Boeing vyvine nový stíhací letoun F-47
Dne 21. března 2025 získal Boeing zakázku na vývoj bojového letounu nové generace pro americké letectvo (Air Force), který se má v budoucnu stát pilířem vzdušných sil. Pro samotnou společnost Boeing jde zároveň o záchranné lano, které by mohlo výrazně posílit její pozici v leteckém průmyslu. Oznámení Bílého domu přišlo po bouřlivé soutěži mezi Boeingem a Lockheed Martin o ceněná práva na stavbu letounu, který bude součástí rodiny systémů Next Generation Air Dominance (NGAD).
Foto: F-47 | Wikimedia Commons / Public domain
Americké letectvo požaduje letoun s vysokým doletem, rychlostí a utajením, který bude efektivně operovat nad rozlehlým indicko-pacifickým regionem a bude schopen čelit nejpokročilejším čínským zbraňovým systémům, včetně současných i budoucích stealth stíhaček a raketových systémů země-vzduch. Požadavky na letoun NGAD přesahují tradiční kategorie bojových letadel, jako jsou stíhačky nebo bombardéry. Očekává se však, že nové letadlo Boeingu bude nadzvukové, pravděpodobně bez vertikálních řídicích ploch, a bude mít velké vnitřní prostory pro palivo, senzory a zbraně. Navzdory finančním ztrátám Boeing do programu NGAD masivně investoval, včetně výstavby nové letecké továrny v St. Louis, jejíž výstavba začala před téměř dvěma lety. Zakázka na vývoj NGAD by mohla udržet tuto výrobní linku v provozu po několik dalších desetiletí. Je třeba poznamenat, že výroba bojových letadel v St. Louis sahá až do roku 1945, kdy zde poprvé vzlétl FH-1 Phantom. Výroba dosáhla svého vrcholu s F-4 Phantom II a dnes pokračuje s F-15EX Eagle II.
Pokud kontrakt NGAD zůstane na správné cestě, Boeing získá jedinečnou příležitost k revitalizaci svého obranného inženýrství a k pokroku v digitálních konstrukčních a výrobních postupech, které využil již při vývoji cvičného letounu T-7A Red Hawk a MQ-25 Stingray, prvního bezpilotního letounu pro doplňování paliva.
Vítězství Boeingu zároveň narušuje dominanci Lockheedu, který měl po konci tohoto desetiletí monopol na výrobu stíhaček pro Air Force. Současně se stále diskutuje o budoucnosti programu F-35A, protože nová Trumpova administrativa by mohla přehodnotit americké objednávky těchto letounů.
Zakázka na NGAD bude mít významný dopad nejen na obranný průmysl, ale i na vývoj nepilotovaných bojových letounů. Očekává se, že nový letoun bude pohánět motor z vítězného programu Next Generation Adaptive Propulsion (NGAP) – buď XA102 od GE Aerospace, nebo XA103 od Pratt & Whitney. Oba motory využívají novou tříproudovou architekturu, která zvyšuje obtokový průtok v cestovním režimu a snižuje spotřebu paliva o více než 20 %. Schopnosti letounu NGAD ovlivní i požadavky na řadu dalších bojových letounů, které budou s letouny NGAD spolupracovat na některých misích. Tyto letouny rozšíří možnosti leteckých senzorů a zbraní.
Oznámení o udělení kontraktu na NGAD přineslo jasnost po měsících nejistoty. Předchozí vedení amerického letectva pod Bidenovou administrativou se přiklánělo k možnosti kontrakt udělit už v červnu 2024, avšak rozhodlo se nejprve znovu analyzovat požadavky a odhadované náklady na vývoj nového letounu.
Na konci prosince 2024 dospělo vojenské velení Air Force k závěru, že mít letoun NGAD výrazně usnadní vítězství v budoucích leteckých operacích.
Zdroj: defensemagazine.com, armyrecognition.com
Komentáře
Azor
24. 03. 2025, 20:52"Boeing vyvine nový stíhací letoun F-47"
Nedopadne to s tím F - 47, jako s B-2 ??
B-2 měl také vážnější nedostatky, jako byl extrémně křehký lak letadla, který zničily sluneční ultrafialové paprsky.
Výsledkem bylo, že 19 bombardérů B-2 převedených do amerického letectva bombardovalo Jugoslávii, Irák, Afghánistán, Libyi, Jemen, ale neletělo nikam „nad zemí“. Navíc v žádné z bojových misí B-2 neměl nepřítel moderní protivzdušnou obranu.
Při vývoji B-21 vzal Northrop Grumman na vědomí, že americké letectvo opustilo bláznivou myšlenku proniknout mocnou ruskou a čínskou protivzdušnou obranou v malé výšce pomocí rojů radarově viditelných stealth bombardérů, každý stojí dvě miliardy dolarů, a vyloučilo volně padající bomby z nákladu nového bombardéru. To umožnilo výrazně zmenšit jeho velikost.
Bojové vlastnosti B-21 jsou však zcela běžné a zcela srovnatelné se schopnostmi starého B-52.
B-21 má stejnou podzvukovou rychlost jako bombardér vytvořený v polovině 50. let, nese menší bojovou zátěž a jen o málo převyšuje B-52 v bojovém poloměru.
