EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Ministerstvo zahraničí USA dalo zelenou prodeji vrtulníků Apache do Kuvajtu

 01. 02. 2021      kategorie: Vojenská technika      19 komentářů

Ministerstvo zahraničí Spojených států nedávno schválilo prodej útočných vrtulníků Apache do Kuvajtu v hodnotě 4 miliard dolarů (cca 86,2 miliardy korun). Prodej ještě musí schválit Kongres.

Kuvajt poptává 8 nových vrtulníků AH-64E a upgrade 16 vrtulníků AH-64 Delta na standart E, které nakoupil v roce 2005. V roce 2019 ministerstvo zahraničí rovněž schválilo prodej 24 kusů AH-64E za cenu 4,25 miliardy dolarů (cca 91,4 miliardy korun) do Maroka, stejně tak i do Kataru, ovšem prodej ještě neschválil Kongres a je tedy možné, že schválení prodeje do Kuvajtu potrvá i několik let.

AH-64EFoto: AH-64E | Wikimedia Commons

Apache verze E mají nové, výkonnější motory T700-GE-701D, nové varovné protiraketové systémy AN / AAR-57 a nový systém GPS. Verze E má také modernizovaný systém zaměřování a označování cílů AN / ASQ-170 (V), noční vidění AN / AAQ-11 a radary pro řízení palby AN / APG Longbow. 

Vrtulníky by také měly disponovat raketomety M299 AGM-114 Hellfire, raketomety Hydra 70 mm a 30 mm kanónem M23El. Kontraktu se zúčastní firma Boeing, která vyrábí AH-64, Lockheed Martin, která dodává odpalovače raket Hellfire i senzory denního a nočního vidění a General Electric, která dodává motory.

AH-64E má celkově oproti předchozí verzi D rozšířené schopnosti, vyznačuje se vylepšenou digitální konektivitou, společným systémem distribuce taktických informací, výkonnějšími motory T700-GE-701D s vylepšenou převodovkou pro větší výkon. S tím souvisí také nové kompozitní listy vrtule, které zvyšují cestovní rychlost, rychlost stoupání i kapacitu užitného zatížení, vylepšení se dotklo také podvozku. Verze E navíc disponuje schopností ovládat bezpilotní prostředky (UAV). Je také schopný plnit roli námořního vrtulníku.

Plnohodnotná výroba verze E byla zahájena 24. října 2012, přičemž Armáda Spojených Států objednala 56 nových vrtulníků a modernizaci na standart E 634 vrtulníků verze D. V dubnu 2020 disponovala Armáda Spojených Států již 500 kusy vrtulníků AH-64E. Verzemi E disponuje také Indie, Tchaj-wan, Indonésie, Saúdská Arábie, Jižní Korea a Spojené arabské emiráty.

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

Martin23

05. 02. 2021, 14:26

„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím ze dne 2. února 2021 Ministerstvu obrany České republiky pokutu ve výši 550 000 000 korun za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu podán rozklad,” uvedl na dotaz Novinek mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda.

Martin23

02. 02. 2021, 15:24

Takže teď se bude se mnou akcionář hádat v tom smyslu, že jsem avizované hrobařské angažmá US firem v Tatře chybně označil o 10 let dříve? To nějak mění skutečnost, že jejich cílem byla likvidace konkurence tím, že ji koupili a nechali vyhnít? To je podstata diskuze, že to samé, co naši politici nechali dopustit v Tatře, teď dopustí v jiných firmách?

Není to spíše o tom, že některé firmy se prostě neprodávají?

Fakt se Kadliku běž léčit.

Martin23

02. 02. 2021, 15:18

Capt Rodgers
Také naši diskuzi neberu nijak konfrontačně.

Dále cituji:
S druhou částí úplně nesouhlasím, protože si myslím, že jakýkoliv bitevní vrtulník s moderními systémy - navíc s dobrou manévrovací schopností by byl posun pro naše vrtulníkové letectvo.
+++++
S tím zase já samozřejmě plně souhlasím. Níže v diskuzi jsem uvedl Apache a Ka 52, ale to jen jako dva příklady toho nejlepšího z obou táborů.

Každopádně to zopakuji znovu, s ohledem na finance bych já zvedl ruku pro modernizaci. A skutečně nejenom z důvodu úspory za samotné stroje. Mít schopnost modernizovat tyhle stroje, to je šance získávat zakázky.

Pořád se tady mele o ekonomice s přidanou hodnotou a tohle je typický příklad, kdybychom něco mohli produkovat. Ale my se toho dobrovolně zbavíme.

