EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Severské země spojují síly: Plán na stovky nových bojových vozidel překvapil svět!

 28. 04. 2025      kategorie: Vojenská technika      4 komentáře

Na společné tiskové konferenci s litevským premiérem Gintautasem Paluckasem potvrdil 22. dubna švédský premiér Ulf Kristersson plány na společné pořízení několika stovek bojových vozidel pěchoty (BVP) typu CV90 s Finskem, Norskem a Litvou. Podle Kristerssona patří mezi cíle společné akvizice rychlejší dodací lhůty, nižší náklady a přínosy pro obrannou průmyslovou základnu. Zatímco přesná finanční hodnota dohody nebyla zveřejněna, počet dotčených vozidel byl specifikován na stovky.

cv9040Foto: Švédské CV9040 | Jorchr / CC BY-SA 3.0

Čtyři země účastnící se společné iniciativy na pořízení vozidel CV90, tedy Švédsko, Finsko, Norsko a Litva, mají různou úroveň zkušeností s obrněnými vozidly rodiny CV90 a disponují jejich různým počtem. Největší flotilu udržuje Švédsko, které má přibližně 550 vozidel CV90 v několika variantách, včetně CV9040 vyzbrojeného 40mm kanónem, a také specializované modely pro velitelské a vyprošťovací funkce, protivzdušnou obranu a palebnou podporu. Tento počet odráží původní dodávky v letech 1994–2002 a zahrnuje i pozdější objednávku z roku 2002, ačkoli 51 vozidel bylo od té doby převedeno na Ukrajinu a další mohla být vyřazena. Finsko provozuje 102 vozidel CV9030 FIN, pořízených ve dvou sériích v letech 2000 a 2004, a zahájilo program modernizace v polovině životnosti, jehož dokončení je plánováno na rok 2026.

Norsko v 90. letech původně zakoupilo 104 vozidel CV9030 Mk I, později 103 z nich modernizovalo na standard Mk III a pořídilo 41 nových vozidel Mk III. Po prodeji 35 kusů do Estonska a objednání dalších 20 kusů v roce 2021 činí efektivní stav norského vozového parku CV90 přibližně 130 vozidel. Litva v současné době vozidla CV90 neprovozuje, ale v rámci navrhovaného společného nákupu vede jednání se Švédskem, Norskem a Finskem. Kombinovaný inventář CV90 Švédska, Finska a Norska činí před započtením úbytku a darů bezmála 800 vozidel, což tvoří základ pro plánované rozšíření a modernizaci v celém regionu.

Mimo severskou iniciativu provedly srovnatelné nákupy i další evropské země. Slovensko v roce 2022 rozhodlo o pořízení 152 vozidel CV9035. Česká republika oznámila pořízení 246 vozidel CV90 Mk IV v roce 2023. Platforma CV90 prošla službou v mezinárodních operacích a bojových zónách, včetně Afghánistánu a Ukrajiny, kde se osvědčila v různých prostředích. Díky své mobilitě a palebné síle se dobře hodí k podpoře pěchoty v mechanizovaných formacích. Schopnost vozidla přežít je zvýšena volitelným klecovým pancířem proti raketovým granátům spolu s neustálým zlepšováním ergonomie a digitálních systémů. Vozidlo CV90 s maximální rychlostí 65 km/h a motorem Scania DI 16 o výkonu 550 k nabízí stejnou měrou agilitu i ochranu.

Společná severská platforma vozidel by snížila logistickou složitost, zvýšila interoperabilitu a snížila náklady na životní cyklus. Současné diskuse mezi Švédskem, Norskem, Finskem a Dánskem, které provozuje 44 vozidel CV9035DK Mk III, kladou důraz na harmonizaci vybavení, vývojových standardů a provozních požadavků. Podle generálmajora Jonnyho Lindforse, náčelníka štábu švédské armády, je cílem provádět „křížový vývoj, křížový nákup a křížové použití“, aby se zajistily společné dodavatelské řetězce a udržovatelnost v celém regionu. Generálmajor Lars Lervik z Norska podobně poznamenal, že je třeba se vyhnout konfiguracím specifickým pro jednotlivé země.

Zatímco diskuse pokračují, předpokládaný celkový počet CV90, které mají být nahrazeny nebo doplněny, by se mohl blížit 870 jednotkám – kromě stávajících CV90 jde také o stovku finských BMP-2. Udržení nebo mírné navýšení současných zásob bude vyžadovat rozsáhlé finanční prostředky. Na základě současných odhadů by celkové náklady na výměnu 870 vozidel při ceně 9 milionů eur za jednotku mohly dosáhnout přibližně 8 miliard eur. Dodávky však budou probíhat postupně v závislosti na stáří vozidel, rozpočtových cyklech a operačních potřebách.

