Na tradičních Bahnech se veřejnosti představilo BVP ASCOD 42 a mostní vozidlo VFB ASCOD 35
Na letošních Bahnech se vedle řady dalších techniky divákům během dynamických ukázek předvedly dvě verze nejnovější generace pásového vozidla ASCOD 2 společnost General Dynamics European Land System. Těžší a větší varianta označovaná jako ASCOD 42 byla k vidění v podobě bojového vozidla pěchoty s izraelskou věží Elbit UT30 Mk2. Lehčí verze ASCOD 35 se představila v provedení obrněný transportér s mostním systémem Variable Folding Bridge Cobra.
Foto: BVP ASCOD 42 (vlevo) a mostní vozidlo VFB ASCOD 35 na akci Bahna 2019
Obě vozidla si odbyla svou výstavní premiéru před necelými třemi týdny na zbrojním veletrhu IDET 2019 v Brně. A na Bahnech měla další premiéru, bylo to totiž poprvé, kdy se na veřejnosti představily při dynamických ukázkách, a to jako jediná vozidla ze všech účastníků probíhajícího tendru na náhradu BVP-2 české armády.
Vozidlo ASCOD existují v několika variantách, konkrétně jde například o obrněný transportér, bojové vozidlo pěchoty, průzkumné, velitelské, vyprošťovací/dílenské, minometné, zdravotnické a vozidlo přímé palebné podpory. ASCOD je ve službách rakouské a španělské armády pod označením ULAN a PIZZARO, nejnověji jej do své výzbroje zařazuje britská armáda pod označením AJAX. Celkový počet vozidel ASCOD, která byla dodána nebo jsou objednána, tak přesahuje 900 kusů.
U ASCODu 42 může celková hmotnost činit až 42 tun, na užitečné zatížení připadá až 19 t, v případě ASCODu 35 může celková hmotnost dosahovat hodnoty až 35 tun, užitečné zatížení činí až 15 t. Korba u obou vozidel je vyrobena ze svařovaných ocelových plátů. Balistická odolnost vozidel ASCOD dosahuje úrovně 5 dle normy STANAG 4569 a úrovně 4a/b proti minám. Specialitou vozidel ASCOD je oddělená podlaha prostoru pro výsadek ode dna korby (tzv. double deck). Toto řešení lépe chrání osádku i pěší výsadek před účinky výbuchů pod strojem.
BVP ASCOD 42
Bojové vozidlo pěchoty ASCOD 42 má interiér uzpůsoben pro tříčlennou osádku a osm členů pěchotního výsadku. Vozidlo může být vybaveno přídavným modulárním pancéřováním korby, a to pasivním nebo dynamickým. Vozidlo pohání powerpack o výkonu 600 kW, může však být osazeno i silnější pohonnou jednotkou až o výkonu 800 kW a je schopno dosáhnout maximální rychlosti 70 km/h. Bez přípravy přebrodí vodní tok o hloubce 1,5 m, zvládá boční náklon až do 40 stupňů, svah o sklonu 60 procent, překoná kolmou překážku o výšce 1,1 m a příkop o šířce 2,5 m.
Věž Elbit UT/MT-30 Mk2 představuje druhou generaci tohoto zbraňového systému, přičemž existuje jak v podobě s dvoučlennou osádkou – velitel a střelec, tak v podobě bezosádkové.
Obě verze věže jsou vybaveny kanonem Mk 44 Bushmaster II ráže 30 mm s elevací -15 až + 60 stupňů. Jejich konstrukce je připravena i na instalaci kanonů ráže 40 mm. Doplňkovou zbraň tvoří kulomet ráže 7,62 mm. Vedle toho je ve věžích ukryto vysouvací odpalovací zařízení pro dvě protitankové řízené střely Spike, kterými disponují například i česká kolová bojová vozidla pěchoty Pandur II.
Foto: Detail věže Elbit UT/MT-30 Mk2
Ve vybavení obou verzí věže vozidla nechybějí dva nezávislé zaměřovací a pozorovací optoelektronické systémy pro střelce a velitele. Oba mají k dispozci i ovládací konzole a multifunkční displeje pro pozorování okolí i zaměřování zbraní, stejně tak i optické průzory umístěné pod věží v případě bezosádkové verze věže. Na zadní části korby jsou instalovány přídavné bloky, které mohou sloužit jako palivové nádrže nebo schránky pro vybavení.
