Challenger 3: Britové uzavřeli kontrakt na nový modernizovaný tank
Britské ministerstvo obrany uzavřelo kontrakt v hodnotě cca 800 milionů GBP se společností Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL) na rozsáhlou modernizaci 148 hlavních bojových tanků Challenger 2 britské armády.
Společnost Rheinmetall BAE Systems Land, která byla speciálně vytvořena pouze za účelem modernice britského tanku německou firmou Rheinmetall a britskou společností BAE Systems, připravila pro britskou armádu v rámci projektu British Life Challenger 2 Life Extension Project (LEP) funkční demonstrátor. Návrh RBSL je založen především na v instalaci zcela nové bojové věže se 120mm německým kanónem Rheinmetall Rh 120 L55A1 s hladkým vývrtem hlavně a délkou 55 ráží. Britské ministerstvo obrany návrh této modernizace přijalo pod označením Challenger 3.
Foto: Prototyp tanku Challenger 3 | Rheinmetall BAE Systems Land / Combat Systems / CC BY-NC-ND
Vývojářem nové věže je Rheinmetall. Věž bude vybavena britským mnohovrstvým pancířem nové generace, 120mm kanónem Rheinmetall Rh 120 L55A1, spřaženým kulometem a dálkově ovládaným kulometem ve zbraňové stanici.
Projekt modernizace Challenger 3 je považován za velmi radikální, protože ze starých tanků Challenger 2 ve skutečnosti zůstává pouze korba, který je také modernizována zlepšením čelního pancéřování. Tank Challenger 3 bude vybaven novým systémem řízení palby, novými pozorovacími a zaměřovacími přístroji a novými systémy spojení a přenosu dat.
Munice pro 120mm kanón bude zahrnovat programovatelné vysoce výbušné fragmentační náboje DM11. Místo původního britského motoru Perkins Condor s výkonem 895 kW má být instalována německá pohonná jednotka značky MTU o výkonu 1119 kW. Zavěšení pojezdových kol podvozku tanku bude hydropneumatické. Tank by měl také obdržet aktivní ochranný systém, ten však bude řešen dodatečně jako samostatná zakázka.
Britský tank Challenger 3 bude mít bojovou hmotnost asi 66 tun. Bude tedy stále patřit mezi absolutně nejtěžší tanky na světě. V souladu s britskou tradicí bude nový tank vynikat skvělou pancéřovou ochranou a se svými necelými 17 kW/t průměrnou pohyblivostí.
Modernizační práce na tancích budou probíhat v britských továrnách společnosti RBSL se sídlem v Telfordu. Britská armáda bude tanky přebírat v letech 2027 až 2030 a v její výzbroji zůstanou minimálně do roku 2040.
Snahy o modernizaci tanků Challenger 2 byly zaznamenány již krátce po jejich zařazení do výzbroje. Největší pozornost na sebe vždy strhával 120mm drážkovaný kanón L30A1, který představoval mezi kanóny jiných „západních“ tanků výjimku a používal pochopitelně také jinou (dělenou) munici, což mohlo teoreticky komplikovat spolupráci s jinými armádami. Z finančních důvodů však k jeho výměně nikdy nedošlo, protože tato operace vyžadovala rozsáhlý zásah do věže, nebo spíše její úplnou výměnu.
Teprve v prosinci 2015 byl zahájen modernizační program Challenger 2 Life Extension Project (LEP), který se měl zaměřit na kompletní modernizaci věže s možností instalace jiného kanónu. Se zachováním původního kanónu se náklady odhadovaly na 624 až 700 milionů liber. V prosinci 2016 byly ve výběrovém řízení na program LEP vybrány dva návrhy na modernizaci. První návrh pocházel od konsorcia tvořeného společnostmi BAE Systems a General Dynamics UK a druhý od firmy Rheinmetall. Výběr měl být proveden v roce 2019. V červenci 2019 se však britské ministerstvo obrany rozhodlo odložit rozhodnutí o nejméně dva roky a provést úplné přehodnocení programu.
Toto přehodnocení přineslo volbu radikálnější modernizace zahrnující také výměnu kanónu. V rámci řešení této varianty modernizace došlo ke spojení původních konkurentů z „prvního kola“ – společnosti BAE Systems a Rheinmetall. Rozhodnutí ve prospěch radikálnější a dražší modernizace tanku Challenger 2 s sebou přineslo snížení celkového počtu modernizovaných vozidel na 148, z 225 možných.
Britské armádě bylo v letech 1994 až 2002 dodáno celkem 386 tanků Challenger 2 a 22 výcvikových tanků. Všechny byly vyrobeny v továrnách společnosti Alvis v Elzwiku a Leedsu. Dalších 38 tanků Challenger 2 bylo v letech 1998 až 2001 vyrobeno pro Omán.
Postupem doby se počet funkčních tanků v britské armádě snížil na 225. Britské ministerstvo obrany plánovalo tento počet udržet do roku 2035. Do té doby mělo být zcela jasno, jak to s tanky dopadne. Zvažovala se i možnost budoucnosti britské armády bez tanků.
Komentáře
alexa123
14. 05. 2021, 08:49czert
... ramar nazi, rikal sem si kdy se tu objevis....
Ja by som kamo na tvojom mieste neriešil kedy budem reagovať na tvoj príspevok. Ja by som kamo na tvojom mieste riešil to, ako pisať svoje príspevky zrozumiteľne tak, aby to pochopili aj deti materskej škôlky.
PS
... Skofa ze nez us aly u tech ...
Kedy to preložiš do zrozumiteľnej češtiny? Pretože keď to nemáš v úmysle urobiť ty, tak to pošlem bývalým zamestnacom (dnes už penzistom) v Bletchley Parku, ktorí prelomili kod Enigmy. A keď už oni "neprelomia" tvoj"kód", tak potom kámo neviem kto to dokáže.
czert
13. 05. 2021, 15:46Gramar nazi, rikal sem si kdy se tu objevis.
alexa123
13. 05. 2021, 11:44czert
Skofa ze nez us aly u tech ...
Je tvoje IQ dostatočné na to aby si do ľudskej reči preložil svoj napísaný zmätok ? Asi nebudem sam, koho to zaujíma.
czert
13. 05. 2021, 11:32Skofa ze nez us aly u tech 255 hluboce modernizovanych
A kdyz uz se rozhodli pro novou vez a delo, proc nezkzsily 130mm delo ?