EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Postrach Wehrmachtu z nebes: Příběh legendárního Il-2 Šturmoviku

 12. 09. 2025      kategorie: Vojenská historie      47 komentářů

Iljušin Il-2 Šturmovik: Tank s křídly, který děsil nacisty Byl to děsivý zvuk pro německé vojáky na východní frontě: hluboký hukot motoru, následovaný salvou raket a svištěním střepin. Il-2 Šturmovik, masivně pancéřovaný sovětský bitevní letoun, který se stal legendou Rudé armády, byl Sověty vyráběn ve větším množství než jakékoli jiné letadlo. A přesto za něj platili velmi vysokou cenu.

Il2_sturmovik     Foto: Il-2m3 Šturmovik | Wikimedia Commons / Public domain

Na přelomu třicátých let si sovětští vojenští plánovači začali uvědomovat, že v moderní válce nebude stačit jen bombardovat nepřítele ze vzduchu. Bylo třeba podpořit pozemní vojska přímo nad bojištěm, nízko, přesně a s maximálním účinkem. Tady začíná příběh Šturmoviku. Konstrukční kancelář Sergeje Iljušina přišla s návrhem revolučního letounu, který měl motor i pilota chráněné silným pancéřováním a byl vybaven kanóny, raketami i bombami. Il-2 měl sloužit jako ničitel tankových kolon, zákopů a dělostřelectva. Když Němci v roce 1941 zahájili operaci Barbarossa, bylo potřeba ho nasadit co nejdříve, i přestože nebyl ještě úplně doladěný.

Malá šance na přežití První verze Il-2 byla jednomístná, což se ukázalo jako vážná konstrukční chyba. Letoun dokázal odolat mnoha zásahům, které by jiné stroje zničily, ale zezadu byl zcela bez obrany. Němečtí stíhači si toho brzy všimli a začali toho využívat. V některých jednotkách Rudé armády byly ztráty tak vysoké, že noví piloti přežívali v průměru jen několik málo misí. Sověti zareagovali úpravou konstrukce. Vznikla dvoumístná verze s obranným kulometem v zadní části kabiny. Zadní střelec měl sice omezené možnosti, ale jeho přítomnost významně zvýšila šanci posádky na přežití. I přesto bylo létání ve Šturmoviku extrémně nebezpečné. Letoun operoval v malých výškách, v přímém dosahu pěchotní palby, lehkého flaku a německých stíhačů. Jen ti nejodvážnější se do těchto misí hlásili opakovaně.

Monstrózní síla palby Il-2 byl vybaven velmi silnou výzbrojí. Verze s kanóny VJa-23 ráže 23 mm dokázaly zlikvidovat lehký tank nebo zcela rozstřílet nepancéřovaný vůz. Kromě toho nesl rakety RS-82 nebo RS-132, které byly sice nepřesné, ale měly ničivý účinek. Při útocích na kolony a zákopy dokázal vytvořit účinek podobný dělostřelecké přípravě. Kromě toho mohl nést různé typy bomb. Posádky se rychle naučily využívat jeho schopnosti v ničení mostů, skladišť, zákopových linií a železniční dopravy. Přesnost nebyla vždy ideální, ale psychologický účinek útoku Šturmoviků byl obrovský.

Výroba bez kompromisů Il-2 se stal prioritou pro celý válečný průmysl Sovětského svazu. Stalin o něm řekl, že je pro vojáky stejně důležitý jako vzduch a chléb. Továrny vyráběly tisíce kusů měsíčně, a to i v provizorních podmínkách po evakuaci na východ. Celkem vzniklo více než 36 000 kusů, což z Il-2 činí nejpočetnější bojové letadlo v dějinách. Konstrukce letounu byla robustní, ale zároveň zjednodušená tak, aby výroba mohla probíhat rychle a ve velkém množství. Sovětské vedení nekladlo důraz na technickou dokonalost, ale na kvantitu a funkčnost v boji.

Hrdinové beze jména Piloti Il-2 se jen zřídka dočkali slávy. Většina z nich padla bez medailí, bez zmínky v kronikách nebo filmech. Přesto jejich nasazení umožnilo Rudé armádě postupovat vpřed. Právě Šturmoviky ničily odpor v zákopech, likvidovaly zásobovací linie a podporovaly pěchotu při přechodech přes řeky i v lesích. Jedním z výjimečných pilotů byl Nelson Stepanyan, arménský národní hrdina, který padl při útoku na německý konvoj. I po vážném zranění se vrátil do boje a létal dál. Jeho osud byl jen jedním z mnoha podobných.

