Tento rok byl ve znamení nové generace vozidel ASCOD 2, možné náhrady za zastaralá vozidla BVP-2
V souvislosti s připravovaným výběrovým řízením na nová pásová obrněná vozidla pro českou armádu se začala v české kotlině stále častěji skloňovat typová označení možných kandidátů na náhradu za zastaralá vozidla BVP-2 ve výzbroji AČR. Zároveň se zintenzivnila aktivita výrobců, kteří se chtějí ucházet o tuto za poslední desetiletí největší armádní veřejnou zakázku v Česku. Platí to samozřejmě i o společnosti General Dynamics European Land Systems.
Foto: Nová generace vozidel ASCOD 2 prezentovaná na akci BAHNA 2018
General Dynamics European Land Systems (GDELS) je evropskou dcerou korporace General Dynamics a v českém prostředí nejde o žádného nováčka. Naopak, ze všech výrobců, kteří plánují účast na této veřejné zakázce na nová pásová obrněná vozidla pro AČR, má GDELS nejintenzivnější a nejdelší vazby s českým průmyslem a místními firmami. Tyto kontakty a spolupráce se datují už od minulého desetiletí díky vývoji, výrobě a dodávkám vozidel Pandur II 8x8 české armádě právě ve spolupráci s českými společnostmi. Do realizace projektu se postupně zapojilo přes 10 tisíc zaměstnanců z více než 50 českých firem. Navíc spoluprací s GDELS na projektu Pandur II 8x8 česká ekonomika získala přímé offsety v hodnotě bezmála 4,9 miliardy Kč a celkový objem offsetových projektů dosahoval 18,5 miliardy Kč.
Navíc v roce 2015 GDELS uzavřela strategické partnerství s holdingem Czechoslovak Group (CSG). Na jeho základě firmy tohoto českého holdingu získaly práva na výrobu vozidel Pandur II a také na jejich technologický rozvoj, modernizaci i servisní služby. Proto může společnost Tatra Defence Vehicle (TDV) patřící do holdingu CSG zajišťovat soběstačnost Česka ve výrobě i opravách těchto kolových obrněných vozidel armády.
Foto: Prezentace vozidel ASCOD na akci Bahna 2018
Právě zapojení českého průmyslu do připravovaného projektu nových pásových obrněných vozidel pro AČR bude jednou z hlavních podmínek vlády při výběru konkrétního typu. GDELS už v minulosti dokázala, že má co českému průmyslu i ekonomice nabídnout, a také že dokáže velmi efektivně a pro obě strany výhodně s českými firmami spolupracovat. Navíc má za sebou silné zázemí v podobě globálně působící společnosti General Dynamics (GD), která expanduje po celém světě a výrobně i ekonomicky roste. Jen za první čtvrtletí roku 2018 společnost GD zaznamenala čistý zisk 799 milionů dolarů, což znamenalo nárůst oproti minulému roku o téměř 5 procent.
Nejnovější generace vozidel ASCOD 2
V květnu tohoto roku měli někteří evropští publicisté a novináři, včetně českých, možnost se jako první v předpremiéře seznámit s novou generací vozidel ASCOD 2. Stalo se tak přímo ve vídeňském výrobním podniku GDELS-Steyr. Přibližně ve stejné době dva největší a nejčtenější české portály zaměřené na vojenská a bezpečnostní témata – Armádní noviny a Armyweb – vyhlásily anketu s hlasováním o možném bojovém jménu pro obrněné pásové vozidlo ASCOD 2, pokud by bylo přijato do výzbroje AČR. Nejvíce preferovaná byla pojmenování Golem, Bivoj, Žižka a Zubr.
Foto: ASCOD 2 na Dnech NATO 2018
Zásadním milníkem roku 2018 pro GDELS byla světová veřejná premiéra nové generace vozidel ASCOD 2 během červnového veletrhu Eurosatory 2018 v Paříži. Odborníkům i návštěvníkům se představilo bojové vozidlo pěchoty ASCOD 35 vybavené izraelskou bezosádkovou věží Elbit UT30 Mk2 a také vozidlo přímé palebné podpory ASCOD 42 s věží Hitfact 120 mm od italské společnosti Leonardo. V expozici GDELS byly k vidění i obrněná pozemní vozidla Eagle 6x6, Pandur 6x6 EVO a Piranha III 8x8 ve verzi nosič mostního ženijního systému kategorie MLC50.
Obě nejnovější provedení vozidel ASCOD 2 byla jedním z hlavních magnetů tradiční akce Bahna, která se konala jen 14 dní po pařížském veletrhu. Na Bahnech se vozidla ASCOD 2 vůbec poprvé představila veřejnosti během dynamických ukázek, čeští diváci i odborníci a specialisté české armády je tedy v akci viděli jako první na světě. To jen dokazuje, jakou prioritu má projekt nových pásových vozidel pro AČR pro společnost GDELS a jak mimořádný je její vztah k České republice a českému průmyslu.