Capt Rodgers

02. 02. 2021, 12:27

Z první částí souhlasím - mělo se koupit 12 Viperů bez Venomů a to by byl posun vpřed. Teď budeme mít sice modernější stroje, ale v počtu až nebezpečně nedostatečném. Ale bylo by fér říct, že počet Viperů je problém ministerstva a nikoliv pak vrtulníku samotného.
S druhou částí úplně nesouhlasím, protože si myslím, že jakýkoliv bitevní vrtulník s moderními systémy - navíc s dobrou manévrovací schopností by byl posun pro naše vrtulníkové letectvo.
Za třetí já jsem to nemyslel jako útok na vás, ale obecně jsem poukazoval na některé nekvalitní diskuze složené buď z offtopic příspěvků, nebo z oboustranného nadávání ohledně politické příslušnosti či oblíbenosti jistého druhu techniky - příklad: Když řeknu, že se mi líbí Ka-52 nejsem automaticky rusofil a když řeknu, že se mi líbí Apache a Viper nejsem USfil (shodou okolností mám rád všechny 3 stroje)

Martin23

02. 02. 2021, 12:10

​Capt Rodgers
Čeho chci dosáhnout? Ničeho.
Jen mi článek sám o sobě nepřišel zajímavý z jiného úhlu pohledu než komparovat nákup Kuvajtu s tím naším.
A vůbec si nejsem tedy vědom, že bych něco politizoval.
Má kritika je postavená na faktu, že nelze považovat za posun vpřed, když 15 nebo víc těžkých bitevních vrtulníků nahradíme 4 vrtulníky stejné kategorie a 8 vrtulníky lehkými víceúčelovými.
To je bez jakékoliv politiky naprosto zjevný fakt, že kvalitativně jsme šli hodně dolů. Investice za 15 miliard a obranyschopnost armády šla dolů.
To je jako přijít do kabiny fotbalového družstva a říct jim, že jim seberete plátěné kopačky a místo nich dáte třem hráčů kvalitní kožené a ostatním dáte nové tenisky.

Jak jsem řekl, posun od nemodernizovaných MI 24 by byl jen zakoupit stejný počet nových moderních vrtulníků stejné kategorie nebo stávající modernizovat. Ty modernizační programy tu jsou a i mimo RF, když už s tím má někdo problém.

Ale vy si samozřejmě můžete diskutovat o čem chcete.
Já ani akcionáři Kadlikovi nebráním tady nějak šířeji rozebírat problematiku Tatry. Jak je vidět z diskuze, těch problematických nákupů a prodejů tady za 30 let proběhlo mraky. Já jen nemám zájem, aby mne do toho svého blábolu dál motal.
Ale věcně chápu souvislosti mezi US likvidací Tatry a likvidací firem, které u nás jsou schopny modernizovat ruské vrtulníky. Je to o konkurenci a její likvidaci. Problém je, že se na tom podílí naši politici a armáda dál slábne a miliardy létají oknem.

Capt Rodgers

02. 02. 2021, 11:48

Martin23
Ona ta diskuze vůbec není potřeba, když ke od prvního příspěvku offtopic. Je to článek o Katarských Guardianech a ne o našich strojích (jak jste se pak dostali k Tatře mi hlava nebere). A upřímně se vás chci zeptat, čeho hodláte neustálou kritikou nákupu AH-1Z a UH-1Y dosáhnout???
Pokuď chceme vést konstruktivní debatu na toto téma tak je to v pořádku, ale srovnávejme mezi sebou stroje, které máme současně a které byly v tendru. V tendru se dostali di finále AW-109M, UH-60M a UH-1Y/AH-1Z, my pak máme Mi-24V (berme stroj v současné modifikaci a provedení, né modernizované verze, které nebyly v tendru).
Když se pak člověk podívá na wikipedii (lépe pak více prověřený zdroj). Zde se jednoduše můžeme dočíst, že AW-109M zatím žádnout AT výzbroj nemá, UH-60M jí má, ale jen polovinu jak Viper. Co se týká váhy a výkonu, tak Viper má nejsilnější americké motory GE T-700 s výkonem 1800-2000k na motor, maximální hmotnost 8t s 2,6t zátěže. Naše Mi-24V pak mají motory s výrobním výkonem 2200k na motor, ale s věkem jim nějaký ten koník odběhl. Stroje pak mají prázdnou hmotnost jako plný Viper a výzbroj má pak 3t. Z toho plyne, že NAŠE Mi-24V mají sice větší nosnost (pouze o 400kg), mají ale horší poměr výkonu a hmotnosti a jsou mnohem větší cíl (to je vystavuje většímu nebezpečí). Systémově pak nemají ve standardu protiopatření vůči MANPADS systemům, které byly pro stroje největším nebez pečím už v Afganistánu. Prosím pouze věcné odpovědi a výtky týkající se pouze našich strojů Mi-24V nebo strojů z tendru (ruské Mi-35M nepoužívejte jako argument, protože je naše letectvo nemá ve službě) a berte příspěvek jako apolitické technické srovnání