Odkaz létajícího tanku Po válce Il-2 rychle zmizel ze služby. Nová doba si žádala proudová letadla. Přesto zůstává Šturmovik symbolem celé generace sovětských letců. V Rusku je dodnes považován za ikonu Velké vlastenecké války. Ve vojenské historii je chápán jako výjimečný fenomén, který spojil jednoduchost, brutalitu a účinnost.

Zdroj: Šnajdr, Miroslav: Vojenská letadla 3. Praha: Naše vojsko, 1994. 

 Autor: Tomáš Chalupa

BRAVO SIX

Komentáře

Maveric

02. 10. 2025, 11:29

Popis od manuálu k srovnání s ostatními typy.
https://www.youtube.com/watch?v=bKinfJUsEQw&t=1661s

Maveric

27. 09. 2025, 09:17

Skvělý dobový instruktážní film o předletovce na Il-2
https://www.youtube.com/watch?v=jga9v1RUVQg

Maveric

27. 09. 2025, 09:31

...a vše další až po poletovku!

Maveric

23. 09. 2025, 10:41

Zajímavé údaje:
https://www.youtube.com/watch?v=bKinfJUsEQw

Maveric

15. 09. 2025, 20:03

Díky obrovskému rozsahu bojů na "východní frontě" zapojovali se letci IL-2 Šturmoviků aktivně i do vzdušných bojů, hlavně významně "odlehčeni" při zpátečním letu od cíle podobně jako ve Vietnamu letci stihacích bombardérů F-105 Thundechief, nebo v případech kdy byli jako jednotlivé letouny vysíláni na taktický průzkum frontového rozhraní, případně Il-2 Šturmovik byl někdy používán jako stíhací letoun pro malé výšky, zejména na začátku války, kvůli nedostatku stíhaček a vysoké zranitelnosti jejich posádek vůči útokům nepřátelských stíhaček ze zadní polosféry. Ačkoli Il-2 nebyl stíhačkou v pravém slova smyslu, jeho pancéřování, silná výzbroj a taktická schopnost prudkého snižování rychlosti a následné otáčení se směru k nepříteli po napadení mu dávaly určité šance ve vzdušném boji a dvoumístná verze se střelcem zlepšila ochranu před nepřátelskými útoky.. Kompletní žebříček es /s více jak 5-ti sestřely/ je zde:
https://airaces.narod.ru/all7/all7.htm

Maveric

24. 09. 2025, 13:42

Bližší objasnění možností zde:
https://www.youtube.com/watch?v=S5eVxtDnndQ

Maveric

15. 09. 2025, 20:00

Díky obrovskému rozsahu bojů na "východní frontě" zapojovali se letci IL-2 Šturmoviků aktivně i do vzdušných bojů, hlavně významně "odlehčeni" při zpátečním letu od cíle podobně jako ve Vietnamu letci stihacích bombardérů F-105 Thundechief, nebo v případech kdy byli jako jednotlivé letouny vysíláni na taktický průzkum frontového rozhraní, případně Il-2 Šturmovik byl někdy používán jako stíhací letoun pro malé výšky, zejména na začátku války, kvůli nedostatku stíhaček a vysoké zranitelnosti jejich posádek vůči útokům nepřátelských stíhaček ze zadní polosféry. Ačkoli Il-2 nebyl stíhačkou v pravém slova smyslu, jeho pancéřování, silná výzbroj a taktická schopnost prudkého snižování rychlosti a následné otáčení se směru k nepříteli po napadení mu dávaly určité šance ve vzdušném boji a dvoumístná verze se střelcem zlepšila ochranu před nepřátelskými útoky.. Kompletní žebříček es /s více jak 5-ti sestřely/ je zde:
https://airaces.narod.ru/all7/all7.htm

