Letadlová loď s drony – trumf Turecka ve Středozemním moři
Turecko si díky reklamě během ozbrojených konfliktů v Sýrii, Libyi a Náhorním Karabachu vydobylo pozici jednoho ze světových lídrů ve vývoji a výrobě úderných UAV. Podle odborníků na ozbrojené síly ve světě má Turecko také všechny předpoklady stát se nesporným lídrem v oblasti použití bezpilotních letadel na námořních nosičích.
Turecko se nijak netají se svými velkými ambicemi a bez velkých rozpaků dává najevo, že zvažuje i možnost přímého vojenského střetu s dalším členem Severoatlantické aliance Řeckem. Je možné, že v brzké době se Turci a Řekové budou opět dělit o sporné ostrovy ve Středozemním moři, kolem kterých se nacházejí celkem bohatá ložiska uhlovodíků, a po kterých Turecko touží.
Foto: TCG Anadolu v závěrečné fázi stavby | 2020Istambul / CC BY-SA
Podle tureckého prezidenta Erdogana bude turecké vojenské námořnictvo v budoucnu potřebovat tři letadlové lodě. Tyto letadlové lodě Turecko údajně potřebuje pro protiletecké krytí námořnictva a především na podporu obojživelných útočných operací. Záměry Ankary státy ve středomoří poněkud děsí, s velkou nelibostí je sledují i za „velkou louží“ ve Washingtonu a snaží se tomu všemu hodit do cesty sem tam nějaký ten „klacík“.
Je třeba zmínit, že Turecko již jednu lehkou letadlovou loď postavilo. Lehká letadlová - výsadková útočná loď TCG Anadolu (čeká na zařazení do služby) byla postavena podle modernizovaného návrhu španělského vrtulníkového nosiče Juan Carlos I a patří mezi moderní výtvory. Celkový výtlak plavidla lehce přesahuje 27 tisíc tun a jeho paluba je na přídi vybavena vzletovou rampou. Loď lze použít k přepravě námořní pěchoty a obrněných vozidel, k podpoře útočných operací pomocí letadel i jako protiponorkový vrtulníkový nosič.
Turci se však u tohoto plavidla nehodlají zastavit. Prezident Erdogan oznámil plány na stavbu první plnohodnotné letadlové lodi. Zatím nejsou známy podrobnosti, ale existují náznaky, že by Turecku mohla s projektem pomoci Velká Británie. Neví se zda Ankara bude stavět rovnou dvě taková plavidla najednou, nebo se omezí na stavbu jedné "letadlovky" v kombinaci se stavbou víceúčelového plavidla podobného Anodolu.
Spojené státy vyloučily Turecko z projektu letounu páté generace F-35 (Joint Strike Fighter). Má jít o trest za nákup ruských systémů protivzdušné obrany S-400 Triumf, ale je dosti pravděpodobné, že problém má poněkud větší hloubku. Turecké námořnictvo počítalo s použitím letadel F-35B kategorie STOVL na nosiči TCG Anadolu. Plavidlo je postaveno tak, že může nést až dvanáct strojů F-35B nebo až čtrnáct víceúčelových vrtulníků. Pokud budeme předpokládat, že nová turecká letadlová loď by měla být postavena podle britských plánů odvozených od projektu Queen Elizabeth, tak jediným v úvahu přicházejícím typem letounu k provozování může být opět jen „zakázaný“ F-35B.
Nemožnost se dostat ke strojům F-35B představuje pro Turky velký problém, ale dělají jako že nic, a rozhodně nehodili „flintu do žita“. Vsadili ve velkém na bezpilotní stroje. Turecko plánuje, že přemění TCG Anadolu na takzvaný „dronový nosič“. Začali proto vyvíjet palubní verzi úderného UAV Bayraktar TB3, která má být větší a výkonnější než ta pozemní. Předpokládá se, že loď ponese až padesát strojů a minimálně deset z nich bude moci být v jeden okamžik ve vzduchu. Úderné drony se nepochybně stanou velkou pomocí při provádění obojživelných operací tureckého vojenského námořnictva.
