Moderní česká kolová samohybná houfnice DANA M2
Původní čs. kolová samohybná houfnice DANA vz.77 (Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky vzor 77), je jedním z prvních dělostřeleckých systémů, které spojily velkou palebnou sílu s relativně lehkým kolovým podvozkem, jenž nabízí vysokou mobilitu. Navíc u houfnice DANA jde o podvozek Tatra, takže tento zbraňový systém disponuje i vysokou průchodivostí těžkým terénem a zároveň jde o robustní, odolnou a spolehlivou platformu. Proto má koncepce houfnice DANA potenciál být účinným prostředkem palebné podpory i do budoucna. Koneckonců na Slovensku už od 90. let tamní zbrojní průmysl koncept tohoto zbraňového systému stále rozvíjí, vylepšuje a dodává jej nejen domácím ozbrojeným silám, ale dosáhl s ním i exportních úspěchů.
Foto: Samohybná houfnice DANA M2 | archiv společnosti Excalibur Army / Public domain
Také v Česku se v souvislosti s úvahami o modernizaci dělostřelectva AČR začaly firmy zabývat projekty nových kolových houfnic. Vůbec prvním se stal projekt DANA M1CZ společnosti Excalibur Army, která tuto houfnici představila v roce 2011. Vývoj pokračoval dále, došlo na spolupráci Excalibur Army a Tatra Trucks, přidaly se i další firmy z holdingu Czechoslovak Group i mimo něj a vzniklo evoluční provedení DANA M1M.
V současné době Excalibur Army nabízí samohybnou kolovou houfnici označovanou jako DANA M2. Ta, podobně jako předchůdci, koncepčně navazuje na původní houfnici DANA vz.77, ale jde o zcela nový zbraňový systém. Nové houfnice DANA M2 tak nevznikají rekonstrukcí starých houfnic vyřazených z výzbroje, ale jde o kompletně nově vyrobené dělostřelecké systémy. České podniky obranného průmyslu přišly s projektem DANA M2 především proto, že je logisticky velmi výhodný pro ozbrojené síly, které využívají tzv. východní typy munice, a zároveň představuje moderní dělostřelecký systém s velkým palebným účinkem za zajímavou jednotkovou cenu.
S původní houfnicí DANA ze 70. a 80. let projekt DANA M2 spojuje pouze již zmíněná koncepce, a dále ráže hlavní zbraně (152 mm) a podvozková platforma Tatra. Některé technologické celky a systémy vyvinuté a použité u houfnice DANA M2 je možné využít při servisních a modernizačních procesech starších typů houfnice DANA. Touto cestou se například vydala polská armáda, která v minulosti houfnice DANA vz.77 rovněž zařadila do výzbroje a provozuje je dodnes. Na vývoji projektu houfnice DANA M2 a s ním souvisejících systémů, ale i například nového střeliva, i na výrobě se podílí několik českých a slovenských podniků. Vedle Excalibur Army je to například kopřivnická Tatra Trucks, pardubická Retia a Explosia či společnosti holdingu MSM Group.
Nová kabina, vybavení a počítač se systém řízení palby
Na první pohled odlišuje houfnici DANA M2 od jejích předchůdců nová kabina řidiče a velitele. Nejde ale jen o design. Nová přetlaková kabina má především jiné uchycení k rámu podvozku a novou tepelnou a zvukovou izolaci. Balistická odolnost dosahuje úrovně Level 1 dle STANAG 4569, přičemž parametry byly ověřeny balistickými zkouškami. Nový design kabiny zahrnuje větší prosklenou plochu, okna mají balistickou odolnost také úrovně Level 1 a jsou elektricky vyhřívána. Spolu s novými velkoplošnými zrcátky a kamerovým systémem přispívají k lepšímu pozičnímu přehledu posádky, a tím i bezpečnosti provozu například na běžných komunikacích. V kabině řidiče a velitele jsou umístěny nové polohovatelné ergonomické sedačky s dvoubodovými bezpečnostními pásy, nové sedačky dostala i osádka věže. Do interiérů kabin přibyly držáky výbavy a útočných pušek. Na přídi vozidla jsou nová vyprošťovací a vlečná oka, výstupy elektrického připojení a vzduchotechniky.
Foto: Samohybná houfnice DANA M2 | Karel Podskalský / Public domain
Zásadní změny lze najít také v oblasti ergonomie a ovládání. Palubní desky řidiče i velitele jsou zcela nové, je změněna ergonomie i charakter všech ovládacích prvků, aby odpovídaly současným požadavkům. Konstruktéři digitalizovali ovládací rozhraní, řidič využívá vlastní palubní počítač s displejem a elektronickými mapovými databázemi. Počítač také monitoruje některé systémy vozidla a je schopen řidiči poskytovat diagnostické údaje. Řidič může využívat tři přehledové kamery, jednu zadní a dvě boční, jejich obraz lze rovněž promítat na displej.