Foto: Z veletrhu Eurosatory 2018 v Paříži
Průmyslové turné po českých zemích
O tom koneckonců svědčí i průmyslové turné zástupců GDELS po Česku uskutečněné v červenci tohoto roku. Mezinárodní tým firmy složený z vrcholných manažerů podnikl pracovní cestu po několika lokalitách České republiky, aby se setkal se zástupci významných českých firem, jako například RETIA, Ray Service, VOP CZ, ELDIS, Excalibur Army, AVIA Motors, KARBOX, VTÚ, VVÚ, Meopta, MESIT, Alucast, BD Sensors, MSM Group, VR Group, JHV Engineering, Awos, PLC Services, Performance Solutions a dalších. Během tohoto průmyslového turné zástupci GDELS hledali partnery mezi soukromými i státními průmyslovými podniky pro program výroby, vývoje a dodávek pásových obrněných vozidel ASCOD 2 i pro další projekty v oblasti kolových obrněných vozidel a mostních vozidel. Proto byli v týmu GDELS zastoupeni nákupčí ze všech poboček evropského koncernu.
Foto: Z průmyslového turné zástupců GDELS po Česku
Šlo o významnou událost nejen pro konkrétní firmy, ale celkově pro český obranný a strojírenský průmysl, neboť se potenciálně jedná o zakázky v řádech desítek miliard Kč. GDELS je první firmou ze všech potenciálních účastníků výběrového řízení na nová pásová vozidla pro AČR, která jedná v takto širokém rozsahu o potenciální spolupráci s českými podniky. GDELS nabízí českým podnikům spolupráci a účast na projektu vozidel ASCOD 2 pro AČR v rozsahu až 80 procent objemu výroby a vývoje i realizace dodávek, přičemž 20 procent tvoří komponenty či služby, které český průmysl v současnosti nemůže nabídnout nebo není schopen vyrobit.
Univerzální vozidlo pro budoucnost
Společnost GDELS nemohla chybět ani na zářijových Dnech NATO, kde byla jedním z hlavních partnerů této velmi sledované akce. Ve statické expozici i během dynamických ukázek se divákům představil obrněnec ASCOD 42 v provedení vozidlo palebné podpory/střední bojový tank vybavený hlavní zbraní ráže 120 mm. Demonstroval univerzálnost platformy ASCOD 2, co se týče výzbroje i způsobu nasazení, a také variabilitu možných verzí vozidla, které by česká armáda mohla v budoucnu do své výzbroje zařadit.
V jednáních s budoucími možnými dodavateli GDELS pokračovala rovněž během tradičního veletrhu Future Forces Forum, který se konal v říjnu v pražských Letňanech a následně i v listopadu, kdy nákupčí GDELS navštívili další české firmy, jako například Parker, Charvát Group, GLENTOR, Jihostroj, Hydac a další. V prosinci se zase uskutečnily návštěvy představitelů tuzemských podniků ve výrobních podnicích GDELS ve Španělsku, kde v současné době probíhá výroba vozidel AJAX na platformě ASCOD 2 pro britskou armádu.
Foto: Představení vozidel ASCOD 42 s věží Hitfact 120 mm a ASCOD 35 s věží Elbit UT-30 Mk. 2 (v pozadí)
Univerzálnost ASCOD 2 prokázal i technologický demonstrátor Griffin III, který společnost General Dynamics v říjnu představila na tradiční konferenci a výstavě AUSA 2018 pořádané organizací Association of the United States Army. Součástí konferencí AUSA, které poskytují prostor pro získávání nejnovějších informací o ozbrojených silách i aktivitách obranného průmyslu, jsou i výstavy a prezentační akce technologických novinek a techniky. Mezi nimi představení vozidla Griffin III vzbudilo největší ohlas. Je postaveno právě na podvozkové platformě ASCOD 2, a to podle požadavků definovaných pro program OMFV, v jehož rámci americká armáda hledá nová pásová bojová vozidla pro blízkou budoucnost, která mají nahradit pásová bojová vozidla pěchoty Bradley různých verzí.
Komentáře
Petr
15. 02. 2019, 23:45Jedním slovem vysoké. -vozidlo,náklady na provoz a hlavně provize obchodníků a užitková hodnota? protiBVP 1 i 2? Kde je jaké srovnání ?Pandur už bylo šlápnutí vedle i když pro obchodníky ne.
jan
20. 12. 2018, 15:12Vyhozený prachy na půdu.
Nevím raději bych dal ty prachy na to aby se v této zemi držela voda vyčistil vzduch a tím snížil
počet nemocných a budoucích nemocných a tím i vyrazně zlevnil výdaje na zdravotnictví.
No někdo si chce hrát na vojáčky a nemít všude dostupnou vodu pro každého občana této země
který každý platí daně.
No osobně s takovým přístupem se nebudu divit když tu bude víc a víc lidí co ty daně prostě platit nebudou.
Skoro každej rok nehorázný výdaje do armády jsme jak ti prdlí severokorejci.
Ještě bych pochopil něco pro vnitřní státní bezpečnost třeba vesty nebo paralyzéry apod.
Jednoduchej propočet voda až bude k mání bude sloužit k životu.
Plechovka s pásama tak akorát na smrt.
Časy kdy se tady proháněly tanky z cizćh zemí jsou tatam.
Wannys
18. 12. 2018, 20:43ASCOD sice pěkný vozítko...za mě by to ale byla CV90 mk4 + pozdějí CV90-120T jako náhrada T72ek
Lynx KF 41
18. 12. 2018, 17:01Určitě hrozně príma auto :tractor:, hlavně jeho podlaha Dobledeck :-) Tak jen doufám, že si Armáda vybere Lynx KF41 35mm, protože z toho auta jde alespoň respekt....:cowboy: