EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Jedinečná přilba pro piloty letounů F-35 stojí jako sportovní Ferrari

 22. 05. 2022      kategorie: Vojenská výstroj      10 komentářů

Lockheed Martin F-35 Lightning II – známý také pod přezdívkou "Panther" - poprvé vzlétl v prosinci 2006 a od té doby se stal významnou součástí nejen amerických ozbrojených sil. Letouny používá námořní pěchota, letectvo i námořnictvo a do roku 2044 se jich plánuje zakoupit 2456. Nejenže jde o technologicky mimořádně pokročilý letoun, ale i přilba, kterou jeho piloti nosí, je sama o sobě výjimečná.

Když se piloti připravují létat na F-35, musí napřed projít procesem přizpůsobení přilby. Jedná se o dvoudenní proces, při kterém se skenuje a měří hlava pilota. Aby všechny funkce přilby fungovaly, jak mají, musí pilotovi dokonale padnout.

f-35_helmetFoto: Přilba pilota F-35 Lightning II | Senior Airman Erica Webster, 419th Fighter Wing / Public domain

Americké letectvo uvádí, že po sestavení přileb "musí být pilotům seřízena optika pomocí přístroje, který měří vzdálenost mezi jejich zornicemi v rozmezí dvou milimetrů od středu, aby piloti viděli na displeji přilby jednotný obraz."
Displej poskytuje pilotům informace důležité pro plnění úkolů a umožňuje jim "získat lepší přehled o situaci na bojišti pouhým pohybem hlavy". Díky tomu mají 360stupňový přehled o svém okolí, aniž by museli s letounem F-35 nějak zvlášť manévrovat.

Aby se zajistil dostatečný přísun kyslíku k pilotovi, je každý z nich poslán na kyslíkový tester, který identifikuje případné úniky. "Další částí je zajištění správné vzdálenosti mezi maskou a hledím," říká k tomu štábní seržant AJ Arteaga, záložník letového vybavení posádky letounu ze 419. perutě podpory operací (OSS). "Musíme se ujistit, že když se pilot pohybuje nebo mluví, maska nenarazí do hledí. Pokud je příliš blízko, hledí se prohne a zkreslí obraz na displeji."

Jakmile jsou pilotům nasazeny přilby, musí se ujistit, že se na jejich tvaru již nic nezmění. Jak vysvětluje štábní seržant Arteaga: "Piloti přijdou a nasadí si veškerou výstroj, abychom mohli překontrolovat, zda vše sedí správně a bez problémů. Drobnosti, jako je nový účes nebo pár přibraných kilogramů, mohou způsobit, že přilba nebude správně sedět."

Piloti samozřejmě nemění účesy tak často a to, že jsou ve službě, obecně znamená, že se udržují v dobré fyzické kondici. Přesto si na tom letectvo dává záležet. Přilby se kontrolují každých 105 dní, aby se zajistilo, že jsou stále bezpečné a funkční. Proces přizpůsobení přilby je sice zdlouhavý, ale pravděpodobně také jednorázový. Poté, co je pilotovi námořní pěchoty změřena hlava, dostane polystyrenovou čepici vytvarovanou na jeho hlavu, kterou si ponechá po celou dobu své kariéry.

Jak se uvádí v tiskové zprávě námořní pěchoty: "Použití technologie laserového skenování vytváří přesnou repliku lebky pilota, díky tomu se vyrobí přenosná polystyrenová výstelka přilby, což je přelomový proces, který jde nad rámec výroby tradiční přilby navržené na míru každému pilotovi. Tato polystyrenová čepice se vejde do přilby jakékoli velikosti, což pilotovi umožňuje brát si výstelku přilby od perutě k peruti a může ji používat po celou dobu své kariéry, čímž se optimalizuje flexibilita inventáře letové výstroje pilota, eliminuje se riziko poškození přilby při přechodu od perutě k peruti a snižují se investice do velkých zásob přileb."

Mít přilbu s nejnovější technologií může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. Proto jsou přilby F-35 nabité technologiemi. Jak již bylo zmíněno, displej na přilbě umožňuje pilotovi zpracovávat naprosto vše kolem sebe bez většího pohybu. Stejně tak se "pilot může dívat dolů přes část svého křídla a vidět, co je pod ním", jak uvádí seržant William Vass, 419. OSS: "Když se podívá směrem ke kamerám zabudovaným v letounu F-35, promítne se mu tento obraz na displej přilby."

