Convair B-58 Hustler: první operačně nasazený bombardér, který dosáhl rychlosti Mach 2
Co se týče superlativ a různých ocenění, je letoun Convair B-58 Hustler skutečně bezkonkurenční. Jako první bombardér v historii totiž dosáhl rychlosti Mach 2, což jej odlišovalo od ostatních. Letoun byl zkonstruován se špičkovou technologií a pilotován těmi nejlepšími piloty, které mělo americké letectvo k dispozici. Letoun však měl také jednu osudovou vadu.
V roce 1946 zahájilo americké armádní letectvo projekt vývoje nadzvukového bombardéru. Tři přední letecké společnosti v zemi – Boeing, Convair a North American – se tak předháněly v tom, kdo příští strategický bombardér navrhne lépe. V roce 1949 byla zadána další studie, GEBO II, na níž se také podílely kromě tří výše zmíněných společností také také firmy Douglas, Curtiss a Martin. Každá z nich po čase předložila svůj návrh, přičemž jako nejlepší byla nakonec vybrána konfigurace delta křídla společnosti Convair.
Foto: Convair B-58 Hustler | Wikimedia Commons / Public domain
V prosinci 1952 pak americké letectvo se společností Convair uzavřelo smlouvu na další vývoj letounu B-58 Hustler, jehož první zkušební let se uskutečnil 11. listopadu 1956. Let byl úspěšný a bombardér byl oficiálně zaveden do služby v březnu 1960, i když do bojové pohotovosti byl připraven až v roce 1962. Celkem bylo vyrobeno 116 letounů B-58 – 30 kusů bylo určeno pro výcvik a 86 pro službu.
Convair B-58 Hustler měl maximální rychlost 2132 km/h, dostup 19750 m a dolet 7000 km. Bombardér byl vybaven čtyřmi proudovými motory General Electric J79-5A, z nichž každý byl schopen vyvinout 6800 kg tahu. Protože trup letounu byl relativně malý a tenký, byl pod ním umístěn odhozový modul s jadernou zbraní a přídavným palivem. S délkou 29 m a rozpětím 17,4 m byl B-58 mnohem menší než ostatní bombardéry té doby a mohl být vyzbrojen buď jednou devítimegatunovou jadernou pumou B53, nebo čtyřmi pumami B43 nebo B61.
B-58 také vytvořil 19 světových rychlostních a výškových rekordů a získal pět leteckých trofejí. Tyto úspěchy však měly svou cenu. Do roku 1961 stál program 3 miliardy dolarů (dnes zhruba 30 miliard dolarů). Mimořádně vysoké byly také náklady na údržbu. Například průměrné náklady na údržbu jedné letové hodiny u Boeingu B-47 Stratojet činily 361 dolarů, zatímco u B-58 to bylo 1440 dolarů za hodinu. Až do svého vyřazení v roce 1970 provozovaly B-58 dvě bombardovací perutě Velitelství strategického letectva (SAC): 43. bombardovací peruť a 305. bombardovací peruť.
Jedním z nejunikátnějších aspektů letounu Convair B-58 Hustler byla konfigurace jeho posádky. Tříčlenná posádka se skládala z pilota, navigátora a operátora obranných systémů a každý z nich byl umístěn ve vlastním kokpitu. Neměli spolu žádný fyzický kontakt. Operátor obranných systémů měl ve své vlastní kabině k dispozici celou řadu složitých systémů, což z B-58 činilo jeden z nejobtížněji ovladatelných letounů té doby.
Dalším výrazným rysem B-58 byla vystřelovací sedadla. Říkalo se jim "vystřelovací kapsle" a každý člen posádky měl ochrannou skořepinu, která uzavírala sedadlo a řídicí páku spolu s připojenou kyslíkovou lahví. To umožňovalo pilotovi pilotovat letoun až do poslední vteřiny před katapultáží. Po katapultáži mohla posádka otevřít vnější část skořepiny a použít ji jako záchranný člun. Katapultovací sedadla byla původně testována na medvědech a šimpanzech. Během testu v roce 1963 se medvěd stal prvním živým tvorem, který přežil katapultáž při nadzvukové rychlosti.
