav flek
nevim jak moc vas mam brat vazdne, kdyz tady placete nad mrtvymy nemeckymy civilisty a vojaky (chabe vycvicenymy), ale nikde sem si nevsiml ze byste projevil srovnatelnou empatii vuci sovetskym (ci potazmo slovanksym) civilistum a vojakum.
skutecne by me zajimal vas zdroj toho ze sovetska rozvedka vedela jaky naklad bude mit wilhem.
a to vse vyrovnavani skore ? jak by ho mohlo "upravit" potopeni civilni lode, kdyz ve skore davaly body hlavne vojenske lode.
a to jak rozebirate uroven vycviku nemeckych ponorkaru...ale uz se nezamyslite nad smyslem jejich vycviku kdyz uz bylo jasne ze brzo bude konec a pokud b meli tu smulu ze by dokoncily vycvik tak by je na 99% cekala smrt v ponorce bez jkehokoliv vetsiho uspechu, s velkou snci ze budou potopeni na prvni plavbe.
skutecne mam brat ten vas komentar tak, ze podporujete nemecke zabijeni a krveziznivost do ulneho konce ?
Vaclav Flek
12. 09. 2025, 22:51Czertik
Vubec s vami nesouhlasim, zkusim pro prehlednost odpovedet strucne dle bodu vasi zpravy.
- Nevim, jak mi muzete vytykat neco, co nestalo?Jako v tom vtipu z preplnene prazske tramvaje, kdy jeden cestujici vytyka druhemu : "Stoji, ale kdyby sedel, stejne by nepustil..."
- Ke konci valky byly baltske pristavy preplnene bezenci vseh druhu, mnozi z nich byli ziskani k praci pro sovetskou rozvedku. Myslite, ze v te chaoticke situaci bylo slozite zjistit, jaky lod mela (ci spise nemela) naklad ?. Jinymi slovy ze sovetske namorni staby nevedeliy, ze slo o lod, pretizenou bezenci, kteri byli ochotni riskovat cokoliv. nez se stat civilnimi zajatci Rude armady ?
- To "vyrovnani skore" pouzivala predevsim sovetska admiralita, ktera se pred Stalinem potrebovala po predchozich porazkach ci necinnosti v Baltickem prostoru pochlubit uspechy. Potopeni civilnich plavidel vydavala pritom za valecne uspechy.
- V realu tito mladi kadeti nemeli sanci dokoncit vycvik a nastoupit k ponorkam. Kriegsmarine si az do posledni chvile prislusniky bojujicich posadek vybirala, a novacky s neukoncenym vycikem by na ponorky jiste nepoustela.
Dalsi cas vasi zpravy uz beru jenom retoricke cviceni,
Czertik
10. 09. 2025, 20:42autor to napsal velmi dobre dle nekoho to byl zlocin, ale on vypsal proc to byl zcela regulerni vojensky cil.
delani z toho valecny zlocin pripomina klasickou nemcovinu - kdyz nemci nici mesta, kolony valecnych uprchliku, civilni loe apod, je to v poradku, jakmile sou cilem nemci je to valecny zlocin.
Monarchista
10. 09. 2025, 19:28Také jsem jaksi prošel vývojem, ale je faktem, že to byl zcela regulerní vojenský cíl i když možná něktré rozpláče. Film to byl zajímavý i rozporuplný. Marinesku měl jasný cíl a vystřelil
Czertik
10. 09. 2025, 20:40taky sem ten film videl a musim rict ze byl rozporuplny. krasnebylo ukazano, ze to byl legitimni vojensky cil (nakladani pvo, kamuflaz) ale cely film pkazilyi tim ze tam amontovaly ruske spiony kteri o pohybu lodi informovaly a udely z nej uz predem znamy cil, misto nahodneho cile jakym ve skutecnosti byl.
Pepík Knedlík
10. 09. 2025, 11:57M
Proto neodsuzuji deporaci nemeckych zajatců na Sibiř.