Foto: Pravděpodobná podoba palubního stroje Bayraktar TB3 | CC0
Turecké bezpilotní úderné letouny však dnes mají stále daleko k výkonnostním charakteristikám proudových stíhaček. Spojené státy i země Západní Evropy navíc z řady různých důvodů silně omezily dodávky špičkových technologií do Turecka, aby se od svého „zlobivého“ spojence nedočkaly nějakého nechtěného překvapení. I zde si však Turci dokázali pomoci. Ankara se zájmem a velmi pozorně sleduje vývoj na Ukrajině, a v jejím hledáčku uvízly podniky Motor Sič a Progress. Tyto firmy, které představují špičku ukrajinského totálně zdevastovaného průmyslu dostaly z Turecka mnohamilionové zakázky na vývoj a dodávky proudových motorů. Výrobci tureckých dronů vkládají do spolupráce s Ukrajinci velké naděje a tvrdí, že jejím výsledkem bude špičkový produkt. Tento produkt se má jmenovat MIUS (Muharip Insansiz Ucak Sistemi), má mít svoji palubní verzi a Turci ho bez nadsázky označují za bezpilotní stíhačku.
MIUS má být schopen s ukrajinským proudovým motorem AI-322F létat ve výškách nad 12 km, dosahovat rychlost blížící se rychlosti zvuku (později i nad rychlost zvuku) a vydržet ve vzduchu až pět hodin. Možné maximální bojové zatížení stroje se má pohybovat kolem tuny a má obsahovat i protiletadlové řízené střely. Stroj bude vybaven radiolokátorem typu AESA od turecké společnosti Aselsan podobných parametrů jako má radar na stroji F-16V Viper (AN/APG-83).
Turci plánují poslat svůj proudový super dron do vzduchu v roce 2023. O rok později by již mohl stát na palubě TCG Anadolu. Dá se tomu věřit, má to jen jeden háček, nebo spíše „hák" zaseklý v Kyjevě. Tam není nic jisté.
Zdroj: defenseworld.net, defensenews.com, naval-technology.com
Komentáře
Bolek
14. 12. 2021, 11:04Turecko
Populace: ▲ 83 154 997 (2020), je o 8,3 ktat větši v porovnaní z ČR.
HDP ▲ $2,362 bil. (PPP, 2019) / (53,145 bil.Kč.)
Ekonomika: - https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekonomika_Turecka
Czert
14. 12. 2021, 05:33Glock
Tak turecko vzdy bylo islamisticke, prave kemal ataturk na zacatku 20 stol z neho udelal sekularni stat s demokracii a srmada se svymy puci byla zarukou sekularniho statu a demokracie - svetovy unikat.
Ale po poslednim nezdarenem puci se armada stala nastrojem islamistu a diktatury.
Sam
13. 12. 2021, 19:00Turecko je od roku 2013 v ekonomickém propadu. HDP se propadl o čtvrtinu a inflace je v posledních letech dvouciferná. Projekt letadlovky pro UAV´s je buď superprojekt, kde bude hrat prim umělá inteligence, nebo celkem standardní řešení pro řiditelné drony. Na první případ nemají Turci lidi, zkušenosti ani prachy. Druhý případ je zas příliš zranitelný. Jinými slovy. Jsou Erdoganovy keci pro domácí publikum pro zvýšení upadající popularity kvůli ekonomické krizi.
Glock
13. 12. 2021, 13:53@Czert: Turecko jako takové není jen a pouze sekulární a demokratické... islamisté tam jsou přítomni už od 60tých let. Erdogan je jeden z těch, kdo vyrostli v islamistickém prostředí kemalovského Turecka. Stačí se podívat na jeho počátky v politice (než založil AKP).
Czert
13. 12. 2021, 13:47Jak bude erogan hodnocen je jasne, jako clovek co ze sekularniho a relativne demokratickeho tureckka udelal islamsky chalifat a mini osmanskou risi s ambici vybudovat novou velkou or.
Martin
13. 12. 2021, 12:27Glock: Nemůžou. Jejich drony jsou řízené přes pouze přes vysílačku a mají dosah nějakých 300km. A o satelitním navádění nemůže být řeč protože má Turecko jediný vojenský satelit. Cena oproti americké konkurenci se prostě musí někde projevit.