Ďábel se však, jak se říká, skrývá v detailech.
Velký bojový rádius zajišťuje větší množství paliva než B-2.
To je ale hlavní „nevýhoda bombardéru B-21 Raider, o které letectvo nechce diskutovat“, jak píše americký vojenský portál 19FortyFive.
https://www.19fortyfive.com/2025/03/the-b-21-raider-bomber-flaw-the-air-force-doesnt-want-to-discuss/
https://www.jalopnik.com/everything-we-know-about-the-new-b-21-stealth-bomber-an-1761480107/
Martin F.
25. 03. 2025, 07:49K těm RAM nátěrům. První generace byla použita už na SR71, další na B1/F117, pak přišel F22/B2- letouny stále vyžadují speciální hangáry. S příchodem F35 přišla další generace RAM nátěru, který byl vyvíjen s ohledem na chudou evropskou část NATO a tento již nevyžaduje speciální péči. NGAD , B21i F35 block 4 mají mít zas novější generaci nátěru, jehož vlastnosti jsou utajované, stejně jako vlastně ten stávající a předcházející. Tvůj pokus o zhazování zásadní přednosti NGAD/B21 a spol., stealth, zvyšující zásadním způsobem šanci na přežití, mi připomína články na českém webu, za kterými stála v pozadí firma SAAB, která si svůj Gripen vychválila do nebe a tuto zásadní přednost F35 se snažila upozadit. Ano, Stealth neznamená, že je letoun radarově neviditelný, jen se na něj jaksi nedokáže navádět AA střela s takovou přesností, aby zasáhla letoun. Že B21 je konstruován tak, že má schopnost nést "velmi dalekonosné střely", které před tém neexistovaly? A to je podle tebe špatně? B21, který by měl být schopen zasadit úder i v hloubce rozsáhlého území Číny nebo Ruska má shazovat železné bomby, když vývoj došel k efetivnějšímu řešení? Takových článků, na které odkazuješ, je na českém internetu mraky, byť se týkají hlavně F35. Novináři mají rádi vysokou čtennost nebo se vyjadřují i k věcem, o kterých nemají páru.
Czertik
25. 03. 2025, 20:37ja jasne ze rexik bude vychvalovat shazovani hloupych zeleznych bomb, protoze sou levne a rusko jich ma hodne, kdezto navadene strely sou drahe a komplikovane a technologie byla vzdy slabosti ruska/sssr, zkombinuj to s vyznamne vyssi cenou....
nemluve o tom, ze rizene strely setri cas a diky nim je 1 stroj schopen pokryt daleko vetsi mnozstvi cilu na vetsi plose nez bombarder hazejici hloupe zelezne bomby.
ano, muzes jit ruskou cestou, ze budes shazovat hloupe bomby nadzvukovym bombraderem.....ale jen cena paliva co navic spalis se vyrovna cene odpalenych raket, a jako bonus ti muze pvo ho setrelit, tak jak se to podarilo grizii a rusove mely z ostudy kabat a prisly prakticky o nenahraditelny letoun.
protoze v dnesni rusku se uz nevrabi a vyrabet nebude.
Czertik
25. 03. 2025, 20:27rexik
to te musi hodne seat, ze amici budou brzo vyrazovat b2 a rusove dodnes ani nevivinu nic co by se mu priblizilo vlastnostmi.
a o jake mocne ruske pvo tu mluvis ? to te co se na ukrajine ukazalo ze je to lestena bida ?
Martin F.
24. 03. 2025, 12:57Lockheed Martin má F35 ještě na hodně dlouho a Boieng, pokud F15EX a F/A 18 Superhornet, nezískají dalšího zákazníka, musí ukončit výrobu a zavřít výrobní linky. F 47 Boiengu umožní výrobu vojenských letadel uchovat. Tento výběr jsem osobně čekal. V USA se snaží rozdělovat zakázky mezi jednotlivé konkurenční dodavatele. Kdyby demonsrátor F 47 byl ale horší stroj než konkurent od LM nebo Northrop(toen má zas plno práce z B21), nevyhrál by. Boieng a Boieng není nutně špatná firma. Divize pro dopravní letadla má možná problémy, ale tyhle éra bude vyrábět fakticky McDonald Douglas, který byl Boiengem pozřen a proto Boieng.
Roman
24. 03. 2025, 10:37Výběr tak trochu nechápu . Poslední léta má Boeing obrovské problémy , které není schopen vyřešit . Ať už se jedná o Boeing 737 či dlouholetá neschopnost zprovoznit vesmírnou loď Starliner .
Na druhou stranu chápu že absolutní monopol Lockheed Martin je taky velice špatně tak snad to nějak dopadne .
Slavoslav
24. 03. 2025, 08:31zaujimalo by ma aku ulohu v tom hral kalkul a trumpova afinita k Boeingu ktoru ukazoval aj v minulosti. Kazdopadne maju to zaujimave, v minulosti si to pekne delili, aby mal jedno lietadlo aj Boeing aj Lockheed a teraz je vyvoj tak drahy, ze vzdy vyhra a vyraba len jeden co moze byt problem ak by druhy padol