Pepík Knedlík
10. 09. 2025, 07:54Pěkný článek a pravdivý. Wilhelm Gustfloff byl regulérní vojenský cíl a podle seznamu převážených osob zahynulo 6 050 lidi a dalších cca 3 500 co nebyli na seznamu.
Marty
10. 09. 2025, 08:07Pepík Knedlík
vyjímečně musím souhlasit, vzhledem k tomu koho převážela, se jednalo o obří lidskou trágedii, ale loď byla válečná, snad kdyby zustala v bílém nátěru s křížem, kdo ví, nicméně mám za to, polkud se nepletu, že SSSR v té době nebylo součástí Ženevských konvencí, tak že i to by jim mohlo být jedno...
Pepík Knedlík
10. 09. 2025, 11:13M
Německo si za valky s Zenevskou umluvou nedělalo vrásky a myslím si, že z ní vystoupilo.
Marty
10. 09. 2025, 11:19Pepík Knedlík
to sem nikdy nezjišťoval jesti u ní zustali ale ano, porušovali ( v některých případech dokonce i z příkazu od nejvyžšího, jako v případě rozkazu popravovat paragány/speciáli jako kdyby byli neuniformovaní agenti, i když uniformovaní byli) jí taky celkem často, ale přeci jen vojáci a důstojníci stejně jako civilisti měli lepší podmínky obvykle z těch zemí které úmluvu podepsali, konec konců to dává jistou motivaci k dodržování protože pak Němečtí vojáci mohli doufat ve slušné zacházení i recipročně z druhé strany
Pepík Knedlík
10. 09. 2025, 11:35Určitě doufala v dobrý zacházení i osádka B-17.
V dubnu 1945, sestřelily Německý jednotky nad československým územím pět amerických bombardérů B-17, takzvaných létajících pevností. Devět letců zajali, nejdříve je mučili, poté zastřelili a nakonec je odhodili na hnojiště. Jejich těla se našla až v prosinci následujícího roku a identifikováni byli mrtví Američané jen díky známkám.
Marty
10. 09. 2025, 11:39Pepík Knedlík
takovejch případů je samozřejmě spousta ale třeba u těch letců, s vyjímkou čechoslováků, to bylo proti pravidlum a záleželo spíš na přítomnym důstojníkovi jestli byl hovado a toleroval to nebo ne
Vaclav Flek
11. 09. 2025, 23:42Marty
A vy znate nejaky konkretni pripad, kdy se na vychodni fronte popravovali zajati vojaci jenom na zaklade toho, ze patrili k vzdusne-vysadkovym jednotkam ?
Ja znam opacny pripad : Na podzim 1943 bylo v prubehu bitvyo Dnepr vysazeno nekolik sovetskych vzdusne-vysadkovych brigad. Cela operace skoncila pro sovetskou stranu fiaskem, a ti vysadkari, kteri nezahynuli behem seskoku nebo se neutopili v Dnepru, byli zajati, ovsen ne popraveni !
Czertik
12. 09. 2025, 20:31vaclav flek
vase klasika, neuvedomujete si rozdil mezi klasickym paraganem a vysazenym saboterem.
Vaclav Flek
12. 09. 2025, 22:14Czertik
Reagoval jsedm na nazor diskutujiciho pod jmenem Marty, ktery uvedl :"... jako v případě rozkazu popravovat paragány/speciáli jako kdyby byli neuniformovaní agenti, i když uniformovaní byli) ". Jinymi slovy Marty povazuje shozene vysadkare za legitimni kombatanty v duchu Zenevskych konvenci, a ja s nim tento nazor plne sdilim (i kdyz "paragan" neni slovo z meho slovniku).
Jinak sabotaze provadely za valky vsechny armady, ty spojenecke jiste vice, takze zde asi neni zasadni rozdil. O noseni nebo nenoseni uniformy se nechci rozepisovat - zabili snad Heydricha muzi v britskych uniformach ?