Radek

14. 09. 2025, 10:22

Il-2 byl původně navržen jako dvojmístný, pak Stalin a spol. nařídíli, že má být jednomístný - ušetřili váhu a přidali silnější pancíř. Počítalo se s tím, že po útoku na nepřátelská letiště bude mít SSSR vzdušnou převahu. Švak ráže 20 mm byl dobrý kanón na nákladáky a obrněná auta, proti tankům ale nestačil. proto zavedli 23 mm VJa. RS-82 a RS-132 se ukázaly jako nedostatečně výkonné a nepřesné - takže plašící, proto místo nich používali rakety M13 Kaťuší, které byly mnohem účinnější. Největší ztráty způsobilo hloupé nasazování do opakovaných útoků proti dobře chráněným cílům. Němci pak měli dost času poslat stíhače. Myslím že až v roce 1943 se zavedla lepší taktika jak útoků, tak ochrany. Taky výrazně klesl počet německých stíhačů kvůli Evropě a Africe, pak odvezli z Východu i většinu 88 mm děl na obranu říše proti americkým a britským náletům.

Maveric

15. 09. 2025, 16:13

Znovu zavedení dvoumístné verze se střelcem významně snížilo ztráty letadel v boji, v jednomístné verzi Il-2 připadalo na jednu bojovou ztrátu v průměru 25 bojových letů, ve dvoumístné verzi již 36...

Maveric

22. 09. 2025, 16:31

Některé zajímavé statistiky a efektivita obranné palby střelců:
https://www.youtube.com/watch?v=_lbNhyAo-qg

Maveric

13. 09. 2025, 15:37

Il-2 zkonsruoval Polikarpov
https://www.youtube.com/shorts/2cw35rVOxq4

Pepík Knedlík

14. 09. 2025, 09:58

Maveric
Až moc si vymyslíš, ale nejsi sám podobných tobě je fakt hodně.
1. Iljusin byl konstruktérem IL - 2 a žádný Polikarpov.
2. IL - 2 nesloužil jako Sovětský kamikaze.
3. Sice bylo v boji poškozováno až cca 50% útočících bitevních iljušinů zásahy německou protivzdušnou obranou, často i velmi těžce, jejich přímé bojové ztráty od roku 1943 činily ale jen 2,8%!
4. Ztráty zadních střelců oproti pilotů byly 7 : 1.
5. Jako zadní střelec u IL - 2 složili i Čech, Filip Jánský - Richard Husmann, který přežil 7 nouzáku. :thumbsup:

Maveric

15. 09. 2025, 09:37

Nebojové ztráty - jsou ztráty z příčin za které nemůže poškození palbou či vzniklé bezprostřední účastí na bojovém letu. Příčin tak vysokého počtu "nebojových" ztrát zejména u tohoto typu bylo několik kumulovaně: nízký stupeň výcviku spěšně cvičených posádek /velmi malý nálet hodin/, špatná úrověň kvality montáže ve výrobních závodech kdy se "šturmovalo" pod tlakem nesplnitelných termínů a nedostatku originálních součástek, otřesná provozní nespolehlivost motorů, o které se zmiňuje už i ruská wiki, cituji: Motory AM-38 a AM-38F měly obrovské množství konstrukčních a výrobních vad a provozních omezení a nebyly příliš spolehlivé

Životnost motoru byla stanovena na 100 motohodin celkového provozu, z toho maximálně 3 hodiny 20 minut ve vzletovém režimu. Podle mnou nalezených údajů z válečných pamětí byl resurs 50 hodin...
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%BB-2
Další příčinou bylo časté "zakufrování" - navigace v přízemním letu nad rozlehlými prostorami SSSR bez významějších orientačních bodů byla velice obtížná i podle spolehlivých map. Přízemní let s motorem, který "netáhl" a takto i ůmyslnou eliminací nebezpečí napadení ze spodní polosféry - byl jedinou účinnou obranou Šturmoviku. Byl to pomalý letoun...

Maveric

15. 09. 2025, 09:39

Když nenajdete včas letiště - musíte sednout bez paliva do terénu...

