EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Indové jsou zklamáni z letounu Rafale a pokukují po ruském MiG-35

 06. 05. 2020      kategorie: Vojenská technika      16 komentářů

Indií otřásá nové kolo skandálu kolem výsledků výběrového řízení na nákup „nejlepších stíhaček“. Francouzský stroj čtvrté generace Rafale byl označen za nejlepší. Současně bylo koupeno 36 strojů za takovou cenu, že v srpnu loňského roku vyvolala opozice protikorupční vyšetřování. 

Rafale.India.Dassault.airwai1.FU
Foto: Francouzský víceúčelový stíhací letoun Dassault Rafale B indického letectva | Dassault

Nákup letounů Rafale je velmi předražený, jak i dokládají ceny za podobná letadla. Americký stíhač páté generace F-22 stojí přibližně 150 milionů dolarů. Před indickým skandálem byl nejdražším bojovým letounem na světě. F-35, také teoreticky spadající do páté generace, stojí asi 100 milionů dolarů. Ruská stíhačka generace 4 ++ Su-35S přijde zákazníky na 75 milionů EUR. A Rafale, který provedl svůj první let před 35 lety? Ten přišel Indii na 218 milionů EUR. To odporuje nejen zdravému rozumu, ale také indickému právu.

Francouzi zpočátku nabízeli své letadlo za docela rozumnou cenu. V době podpisu smlouvy však tato cena závratně stoupla. Francouzi na to pochopitelně mají své vysvětlení. Vysoká cena je způsobena tím, že Indové kupují velmi malou šarži - 36 letadel. Kdyby byla objednávka dvakrát až třikrát větší, cena by se výrazně snížila. Tomu mohou však věřit pouze naivní lidé. Výroba Rafale probíhá, francouzskému letectvu bylo dodáno na 150 letadel a další budou ještě dodávány. Společnost Dassault Aviation staví navíc 36 dalších letadel pro Katar, takže stroje pro Indii nejsou žádná malovýroba, ani obnovená výroba po přerušení, která by ospravedlňovala obrovskou cenu. 

Video: Francouzský víceúčelový stíhací letoun Dassault Rafale B v akci / YouTube

Podle indických pilotů, kteří začali létat na francouzských letadlech Rafale, stroje nejsou tak dobré, jak se původně zdálo. Navzdory skutečnosti, že Rafale byl vytvořen pro vybojování převahy ve vzduchu, jeho letové vlastnosti jsou ve srovnání s letadly stejné třídy průměrné. Podle Indů je maximální rychlost ve velké výšce pouze 1,8 M, v nízké nadmořské výšce 1,1 M. Poloměr otáčení nelze vůbec nazvat malým a vysoká manévrovatelnost je pouze zbožným přáním. 

Jako nejvhodnější alternativu k Rafele uvádějí indičtí piloti ruský víceúčelový bojový letoun MiG-35. Rozdíl mezi těmito letouny je především koncepční. Rafale byl původně čistokrevný stíhač, který získal víceúčelovost modernizací. MiG-35 je naproti tomu víceúčelové letadlo od narození a všechny jeho vlastnosti a schopnosti jsou vyvážené.

Dalším důležitým argumentem proč nahradit Rafale letounem MiG-35 je cena. Ruské letadlo stojí jen 45 milionů EUR. A je tu ještě další podstatný důvod. Spolu s nákupem moderního vojenského vybavení se Indie snaží získat technologii a realizovat princip „Made in India“. A nejde o prázdný slogan, ale o název jednoho z nejdůležitějších indických státních programů.

MiG-35.Alexandr.Ermakov.CC BY-SA.4.0
Foto: Zatím poslední představené provedení MiG-35 | archiv A. Ermakov / CC BY-SA 4.0

Před podpisem kupní smlouvy na 36 strojů Rafale zkontrolovali indický letecký průmysl specialisté ze společnosti Dassault Aviation. Když pak byla smlouva podepsána, Francouzi konstatovali, že Indie nemá potřebnou produkční kulturu, a proto nemůže být francouzská technologie převedena. Pokud by v Indii postavené stroje Rafale začaly padat nebo explodovat při vzletu, způsobilo by to ničivou ránu pověsti renomované společnosti.
Rusko je dnes naopak zcela bez předsudků připraveno zahájit výrobu svých nejnovějších letadel v továrnách indické korporace Hindustan Aeronautics Limited (HAL). 

