Létající tank Antonov A-40
Ve 30. letech minulého století se objevilo několik projektů létajících tanků, kdy se měl z oblohy na nepřítele snést roj střílejících obrněnců. Žádný z tehdejších projektů ale nepřinesl kýžený výsledek a žádný návrh se skutečně nevznesl. Nenaplněny zůstaly jak snahy amerického konstruktéra a vynálezce Christieho, tak i celé řady jmenovaným průkopníkem ovlivněných konstruktérů sovětských. Zde se objevily pokusy o výsadek tanků na padácích nebo o jejich prosté shození do vody. Nakonec se však ukázalo, že tudy cesta nevede.
Později se ještě uvažovalo o shazování lehkých tanků z výšky několika metrů z bombardérů TB-3, a pak se dokutálet do cíle, ale mnohé z těchto pokusů skončily neúspěchem. Zejména díky tomu, že tanky byly shazovány bez posádek. Zvažovalo se též připevnit lehké tanky T-27 pod těžké bombardéry a přistávat s nimi přímo na bojištích. Po technické stránce asi nejzajímavějším a zároveň nejstřízlivějším z nich je sovětský projekt Rafnik z let 1932 až 1933. Prvotní ideou sovětských konstruktérů zde bylo vytvořit tank, který by dokázal plachtit nad bojištěm. Jak již bylo řečeno, tehdy šlo ještě jen o nerealizovatelný koncept. Jelikož však v Sovětském svazu bylo "možné" cokoliv (kde nestačila věda, pomohla síla), tak to ještě nebyl její konec.
Myšlenka se začala zhmotňovat v roce 1941, kdy byly vzneseny požadavky na užití tanku při paradesantních operacích. Absurdní nápad měl podporovat zejména výsadkové jednotky nebo partyzány a stál za ním sovětský konstruktér Oleg Konstantinovič Antonov (1906-1984). Ten namísto konstrukce kluzáku přidal k lehkému tanku T-60 odnímatelnou kolébku nesoucí velká dřevěná a látková dvouplošná křídla a dvojitý ocas. Takový tank mohl klouzat na bojiště, spustit křídla a být během několika minut připraven k boji. Prototyp letěl pouze jednou a žádná sláva to nebyla. Pro let byl tank odlehčen odstraněním výzbroje, munice a světlometů a vevnitř bylo ponecháno jen minimální množství paliva.
Foto: Antonov A-40 | Wikimedia Commons / Public domain
Takto upravený tank měl být tažen letounem Petljakov Pe-8 nebo Tupolev TB-3. Plán se ale neukázal jako realizovatelný. Jeden let však přece jen proběhl. Bylo to 2. září 1942, ale i po podstatných úpravách téměř došlo k havárii. V pilotní kabině seděl slavný sovětský pilot experimentálních kluzáků Sergej Anochin. Ale ani on nedokázal zázrak. T-60 pak přistál na poli nedaleko letiště. A udělal, co měl. Odhodil křídla i ocas kluzáku a... pilot se vrátil na základnu. Mohl hovořit o štěstí, že po přistání na letišti (kde jej nikdo ani nečekal) nepřišel k úhoně na zdraví. Letoun nevyvinul požadovanou rychlost a nikdy nevzlétl. Proto se nakonec od jeho sériové výroby ustoupilo. Sovětský svaz pak dále pokračoval ve vývoji metod efektivního nasazení vzdušných prostředků a konečně v polovině 70. let 20. století byl schopen dopravit vzduchem bojová vozidla BMD-1 (s posádkou uvnitř) na místo určení.
Zdroj: Kabinet kuriozit
Komentáře
Bombero
06. 05. 2024, 10:54neví někdo, jak to dostali do vzduchu?A pak přistát?Ještě si dovedu představit nějaký vzletový podvozek, který se po startu odhodí, ale dle fotky to přistávalo na pásech a nějak si nedovedu představit, jak by je roztočili na přistávací rychlost...
Zdeněk
06. 05. 2024, 16:52Bombero, tady je to popsané o "něco" lépe...
https://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/o-k-antonov/a-40-kt/
Každopádně, zrovna tenhle typ měl sedat přímo na pásy, protože podvozek T-60 měl přistávací rychlost alespoň teoreticky vydržet...
Bombero
06. 05. 2024, 22:55Zdeněk- díky za odkaz. Tam je o opravdu popsáno celkem detailně. Ale pořád si nedokážu představit, že podvozek stavěný na 50km by měl snést rychlost 100+.I kdyby odpojili pohon(zase by byla nulová rychlost točení pásů),zvládne takový náraz, že by nepraskly pásy, nebo v lepším případě tank neudělal kotrmelec.
Při spuštěném motoru a pohonu pásů zase co by stím udělal gyrosk. efekt rotujících kol a pásů ve vzduchu?Tak nějak pochybuju o tom jednom přistání, že proběhlo podle toho popisu
Slavoslav
06. 05. 2024, 07:59ak sa nemylim rusi su jediny ktorych vysadkari mozu byt zhadzovany na bojisko priamo v bojovych vozidlach a prakticky okamzite sa zapojit do boja. Ono to pri rozlohe RF aj ma logiku kedze su prvymi jednotkami ktore mozu byt nasadene do par hodin na obranu kdekolvek a ako tak ju drzat do prichodu tazkych pozemnych sil
Martin23 .
07. 05. 2024, 00:09A že je už napadlo lidí, viďte? :)
Slavoslav
07. 05. 2024, 07:35Martin
tak to je zas druha vec a ina tema. Faktom vsak je, ze rusak niky nestaval expedicnu armadu a rozsiroval sa pekne od svojich hranic. Tie velke a silne vyzbrojene VDV sily vsak budovali najma ako sily rychlej reakcie kvoli velkosti svojho uzemia
Martin23 .
07. 05. 2024, 20:07Slavoslav:
abych se přiznal znám pouze tento obranný:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Britsk%C3%BD_expedi%C4%8Dn%C3%AD_sbor
na druhou stranu Ruské vzdušné výsadkové síly jsou používány ze 100% k útoku, protože RU ještě nikdy nikdo nenapadl.