Maveric

15. 09. 2025, 10:11

Dovednosti většiny pilotů našeho útočného letectva byly v té době na nízké úrovni. Poté, co se naučili pouze vzlétat, střílet na pozemní cíle a přistávat, se včerejší chlapci ocitli na frontě. Během krátkého výcviku v záložních plucích se nenaučili složitým leteckým manévrům. V prvních měsících válečných střetů činila průměrná životnost Il-2 na frontě pouze desítku bojových letů. Piloti Il-2 umírali častěji než stíhači nebo bombardéři. Za 30 úspěšných bojových letů byl pilot-útočník navržen na titul Hrdina Sovětského svazu.
Translated with DeepL.com (free version)
https://www.techinsider.ru/weapon/7067-mify-ob-il-2-bronelet/

Pepík Knedlík

15. 09. 2025, 11:24

Maveric
Odpověď asi nedostanu, ale čerpat info z wiki je dokonalost :rofl:
V první řadě se musíš sám zjistí, kde se vyráběl Sturmovik a za jakých podmínek. No nebyla výroba jako u Mě 109 v klidu s dokonalým zázemím.
Vyrobit kolem 36 000 strojů svědčí o čem byla kvalita a IL 2 byl "spotřebak stejně jako T 34.
Napiš další bajky, ať se pobavíme i bez znalosti ruštiny.

Maveric

15. 09. 2025, 11:50

Čerpám převážně z válečných memoárů letců Velké vlastenecké, hledat to v obří knihovně ve výpiscích je pracné, takže pro vás mladé jen linky na weby...některé jsem i přeložil jako autor řady příruček. Profesí dlouholetý letecký servisní inženýr /drak-motor/ s praxí v SSSR, Anglii, Polsku, Indonésii. Pochybuji, že máte jako já výrobní, provozní a letové zkušenosti s desítkami typů ...

Maveric

15. 09. 2025, 11:56

Jistěže vím jaké byly podmínky výroby Il-2 dětmi a ženami v šílených podmínkách nouzových hal a pod tlakem "věrchušky" - co kus to nouzově odfláknutý originál! Jako i kvalitář, mezioperační kontrolor za "komančů" si to dovedu představit, to ovšem nezpochybňuje ty fatální ztráty ale naopak je potvrzuje. Vy "bajkaři" bez praxe...

Pepík Knedlík

15. 09. 2025, 13:17

Maveric
Ještě mi u tebe chybí spoluúčast na projektu Sojuz - Apollo :rofl:
V tom případě všechny periodika co znám píšou zavadejici lži o IL - 2.

Ostatně, jak jo bylo s tím konstruktérem? Polikarpov nebo Iljusin?
A co Sovětský kamikaze?


Ty profesí dlouholetý letecký servisní inženýr /drak-motor/ s praxí v SSSR, Anglii, Polsku, Indonésii, by ses neměl tolikrát mýlit.
Sundej ty svy knihy a studuj a odkazy posilej k Pavkovi k posouzení.

Maveric

15. 09. 2025, 16:38

Erich Hartmann považoval Iljušin Il-2 Šturmovik za nejobtížněji sestřelitelný letoun, podle něj pro spolehlivý sestřel piloti museli mířit ze spodní polosféry na jeho olejový chladič. Jeden z nich se proslavil sestřelením 5. listopadu 1942. To byl také den, kdy Hartmann absolvoval své druhé nouzové přistání poté, co jeho Bf 109 zasáhly trosky sestřeleného letadla Il-2.

Maveric

15. 09. 2025, 16:53

Žádného "Pávka" neznám, ale jistěže jako vyznamenaný absolvent vojenské katedry při VŠD a zakladatel AZD jsem při několika vojenských odbornostech ČVO 409, 430, 161 a 187 a  jako "absík" dosáhl hodnosti kpt. v zál. - to není na "civila" špatné, na majora už musí být vojenská škola, víte? Jinak i s anglickou VŠ jsem dnes Brit.

Maveric

16. 09. 2025, 11:13

E. Hartmannn zničil pouhopouhé 4 letouny Il-2 za celou svoji kariéru a jistě se u desítek dalších o to neůspěšně pokoušel...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aerial_victories_claimed_by_Erich_Hartmann

Maveric

21. 09. 2025, 14:53

Podobný poměr ztrát v boji a nebojových /1:1 a větší (díky nespolehlivosti techniky), kdy bylo třeba opustit stroj byl i u tanků T-34
https://www.youtube.com/watch?v=vPbDG7F077c