Velitel má k dispozici nový balistický počítač, s ním spojené digitalizované ovládací rozhraní a displej integrovaný do palubní desky. Balistický počítač disponuje novým systémem řízení palby, který zahrnuje několik podsystémů. Jde především o podsystém autonomního výpočtu prvků střelby, podsystém navigace (inerciální i GPS), podsystém automatického zamíření zbraně, podsystém přípravy munice a vedení palby a také podsystém diagnostiky stavu zbraně. Poslední jmenovaný monitoruje počet a pozici munice, přičemž umožňuje výběr jejího typu, kontroluje počet výstřelů, proces nabíjení, náměr a odměr zbraně, teplotu náplní nábojek apod. Systém A.S.A.P (Automatic Setting of Action Position) a systém řízení munice zásadně zrychluje možnosti nasazení houfnice i její efektivitu při bojové činnosti. Rychlost střelby činí během první minuty 5 ran za minutu, při souvislé dlouhodobé palbě pak 4 výstřely za minutu. Množství vezené munice se pohybuje od 40 do 60 kusů v závislosti na využití vnějších přepravních schránek na podvozku.
Houfnice DANA M2 se vyznačuje prodlouženým dostřelem, který činí až 25,5 km s novou municí DN1CZ. Přesnost a účinnost palby zbraně ráže 152 mm zajišťuje již zmiňovaný balistický počítač a elektronický systém řízení palby, který může spolupracovat s digitálními systémy řízení a velení (C4I systémy). DANA M2 disponuje moderním vnějším i vnitřním komunikačním systémem, jež umožňuje i přenos dat, a novou datovou schránou. Palba tak může být vedena autonomně nebo na základě digitálních dat ze systému řízení a velení, který je získává například z dělostřeleckých radarů nebo od předsunutých dělostřeleckých pozorovacích systému.
Kabina řidiče a velitele i obě kabiny v levé i pravé části věže mají nové a výkonnější systémy klimatizace, nezávislého naftového teplovodního topení a rozvody vzduchu. Zaměřovač na pozici mířiče byl doplněn o elektronickou libelu a okno jeho kabiny je opatřeno odmlžovacím a odmrazovacím zařízením. Nová filtroventilační jednotka splňuje požadavky na soudobé prostředky kolektivní ochrany pro vozidla. Na houfnici je instalováno moderní vnitřní i vnější LED osvětlení a osvětlovací blackout systém. Obě poloviny věže jsou doplněny vrhači dýmových granátů ovládanými velitelem v módu jednotlivě (po dvojicích) nebo salvou. Na pravé části věže je umístěna lafeta pro velkorážový kulomet s možností aretace při střelbě. Původní nouzové ruční ovládání zbraně zůstalo zachováno.
Moderní podvozek, motor a vyšší provozní výkony
Úprav se dočkal i rám vozidla, a to nejen kvůli novému uchycení kabiny. Konstruktéři do houfnice DANA M2 integrovali odlišný systém řazení i řízení, přibyla i pomocná energetická jednotka. Na zádi se nachází nový nárazník s integrovanými světly a zadní kamerou, stejně jako na přídi jsou i zde vyprošťovací a tažná oka a také vývody eklektického i vzduchového a hydraulického okruhu pro přívěsy či vlečená vozidla.
Pro sledování stavu dělostřeleckého kompletu i podvozku, údržbu, logistiku i servisní zásahy slouží integrovaný diagnostický systém. Data jsou získávána pomocí soustavy čidel a snímačů, následně jsou shromažďována a spravována buď počítačem velitele nebo řidiče. Ovládání vozidla je mnohem snazší díky novému dvouokruhovému řízení s posilovačem a monoblokem, nový je i volant a pedálová jednotka. Především se ale ve voze nachází moderní převodovka s poloautomatickým řazením Tatra-Norgren a nová tatrovácká přídavná převodovka. Jako pohonná jednotka slouží osvědčený vzduchem chlazený dieselový motor řady Tatra T3-930 s elektronicky řízenou dodávkou paliva.
Dojezd vozidla činí 600 km/h, DANA M2 může dosahovat na zpevněných komunikacích rychlosti až 80 km/h, v terénu pak 25 km/h při hmotnosti těsně přes 30 tun. Nezávisle zavěšené polonápravy jsou osazeny koly s pneumatikami o rozměru 14,00 R20 se systémem dohušťování. Brodivost houfnice bez přípravy má hodnotu 1,4 m, stoupavost 30 stupňů a statický příčný náklon 15 stupňů. Vozidlo dokáže překonat okopy o šířce 2 m a překážky s výškou do 0,6 m.
DANA M2 je vybavena dnes již nezbytnou pomocnou elektrickou energetickou a hydraulickou jednotkou (APHU) o výkonu 4,3 kW, která je schopna bez běžícího hlavního motoru napájet všechny komunikační a datové systémy a v případě nouze i elektrické a hydraulické systémy vozidla včetně nezávislé klimatizace. Byl vylepšen i hydraulický systém, výsledkem je výrazně rychlejší vysouvání a zasouvání stabilizačních podpěr, a tím zkrácení času potřebného pro zaujetí palebné pozice i jejího opuštění.
Komentáře
Martin23
17. 01. 2021, 08:23Houfnice Caesar?
Pavel Sýkoraviděl jste, o čem byl nedávno Náhorní Karabach. Válka dronů.
+++++++
Drony proti technologicky rovnocennému protivníkovi jsou problém.
V Náhorním Karabachu šlo o jediné, že RF Arménii dala lekci, aby neodcházela z pod jejich ochranných křídel. Jinak by to probíhalo úplně jinak.
liberal shark
15. 01. 2021, 08:19Určitě by pomohlo připravit i projekt DANA-M3 v ráži 155.
Karel Majer
15. 01. 2021, 08:08Říkali jsme Dobré A Neškodné Auto.