Hlavní obranou letounu Convair B-58 Hustler byla jeho rychlost. V té době se věřilo, že pokud se podaří letět výš, dál a rychleji než nepřítel, nikomu se nic nestane. Podle ohromného počtu zaznamenaných nehod to však nemohlo být dál od pravdy. Ze 116 vyrobených letounů B-58 jich bylo 26 ztraceno a 36 členů posádek zahynulo. Během deseti let služby bombardéru došlo k několika závažným nehodám. Jedna se stala 27. října 1959, ještě před zavedením letounu do služby.
B-58 letěl z Texasu na Floridu se třemi civilními členy posádky: pilotem Everettem Wheelerem a dvěma letovými inženýry Michaelem Kellerem a Harrym Blosserem. Během letu se na bombardéru objevil problém, který všechny tři donutil katapultovat se a letadlo se zřítilo na pole v Mississippi. Keller i Wheeler bezpečně přistáli, ale Blosserovo tělo bylo nalezeno následující den, stále připoutané ke katapultovacímu sedadlu.
V červnu 1961 havaroval B-58 během pařížské letecké přehlídky a všichni tři členové posádky zahynuli. Stejný letoun předtím uskutečnil první nadzvukový transatlantický přelet, když v rekordním čase přeletěl z New Yorku do Paříže.
Další incident mohl skončit jadernou katastrofou, když B-58 nesoucí pět jaderných zbraní sklouzl z ranveje na letecké základně Bunker Hill (nyní Grissomova letecká záložní základna) a vzplál. Zbraně shořely bez výbuchu, ale v oblasti byla zjištěna kontaminace. Převážný počet nehod a smrtelných úrazů spojených s B-58 byl pravděpodobně způsoben jeho lehčí konstrukcí, která jej činila náchylnějším ke strukturálním poruchám.
Navzdory své problematické minulosti odkaz letounu Convair B-58 Hustler nadále ovlivňuje vývoj nadzvukových letounů. Některé z mnoha rekordů, které drží, platí dodnes. Přestože se jednalo o nejpokročilejší letoun své doby, B-58 se nikdy nedočkal bojového nasazení. Studená válka vyvolala poptávku po bombardérech schopných proniknout do sovětského vzdušného prostoru s možností zahájit útok, ale malé rozměry B-58 znamenaly, že k dosažení SSSR by letoun potřeboval zavedenou základnu v Evropě, odkud by mohl vzlétnout, nebo značné množství prostředků věnovaných na doplňování paliva ve vzduchu.
V roce 1970 byl letoun B-58 vyřazen z provozu. Ze 116 vyrobených kusů jich zůstalo pouze osm. Krátký dolet, nákladná údržba a katastrofální počet ztracených letounů se nakonec staly jeho zkázou.
Zdroj: warhistoryonline
Komentáře
Veritas vincit
01. 08. 2022, 11:33Mmm
"Veritas vincit: tvoje máma smrdí"
*
Slovanům došly argumenty ... :slight_smile:
O mé mamince to píšeš jenom ty.
O Slovanech to napsal Karel Havlíček Borovský v knize Obrazy z Rus.
Víš co mě na tom vašem "slovanství" baví nejvíce, že kromě příchylnosti k ruským vypatlancům, ruskému chudobinci a hlupákovu na víc mentálně nemáte. :slight_smile:
Dokonce si hrajete na něco co možná podle genetiků ani nejste. Dokonce s velkou 2/3 (66%) pravděpododobností nejste...
"Proti gustu žádný dišputát."
Žiješ jako hloupý, ruský, zlodějský, nevychovaný, líný, prase bez mozku, jako Slovan? Buď Slovanem. Tvoje volba. :laughing:
Češi většinou nejsou Slované. (Díky Bohu. ) :slight_smile:
https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/veda/cesi-puvod-geneticke-testy_1801290900_mos
https://www.dotyk.cz/magazin/cesi-puvod-21000609.html
Mmm
01. 08. 2022, 10:40Veritas vincit: tvoje máma smrdí :smile:
Zdeněk
31. 07. 2022, 13:15Tady je jak si vážili životu naši soudruzi (nejen), výčet nehod ČSA a AČR mezi lety 1970-2003, a hádejte, který typ se griloval nejčastěji ...
http://www.afterburner.cz/nehody.html
před rokem 1970 je to ještě mnohem horší...
http://www.leteckabadatelna.cz/
Veritas vincit
31. 07. 2022, 13:04Omny
"tenhle další nepodarek z US dílny je pouze ukázka, jak si USáci neváží lidských životů a materiálních zdrojů....."