Martin23

02. 02. 2021, 11:08

A teď si asi akcionář Tatry myslí, že dalších 15 příspěvků bude o Tatře.
No já jsem si ale všiml, že když k článku nenapíšu komentář, tak se v diskuzi nic nestane.
Jakmile umístím koment do nějaké diskuze, během pár dnů je tam 20 a víc komentářů.
Kadliku, ty musíš mít fakt nějaký psychosociální problém.

A k Tatře jen tolik:
​SDC International respektive Terex dovedl Tatru k exekuční dražbě ​v roce 2013, což musel "akcionář" tvého kalibru ocenit.

Martin23

02. 02. 2021, 08:02

​Proč KA-52 ?
Ujetý bolševický sen mimo mísu? Proč by si země v NATO kupovala KA-52 ?
++++++

Kadliku, to jsem zde již psal mnohokrát, že v rámci NATO jsme se zbavili části suverenity a že NATO je dnes vlastně jakýsi uzavřený a povinný trh, kdy jsou členové nuceni k nákupům, které většinou nejsou až tak výhodné.
Dneska největší kupci zbraní (Egypt, Indie, arabské země) nakupují bez ideologických brejliček techniku jak západní tak ruskou podle efektivnosti nákupu a jednoduše provozují západní i ruskou techniku. To není žádný problém.


Přitom ale já nikde nepsal, že máme nakupovat Ka 52, ale že to je či byla jedna z možností (samozřejmě reálně naprosto neprůchodná).
S ohledem na naši ekonomickou sílu jsem již v diskuzi ke dvěma článkům na toto téma psal, že bych preferoval modernizaci Mi 24.
Jde o velmi kvalitní stroj s velkým modernizačním potenciálem. Také by to bylo nejlevnější a uchovali bychom si určité know how jak směrem k naší technice, tak technice ve světě.
Ale jak říká pan Matoušek. Tento nákup, byla nebetyčná lumpárna, diky kterým dochází k nedozírným škodám a to nejen finančním.
Vlastně podobně se USA podařilo počátkem 90. let paralyzovat Tatru a pak i Aero.

Jan Matoušek

01. 02. 2021, 23:34

Vyšetřuje to CLÚ s nějakým leteckým odborem z kriminálky.. Jenže jak se ukazuje, tak ti mají strach, řešit další okolnosti. Ale jak říkám, takhle jako ty by odborník nemluvil.. Jen by ses takhle projevil před kýmkoliv na letišti a hned by tě vyrazili. Jen za zpochybňování, či vtipkování na dané téma bezpečnosti... Je vidět, že jsi jen mluvka. Tak ahoj.

Jan Matoušek

01. 02. 2021, 23:24

karel3

Tyhle věty a tenhle přístup, by jsi řekl před velitelem letecké školy, že u vypnutých magnet o nic nejde, když nejsou vypnutá a hned by jsi dostal výpověď.. Ono to je velice závažné, kór když se to nechá zapnuté s úmyslem.. Pak už jen stačí jedna jiskra přes švihovou spojku, pohneš vrtulí pro korekci oleje, pohneš reduktorem a máš hnáty pryč... Kriminálka se to snažila zamést, ale pohořeli... už chápeš, mladej? Kolik ti je? 23? typuju správně?

Jan Matoušek

01. 02. 2021, 23:15

Tak to už jsi velkej kluk a víš jak na to.. Už chápu, všichni jsou hloupí, všichni se bojí, všichni jsou paranoidní a ohrožení a jen ty máš panent na rozum a rozumíš technice a jisté problematice a víš jak na to, tvl že jsem si k tobě nešel pro radu.. po bitvě je každý generál..

Prosím tě, po tvých názorech na bojovou techniku, pochybuji, že jsi ten přesný výrobek vůbec držel v ruce, ty raketopláne, ty odborníku...

