Na mezinárodním veletrhu MSPO 2024 mělo světovou premiéru obrněné vozidlo TADEAS
Na mezinárodní výstavě obranného průmyslu MSPO 2024 v polských Kielcích, která se letos konala od 3. do 6. září, se prezentovalo nejvíce vystavovatelů v celé historii této akce. Enormní byl i počet návštěvníků, kteří si již tradičně mohli ve výstavních halách či venkovních prostorech prohlédnout vojenskou pozemní techniku, leteckou techniku včetně bezpilotních prostředků, systémy PVO, různé komunikační technologie a optoelektroniku, různé druhy munice a další vojenské systémy a vybavení.
Foto: MTV 6x6 Heron na veletrhu MSPO 2024. Jedná se o ekvivalent vozidla TADEAS v provedení pro polský trh | Michal Pivoňka / ARMYWEB
Světovou premiéru na MSPO 2024 pak mělo obrněné vozidlo TADEAS na podvozku Tatra 6x6 v provedení pro polský trh s označením MTV 6x6 Heron, které bylo k vidění v rámci prezentace partnerské polské společnosti Huta Stalowa Wola. Prototyp tohoto vozidla byl před několika měsíci dokončen v TDV a nyní podstupuje náročné zkoušky.
TADEAS (zkrácené označení pro TAtra DEfence Armoured Solution) na podvozkové platformě Tatra 6x6 rozšiřuje výrobní portfolio TDV o vozidlo s široce variabilním použitím. Vzniklo na základě spolupráce TDV s tradičním partnerem, automobilkou Tatra Trucks. Design vozidla měl na starosti průmyslový designér Lukáš Taneček, který mj. připravil i designové řešení exteriéru a interiéru třetí generace Tatry Force, jejíž verze určená pro vojenské použití se poprvé představila na letošním veletrhu Eurosatory v Paříži. TADEAS využívá nejen podvozek a motory z třetí generace Tatra Force, ale rovněž novou palubní elektronickou platformu včetně řady shodných komponentů pracoviště řidiče a přístrojové desky.
Foto: MTV 6x6 Heron na veletrhu MSPO 2024 | Michal Pivoňka / ARMYWEB
Vozidlo TADEAS je primárně určeno pro zástavby elektronických systémů a pro použití v rolích velitelských vozidel, ženijních prostředků, spojovacích a komunikačních vozidel, pancéřovaných sanitních automobilů, ale v neposlední řadě také jako speciální vozidla pro záchranáře, hasiče, policii atd. TADEAS spadá do střední až těžké váhové kategorie. Užitečná hmotnost může dle úrovně výbavy a ochrany činit až 10 tun, přičemž celková hmotnost může dosáhnout až 30 tun při délce více než 8 metrů se záďovými schránami pro převoz vybavení.
U konstrukce nástavby konstruktéři využili výhody podvozku Tatra s centrální nosnou rourou tak, že zadní část nástavby nainstalovali přes příčníky přímo k podvozku. Díky tomu má interiér nástavby velkou vnitřní výšku při celkové výšce vozidla nepřesahující 2 900 mm za použití pneumatik 16.00 R20. Nástavba je svařovaná z pancéřové oceli, přičemž s pomocí přídavného pancéřování celková úroveň balistické ochrany dosahuje až level 4 dle STANAG 4569. Ve střeše mohou být dle potřeb uživatele umístěny průlezy, kruhová otočná lafetace, případně dálkově ovládaná zbraňová stanice (RCWS).
Vozidlo je řešeno jako dvouprostorové s motorem v přídi, který je krytý výraznou kapotou, jež může být opatřena balistickou ochranou. Pod kapotou jsou soustředěny i další systémy vozidla, jako např. kondenzér klimatizace, nádrž na hydrauliku (v případě montáže navijáku, opěrných noh atd.) a jiné, a to tak, aby byly v případě potřeby rovněž chráněny. Nástavba je jednoprostorová s optickým rozdělením na dvě části. V přední části s jedním párem bočních dveří je místo pro řidiče a velitele, případně i pro třetího člena osádky.
Foto: TADEAS – nový obrněnec na podvozku Tatra | Michal Pivoňka / ARMYWEB
Konstrukce vozidla TADEAS (a to včetně neměnného tvaru přední kapoty a nárazníku) je navržena velmi univerzálně s ohledem na použití různých motorů. Základem nabídky jsou modernizované osmiválcové vzduchem chlazené motory Tatra řady T3-928 RE s elektronicky řízeným vstřikovacím čerpadlem o objemu 12,7 l ve třech výkonových verzích – 300 kW / 2100 Nm (Euro III), 340 kW / 2 250 Nm (Euro V) a 370 kW / 2 400 Nm (bezemisní). Ty doplňují kapalinou chlazené šestiválcové motory Caterpillar C9.3B o objemu 9,3 l s přepínatelným výkonem 395 kW / 2 000 Nm (Euro III) a 447 kW / 2 265 Nm (bezemisní – tzv. battle mode), případně Cummins ISL o objemu 8,9 l s výkony na úrovni cca 300 kW, a to jak ve verzi Euro III, tak Euro VI. Motory mohou být kombinovány s plně automatickými převodovkami Allison, nebo ZF Ecolife II, případně automatizovanou variantou ZF Traxxon. V podvozku je vždy zastavěna dvoustupňová přídavná převodovka Tatra s možností řazení neutrálu.
Maximální rychlost vozidla činí 90 km/h při použití pneumatik o rozměru 16.00 R20, případně 110 km/h pro pneumatiky 14.00 R20. TADEAS je standardně vybaven dvěma oddělenými palivovými nádržemi (vlevo a vpravo) o celkovém objemu 400 litrů, což zajišťuje dojezd na silnici na úrovni až 700 km. Dvojice nádrží byla zvolena pro zvýšení bezpečnosti a akceschopnosti při poškození jedné z nich – nádrže navíc mohou být chráněny pancéřováním nebo mohou být opatřeny samozacelovacím (self-sealing) systémem.
Zdroj: CZ DEFENCE, DEFENSE MAGAZINE
Komentáře