Jsme soběstační při výrobě vlastních armádních speciálů? Podívejte se, co dokážeme.
Naše armáda by v budoucnu ráda nahradila zastaralou vojenskou techniku (lehká terénní vozidla UAZ, Land Rover Defender, bojová vozidla pěchoty tzv. BVP apod.), která v AČR už opravdu přesluhuje. O tyto potenciální zakázky jeví zájem i naše tuzemské firmy se svými velmi zajímavými stroji, které jsou kvalitativně naprosto konkurenceschopné vůči zahraničním projektům. Jedná se například o vozidla Gerlach 4x4 od společnosti Zetor, vozidla NIMR RIV a AJBAN 440A od společnosti VOP CZ nebo obrněné vozidlo Titus s unikátním podvozkem od Tatry.
Zetor - to už dávno nejsou jen traktory
Značku Zetor a jejich legendární traktory znají snad všichni. Víte ale, že několik let již brněnská značka pracuje také na armádních speciálech? Na toto odvětví se soustředí společnost Zetor Engineering, která předvedla nové obrněné taktické vozidlo Gerlach 4x4.
Foto: Zetor Gerlach 4x4 na veletrhu obranné techniky IDEB 2018
Gerlach 4x4 je dlouhý 5,6 metru a váží 12 tun. Nabízen je ve třech konfiguracích podle počtu členů posádky: 2+4, 2+3 nebo 2+2. Užitečné zatížení činí až 1,5 tuny.
Blíže nespecifikovaný motor s výkonem 326 koní (240 kW) je spojený s šestistupňovou automatickou převodovkou. Díky 220litrové palivové nádrži má vozidlo dojezd 800 kilometrů.
NIMR RIV a NIMR Ajban 440A
Česká společnost VOP CZ, s. p. zas představila speciální exponáty v podobě vozidlo rychlého nasazení NIMR RIV (Rapid Intervention Vehicle), které zaujalo odborníky Armády SR již při jeho prvním představení na Slovensku ve vojenském prostoru Záhorie na konci loňského roku.
Jedná se o lehký speciál koncepce 4x4 umožňuje rychlou reakci na vzniklé bezpečnostní situace, a to i na vzdálených místech díky možnosti přesunu ve vrtulníku CH-47 (uvnitř i v podvěsu) nebo díky vlastnímu rychlému pozemnímu přesunu, s motorem MASERATI může jet rychlostí až 160 km/hod.
Vozidlo je zaměřeno zejména na použití pro speciální síly, dá se přizpůsobit pro jízdu terénem i po rovných, zpevněných komunikacích. Je určeno zejména pro mise, kde je potřeba se dostat rychle na místo, splnit úkol a rychle se vrátit do týlu. Vozidlo má i lafety pro ruční zbraně ráže 7,62 a kulomet ráže 12,7 milimetrů.
Vozidlo NIMR AJBAN 440A je určeno zejména na logistické použití, například k přepravě materiálu. Je postaveno na společné platformě jako LRSOV, umožňuje montáž speciálních nástaveb, třeba jako zdravotnické vozidlo nebo vozidlo zaměřené na chemický průzkum, a nabízíme i variantu nosiče protiletadlových raket krátkého dosahu.
Balistická a protiminová ochrana vozidla Ajban 440A byla při ostrých testech zkoušena přímo v České republice, konkrétně ve Vojenském výzkumném ústavu Brno (VVÚ Brno). Při testech vozidlo odolalo ostré střelbě z pěchotních zbraní i výbuchu trhaviny pod vozidlem dle požadavků norem NATO.
TITUS na podvozku od TATRY
Český výrobce TATRA zas ve spolupráci s francouzskou firmou Nexter Systems vyvinul sofistikovanou obrněnou techniku TITUS na podvozku TATRA 6x6. Vozidlo má široký rozsah použití, především pak jako obrněný transportér nebo hlídkové/velitelské vozidlo.
Titus se hodí i do městské zástavy, protože rádius zatáčení má jen 13 metrů. To znamená, že se v městské zástavbě dokáže bez problémů pohybovat.
Rozvor je stejný mezi první a druhou a druhou a třetí nápravou a první a třetí náprava jsou řiditelné. Díky tomu má to vozidlo bezkonkurenční mobilitu nejen na silnici, ale obzvláště v terénních podmínkách a vyrovnává se tak pásovým vozidlům.
Perun 4x4
Vozidlo Perun od společnosti SVOS Přelouč (4 ks byly dodány 601. skupině speciálních sil v Prostějově) je určeno nejen pro přepravu (až) pěti lidí, ale funguje i jako logistická základna pro veškerý potřebný materiál, kterým jsou především zásoby munice, paliva a výzbroje. Vozidlo určené pro speciální jednotky je vybaveno dostatečnou balistickou ochranou a těžkým kulometem ráže 12,7 mm, lehkým kulometem ovládaným ze sedačky spolujezdce a prostředky pro zadýmení. Díky tomu mohou malé týmy speciálních sil podnikat operace v hloubce nepřítele.
O pohon se stará motor o výkonu 240 kW spřažený s šestistupňovou automatickou převodovkou. Vozidlo o váze 13 tun dokáže rozpohybovat na rychlost až 110 km/h. Automobil navíc disponuje takovým typem podvozku, který umožňuje řidiči řízení obou náprav, což umožňuje automobilu dokonalé manévrování.
Všechna výše uvedená vozidla jsou důkazem, že zlaté české ručičky dokáží stvořit opravdu velmi zajímavé projekty.
Zdroj: army-technology.com, autoroad.cz
Komentáře