Tady je zbytečný s tebou cokoliv řešit, bež si dělat přesné výrobky. Myslíš si, že jsi bůh ví jak vtipnej. Kdyby ti nechal tvůj nadřízený schválně zapnutá magneta a šla po tobě uplacená kriminálka, která tě v té věci neposlouchá a zastrašují tě, a tobě jde opravdu o život i v jiných situacích v rámci bezpečnosti a každý to ví a má strach to řešit, když daný ředitel, bere vysoké úplatky a schválně to sabotuje a prochází mu to.. Tady šlo o pokus o vraždu, o ublížení na zdraví.. Kriminálka má problém, musel jsem být očištěn, a ono vyšetřování stále trvá...

Kdyby jsi dělal piloťák, i když by jsi to nezvládl, tak by jsi hovořil jinak.. Pokud by jsi byl odborník, technik, či pilot, tak by tě taková informace nadzvedla z židle... Jsou věci, kterým neporozumíš, protože neznáš bezpečnostní rutinu... Pokud by ti tohle někdo udělal u techniky za miliony, kde máš špatnou smlouvu, ale chtěl by jsi to dělat protože by jsi např. chtěl vyrábět ty své výrobky, a mohlo by tě to stát život, protože se tě vlivem toho jak jsi dobrý obraběč, chtěl zbavit korupčník, protože poukazuješ na záležitosti, kde jednu činnost pro 3. lidi, dělá pouze jedna osoba, aby se ušetřilo a to nemluvím o marshalingu atd.. kde nemáš školení a všechno jde za tebou... Tak bych tě chtěl docela vidět v ten moment, jak by jsi jako (v tvém případě) nezkušený reagoval na nevypnuté zařízení, u kterého jsi nedostal školení a sám jsi k tomu nestihl dojít... Chtěl bych vidět tvůj výraz v obličeji, kdy ti dojde a věděla by to celá firma, že nevypnutá magneta byla záměr a mělo ti to způsobit problémy.. Chtěl bych tě vidět.... Kór v situaci, kdy 14dní před tím v Praze jiný kluk na letišti vlivem nevypnutých magnet přišel o zápěstí běhm sekundy.. Chtěl bych tě vidět, ty zkušenej odborníku.... Pokud by ses takto projevil kdekoliv na letišti, tak máš okamžitě vyhazovat, jen za to co ted mně píšeš.

Jan Matoušek

01. 02. 2021, 22:04

karel3

ty vole, já ale nemluvím o těch magnetách, vytrháváš to z kontextu. Jsi Internetový odborník viď? Ty tady budeš pečenej vařenej, ale v životě prd.. Ta magneta, jsou jen příklad, toho, co se tam děje... V rámci korupční kauzy o rozkrádání LoM-Praha by Slonková a Kroupa, nestačili.. Ty si vůbec neumíš představit, co se tady děje a co už se zůčastněným stalo.. a jen tady urážíš ostatní a neumíš normálně diskutovat. Prostě máš za sebou hovno, tak si to tady kompenzuješ..

Odborník by mi Slonkovou a Kroupu nedoporučoval, kdyby tušil jací lidé se na celé kauze podílejí... Obejvil jsem se tady po dlouhé době a je to tady pořád stejný, píšou sem lidé, se kterými se nedá hovořit... Samí internetoví diskutéři bez praxe, kteří si tu hrají na odborníky.

Jan Matoušek

01. 02. 2021, 20:51

Karel3

Musíš si uvědomit, že jistá diskreditační kampaň proti korupčníkům z naší strany probíhá, ale jak říkám, tihle lidé jsou schopní ti podstrčit ilegální zbraň, do něčeho tě namočit a není to jednoduché, čelit těmto záležitostem a prokazovat se nevinou, když nemáš nikoho, kdo tě kryje.. A samozřejmě, má š pravdu, mediální diskreditace funguje, ale musíš být mediálně připraven na to, čeho jsou ti špatní schopní. Když ti znemožňují existenční podmínky, jako jistým kolegům, vytvoří na tebe sérii falešných udání a trestních oznámení.. Když se bavíme o úplatcích ve výši několika desítek miliónů, tak tam jsou vysoké zámořské zájmy a výsledky v boji proti těmto živlům, se mnohdy ani neprokáží v médiích, protože by média zdiskreditovala sama sebe... Janek Kroupa je tady nepoužitelný, protože se jedná o komplexní obranný průmysl a celou armádu, na to je Kroupa malý.. Tohle řeší lidé, kteří jsou mediálně známí na úrovni bezpečnostně zbrojních analytiků, kteří se proti korupci viditelně angažují, ale v médiích to neuslyšíš zaručeně... Tak že se nedivím, že ti chybí informace.

