Praga V3S – hluboké bahno, sníh. Všechno zvládá
Terénní nákladní automobil s oficiálním názvem Praga V3S (vojenský třítunový či 3-nápravový speciál), lidově zvaný ventra, vejtřaska, vejda, vétřieska apod.) se začal v tehdejším Československu vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu. Automobil byl zkonstruován za rekordně krátkou dobu. Národní podnik Praga totiž dostal úkol vyvinout střední nákladní vůz do těžkého terénu teprve v srpnu 1951. A již o rok později začalo testování prototypů. Automobil Praga V3S mimo jiné sloužil v mnoha kusech a různých variantách řadu let v naší armádě (ČSLA resp. AČR) a spousta lidí si ho kromě profesionálních vojáků jistě pamatuje z povinné vojenské služby v armádě.
Video: Praga V3S – hluboké bahno, sníh. Všechno zvládá / YouTube
Automobil se díky své neuvěřitelné průchodnosti terénem vyznamenal nejen u nás, ale i na řadě zahraničních terénních soutěží. Díky specifické konstrukci měla vejtřaska neskutečné terénní schopnosti. Dokázala přebrodit až metr hlubokou vodu či zdolat 40 cm vysokou kolmou překážku. To vše díky nápravám umístěným vysoko nad osou otáčení kol. Co však představovalo výhodu v terénu, omezovalo Pragovku na silnici. Tam totiž směla jet rychlostí pouhých 60 km/h, jinak by mohlo dojít k poškození pohonného ústrojí, které mohlo mít fatální následky. Spotřeba běžné Pragy V3S se pohybovala kolem 30 litrů nafty na sto kilometrů jízdy.
Celkově se vyrobilo přes 135 000 kusů V3S s různými nástavbami a pro různé trhy. Úspěchů, kterých Praga V3S, dosáhla je mnoho. Tím největším však nejspíš zůstává fakt, že jde o nejdéle vyráběný československý náklaďák, po kterém je neustálá sháňka.
Foto: Praga V3S, vojenský valník | Adam Hauner / CC BY-SA 4.0
Automobil V3S byl určen pro přepravu materiálu do hmotnosti 3350 kg nebo pro přepravu 25 osob a tah přívěsu do hmotnosti 3100 kg v terénu nebo pro přepravu materiálu do hmotnosti 5350 kg a tah přívěsu do hmotnosti 5500 kg na silnici. Automobil měl vynikající jízdní vlastnosti a dostatečnou tažnou sílu díky třem hnaným nápravám, kdy zadní nápravy měly uzávěrky diferenciálů. Velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu umožňuje také příznivé rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy a velká světlá výška dosažená redukcemi v kolech na všech nápravách.
Zdroj: valka.cz, AČR
Komentáře
Startér
16. 09. 2022, 22:03Válce šly :
1-5-3-6-2-4
Na tuto informaci lze ulovit jakoukoliv ženu !
OBOR
13. 09. 2022, 11:10ALEXA321 na základě tvého komentu je mi jasné že vrchol tvé mechanicého umu je otočit klíčkem ve spínačce, zbytek bude neřešitelný problém....
Bora
12. 09. 2022, 22:44Já bych klidně doplnila i raritní informace, že toto vozidlo se startovalo bošákem, blinkry se dávaly takovou bakelitovou šipkou vedle volantu (pravou rukou a ještě obráceně), stěrače obsluhoval spolujezdec páčkou uprostřed půleného čelního okna ... jooo - a používal se meziplyn. A taky to nemělo posilovač řízení, tak mi při složitějším manévrování u parkování musel s točením volantu vypomáhat instruktor. Na tomto vozítku jsem dělala před mnoha lety autoškolu, ráda na to vzpomínám :joy:
alexa123
12. 09. 2022, 12:38OBOR
... jen někdo nemá tucha o technice si myslí, že čím modernější tím lepší... otazkou je pak jak opravíš el. vstřik o boshe nebo common raila v divočině či ve stodole, narozdíl od vyčištění karburátoru či řadovýho čerpadla ...
Na základe tvojho názoru predpokládam, že stále jazdiš na MB-1000, kde nie je el. vstřik, Bosh resp. Common rail.
A tiež si myslím, že nepoužívaš kalkulačku ale logarimické pravitko prípadne.Matimaticko-Fyzikálne tabuľky. Tieto sa v divočine či v stodole nepokazia - istota je istota.
OBOR
12. 09. 2022, 11:25Jan - na vejtře není co modernizovat, je to starý verk ale nesmrtelný .... jen někdo nemá tucha o technice si myslí, že čím modernější tím lepší... otazkou je pak jak opravíš el. vstřik o boshe nebo common raila v divočině či ve stodole, narozdíl od vyčištění karburátoru či řadovýho čerpadla
Zdeněk
12. 09. 2022, 10:13Jan to víš, že napadlo P-V3S M6T z roku 1991, ovšem celkem pochopitelně to nedopadlo ...
alexa123
12. 09. 2022, 09:04Jan
ze dodnes nikoho nenapadlo to trochu zmodernizovat.....
Čo chceš trochu modernitovať z auta skonštruovaného v 50-tých rokoch? To ako keby si chcel modernizovať Mig-21, T-55 a pod. Všetko má svoje limity.
Jan
12. 09. 2022, 08:57ze dodnes nikoho nenapadlo to trochu zmodernizovat.....
Kol
12. 09. 2022, 08:32A co využití v lesnictví. Co dřeva jsem se navozil z lesa.