Konec legendy: Tatra Trucks vyrobila poslední vůz uzavírající historii řady T 815
Po 42 letech sjela z výrobní linky v Kopřivnici poslední tatrovka modelové řady Tatra 815 (T 815). Šlo o vůz Tatra 815-2 Terra, který po instalaci speciální nástavby bude sloužit u českých hasičů. Tatra Trucks v minulém roce zahájila sériovou výrobu nových generací řad Tatra Force a Tatra Phoenix. Ty jsou nyní k dispozici v široké škále provedení a verzí, které plně nahrazují dosavadní nabídku nejstarší modelové řady Tatra Terra. Její výroba proto skončila, uzavřela se tak jedna z důležitých kapitol historie Tatry.
Foto: Tatra Trucks vyrobila poslední vůz uzavírající historii řady T 815 | Tatra Trucks
V úterý 25. února se zaměstnanci kopřivnické automobilky během slavnostního aktu rozloučili s posledním automobilem Tatra 815-2 Terra vyrobeným v Tatra Trucks. Model Terra automobilka zákazníkům dodávala od roku 2018, přičemž šlo o poslední evoluci legendární řady Tatra 815 v přímé linii, jejíž sériová výroba odstartovala už v roce 1983. Poslední vyrobený vůz v provedení s prodlouženou čtyřdveřovou kabinou, osmiválcovým motorem Tatra T3-928, převodovkou Tatra a podvozkem v konfiguraci 6x6 bude po instalaci hasičské nástavby sloužit u Hasičského záchranného sboru ČR.

„Automobily T 815 se staly legendou, v rámci této modelové řady vzniklo mnoho unikátních a slavných vozů, které se vepsaly do dějin české automobilové historie. S vozy T 815 jsou například spojeny začátky značky Tatra v dálkových automobilových soutěžích i její největší úspěchy, tyto vozy také dlouhá léta tvořily páteř české armády a sloužily a slouží ve velkých počtech u hasičů, na stavbách, v průmyslu i v jiných odvětvích. Jsou s nimi spjaty i první velké exportní zakázky na nových trzích po roce 1989. Pokud srovnáme všechny modelové řady Tatry, tak právě automobilů T 815 vzniklo historicky nejvíce. T 815 je prostě ikonická řada, která byla po dlouhá léta symbolem značky Tatra,“ konstatoval při slavnostním aktu Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj, který se od devadesátých let významnou měrou podílel na jejím vývoji a modernizacích.
Foto: Automobily T 815 se staly legendou, v rámci této modelové řady vzniklo mnoho unikátních a slavných vozů | Tatra Trucks
Tři z ikonických vozů této řady dokonce vyprovodily poslední vyrobenou Tatru Terra na její cestě z bran automobilky. Byly to unikátní exponáty, jež jsou jinak k vidění v kopřivnickém Muzeu nákladních automobilů Tatra. Konkrétně dakarský závodní speciál Tatra 815 VE 6x6 „Ostrý“ II č. 635 posádky Kahánek, Kalina a Gumulec, která v roce 1986 jako jedna z prvních dvou tatrovek startovala na populární Rallye Paris-Dakar, dále slavná Tatra 815 GTC, která na konci 80. let vyrazila na expedici Tatra kolem světa, a také klasická sklápěčka Tatra 815 S1, která se ve velkých počtech vyráběla v prvních letech sériové produkce této modelové řady.
„Chtěl bych poděkovat všem, kteří se na vývoji a výrobě vozů řady T 815 za ta desetiletí podíleli, protože odvedli opravdu dobrou práci. Tatře totiž tato modelová řada pomohla přežít ekonomicky a provozně nejkrizovější momenty po roce 1989. V 90. letech Tatra vyráběla a zákazníkům dodávala jen vozy této řady, její zamýšlení nástupci totiž zůstali pouze v prototypech a do výroby se vůbec nedostali. V prvním desetiletí tohoto století se k ní sice přidaly nové modelové řady Force a T 810, ale T 815 byla z hlediska prodejů stále nosným pilířem Tatry. Až v minulém desetiletí začaly postupně přebírat její pomyslnou štafetu řady Phoenix a Force. Tu teď převzaly naplno a doufám, že budou i nadále šířit dobré jméno značky Tatra, podobně jako T 815,“ řekl Daniel Bekeš, ekonomický ředitel Tatra Trucks.

