Leave No One Behind: Nová česká hra z války ve Vietnamu
„I will leave no one behind. Dead, or alive, we will all come home together.“ Tato slova pronesl na slavnostním nástupu 1. praporu 7. kavalérie US Army před odletem jednotky do Vietnamu její legendární velitel, podplukovník, později generálporučík Hal Moore. Jeho výrok zvolil český tým Gaming 301 jako titul pro svou počítačovou hru Leave No One Behind, která vyjde na distribuční platformě Steam v září tohoto roku. Mělo by se jednat o zatím nejvěrnější herní zpracování bitvy o LZ X-Ray, ve které američtí vojáci pod velením Hala Moora zvítězili nad vietnamskou přesilou.
Foto: Jednou z nevýznamnějších a také nejznámějších epizod války ve Vietnamu je bitva o přistávací zónu (LZ) X-Ray. Právě tuto bitvu znázorňuje nová počítačová hra. | Gaming 301 / CC BY-NC-ND
Jednou z nevýznamnějších a také nejznámějších epizod války ve Vietnamu je bitva o přistávací zónu (LZ) X-Ray, ve které vojáci 7. kavalérie US Army pod velením podplukovníka Hala Moora úspěšně čelili těžké přesile Severovietnamské armády a lokálních sil Vietcongu. Tento střet byl zpopularizován vynikající knihou We were soldiers once… and young od Hala Moora a válečného reportéra Josepha Gallowaye, podle které vznikl stejnojmenný film s Melem Gibsonem v hlavní roli.
Bitva byla svedená ve dnech 14. až 19. listopadu 1965 a měla dalekosáhlé důsledky pro další průběh válečného konfliktu. Poměr ztrát mezi Američany a Vietnamci, který byl poněkud přikrášlen na 1:10, přesvědčil amerického ministra obrany Roberta McNamaru, že pokud bude důsledně likvidována živá síla protivníka, tedy vojáků Severovietnamské armády a partyzánů Vietcongu, s minimálními ztrátami na americké straně, Severní Vietnam bude muset válku se svým jižním sousedem vzdát. Severovietnamské velení v čele s generálem Vo Nguyen Giapem oproti tomu učinilo závěr, že i s technicky vyspělou Americkou armádou lze úspěšně bojovat a že bojem zblízka lze do značné míry eliminovat americkou převahu v palebné síle.
Foto: Američtí vojáci během bitvy v údolí Ia Drang (16. listopadu 1965) přepravují zraněného kamaráda k vrtulníku na LZ X-Ray během nepřátelské palby. | U.S. Army / Public domain
Výsledek je známý: I když Američané nikdy neprohráli jedinou bitvu Vietnamské války, utrpěli strategickou porážku a museli se potupně stáhnout, což mělo dalekosáhlé důsledky pro americkou reputaci ve světě i vnitropolitickou situaci v USA. Série bitev z podzimu 1965, vedle bitvy o LZ X-Ray se jednalo o bitvy o LZ Albany a tábor speciálních sil Plei Me (kterou vlastně celá kampaň v údolí Ia Drang začala) však zůstává zajímavým námětem nejen pro vojenské historiky, ale i spisovatele či filmové tvůrce.
Nejznámějším dílem o bitvách v údolí Ia Drang je již zmíněná kniha We were soldiers once… and young, kterou sepsal generálporučík Hal Moore s válečným reportérem Josephem Gallowayem, který se po Moorově boku bitvy zúčastnil. V žánru světové válečné literatury se jedná o jedinečnou knihu, která popisuje intenzivní několikadenní bitvu doslova minutu po minutě a klíčové události jsou vylíčeny pohledem hned několika přímých účastníků, a to nejen z americké, ale i vietnamské strany. Moorovi a Gallowayovi se podařilo doslova postavit pomník hrdinství amerických vojáků, ale i jejich bývalých nepřátel. Konec konců Hal Moore se do Vietnamu už v mírové době několikrát vydal a s velitelem na druhé straně, generálem Nguyenem Hu Anem, uzavřel osobní přátelství. Autoři knihy neopomíjí ani širší politicko-vojenský kontext vietnamského konfliktu a velmi silnou stránkou příběhu je i pohled rodinných příslušníků amerických vojáků.