Jan Matoušek

01. 02. 2021, 20:28

Jan Matoušek
"... DSA jsem dělal a zažil jsem tam nehorázné praktiky a všeobecně se ví, že rozkradené peníze z lomu končí v DSA, za oponou výcviku AFG.."
----------------------------------------------------------------
Kolik jsi podal trestních oznámení? Kolikrát jsi svědčil u soudu?
Nebo jenom další fňukající, vykopnutý zaměstnanec, kterého nepustili k lízu? :smile:

--------------------------------------------------------------

Můj nadřízený mě nechal u letounu zapnutá magneta a vše jsem se tam musel učit sám po odborné stránce, málem mi to setnulo ruce a já na ten daný typ neměl školení, a byl jsem tam odpovědný třeba za 15 strojů včetně výcviku, každý den i víkendy, plus natahané tuny a vyřešené závady... Řeknu ti to asi takhle, kriminálka převzala úplatek a obviněn jsem byl já.. ani nezaznamenali mou výpověď, k soudu se dostalo něco jiného.. Stačí? Kdyby mi ta magneta, nevypnul zaškolený pilot, kterýse tam ten den objevil náhodou, tak jsem už dávno mrtvej, byl jsem tam na vše sám a vykrvácel bych tam.. Při korekci stavu oleje u lincomingu.. u Senecy .. Stačí? :D chytráku... Jsem v jisté skupině osob, které proti té korupci postupují v tom LOMU, ale pokud si myslíš, že se to u soudu prošetří a vyřeší, jsi na omylu, soudy jedou pro ně.

Jan Matoušek

01. 02. 2021, 20:15

Pánové, hindy se prodávají, protože má USA zájem, aby tu bylo zázemí pro průmysl a obchod ve prospěch USA, z tohoto důvodu se rozkrádá a pozvolna privatizuje LOM-Praha a jiné armádní opravárenské podniky. Za další Venom a Viper, se nakupuje, protože firma Bell na území USA ztratila military zakázky a ministerstvo obrany USA, se zbavuje svých dosavadních béllů u složek USMC. Potom budeme jedinou zemí na světě, která tyto křápy bude používat... Důvode je další i ten, že v Praze je servis Bell pro střední Evropu a naši zaprodaní zástupci na Ministerstvu vnitra, přebírají obálky s úplatky ve výši 30-50miliónů kč, aby to prošlo... Nákup Bell, slouží jako propagace onohu produktu pro ostatní potencionální zákazníky, ale samotný provoz je velice vyděračný, už jen samotný nákup, který zprostředkovává soukromá poradenská firma, je vyděračný, jelikož díky těm našim uplaceným, se odsouhlasilo, že se nemůžeme odvolat u žádného soudu proti nevhodnému a podezřelému nákupu... Za další oni prostě strší, aby se urychlilo, zbavení se špičkové konkurence v rámci helikoptér, konkurence sakciovaného Ruska, jakožto výrobce techniky, ve které jsou v naší zemi špičkoví specialisté a je hloupost se jich zbavovat, stejně tak i oněch houževnatých strojů.. Mi-171 a Mi-35... Jen neznalec, může tvrdit, že to je k ničemu.. Znalý ví, že např Mi-35 je naše nejúčinnější palebná podpora a efektivní zbraň v současné době. A v rámci nasazení nemá konkurenci ve své třídě. Za další, aby se zprivatizoval LoM-Praha a mohli tak urychlit zbavení se konkurenční techniky, potřebují nakoupit americké stroje, které měly být původně od společnosti Sikorsky, ale vlivem vysokých úlatků dostal tedy přednost Bell a již tu měli své uplacené zázemí v Praze z dob nákupů pro policii... Podmínky nákupu, jsou vyděračné i zejména logistiky a zázemí, výcviku, je to kšeft na dalších 30. let a velký a nevýhodný závazek pro naší armádu... Dosud, jsme si v rámci opravd téměř většinu řešili sami, nyní dojde k tomu, že i za nákup nábojů, budeme závislý na USA, které nás již nyní vydírá a budeme na nich závislý a neobranněschopní.. LOM-Praha se rozkrádá pomocí smluvních společností, jako je DSA v Hradci králové, díky zakázce výcviku Afghánců a jejich letectva, se pod vysokou finanční částkou, vždy za pomoci nastrčených osob, ztratí se z LOMU-velký balík a poté ti slušní na MO, když to začínají odhalovat, tak čelí diskreditaci, pokusům o úplatky a když odmítnou, tak mají vyhazov, nastrčenou ilegální pistoli a stíhání pčr.. U DSA jsem dělal a zažil jsem tam nehorázné praktiky a všeobecně se ví, že rozkradené peníze z lomu končí v DSA, za oponou výcviku AFG..