*
Jasně Slovane. :laughing:
Proč nám to sděluješ díky vynálezům a patentům z USA, PC, Winows, internet,... a ne díky nějakému vašemu, slovansko-ruskému zázraku? :laughing:
Od koho jste kopírovali atomovou bombu, motory do Migu-15 (Rolls-Royce Nene), raketové motory (dodnes - systém von Braun), Tu-160 (B-1 Lancer), Su-27 (F14 Tomcat), ,... ?? Už v roce 1846 o vás, Slovanech a Rusech napsal Karel Havlíček Borovský v knize "Obrazy z Rus" pravdu, že kradete, lžete a smrdíte. :laughing:
nobody
29. 07. 2022, 13:16Nechce sa autor obcas pozriet aj do obycajnej wikipedie a este si to porovnat s dalsimi zdrojmi? Neustale sa dopusta minimalne vaznych zjednoduseni. Pripomina mi to taky vojensky bulvar nie nepodobny "zahadologickych" zurnalom.
Pretoze potom jeden rychle najde, ze B-58 bol vyvinuty ako extremny vyskovy vysoko nadzvukovy bombarder - lenze kratko nato prisli funkcne vykonne pozemne PL riadene strely a tym koncepcia zastarala. A B-58 sa musel presunut do malych vysok - a tam v dosledku vysokej hustoty vzuchu vyrazne utrpi dosiahnutelna rychlost, prudko poklesne dolet a co je rovnako dolezite - dojde k extremnemu namahaniu konstrukcie, ktora na taketo lety nebola stavana = vyssie opotrebenie, vyssie naklady na udrzbu, vyssie riziko havarii. Rovnako stabilny let vo velkej vyske je nieco ine, ako velmi rizikovy let v malej vyske
To je znamy problem lietadiel, ktore sa museli presunut do operacneho priestoru, pre ktory neboli stavane. Mal s tym problem podla popisov Mig-25, kedze bol stavany prave na podobne bombardery a oni sa mu presunuli do malych vysok (a prisiel Mig-31) a dalsie priklady sa mi teraz narychlo nechce hladat, ale su. Podobne problemy maju navalizovane verzie pozemnych stihaciek atd.
Zdeněk
29. 07. 2022, 13:00Schválně jsem si dohledal ten "katastrofální počet ztracených letounů" a celkový počet ztracených letounů je 26 tedy 22% z vyrobených letounů.
https://cs.frwiki.wiki/wiki/Convair_B-58_Hustler
Opravdu to není málo, ale například počet ztracených letounů Mig 21 procentuálně nebyl nižší, a přitom B58 Hustler byl letoun spíš za hranicí tehdejších technologických možností ...
Řekl bych, že hlavním důvodem vyřazení byla skutečnost, že na strategický bombardér měl letoun malý dolet a roli taktického bombardéru lépe zastaly letouny jako F105 nebo později F111. Navíc jestli se nepletu, tak B58 měl jen omezený náklad pum, který byl navíc součástí odhazovatelne palivové nádrže.
Veritas vincit
29. 07. 2022, 12:24Skvělé. :heart_eyes:
Na armywebu začalo americké léto. Díky za ně. :flag_us::thumbsup:
Convair B-58 Hustler - skvělý, nadčasový stroj.
Přehlídka technických a technologických novinek té doby.
http://www.airvectors.net/avb58.html
Pěkná fotka s XB-70:
https://external-preview.redd.it/hDVIv1Mm_6q8XRoi6fop3iSFlo4Os9WfGzG9cfVhIMA.jpg?auto=webp&s=629ea9ebf24cf918f7cb01672c3a81b5d08bd90c