Bundeswehr objednal dalších 50 bojových vozidel pěchoty Puma
Dva přední němečtí výrobci vojenských vozidel, Krauss-Maffei Wegmann (KMW) a Rheinmetall, získali zakázku na výrobu dalších 50 bojových vozidel pěchoty Puma. Celková hodnota zakázky včetně daně z přidané hodnoty činí 1,087 miliardy eur. Z této částky připadne 574 milionů eur společnosti KMW a 501 milionů eur společnosti Rheinmetall Landsysteme GmbH, které v projektu vystupují jako subdodavatelé.
Smlouvu v tomto smyslu publikoval německý Spolkový úřad pro vybavení, informační technologie a podporu v provozu Bundeswehru (BAAINBw) v Koblenci. Generálním dodavatelem je společnost Projekt System & Management GmbH (PSM), společný podnik společností KMW a Rheinmetall. Byla podepsána rámcová smlouva, která umožňuje následné objednání dalších vozidel Puma.
Foto: Bojové vozidlo pěchoty Puma | Dirk Vorderstraße / CC BY 2.0
Kromě 50 Pum zahrnuje zakázka také balíčky náhradních dílů a speciální sady nářadí a 8 simulátorů MELLS. Kromě toho existuje opce na další vozidla pro výcvik řidičů a integraci sekundárního zbraňového systému nezávislého na věži (TSWA). Dodávky mají být zahájeny v prosinci 2025 a dokončeny počátkem roku 2027.
Obrněné vozidlo Puma (Schützenpanzer, zkráceně SPz) bylo navrženo tak, aby nahradilo stárnoucí bojová vozidla pěchoty Marder 1A3, která jsou v současné době ve výzbroji německé armády. Výroba první série 350 vozidel byla zahájena v roce 2010 a dokončena v srpnu 2021. Pro druhou várku 229 Pum byly vyhrazeny finanční prostředky. Sériová výroba byla zahájena 6. července 2009. Za tento projekt jsou odpovědné společnosti Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme, které vytvořily společný podnik Projekt System Management GmbH (PSM). Vozidlo Puma, vybavené výkonným vznětovým motorem MTU 10V892, se může pochlubit výjimečnou mobilitou v terénu i na silnici. Dosahuje maximální rychlosti přibližně 70 km/h a má dojezd přibližně 600 km.
Puma se sice navenek příliš neliší od stávajících BVP, avšak obsahuje řadu pokrokových a nejmodernějších technologií. Nejzřetelnější z nich je začleněná schopnost flexibilní montáže různých druhů pancéřování: Puma má modulární přídavné pancéřování, které umožňuje přizpůsobení podle požadavků mise, což zajišťuje adaptabilitu v různých operačních prostředích. Dalším prvkem je kompaktní jednodílná kabina pro osádku, která umožňuje přímou interakci členů ("tváří v tvář"; například výměnu řidiče nebo střelce v případě zdravotní indispozice) a minimalizuje potřebu chránit objem kabiny. Kabina je klimatizovaná, odolná proti zbraním hromadného ničení s vnitřními jadernými a chemickými senzory a má protipožární systém využívající netoxické látky. Motorový prostor má vlastní hasicí systém. Jediným kompromisem jinak téměř krychlové kabiny je stanoviště řidiče, umístěné ve výstupku před střelcem, před věží.
Jedním z opatření k dosažení celistvé kabiny je použití bezosádkové, dvojitě asymetrické věže (která nevyhovovala Armádě České republiky): zatímco u BVP jsou věže mírně posunuté od středu vozidla běžné, věž Pumy je na levé straně vozidla, zatímco hlavní kanon je umístěn na pravé straně věže, a tedy na středové ose korby, když je věž zamířena vpřed. Puma je vyzbrojena plně stabilizovaným 30mm autokanónem Rheinmetall Mk30-2/ABM, který nabízí vysokou přesnost a rychlou palbu. Kromě toho je BVP vybaveno koaxiálním 7,62mm kulometem a může nést až 200 kusů 30mm munice a 2 000 kusů 7,62mm munice.
Puma obsahuje pokročilé systémy řízení bojové činnosti, termovizní a noční vidění a také systémy NBC (jaderné, biologické a chemické) ochrany. Celé vozidlo připravené k boji je v základní konfiguraci přepravitelné letecky v taktickém dopravním letounu Airbus A400M.
Teprve nedávno, v únoru 2023, zadal BAAINBw zakázku na komplexní modernizaci 143 vozidel Puma ve výzbroji Bundeswehru, která dosud nebyla modernizována na nejnovější standard S1. Modernizace, která má být dokončena v roce 2029, zahrnuje mimo jiné integraci denních a nočních kamerových systémů s vysokým rozlišením, víceúčelového lehkého řízeného raketového systému MELLS a také integraci digitálního rádiového vybavení. Padesát nově objednaných vozidel bude po opuštění továrny rovněž odpovídat nejnovějšímu standardu S1.
Zdroj: armyrecognition.com
Komentáře