EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Budoucnost německého BVP Puma visí na vlásku

 24. 12. 2022      kategorie: Události      0 bez komentáře

Po zprávě v médiích o hromadných výpadcích bojového vozidla pěchoty Puma během nedávného cvičení Bundeswehru německá ministryně obrany Christine Lambrechtová uvedla, že výrobci musí co nejrychleji odstranit všechny problémy, jinak bude program zrušen.

Čerstvé problémy s vozidlem Puma, které má za sebou nejisté výkony, o nichž si představitelé mysleli, že jsou z velké části vyřešeny, vyšly najevo poté, co Německo učinilo z tohoto vozidla základní kámen svého příspěvku do společných úkolových uskupení velmi rychlé reakce NATO (VJTF), kdy Berlín převezme vedení této formace a bude jejím největším přispěvatelem s až 2700 vojáky již 1. ledna 2023.

SPz-Puma-KMW-009Foto: BVP Puma | KMW

Výrobci vozidla, společnosti Rheinmetall a Krauss-Maffei Wegmann, které za tím účelem vytvořily konsorcium PSM, označují Pumu za nejmodernější bojové vozidlo pěchoty na světě, které je vysoce propojené s vezenými i na bojišti vysazenými vojáky.

Der Spiegel během minulého víkendu informoval, že všech 18 vozidel použitých během cvičení selhalo, což přimělo velitele jednotky, aby si stěžoval vyšším místům v Berlíně na vadné palubní systémy a dokonce na případ požáru elektrického systému.

V pondělním rozhovoru pro televizní pořad Heute Journal dala ministryně Lambrechtová průmyslu týdny na to, aby přišel s řešením, a zdůraznila cíl dlouhodobé spolehlivosti. "Nemůžeme se potácet od jedné opravy k druhé," řekla. Dodala, že "stojí za to" prozkoumat, co přesně se stalo, ale varovala, že "budou muset být přijata další rozhodnutí", pokud problémy zůstanou neřešeny příliš dlouho.

Mezitím byly ve zkušebním zařízení společnosti Rheinmetall v Unterlüßu na severu Německa zahájeny počáteční práce na vyhodnocení osmi údajně vadných vozidel, řekl ve středu novinářům v Berlíně mluvčí ministerstva obrany plukovník Arne Collatz. Dodal, že úředníci doufají, že do konce roku budou mít k dispozici první "analýzu poškození".

Vedení německých ozbrojených sil, Bundeswehru, již dříve během několikaletého procesu certifikovalo BVP Puma jako připravený ke službě v rámci sil NATO-VJTF. Přesto se úředníci rozhodli modernizovat půl desetiletí starého předchůdce vozidla Puma, bojové vozidlo pěchoty Marder (Kuna), jako pojistku ve světle dřívějších problémů se spolehlivostí Pumy.

Tyto Mardery budou nyní tvořit německý obrněný příspěvek do sestavy NATO. Představitelé obrany v Berlíně uvedli, že vládní závazek vůči alianci nebude problémy kolem Pumy nijak dotčen. Nejnovější zpráva ministerstva obrany o hlavních zbraňových systémech z listopadu 2022 však popisuje schopnosti Marderu jako ve srovnání s jeho nástupcem "výrazně slabší".

BVP Puma

Konsorcium Projekt Systems und Management (PSM) se sídlem v německém Kasselu vyvinulo pro německou armádu pásové bojové vozidlo pěchoty Puma v rámci programu schváleného německým Spolkovým sněmem v roce 2002. PSM je vlastněné společnostmi Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmettall Landsysteme. Puma byla poprvé představena veřejnosti 20. prosince 2005. Prototyp byl dodán v květnu 2006 a do konce roku 2006 byly zahájeny zkoušky mobility a střelby, první dva sériové kusy byly dodány v roce 2010.

puma_TITFoto: BVP Puma | Bundeswehr

Puma v roce 2012 úspěšně absolvovala testy v chladném počasí v Norsku. V srpnu 2013 byly dvě Pumy letecky přepraveny do Spojených arabských emirátů k testům v horkém počasí. Zkoušky zahrnovaly vhodnost pro operace v horkém počasí, střelbu a jízdní manévry v pouštních podmínkách a také hodnocení palebné síly a mobility. V obou případech vozidlo obstálo. Oficiálně bylo přijato do služby Bundeswehru v červnu 2015. 

Puma je vybavena dálkově ovládanou zbraňovou stanicí vyvinutou společností KMW, která je vyzbrojena 30mm kanónem Mauser MK 30-2. Za integraci kanonu Mauser a systému manipulace s municí je odpovědná společnost Rheinmetall. Jako sekundární výzbroj je použit koaxiálně montovaný kulomet MG 4 ráže 5,56 mm, který by měl být v budoucnu nahrazen zbraní MG 5 ráže 7,62 mm. Výzbroj doplňuje odpalovací zařízení pro dvě protitankové řízené střely SPIKE-LR.

Puma je konstruována s možností tří úrovní ochrany, které odpovídají provozním požadavkům. Verze váží 29,4 t, 31,45 t a 43 t. Prostřednictvím snadno připojitelného přídavného vybavení se provádí zvýšení na podstatně rozsáhlejší stupeň ochrany C (Combat) pomocí přídavných ochranných modulů. Tyto pancéřové moduly jsou připevněny na bocích vozidla a jsou sklopné, takže i při maximální úrovni ochrany C je stále zaručena možnost nakládky na vagóny. S těmito ochrannými moduly získává posádka ochranu proti útokům ručních protitankových zbraní a munice do ráže 30mm. Vysoce účinná je také protiminová ochrana vozidla.

Puma je vybavena vznětovým motorem řady 892, vyvinutým společností MTU, o výkonu 800 kW, což vozidlu zajišťuje poměr výkonu k hmotnosti 25,4 kW/t. Pro leteckou přepravu ve vojenském letounu Airbus A400M je díky jednoduché demontáži modulů boční ochrany dosaženo snížení hmotnosti na 31,45 tuny.

Pumu nabídla společnost PSM také Armádě České republiky. Z tendru vyhlášeného na jaře 2019 ale odstoupila kvůli požadavku, aby bylo nové české BVP osazeno osádkovou věží.

Zdroj: defensenews.com; armyrecognition.com; kmweg.de

 Autor: Petr Žák

Komentáře