Indie má stále šanci učinit správné rozhodnutí. Skutečnost je taková, že bylo otevřeno nové kolo výběrového řízení na letadla, které trvá již 18 let. Nyní bude Indie rozhodovat o nákupu 114 bojových letadel jejichž celková cena by neměly přesáhnout 10 miliard dolarů. Uchazeči jsou stále stejní: americký F-16V Viper a F/A-18E/F Super Hornet, evropský Typhoon, švédský JAS-39E/F Gripen, ruský MiG-35 a kupodivu i nechtěný francouzský Rafale. 
Švédský Gripen má šance minimální. Toto letadlo patří do třídy lehkých stíhaček a Indie má v úmyslu brzy přijmout svůj vlastní stíhač Tejas, který je také lehký.

mig35
Foto: Ruský víceúčelový stíhací letoun MiG-35 | uacrussia.ru

Pokud bude Indie pevně trvat na principu „Made in India“, mohly by vypadnout i obě americká letadla, protože Američané nepředají Indům celou svou technologii – jsou to jejich neotřesitelné principy.

V souboji tak zůstane evropský Typhoon a ruský MiG-35. Ruské letadlo je zcela nové, je o 16 let mladší a patří do generace 4 ++. Ruská stíhačka má nejnovější avioniku a některé její systémy jsou na úrovni páté generace. Například má ochranný systém G-Force, který automaticky zabraňuje letounu vstoupit do režimů, které by mohly vést k nehodě. Pouze stroj F-35, který je považován za letadlo se „silnou umělou inteligencí“, má obdobný systém. Letadla Typhoon a MiG-35 jsou si parametry velmi blízká. Typhoon má o něco větší tah motorů, bojový poloměr a dostup, ale menší rychlost stoupání. MiG-35 má větší manévrovatelnost – typickou vlastnost všech ruských stíhaček. Ta může být navíc podpořena instalací jednotek s měnitelným vektorem tahu.

V Indii jsou v každém výběru techniky možné i ty nejneočekávanější zvraty a pozorovatel by neměl být nikdy zásadně překvapen. Skutečnost, že indický tisk ocenil vlastnosti ruských letadel, však zvyšuje jejich šanci na výhru.

Komentáře

czert

06. 03. 2021, 13:43

pro radical
ano, rusouve sou narodem jedoduchych tchnologii a principu...jenze to byla vyhoda tam max do 70.tych let, kdy jeste nebyla vyspela elektronika a s ni souvisejici zmena pravidel.
k cemu je ti "bezudrzbovy" tank kdyz sance ze trefi nepratelky tank na 2km prvni ranou je 50:50 kvuli primitivnimu balistickemu pocitaci, pokud ho vubec ma a sance ze ho uvidi na vic nez 3km je prakticky nulova...a vubec ho neuvidi v mlze a v noci s obtizemi.
a pak to si vezmi s narocnym na udzbu zapadim tankem, ktery ti  dokaze nepratelky tank odstelit na 3km prvni ranou na 99% diky velmi pokrocilemu balistickemu pocitaci,a zadne meteorologicke podminky pro nej nejsou problem.
a navic, je velka sanc e ze kdyz ho ruska zasahne, tak ho neprobije (viz jakakoliv valka kde proti sobe stali zapadni a ruske tanky).
skutecne se zamysly, proc onen rusky vychvalovany tank T-14 armata se daleko vic podoa jakemukoliv zapadnimu tanku, nez klasickemu ruskemu...a proc ma tak obrovske probemi pri vrobe a zavadeni.
ne skutecne, vic nez 8??? let od doby kdy vyjel prvni funkni prototyp, k tomu by seriova vyroba jeste ani nezacala, je skutecne ruske unikum.
na zapade uz za tu dobbu seriove tanky uz slouzi v armade.
a ta sama ruska jedoduchoost/ primitivnost ma i negativa i u letectva - k cemu je ti jedoduch radar u letadla, kdyz ti muzes zachytit nepritele z letadla na max. 100km kdyz nepritel tebe na 300 km ? to pak vzusne zachyty probihaji ponekud jinak.
a to same u raket - co myslis, co bude lepsi v boji ? ruska raketa s doletem 50km a sanci na zasach 0,7 nebo zapadni s doletem 80km a sanci na zasah 0,98 ?

