Americké letadlové lodě za miliardy mají problémy se záchody
Není to tak dávno, co se v (zejména v zahraničních) médiích řešil problém, před kterým stojí americké námořnictvo (US Navy). Objednané letadlové lodě třídy Gerald R. Ford jsou (nepřekvapivě) dražší, než se původně očekávalo, a část velení amerického námořnictva tak trochu přehodnocuje svůj přístup k budování flotily budoucnosti.
Začínají se ozývat hlasy, že letadlové lodě jsou devizou minulosti a v budoucích bojových operacích pro ně jednoduše nebude místo. To tyto ikony vrhá do ne příliš dobrého světla a nově objevené problémy tomu příliš nepomáhají. Jak se totiž ukázalo, nejnovější americké letadlové lodě trápí toalety.
Foto: Letadlová loď Námořnictva Spojených států USS Gerald R. Ford | US Navy
Z třídy Gerald R. Ford momentálně pluje jen jeden exemplář, zatímco druhý by se měl uvedení do služby dočkat ještě letos. U něj, ale také u druhé nejnovější letadlové lodě USS George W. Bush (Nimitz) se objevil problém s častým ucpáváním odpadního systému, který je velmi podobný toaletám v letadlech, byť je pochopitelně mnohonásobně větší tak, aby byl schopný „odbavit“ posádku o 4000 lidech. Odpadní systém v obou plavidlech je od stejného výrobce, a ten samý je nainstalovaný i v druhé dokončované letadlové lodi třídy Ford.
Foto: Letadlová loď Námořnictva Spojených států USS George H. W. Bush | US Navy
Jak vyplývá ze zprávy amerického námořnictva, v případě ucpání odpadního potrubí je třeba použít speciální čistící prostředky, které jsou velmi silnými kyselinami. Celá operace je poměrně náročná, a navíc velmi nákladná – jedno kompletní čistění systému stojí téměř půl milionu dolarů. Námořnictvo navíc není schopné predikovat, s jakou frekvencí se bude muset tato procedura opakovat. Vzhledem k plánovanému 50letému životnímu cyklu letadlových lodí se může nepříjemnost s „ucpanými záchody“ ukázat jako zásadní a velmi drahý problém.
Foto: Letadlová loď Námořnictva Spojených států USS Gerald R. Ford | US Navy
Dle posledních odhadů se navíc ukazuje, že provoz nových letadlových lodí (kterých by mělo být nakonec až 11), je reálně zhruba o 70% dražší, než se původně předpokládalo. Původní plány operovaly s částkou kolem 77 miliard dolarů za životní cyklus jedné lodě. Nyní se tato částka pohybuje kolem 123 miliard dolarů (za jedno plavidlo). Je proto poměrně logické, že se začínají ozývat ohlasy o tom, jestli by se neměl postoj k letadlovým lodím přehodnotit. Komplikace s odpadními systémy tomu rozhodně nepomůže.
Zdroj: popularmechanics.com
Komentáře