Dobré vysvětlení této technologie pro civilistu pochází od majora Justina Lee, který v nedávném videu řekl následující: "Představte si, že sedíte v autě, řídíte a chcete si dát pizzu. Nad všemi pizzeriemi se zobrazí trojúhelník. My to samozřejmě používáme jiným způsobem, ale helma nám umožňuje syntetizovat velké množství informací."

Jednou z nejpozoruhodnějších věcí na přilbě F-35 je však také její obrovská cena. Přístroj na hlavu přijde na ohromujících 400000 dolarů - tedy asi tolik, kolik stojí sportovní vůz Ferrari. Piloti si proto ke svým přilbám vytvářejí pouto a snaží se o ně co nejlépe pečovat. Přestože jsou helmy vyrobeny na zakázku, pilotům vlastně nepatří. Jak řekl nejmenovaný zdroj časopisu The Drive v roce 2021: "My - piloti - své helmy nevlastníme. I když jsou nám tvarovány na míru a jste s tou helmou do značné míry svázáni, technicky vzato není vaše."

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Czert

30. 05. 2022, 19:27

Kdyz ctu o f35 a maskach, vzdy si vzpomenu na sabotera co prosadil ze amici do svych letadel budou montovat kyslikovy generator, ktery zpusobil nemalo problemu u jakehokoliv letadla a f35 udelal peknou reklamu, bez ktere by se obesel.
A duvod pro generator? Jeho provoz usetri xxxx dolarku mesicne u kazdeho letadla.
Co na tom, ze dotycny letou ony usetrene dolarky prpzere ani ne behem 10s na palivu, hlavne at mam pochvalu za sabotaz s kyslikovym generatorem.

A pak jeste vec k tem ucesum, uz to neplati. Neni to tak davno, co ji jista pilotka v usa stezovala, ze ji predpisy nuti mit v letadle jiny uces nez ona chce a ji to stoji spoustu casu menit svoje ucasy.
Takze usaf pod vlivem marxismu wokenusmu, misto toho aby rekli dotycne, tak si litej s buffem misto stihacky ci si najdi neco jinwho, tak zvolili to druhe. Zmenily predpisy, takze si pomalu muzou nosit co chcou.
Takze to dopadne tak ze dotycne soudruzku budou mit nekolik helem, podle momentalniho ucesu, nebo minimalne ony vystelky.

Bono

23. 05. 2022, 16:58

Sternhoch
Tahle částka nestačí ani na lehce individualizovaný modely vyšší třídy... Možná stačí na speciálky menších modelů.:thinking:

Green Leader

23. 05. 2022, 09:53

To Petr:
Já bych třeba Tempesta nepodceňoval. Participuje na něm kromě UK taky Švédsko, Italie a Japonsko a britská letadla mají tradičně exportní potenciál v arabských zemích. To by zas taková malosériovka být nemusela.

Veritas vincit

23. 05. 2022, 09:05

Jsou státy, kde se moderní technologie tvoří a jinde se jenom žvaní.

https://www.youtube.com/watch?v=1Bg0AkinWTQ
https://www.youtube.com/watch?v=GCNCnXg8HlU

Sternhoch

22. 05. 2022, 22:07

Za 400 000 $ to musí být hodně výjimečné Ferrari :rofl:

Petr

22. 05. 2022, 10:14

A teď si vemte, že letadla F 35 a k nim navržené přilby se vyrábí v tisícikusových sériích ( plánováno je minimálně 4000 ks ). To samozřejmě zlevňuje výrobu a přesto jsou to takové pálky.
A tak mě docela pobaví vývoj Ruských, Tureckých, Anglických, Japonských, Čínských, .... letadel, které plánují třeba v počtu 200 - 300 ks. Tam potom budou ceny !!! A nebo to bude levnější, ale o řád méně výkonné.

jumpman

22. 05. 2022, 09:39

Zany:
Myslím si, že v poměru k délce výcviku je nějaké přizpůsobení přilby zanedbatelný časový údaj...

Ivo

22. 05. 2022, 09:23

A ruSSi zase mají navigace Garmin za 300 USD, no a co

jakarte

22. 05. 2022, 08:33

To Zany : Pokud jsem dobře četl, tak polystyrenová výstelka je dělaná na míru. Helma samotná je univerzální.
Lidské ztráty jsou jiná otázka.

Zany

22. 05. 2022, 08:11

Tak. A teď si vemte že bude válka (dejme tomu s Čínou) a piloti začnou padat. Jak je bude armáda při tak zdlouhavém a komplikovaném procesu rychle nahrazovat?