Martin23

01. 02. 2021, 19:27

Tarch
Nejen že jste komediant, ale ani nechápu, nač reagujete?

Nahradit letku bitevníků dvěma bitevníky je hodně neudržitelná záležitost.

Proto tvrdím, že abychom se dosáhli vylepšení vůči předchozímu stavu, musel by kontrakt být mnohem větší.

Rozdíl mezi Hindem a Viperem v leteckých dovednostech si dolím tvrdit není žádný, pokud tedy nemá v tomto směru navrch MI 24.
Takže problém je v moderní elektronice a navazující výzbroji, kterou by řešila právě ta modernizace.

Poláci budou nebo již modernizují své Hindy ve spolupráci s Izraelci a ještě plánují nakoupit Apache.

Takže znovu. Ideální by bylo koupit aspoň 20 moderních bitevníků - Apache, KA 52 nebo modernizovat stávající park.
Všechno je lepší než koupit dva kusy čehokoliv.

Visinger - NATOaktula 2015:
Hind je určitě nejrozšířenější bitevní vrtulník světa, je však také předmětem největšího počtu modernizačních programů, jež se obvykle soustřeďují právě na jeho senzorové vybavení, případně i výzbroj. Modernizované verze (jako ruský Mi-35M3 či jihoafrický ATE Super Hind) tak mohou i na současném bojišti představovat vysoce efektivní bojové prostředky. Stejně jako v případě AH-64 Apache se tedy dá předpokládat, že Mi-24 bude sloužit ještě mnoho let.

AN 2019:
Polská armáda papírově provozuje 15 vrtulníků Mi-24D a 12 Mi-24V (modernizovaný Mi-24D vyráběný od roku 1978). Polská armáda zároveň v rámci programu Kruk hledá nový útočný vrtulník (hlavními adepty jsou AH-1Z Viper a AH-64E Guardian).

V plánu je nákup dvou letek (2×16 vrtulníků) s tím, že první vrtulníky armáda získá v roce 2026. Potrvá ale další roky, než nové bojové vrtulníky zcela nahradí Mi-24, dosáhnou plných operačních schopností a piloti si osvojí všechny možnosti nových strojů.

Varšava proto jako dočasné řešení vážně zvažuje modernizaci Mi-24. Důvodem není jen udržení bojových schopností, ale také udržení výcviku pilotů bojových vrtulníků v používání protitankových řízených střel (PTŘS). Ostatně polské armádě sovětské / ruské PTŘS pro Mi-24 došly již před lety.

Současný upgrade polských Mi-24 nabízí společnost WZL Nr 1 (Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1; součást PGZ) a Technický institut letectva ITWL (Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych), za přispění dalších polských firem. Hlavním zahraničním partnerem je izraelská společnost Rafael.

Jak ale uvádí polský web Konflikty.pl, je nutno mít na paměti, že polská armáda pořizuje akvizičně a provozně velmi nákladné F-35 Lightning II. Z dočasné modernizace Mi-24 se tak může stát řešení trvalé, protože jednoduše nebudou peníze na nákup nových bojových vrtulníků.

Tarch

01. 02. 2021, 16:26

Martin: Jak nahradit? Vždyť jen dva Vipery by z celé té naší slavné letky Mi-24 nadělaly paseku. Ten vrtulník je svými možnostmi o 20 let úplně jinde.

Bono

01. 02. 2021, 13:00

A na co Toyoty? UAZy a Defendery taky jen modernizovat. Ideálně konverzi na elektromobil. Sice je to na hovno, ale o to dráž to vyjde. juhuuu

Martin23

01. 02. 2021, 11:59

Z tohoto by mohl každý pochopit, že náš nákup vrtulníků byla zcela nesmyslná akce, kdy tyto naše "nové vrtulníky" nejsou z podstaty věci schopny ani nahradit staré Mi 24V.
Aby došlo k nějakému kvalitativnimu posunu, musela by armáda provést podobnou investici jako Kuvajt nebo modernizovat ruský stroj.