Vozidlo disponuje aktivním obranným systém Iron Fist, jehož nejviditelnějšími prvky jsou dva otočné vrhače antimunice na zadní části věže UT-30 Mk2. Tento systém kategorie hard-kill zajišťuje ochranu před projektily pancéřovek, protitankovými řízenými střelami a tankovými a dělostřeleckými projektily. Systém disponuje i schopností soft-kill, tedy konkrétně elektrooptickým rušičem s příslušnými senzory umístěnými na věži a možností vytvářet dýmovou clonu pomocí dýmovacích granátů, jejichž vrhače jsou umístěny na čele věže. Věž je osazena i detektory izraelského varovného systému ozáření laserovým paprskem ELAWS, který používá na svých vozidlech izraelská armáda a také několik zemí NATO.
Bojové vozidlo pěchoty ASCOD 42 je vybaveno i unikátním izraelským vizuálním systémem Iron Vision. Jde o 360stupňový panoramatický vizuální systém, který umožňuje osádce sledovat v reálném čase okolí vozidla i veškeré dění kolem něj. Iron Vision pomocí kamer a senzorů umístěných vně vozidla snímá a pomocí akcelerometrů v reálném čase promítá barevný obraz ve velkém rozlišení na průhledové displeje umístěné na helmách osádky. Osádce se tak stěny vozidla jeví, jako by byly ze skla, jsou tedy pro ně průhledné, ovšem základní kontury stroje jsou zachovány, aby měla posádka stále přehled o okolní situaci vůči vlastnímu vozidlu.
Iron Vision je odvozen od podobných zařízení, které se dnes využívají v bojových vrtulnících. Osádka vozidla tak může pozorovat dění kolem vozidla ve dne i v noci a za jakéhokoliv počasí, identifikovat a sledovat cíle do vzdálenosti 150 až 300 m podle podmínek, a to pouhým otáčením hlavy. Voják s nasazenou přilbou a průhledovým displejem tak může provádět operační činnost bez nutnosti sledovat okolí skrze otevřené příklopy nebo používat optické průzory či LCD displeje. Systém Iron Vision lze také používat ve výcvikovém módu díky implementované technologii virtuální reality.
VFB ASCOD 35 Cobra
Druhé vozidlo, které se na Bahnech představilo, byl ASCOD 35 s instalovaným mostním systémem Variable Folding Bridge (VFB) Cobra. Obrněný transportér ASCOD 35 má interiér uzpůsoben pro tříčlennou osádku a šest členů pěchotního výsadku, přičemž pohonný systém tvoří powerpack o výkonu 530 kW. Základem systému VFB Cobra je nůžkový typ mostu vyrobený z hliníkových slitin, který spadá do třídy MLC 50, je tedy určen pro podporu pásových i kolových vozidel střední váhové kategorie do hmotnosti přibližně 50 tun. VFB je schopen překlenout vodní i suché překážky až do šířky 15 m, délka mostovky může být variabilní, závisí na délce a parametrech vozidla-nosiče. VFB Cobra je univerzální systém, který lze instalovat na pásová i kolová vozidla jako je například typ Pandur II nebo Piranha.
Foto: Variable Folding Bridge (VFB) Cobra na podvozku ASCOD 35
Velkou výhodou VFB Cobra je, že může být na vozidle-nosiči instalován trvale, ale také jen dočasně pro konkrétní misi, a to pomocí upevňovacího a pokládacího kitu. V případě potřeby je tedy možné mostní systém VFB Cobra upevnit například na běžné bojové vozidlo pěchoty či obrněný transportér, které po položení mostu mohou bez omezení provádět operační činnost.
Foto: Variable Folding Bridge (VFB) Cobra na podvozku ASCOD 35
Instalace systému VFB na vozidlo totiž nevyžaduje žádné úpravy v jeho konstrukci nebo vybavení a ani neomezuje počet vojáků vezeného výsadku. Celý mostní systém ovládají dva členové osádky, a to přímo z vozidla chránění jeho pancéřováním. Pokládka mostovky přes překážku trvá 2 až 5 minut podle druhu vozidla-nosiče.
Komentáře