Automobilka Tatra vyrobila celkem 158 065 vozů všech provedení řady Tatra 815, do tohoto čísla jsou zahrnuty i předsériové kusy, které vznikly v letech 1977–1982. Během více než čtyř desetiletí byly vozy Tatra 815 i jejich komponenty průběžně vyvíjeny a prošly několika modernizacemi, které zahrnují například provedení Tatra 815-2, Tatra 815-2 Armax, Tatra 815-6 Force, Tatra 815-2 TERRN°1, Tatra 163 Jamal a také poslední evoluci Tatra 815-2 Terra. Bez nadsázky se dá říci, že na odkaz i technická řešení použitá u řady Tatra 815 v průběhu desetiletí dnes navazují i současné generace vozů Tatra a že by bez ní automobilka Tatra Trucks nebyla tím, čím dnes je – tedy úspěšně se rozvíjející firmou vyvíjející a vyrábějící moderní nákladní automobily odpovídající nejnáročnějším technickým a bezpečnostním standardům vybavené špičkovými technologiemi.
Přehled vývoje řady Tatra 815
- 1970 – Vznikly první prototypy řady Tatra 815, zpočátku probíhal vývoj civilních verzí pod označením Tatra 157, vojenské verze nesly označení Tatra 815. Později došlo ke sjednocení označení Tatra 815 pro civilní i vojenské varianty.
- 1973 – Postaven první motor řady T3, která se stala standardem pro vozy Tatra 815, motory se vyráběly ve verzích V8, V10 a V12. Jejich moderní elektronicky řízené varianty se používají i v nejnovějších generacích automobilů Tatra.
- 1978 – Zahájeny zkoušky prototypů v ostrém provozu na Sibiři.
- 1982 – V září toho roku byly vozy Tatra 815 poprvé oficiálně představeny veřejnosti na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.
- 1983 – Sériová výroba vozidel Tatra 815 byla zahájena hned po Novém roce.
- 1986 – První start v legendární soutěži Rallye Paris-Dakar, Tatra vyslala dva závodní speciály.
- 1988 – První vítězství na Rallye Paris-Dakar, pro triumf dojela posádka Loprais, Stachura, Mück s vozem Tatra 815 VD 4x4.
- 1989 – Byla zahájena výroba modernizované podoby s označením Tatra 815-2, včetně vylepšených motorů řady T3.
- 1996 – Vznikla první vozidla označovaná jako Tatra 815-6 určená pro zahraniční zákazníky, jež byla odvozená od řady 815-2. Tyto tatry se vyznačovaly instalací kapalinou chlazených motorů západní provenience a automatické převodovky Twin Disc. V roce 1999 se začalo používat i obchodní označení Force. Dodány byly například do Spojených arabských emirátů či do Izraele.
- 1997 – Z výrobní linky v Kopřivnici začaly vyjíždět vozy po další modernizaci s novým obchodním označením Tatra 815-2 TERRN°1. Do vínku dostaly novinku v podobě tzv. kombinovaného pérování zadních náprav (King Frame), přičemž jde o jeden z přelomových milníků ve vývoji podvozku Tatra s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami.
- 1999 – Tatra začala zákazníkům dodávat automobily Tatra 163 Jamal a Tatra 815-2 Armax. V prvním případě šlo o civilní model s motorem uloženým pod kapotou před kabinou, který byl primárně určen pro stavební a důlní průmysl. Tatra 815-2 Armax byl model pro vojenské použití s motory Tatra.
- 2001 a 2004 – V těchto letech Tatra uvedla na trh další evoluce modelu Tatra 815-2 TERRN°1.
- 2010 – Z výrobní linky začaly sjíždět modernizované vozy Tatra 815-2 TERRN°1 s výrazně faceliftovanou a vylepšenou kabinou. Důležitou technickou novinkou byl elektronický systém řazení převodových stupňů Tatra-Norgren.
- 2016 – Přišel druhý facelift modelu Tatra 815-2 TERRN°1. Pro vozidla byla nově k dispozici možnost instalace náprav s kotoučovými brzdami a vzduchové odpružení přední nápravy.
- 2018 – Počátek výroby a dodávek poslední evoluce s označením Tatra 815-2 Terra. Ta dostala řadu prvků unifikovaných s řadou Tatra Force. Naprostá většina těchto vozidel byla vyrobena v hasičském provedení se čtyřdveřovou kabinou.
- 2025 – Konec výroby řady Tatra 815.
Zdroj: Tatra Trucks
Komentáře