GAZ 66 v extrémním terénu
Tento ruský nákladní automobil s pohonem 4x4 si hravě poradí i v extrémních terénních podmínkách. Jedná se o lehký terénní automobil GAZ 66 ( Gorkovský Automobilový Závod ) je určen pro přepravu nákladů a osob a pro vlečení přívěsu na silnici i v terénu při teplotě vzduchu od +50 do -40 stupňů °C. GAZ 66 je dvounápravový s obdélníkovým rámem s tuhými nápravami a listovými pery. Zadní náprava je poháněna trvale, pohon přední nápravy lze zapnout podle potřeby.
Foto: GAZ 66 byl minulosti také ve službách naší armády
První prototypy vozu GAZ-66 byly dokončeny v roce 1962 jako pokračování typu GAZ-62 o nosnosti 1,2 tuny. Ten byl vyráběn v letech 1958 až 1962 ve velmi malých počtech. Současně byl GAZ-66 nástupcem dvoutunového vozu GAZ-63, který byl vyráběn v letech 1948 až 1968. Sériová výroba vozu GAZ-66 se rozběhla od července 1964. Od roku 1968 byl montován systém centrální regulace tlaku v pneumatikách
Ovládání vozidla usnadňuje kapalinový posilovač řízení. Na rámu vozidla je uložena dvoumístní odklopná budka řidiče. Motor je čtyřdobý, zážehový, osmiválcový, s válci ve tvaru V, vodou chlazený.
Foto: Dodnes můžete tento vůz vidět na ulicích
Když jsem se v letech 2003-2010 pravidelně účastnil různých srazů vojenské techniky po celé české republice, mohl jsem tento vůz vidět v terénu na vlastní oči a to co předváděl, mě opradu vyrazilo dech. Například na jičínsku, kde se tenkrát v rámci volných jízd zdolával tamní vrch Zebín, GAZ 66 v podstatě popíral fyzikální zákony.
Foto: GAZ 66 má neuvěřitelnou průchodivost terénem
Technické údaje:
Délka: 5,655 m
Šířka: 2,322 m
Výška (s plachtou): 2,520 m
Rozvor: 3,300 m
Rozchod přední/zadní: 1,80/1,75 m
Světlá výška: 0,315 m
Pohon: 4x4
Motor: GAZ-66
Počet válců: 8 do V
Palivo: benzín
Výkon: 85 kW (115 k při 3200 ot/min)
Převodovka: mechanická, 4+1
Přídavná převodovka: 2°
Nápravy: tuhé
Pérování: listové pružiny
Palivová nádrž: 210 l
Video: GAZ 66 v akci / YouTube
Komentáře
Pepe
22. 09. 2018, 19:58Měl jsem kdysi dávno tu čest řídit tohle auto. Zajímavé svezení, zajímavý posez nad blatníkem, na co si vzpomenu do dneška je že řadící páka byla vedle sedadla řidiče vpravo hodně vzadu , jinak dobré svezení až na tu spotřebu 40l benzínu na 100.