EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Náklad 200: Historie termínu, který děsí i dnes

 30. 03. 2025      kategorie: Vojenská historie      6 komentářů

S termínem „Náklad 200“ jste se jistě setkali. Náklad 200, nebo také Gruz 200, označuje ruského vojáka, který padl v boji. Ale proč se tento termín tak nazývá? Pojďme si to přiblížit.

573e80_9a64994bf1df4b50a2b97e900f3c7871~mv2                                              Foto: Mrtví vojáci byli ukládáni do pozinkovaných rakví a poté do dřevěného kontejneru | Archiv Vlada Besedovského - se souhlasem autora

Zajímavé je, že nikdo přesně neví, jak toto označení vzniklo! Existuje několik názorových proudů.
Podle prvního, a nejspíše nejpravděpodobnějšího názoru, se jedná o odvození od čísla rozkazu ministra obrany SSSR č. 200 ze dne 8. října 1984. Ten pojednává o vojenské dopravě a logistice a zmiňuje právě přepravu těl padlých vojáků.
Druhý názor vychází ze stejného základu. V rozkazu o převozu mrtvých vojáků je totiž zmíněn speciální dvousetkilogramový kontejner, ve kterém mělo být tělo přepraveno zpět do vlasti.

Jak jste si možná všimli, rozkaz z roku 1984 pochází z doby sovětské invaze do Afghánistánu, kde Sověti utrpěli těžké ztráty. V rozkazu jsou uvedeny dva kontejnery na mrtvá těla: jeden dvousetkilogramový a druhý třístakilogramový. Dvousetkilogramový kontejner byl určen k letecké přepravě těl, těžší ke převozu po železnici. Existoval i zvláštní nákladový list s číslem 2 pro převoz těla lodí. V tomto případě nebyl potřeba žádný kontejner a vyžadoval se pouze „Formulář č. 2 – Rakev s tělem zesnulého“.

Jak už asi tušíte, byl to opravdu byrokratický peklo – pokud muselo být tělo přepraveno zpět do vlasti několika druhy dopravy, mohl samotný transport trvat i několik týdnů. Tento složitý byrokratický systém nakonec zanechal trvalou stopu ve vojenské terminologii a kulturní paměti konfliktu.

Antonov_An-12BK,_Russia_-_Air_Force_AN1879625Foto: O transport mrtvých se staral transportní letoun Antonov An-12, který dostal chmurnou přezdívku Černý Tulipán | Wikimedia Commons / Public domain

Sovětská invaze do Afghánistánu měla i svá specifika. Obě strany konfliktu totiž respektovaly zvyky svého nepřítele ohledně nakládání s padlými bojovníky a vzájemně se respektovaly. Pro sovětské jednotky v Afghánistánu bylo klíčové shromáždit padlé vojáky a přepravit je zpět do vlasti. Zanechání těla svému osudu bylo velmi neobvyklé. Sovětské jednotky vypravovaly pátrací skupiny složené z příslušníků speciálních jednotek k nalezení a přepravě těl zpět na základnu. Pro Sověty to bylo dílo cti, pro Afghánce to mělo náboženský význam – podle islámských tradic museli být zesnulí pohřbeni nejpozději do západu slunce téhož dne.
Ovšem i sovětská čest měla své limity. K nevyzvednutí těla došlo v případech, kdy to terén neumožňoval – například pokud voják zemřel pádem do propasti, ze které nebylo možné ho vyzvednout, nebo pokud byl zabit výbuchem. V takových případech se posbíraly jen některé části mrtvého vojáka a jeho hmotnost byla v rakvi vyvážena nasypáním písku. Pozinkovaná rakev byla poté svařena a rodině bylo přísně zakázáno ji otevírat.

Těla, nebo též kusy těl, byla zpracovávána v plukovních a divizních márnicích. Pro vojáky to byla těžká a náročná práce, nicméně i zde se našel prostor pro humor – vojáci často vtipkovali: „Lepší tady pracovat, než být naším zákazníkem.“ Pokud to bylo možné, v márnici bylo tělo převlečeno do slavnostní uniformy.

Z Afghánistánu se těla mrtvých vojáků přepravovala nejčastěji letecky pomocí transportních letounů Antonov An-12, kterým vojáci dali smuteční přezdívku Černý tulipán podle ruské smuteční lidové písně.
Letoun v Sovětském svazu často udělal na své trase několik zastávek, kde byla těla vyložena a předána do správy místní vojenské náborové organizace. Ta měla za úkol těla vyzvednout a doručit je rodinám, které byly předem informovány.
Zesnulí byli zprvu pohřbíváni na místních hřbitovech. Jak ovšem válka postupovala a počet mrtvých narůstal, vznikaly na hřbitovech separátní části určené jen pro padlé během sovětské války v Afghánistánu.

Zážitek pro rodinu mrtvého vojáka byl tragický. Demografická situace v evropských částech Ruska nebyla v 80. letech vůbec dobrá – drtivá většina rodin měla pouze jedno dítě. Chudoba a celková depresivní nálada v Sovětském svazu tomu vůbec nepomáhaly. Ztráta jediného syna tak většinou končila rozpadem rodiny, masivním rozšířením alkoholismu a obrovským počtem sebevražd.

Zdroj: Safar Publishing

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

Denny Black

30. 03. 2025, 17:07

Jaký je důvod past o něčem, o čem nemáš ani nejmenší tušení?

Co to je za blábol, že nikdo přesně neví, jak se to vzniklo? Co jsou to na blbosti kolem váhy kontejneru nebo čísla rozkazu??

Jedná se o zakladní kódovaní, používané za účelem zjednodušení při komunikace a dokumentaci. Částečně i kvůli utajeni. Tady je seznam nejčastěji používaných kódů:

Náklad 100 - střelivo.
Náklad 200 - padlé vojáci.
Náklad 300 - raněné vojací.
Náklad 400 - váleční zajatci
Náklad 500 - lékařské potřeby
Náklad 600 - velkorozměrový náklad.
Náklad 700 - peníze v hotovosti.
Náklad 800 - "speciální" nebo chemické zbraně.

PS: pro příště doporučují víc čist a min psát... nejlépe vůbec :wink:

Slavoslav

30. 03. 2025, 17:54

ok, iste teda vies ako a z coho ten kod vznikol?

JanJan

30. 03. 2025, 17:57

To by mě zajímalo, pod jakým kódem vezli Winstonky v tom Tupolevu, se kterým "přistáli" v devadesátém na poli u Dubence. Že by 500, nebo 800 :-)?

Czertik

30. 03. 2025, 19:37

jan

jj ta pisnicka winstonky se valej je znama me se libi.

JanJan

30. 03. 2025, 21:17

Ze nebydlim tak daleko, tak mne tenkrat spoluzak, co se tam dostal s místními , i nejake tenkrat dal.

Slavoslav

30. 03. 2025, 08:10

no ak je to podla vahy kontajnera tak to mozu modifikovat. Najnovsie rusakov transportuju uz len v igelite. 400 kuskov na ceste domov

https://www.msn.com/en-us/news/world/russian-warehouse-horror-as-400-bodies-of-putins-elite-paratroopers-wrapped-in-plastic/ar-AA1Ap7H9