czert

06. 03. 2021, 13:28

tak indove chteji mig-35 ? hahhahahah.
no nevim, na jaky ze to letounn si stezovali, ze se jim porad rozbiji pri provozu z letadlovek.
nacvic, mig 35 NENI novy stroj, je to jen modernizovany mig 29. byt vic do hloubky nez je u rusu zvykem, ktery taky puvodne byl vyvijen jen jako ryze frontovy stihac, navic levny a tzv.spotrebni - tj, ze nektere jeho casti meli velmi malou zivotnost (nejen motory), a nekterych konstukcnich celku u migu 29/35 musela byt prodlouzena vic nez trojnasobne, aby naklady na udrzbu nebyly astronomicke (aktere i tak sou vysoke).
a presto vsechno, celkova zivotnost draku poslednich migu 29/35 je stale mensi cca o 1/3 nez u obdobnych zapadnich letadel ci u su 27/30/33/35 ci 32.
navic, ze rafele byl puvodne stihacka ? to f-15 taky,a dodnes se f-15 nic nevyrovna co se tyka nosnosti a efektivity u pozemnich utoku.

Radical

21. 09. 2020, 09:01

nepodceňujte rusy.. je to úplně jiný národ a mentalita, díky které: 1) žijí teď.. stalin a hitler je naučili, že dnes je dnes a zítra být nemusí.. proto jim na životě nezáleží jako západním lidem.. 2) vždy ve válce (v posledních 100 letech snad jen s výjimkou afgánistánu) jeli podle scénáře kung-fu filmů.. nechali si nakopat prdel, rychle se poučili a vrátili se drtivě 3) nejsou národem technologií, ale když už něco stvoří, je to technicky jednoduché, produkované v kvantech, ale funguje to zcela spolehlivě za  (T-34, mosin, AK, scud..) -> kombinace těchto faktorů z nich dělá nebezpečného soupeře i přes technologické nedostatky..

Farniente

07. 05. 2020, 17:08

Pokud je mi známo, koupili Indové Rafaly jako námořní letouny pro své letadlové lodě. Tady by jim byl MiG-35 málo platný, protože v námořní verzi neexistuje. A námořní MiG-29KR/KUBR byl vyroben pouze v počtu 24 kusů ze kterých už dva havarovaly při výcviku. Ten ale, kvůli problémům s nosičem Admirál Kuzněcov probíhá na suchu. Předchozí modifikaci MiG-29 K/KUB Indové před časem nakoupili, dokonce si platili i celý vývoj a zřejmě to už nehodlají opakovat. Proč asi?
A ukázka, jak je MiG-35 "hotový" a "připravený" je to, že na výstavě MAKS 2019 v srpnu MiG představil - opět zcela modernizovaný a vylepšený stroj.

Martin23

07. 05. 2020, 07:21

Speedy: Tak proč to Rusko neustále řešíte, když nic neumí a když jim nic nefunguje? Já myslím, že lidi tvého druhu mají trošičku schizofrenní sklony

Speedy

07. 05. 2020, 06:29

Z Ruska někdy něco fungovalo? Neumí vyrobit ani slušnej mobil, o autě nemluvě, jejich jediná letadlovka je v podstatě nepojízdnej parník a někdo jim bude věřit, že zvládnou postavit funční stíhačku. :-) Zdroj je asi aeronet neboi podobná slátanina :-)