Maveric

23. 09. 2025, 20:09

https://www.youtube.com/watch?v=AT5Q8OcFoxc

Maveric

22. 09. 2025, 13:29

https://www.youtube.com/watch?v=j7bJJ6KVUwg&t=1444s

Maveric

13. 09. 2025, 08:13

Letouny Il-2 měly největší tzv. nebojové ztráty až 60%. Zásadní chybou byl nefunkční zaměřovač, bomby se odhazovaly odhadem podle čar nakreslených na trupu. Nejotřesnější bylo jejich použití u některých útvarů jako nedobrovolných kamikadze. Pod tlakem velení se využívalo absolutních nováčků jako "nosičů pum" letoun se jim naložil do maximální vzletové hmotnosti a dal příkaz "sleduj vedoucího" - který měl prázdné pumovnice případně méně paliva a prázdné závěsy. Ten napikoval pod strmým úhlem na cíl a pak těsně před ním ostře přitáhl. "Vedení" zpravidla nezkušení nováčci nebyli s plně naloženým letounem schopni zopakovat takový manévr a explodovali nárazem do cíle. Používalo se to v kritických situacích třeba na zničení mostů, důležitých opevněných bodů atp.

Maveric

13. 09. 2025, 08:21

https://www.youtube.com/shorts/WQIk8ob0HTg

Maveric

13. 09. 2025, 08:50

V Rusku byl natočen celkem moderně film "Letec" /летчик/ s poněkud nerealistickými záběry - např. manévru typu "kobra", který s těžkým a podmotorovaným letounem nebylo možné provést.
https://www.youtube.com/watch?v=QQqH5cfh9B0
https://www.youtube.com/watch?v=wXknCgfQ9UM

Czertik

13. 09. 2025, 21:40

tak to kratke video nam reklo uplne kulovy. a ony kamikaze nezminilo vubec.

Maveric

15. 09. 2025, 09:44

Tak já ovládám plynně kromě angličtiny i ruštinu a mám ve své knihovně cca 30 válečných memoárů letců vydaných v SSSR bezprostředně po "perestrojce" včetně stohů tehdejších časopisů, pokusím se ten odkaz pro vás najít ale zabere to čas...

Maveric

18. 09. 2025, 08:07

Pokusil jsem se vyhledat tu informaci pomocí placené AI, z dnešních v Russácku dostupných zdrojů - vyplivla mi pouze toto:
https://kp.ua/life/648160-yl-2-chernaia-smert-yly-samolet-sovetskykh-kamykadze
Třebaže tam je mnoho zajímavého potvrzuje jen současnou praxi propagandy, nejpodrobnější pravdivé informace už jsou opět nedostupné a objevily se krátce po "perestrojce" ještě za Gorbačova. Naštěstí mám většinu archivu knih typu "vojennyje memuary" z té doby kdy je ještě stačili psát pamětníci.

Czertik

13. 09. 2025, 21:41

k tem nebojovym ztratam, ano ono cislo se zda vysoke...ale kdyz si clovek vezme co vsechno letouny musely snest, tak to neni prekvapive.
je malo znamym faktem ze u luftwaffe se nebojove ztaty letounu byly kolem 30%, a to cvicily piloty na dost vyssi uroven.

Maveric

15. 09. 2025, 09:58

U Luftwaffe to způsobovala zejména pro vzlet i přistání nevhodná "konfigurace" (sklon stojin a jejich rozteč) podvozku stihačky Me109
Konstruktér W.Messerschmit jej navrhl jako ukotvený do trupu, což velmi výrazně usnadňovalo provozní opravy na polních letištích a umožňovalo rychlou záměnu celých celků. Letoun se při opravě křídel nemusel pro jejich demontáž stavět "na kozy" a křídlo se pro opravu pouze "rozpojilo" od celku a nahradilo novým či "náhradním" z na jiném místě poškozeného letounu, také se při takovém řešení nemusel rozpojovat a následně odvzdušňovat/přetěsňovat systém ovládání podvozku.

Pepík Knedlík

12. 09. 2025, 13:16

Je na místě připomenout i snahu použít kanón NS-37 mm v IL-2, ale neujal se i pro malou pruraznost vůči Tigeru. A tak se musela zrodit bomba PTAB.
Jedním z nejúspěšnějších pilotů s IL-2 byl
velitel letky 58. ŠAP, A.Bondar, který zničil či poškodil 70 německých tanků i za pomoci bomb PTAB.
Pokud byl PTAB vypuštěn z výšky 75-100m, bomba zasáhla téměř všechny vozidla v pásmu 15 x 70m. Stávalo se, že rozpylený útok PTAB zničil i tři německý tanky vzdálený od sebe do 100 metrů. První použití bomb PTAB se událo u Kursku a velmi úspěšně.