Švédská správa obranného materiálu (FMV) zdůraznila, že při jakémkoli rozsáhlém nákupu musí být vypsána soutěž a podrobně vyhodnocena výkonnost a náklady. Alternativy k CV90 jsou nadále zvažovány, zejména pokud jde o platformy nové generace. Mezi potenciální konkurenty patří Lynx KF41 od Rheinmetallu a Puma od PSM. Potenciální variantou zůstává také americká společnost General Dynamics, která se podílí na programu mechanizovaného bojového vozidla pěchoty XM30 americké armády. Švédsko připustilo, že ačkoli by další akvizice CV90 byla logickým krokem, vhodné mohou být i jiné systémy. Výsledek tohoto procesu bude pravděpodobně formovat severoevropské mechanizované síly na další desetiletí.

Bojové vozidlo CV90, ve Švédsku označované jako Stridsfordon 90 (Strf 90), je rodina pásových vozidel vyvinutá v 80. letech 20. století společnostmi Hägglunds a Bofors, aby splnila požadavek švédských ozbrojených sil na nové pásové bojové vozidlo pěchoty. Dřívější švédský pásový transportér Pbv 302 byl ve službě od počátku 60. let a byl vyzbrojen 20mm automatickým kanónem umístěným na věži. Model CV90 byl navržen speciálně pro severské podmínky s důrazem na mobilitu ve sněhu a v měkkém terénu. První sériová varianta, vybavená automatickým kanónem Bofors ráže 40 mm, byla dodána do Švédska počátkem 90. let a označena CV9040. Společnost Hägglunds se později stala součástí BAE Systems. V případě Finska byly věže pro verzi CV9030 FIN montovány v tuzemsku společností Patria Land Systems v Hämeenlinně, zatímco korby byly dodávány ze švédského Örnsköldsviku. Výroba CV90 byla zahájena v roce 1993 a od té doby bylo dodáno více než 1 300 kusů do celkem devíti zemí.

Původní model CV9040 zůstává ve službě ve Švédsku a je vyzbrojen automatickým kanónem Bofors ráže 40 mm. Mezi exportní varianty patří CV9030, který je vybaven 30mm kanónem Bushmaster II a provozují ho Finsko (CV9030 FIN), Norsko (CV9030N) a Švýcarsko, a pořídila ho také Česká republika, a CV9035, vybavený 35mm kanónem Bushmaster III, který používá Dánsko (CV9035DK) a Nizozemsko, a zanedlouho také Slovensko. Švédský vozový park CV9040 zahrnuje několik subvariant, jako jsou velitelská vozidla (Stripbv 90), dělostřelecká pozorovací vozidla (Epbv 90), vyprošťovací vozidla (Bgbv 90) a vozidla protivzdušné obrany (Lvkv 90). Švédsko rovněž nasazuje verze vybavené dvojhlavňovým minometným systémem Mjölner (SSG 120).

Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Czertik

28. 04. 2025, 10:52

je jen dobre ze se takove nakupy delaji, at je jich cim dal vic a vetsich.
cim vic vozidel, o to mene bude pak rusak vyskakovat a vyhrozovat. idealne by se vozidla, ktere se timhle nakupem vyradi (ze skladovych rezerv) by se poslali na ukrajinu.

Slavoslav

28. 04. 2025, 10:45

Inak je sranda, ze sa da najst pomerne malo referencii k nasadeniu tejto techniky na UA. Udajne Svedi poziadali, aby sa zdielalo co najmenej zaberov a informacii o CV90 aj o Acrheroch, ale z toho co uniklo tak su s nimi vraj mimoriadne spokojny

Marty

28. 04. 2025, 10:51

Slavoslav
předpokládám že zpětná vazba k výrobci i Švédské armádě bude fungovat z UA dobře, ale chápu že čim méně vyzrazování detailů, tím lépe, na chlubení se stačí stroje které již armády vyřazují jako Bradley

Slavoslav

28. 04. 2025, 10:58

urcite o tom nepochybujem. Hovorim o infe a zaberoch ktore sa dostanu na verejnost, ze CV90 a Archerov je udajne malo vdaka ziadosti SVedskej vlady.

Inak, na to ako je dnes svet digitalizovany a na to, ze kameru ma kazdy prakticky neustale vo vrecku ten OPSEC na UA strane funguje neskutocne dobre.