Leopard - německý druhoválečný prototyp průzkumného tanku
Vývoj tanku Leopard byl zahájen počátkem roku 1942. Podle představ zbrojního úřadu se mělo jednat o lehký průzkumný tank zcela nové konstrukce, který by v budoucnu na bojišti doplňoval, v té době vyvíjené, moderní tanky Panther a Tiger. Jako průzkumné vozidlo, měl být tank především rychlý. Zároveň však musel být schopen odolávat relativně intenzivní nepřátelské palbě a efektivně ji opětovat. Z toho plynul požadavek na dostatečné pancéřování a účinnou výzbroj.
Nutno podotknout, že německá armáda poměrně dlouho přehlížela potřebu malého průzkumného tanku a pro tyto případy používala tanky lehké nebo obrněná vozidla.
Do dubna 1943 měla být firma Miag, která měla vývojové práce na starost, připravena rozběhnout sériovou výrobu. V daném termínu byl dokončen pouze jediný technologický vzorek nového tanku, který ovšem ještě neměl podobu, plánovanou pro finální stroj.
Foto: Plánovaná podoba průzkumného tanku Leopard | ljplus.ru
Tank byl řešen velmi moderně. Podvozek byl tvořen dvěma řadami plných pojezdových kol velkého průměru opatřených po obvodu gumovou bandáží. Vnější řada měla tři kola, vnitřní dvě. Při pohledu z boku byla vnitřní kola vnějšími částečně zakryta. Pásová soustava byla doplněna vepředu kolem hnacím a vzadu kolem napínacím. Podpůrné kladky nebyly třeba protože pásy shora dosedaly přímo na pojezdová kola.
Na podvozku spočíval trup velmi jednoduché konstrukce, základním tvarem podobný tanku Panther. Čelní i zadní stěna byla výrazně zešikmená. Síla pancéřování trupu činila 80 mm na čelní desce a 20 mm na bocích a zádi. Čelní pancíř věže byl silný rovněž 80 mm, boky a záď potom 50 mm. Posádka tanku byla čtyřčlenná ve složení velitel, střelec, nabíječ a řidič.
Foto: Model tanku Leopard | Pinterest
Výzbroj tanku tvořil kanon KwK 39 ráže 50 mm uchycený do odlévaného štítu typu Saukopf (nebo též Saukopfblende). Doplňkovou výzbrojí byl kulomet MG 34 instalované ve věži souose s kanonem. Hmotnost stroje dosahovala 26 tun. Pohonnou jednotkou byl dvanáctiválcový motor Maybach HL 157 o maximálním výkonu 550 koní. Převodovka umožňovala řazení osmi stupňů pro jízdu vpřed a jednoho reverzního. Maximální rychlost tanku na silnici činila obdivuhodných 60 km/h.
V roce 1943 byl celý projekt průzkumného tanku Leopard zastaven. Vývoj válečné situace totiž začal Němce nutit spíše konsolidovat produkci obrněné techniky něž vyvíjet a zavádět nové typy. Do sériové výroby se však dostala alespoň věž. Byla totiž využita pro osmikolový obrněný automobil SdKfz 234/2 Puma.
Technické parametry:
Rozměry (délka x šířka x výška): 4.74 m x 3.1 m x 2.6 m
Celková hmotnost v bojové pohotovosti: 21.9 tun
Výzbroj: 5 cm KwK 39 L/60 s 50 náboji, MG 34 s 2400 náboji ráže 7.92 mm
Pancéřování: od 16 mm do 80 mm
Posádka: 4 (řidič, velitel, střelec a radista/nabíječ)
Pohon: motor Maybach HL 157 P, 550 hp (410 kW)
Rychlost: 60 km/h maximální rychlost, 45 km/h reálná rychlost
Dojezd: 500 km na silnici, 300 km v terénu
Počet vyrobených kusů: 1 prototyp
Zdroj: panzernet.net, tanks-encyclopedia.com
Komentáře