Maveric

15. 09. 2025, 12:17

Bomby PTAB byly zavedeny, protože zasáhnout bodově tank jako to dokázal Ju-87 klasickou pumou bylo u Il-2 - nemožné.

Laďas

12. 09. 2025, 12:45

Chtělo by to taky uvést, kolik Šturmoviků bylo sestřeleno. A co se týče střelců ze začátku jejich přítomnosti, v provizorních stanovištích, některý pilot za den ztratil i čtyři... piloti si ani nezjišťovali, jak se ti nešťastníci jmenují, protože je málokdy dovezli domů živé...

Emil Holub

12. 09. 2025, 15:16

Jo, válka je sviňa a proto dělejme všecko pro to, aby nám ji Sára Houlihan-"Černá díra" co nejdřív zařídila, abychom si toho divertimenta pěkně užili i my....

Czertik

13. 09. 2025, 21:36

neboj vlada "hitler" putin dela vse pro to, aby byla nova evropska valka, jaka uz tu 80 let nebyla.

Emil Holub

14. 09. 2025, 16:33

No, už aby to bylo, abys tu přestal mlátit pantem, chyt se za šulina s těmi tvými kámoši, jako je ten Márty a Jánošík a konečeně se do něj společně s nimi pustil...

Maveric

15. 09. 2025, 10:29

Dovednosti většiny pilotů našeho útočného letectva byly v té době na nízké úrovni. Poté, co se naučili pouze vzlétat, střílet na pozemní cíle a přistávat, se včerejší chlapci ocitli na frontě. Během krátkého výcviku v záložních plucích se nenaučili složitým leteckým manévrům. V prvních měsících válečných střetů činila průměrná životnost Il-2 na frontě pouze desítku bojových letů. Piloti Il-2 umírali častěji než stíhači nebo bombardéři. Za 30 úspěšných bojových letů byl pilot-útočník navržen na titul Hrdina Sovětského svazu.
Translated with DeepL.com (free version)
https://www.techinsider.ru/weapon/7067-mify-ob-il-2-bronelet/

Maveric

15. 09. 2025, 10:30

Celkem za období od roku 1941 do roku 1945 činily bojové ztráty útočných letadel Il-2 11 448 strojů. Na rozdíl od všeobecného přesvědčení se jedná přibližně o polovinu všech ztrát, dalších něco přes 11 tisíc letadel bylo odepsáno jako nevojenské ztráty (ztráty v důsledku nehod, katastrof, opotřebení materiálu).
https://topwar.ru/171052-mify-ob-il-2.html

Maveric

15. 09. 2025, 16:20

Mezi dvojnásobnými Hrdiny Sovětského svazu, kteří létali na letounu Il-2, je nejúspěšnějším a nejznámějším Leonid Beda, jeden z nejúspěšnějších pilotů útočných letounů druhé světové války, který absolvoval více než dvě stě bojových letů. Seznam jen těch několika existujících dvojnásobných Hrdinů Sovětského svazu, kteří se účastnili bojových operací na útočném letounu Il-2:
Grigorij Fedorovič Sivkov
Georgij Timofejevič Beregovoy
Michail Zacharovič Bondarenko
Alexandr Ivanovič Jefimov
Anatolij Jakovlevič Brandys
Viktor Maksimovič Golubjev

Maveric

22. 09. 2025, 16:03

hezké filmové záběry a někteří z špičkových pilotů-šturmoviků rekordmanů včetně jedné ženy, žtráty v bojích /bojové/ uváděny kolem 15 000...
https://www.youtube.com/watch?v=DExUe1nQhl0

Maveric

22. 09. 2025, 16:11

Zajímavá diskuse o Il-2 a německých ekvivalentech:
https://email.seznam.cz/?u=9461382&i&q=prefix%3AIl-2&mid=407231

Maveric

22. 09. 2025, 16:24

Poněkud nesourodé srovnávání Ju-87 a Il-2
https://email.seznam.cz/?u=9461382&i&q=prefix%3AIl-2&mid=513225

Maveric

23. 09. 2025, 10:15

https://www.youtube.com/watch?v=kPbyCwyG_ps
Podobné srovnávání.

Maveric

23. 09. 2025, 10:18

Dobré shrnutí ztrát.
https://www.youtube.com/shorts/p5l3AwP_ovU