Počítačová hra přijde na trh v září
Moorova kniha se stala vedle stejnojmenného filmu z roku 2002 inspirací i pro český tým herních vývojářů z firmy Gaming 301. Ti začali s prací na hře, která se jmenuje Leave No One Behind, v roce 2019 a po dvou letech se jejich projekt blíží do finále. Prodej by měl začít v září tohoto roku na distribuční platformě Steam. Žánrově se bude jednat o real-timeovou strategii pro platformy PC a PC VR (virtuální realita). 3D terén je poměrně reálně zpracován podle satelitních snímků a historických map. V případě LZ X-Ray nechybí ani takový detail, jako vyschlé koryto potoka, které hrálo v obraně přistávací zóny stěžejní roli. V rozhraní pro PC bude hra standardně ovládána kombinací myši a klávesnice, v případě verze pro virtuální realitu musí hráč zvládnout management bitev prostřednictvím speciálních ovladačů.
Foto: Základní jednotkou pro útok i obranu bude pěchotní četa, od které může být oddělena patrola, která je rychlejší v pohybu a díky svému dalekému dohledu se hodí pro průzkum a navádění dělostřelecké či letecké podpory. | Gaming 301 / CC BY-NC-ND
I když se jedná o hru, Leave No One Behind bude obsahovat i některé reálné a ve svém žánru i originální mechaniky. Základní jednotkou pro útok i obranu bude pěchotní četa, od které může být oddělena patrola, která je rychlejší v pohybu a díky svému dalekému dohledu se hodí pro průzkum a navádění dělostřelecké či letecké podpory. A bez té se hráč, který čelí ve většině misí tlaku daleko silnějšího nepřítele, neobejde. Aby bylo naplněno heslo hry „nikoho tam nenechám“, hráč bude muset z bojiště evakuovat i raněné a mrtvé.
Logistiku, tedy přepravu jednotek i zásob na bojiště, řeší samozřejmě vrtulníky, konkrétně typ Bell UH-1 Iroquois, který bude ve hře přítomen jednak v transportní verzi (tzv. slick) i bojové (gunship). Další technikou ve hře budou bombardéry Douglas A-1 Skyraider a B-52. V souladu s historickou realitou nebude ve hře žádná pozemní technika, pěchota ale bude mít k dispozici široký arzenál od pistolí Colt 1911, přes útočné pušky M-16 až po kulomety M-60 a granátomety M-79. Dělostřeleckou podporu budou zajišťovat 105mm houfnice a minomety. V nočních misích bude hrát roli i osvětlovací munice.
Foto: Logistiku, tedy přepravu jednotek i zásob na bojiště, řeší samozřejmě vrtulníky, konkrétně typ Bell UH-1 Iroquois, který bude ve hře přítomen jednak v transportní verzi (tzv. slick) i bojové (gunship). | Gaming 301 / CC BY-NC-ND
Kromě bitvy o LZ X-Ray znázorní hra i navazující bitvu o LZ Albany, která dopadla pro Američany, kteří se nechali zaskočit v léčce, o poznání hůř. Třetím bojištěm bude tábor speciálních sil Plei Me, který bude muset hráč ubránit i s pomocí leteckého zásobování (munici a další zásoby shazovaly do tábora a někdy i mimo jeho perimetr transportní letouny). Zajímavostí je, že tvůrci hry prozkoumali lokaci tábora speciálních sil na jeho reálné replice, která je postavena v areálu tankodromu v Milovicích.
Hra Leave No One Behind nebude obsahovat multi-player a bude se soustředit pouze na americkou stranu. V plánu je však příprava navazujícího titulu Leave No One Behind: Year in Vietnam, který bude obsahovat rozsáhlou kampaň s možností boje za obě strany a širší paletu pozemní i letecké techniky.
V tuto chvíli má projekt českých vývojářů vytvořený profil na službě Steam a je k dispozici působivý trailer. Jedná se o slibný projekt, který potvrdí kvality českého herního průmyslu a zároveň důstojným způsobem připomene osudovou bitvu Vietnamské války.
Zdroj: army.mil, lzxray.com
Komentáře
Czert
17. 06. 2021, 23:58Vietnam je dokonaly priklad toho jak politici dokazi prohrat vyhranou valku.
Fun fact - sssr dalo vic ppenez na podporu protivalecnych protestu v usa, nez na vyzbroj darovanou vietnamu.