Jan

06. 05. 2020, 21:50

Docela me Indiani neprekvapuji. Na jednu stranu se clanek dosti priklani k Migu 35, coz je evoluce letadka z konce sedmdesatych let..... To ten Rafale je tedy mladsi nez puvodni Mig 29 a pochybuji, ze verze Rafale z roku 2020 je na urovni Rafale z 90tych let..... Miminalne tam problehl upgrade jako u Mig 29. Dale...Indie je velmi nespokojena s provozem mig 29k a Mig 35 z nej a z Mig 29sm vychazi. A ty blaboly ohledbe transferu americkych technologii... respektive nemoznosti transferu......Indie nakoupila AH-64E a bude vyrabet draky jako jedinny dodavatel na svete..... F-16 se v Indii take muze vyrabet, neni to nova konstrukce a pro US je ted prednejsi nastupce f16... A to F35..... Takle postavi Indum linku na starsi pro US neperspektivni stroje a jeate na tom vydelaji

Jookee

06. 05. 2020, 20:43

Vzhledem k tomu, že Indie je členem Šanghajská organizace pro spolupráci (což je něco mezi NATO a EU), tak se divím, že nešli po něčem ruském nebo čínském rovnou. My bychom taky nedělali tak důležité akvizice mimo NATO nebo EU...
Navíc čumím, že Mig 35 je uváděn jako "od narození" víceúčelový, když přímo vychází z Mig 29, který by asi těžko určil někdo jinak, než jako "pro vybojování vzdušné nadvlády", minimálně v době vzniku (přestože mohl nést bomby)..

Jirka_26

06. 05. 2020, 19:39

Hm, proti tomu je náš pronájem Gripenů fraška... :-)

trio1957

06. 05. 2020, 15:43

přesně tak rusove když chtěji tak uměji vybudovat a  nebo vyrobit to  co  potřebuji za  rok a zapad to  same ani za  deset let nevybuduje a  nevyrobi
,ale jenom když chtěji !

Piris

06. 05. 2020, 14:50

No to je zase clanek :-D F-35 spada do 5te generace jen teoreticky jo? ;-) Ochrany system g-force? Vzdyt to ma snad kazdy modernejsi stihac, ze si hlida letovou obalku a nedovoli prekroceni. Obecne proti obsahu clanku nic nemam, ale tech nepresnosti je tam hodne. Indove jsou obecne znami svou "schopnosti" poradat vyberova rizeni, takze kolikrat sami ani nevedi co by presne chteli, ale chteji to rychle a hned a jeste s tim ze by se jim prevedlo cele know how.

cyklista

06. 05. 2020, 13:53

ááá, trapas, sorry

Petr

06. 05. 2020, 12:50

Cyklista - Možná by chtělo dříve pozorněji číst, než psát komentáře. Článek není o Su-35, ale o MiG-35.
A to je asi jako holky a vdolky.

Martin23

06. 05. 2020, 12:49

Osobně vidím problém s dotažením vývoje ruských letadel (respektive v jejich zavedení do armády) kde jinde než v penězích.
V současné době RF prioritně buduje pozemní PVO systémy a modernizuje raketová vojska, aby za rozumné peníze zabezpečila nutnou a efektivní obranu svého území.
Proto Su 57 a Mig 35 jsou dnes na druhé koleji stejně jako Armata.

Martin23

06. 05. 2020, 12:43

Asi nemá smysl navazovat na diskuzi a článek ve chvíli, kdy mám s tímto textem zásadní problém.
Jestli hledáte víceúčelový moderní stíhač ruské výroby, tak je to Su 35.
Mig 35 je v Rusku vyvíjen jako frontový stíhač k vybudování vzdušné nadvlády, který má především plnit úkoly PVO.

Další moderní víceúčelovou stíhačkou je F 18 SH. Ale je to všechno o penězích.

cyklista

06. 05. 2020, 12:36

Tvl, opět vyšší level propagandy. SU 35 je ořezaný méně výkonný model na export, takže Rusko ho nechce, navíc čeká na SU 57, v cizině ho snad kromě Indonesie zatím nikdo neobjednal a Indie by za nevyzkoušené letadlo rusákům utrhla ruce?