Slavoslav
13. 12. 2021, 10:30Glock: tak zrovna pri leteckych subojoch by som si aj dnes fungujucu AI vedel predstavit aj v takom Turecku. Signal z radaru ti uz aj tak vyhodnocuje PC a povie ti co tam pravdepodobne vidis. Vie to spojit s pripadnym signalom identifikatora civilnych letov ci identifikatorovm vlastny cudzi a ak takej AI dopredu povies, ze toto je bojova zona, co sa neidentifikuje ako priatel na to zautoc tak vyhodnotit aj pre jednoduchsiu AI situaciu, nabrat spravny kurz a odpalit rakety nebude az tak zlozite. Teda zlozite v ramci projektov financovanych armadou kde to rozpocet povoli. Otazka je chybovost takej AI (vid ten Patriot v Iraku kde to bola podobna uloha - co je cudzie zostrel a nakoniec to museli vypnut) a vnimanie pripadneho pruseru verejnostou ak by nedajboze zlozil civilny let.
Glock
13. 12. 2021, 08:58Ad MIUS: O plně autonomní dron nepůjde (aktuálně nikdo nemá dostatečně sofistikovanou AI), semiauto řízení přes satelit (like Predator) je odvislé od majitele družice. Pochybuji, že Turci budou moci používat americké, ruské, čínské nebo komerční satelity.
Glock
13. 12. 2021, 08:53To je zase článek z oblasti zbožných přání... Na Anadolu měla být umístěna palubní skupina F-35B (ideální případ) nebo odkoupené Harriery (britské nebo americké; tj. "chudá" varianta).
Při Erdoganovo maniakálním nacionalismu nemá Turecko šanci dostat ani náhradní díly ke svým letitým F-16tkám, natož F-35/Harriery. Anadolu nemůže nikam plout s prázdnou palubou, takže Turci "vymysleli", že tam umístí drony. Při jejich operačním doletu (velký) a cestovní rychlosti (malá) je klidně mohou bázovat někde v jižním Turecku a oni stejně doletí až do Španělska.
Slavoslav
13. 12. 2021, 08:24spravit HW pre Turecko nebude problem. V podstate sa bavime o masine ktora ma mat aspon zatial parametre cvicneho prudoveho lietadla takze to by mali zvladnut. Dajma tomu, ze zvladnu aj AI ktora dokaze samostatne zhodnotit signaly senzorov, vo vzduchu je to nasobne jednoduchsie ako na zemi. Otazkou ostava aku samostatnost tej masine budu chciet dat v zmysle vyberu riesenia vzniklej situacie a ci sa bude musiet spoliehat na zasah operatora zo zakladne co znamena oneskorenie z dovodu spojenia co bude velka nevyhoda vo vzdusnom suboji a z dovodu pripadneho rusenia riadiaceho signalu pocas stretu s vyspelym protivnikom. Naposledy ked USA nechali pracovat PVO v automatickom mode (Irak) tak si Patriot zastrielal na ich stihacky a teraz sa mi nechce hladat ci to jeden pilot aj neriesil strelbou na zameriavaci radar
Tomáš
13. 12. 2021, 07:40Turecko, takto člen NATO dělá s prez. Erdoganem hodně nezávislou politiku. Vojenský převrat proti němu byl iniciovan Západem a byl totálně zvorany. Nesahl ještě k vypovězení základny USA v Turecku, kurdska samostatnost je dlouhodobá záležitost. Podivná iniciativa v Sýrii, podpora Azerbajdzanu a další ekvilibristika patří do této oblasti kde je dost problémů. Turecka armáda je bojeschopna a spolupráce s Ruskem je dalším příkladem tance dervisu. Rozhodně to není nemocný muž na Bosporu jak bylo označováno velmocemi po kterých jsou jen vzpominky. Letadlové loď s drony to jen potvrzuje. Erdogan je lampasak, který dovede reálné uvažovat,jak bude hodnocen historický je nyní obtížné odhadnout.