Na výstavě Future Forces Forum se představilo nové české bojové vozidlo LRPV Gepard
Tento týden se na letňanském výstavišti v Praze konalo tradiční Future Forces Forum spojené s výstavou vojenské a speciální techniky. Pražskou premiéru si na této akci odbylo nejnovější provedení českého bojového vozidla LRPV Gepard pro speciální jednotky.
Foto: LRPV Gepard na Future Forces Forum
Na společném stánku v rámci výstavy Future Forces Forum představily české společnosti DAJBYCH, TATRA DEFENCE VEHICLE a OPTOKON nejnovější vylepšené provedení lehkého bojového vozidla LRPV Gepard postaveného na osvědčeném podvozku terénního automobilu Toyota Land Cruiser řady 70. Čeští specialisté vytvořili vozidlo určené pro speciální a výsadkové jednotky, které má potenciál nahradit dosluhující vozy Land Rover Defender 130 Kajman, jež jsou ve výzbroji Armády České republiky. Novou podobu LRPV Gepard (s novou výzbrojí a vybavením oproti modelu vystavenému na Dnech NATO) si se zájmem prohlédla nejen odborná veřejnost, ale i zástupci české armády a také odborníci zahraničních ozbrojených sil.
Foto: LRPV Gepard na Future Forces Forum
Automobil Toyota Land Cruiser řady 70 dnes představuje ověřenou a univerzální platformu, možnosti jeho variant nejen že pokrývají vše, na co dnes česká armáda využívá LR Defendery a UAZy, ale existuje navíc v dalších verzích spadajících do kategorií N1G i N2G, které dávají ještě širší možnosti použití při unifikaci podvozkové platformy. Proto české firmy v projektu LRPV Gepard, ale i lehčího RDV Gepard, vsadily právě na tento podvozek.
Hlavním koordinátorem a dodavatelem vozidlové platformy projektu Gepard je plzeňská firma DAJBYCH, která se specializuje na terénní a speciální vozidla, včetně jejich přestaveb, už více než 20 let. Na projektu vozidel Gepard se dále podílejí kopřivnická TATRA DEFENCE VEHICLE (TDV), specialista na výrobu a modernizace bojových vozidel včetně typu Pandur II 8x8, šternberská EXCALIBUR ARMY (EA) zaměřující se na speciální pozemní bojovou techniku včetně tanků, obrněných vozidel, raketometů či samohybných houfnic, a jihlavská společnost OPTOKON, která se specializuje na spojovací i komunikační vybavení a datové sítě.
Vývoj vozidla LRPV Gepard probíhal na základě konkrétních armádních požadavků a odborných konzultací s potenciálními uživateli z řad speciálních a výsadkových sil. Při vzniku vozidla LRPV Gepard byl kladen důraz na vysoký stupeň mobility a zároveň velkou užitečnou hmotnost v dané kategorii, dostatečný vnitřní prostor pro převoz až šesti vojáků včetně potřebné výstroje, výzbroje a palubního vybavení i nejmodernějších komunikačních systémů. Instalaci silné výzbroje umožňuje soustava lafet umístěných na střeše vozidla, u všech čtyř dveří a na zádi, do kterých je možné umístit těžký kulomet M2 ráže 12,7 mm, lehké kulomety Minimi ráží 7,62 nebo 5,56 mm či osobní výzbroj osádky. Kapacita vezené munice činí 14 schránek nábojů ráže 7,62 mm po sto kusech, 7 schránek munice ráže 12,7 mm rovněž po sto kusech a 15 min. Do výzbroje patří i přenosné protitankové zbraně, jakými jsou dva kusy RPG-75 a dva kusy Carl Gustav M3 a lehký minomet Antos Commando 60 mm.
Foto: Interiér vozidla LRPV Gepard
Konstrukce LRPV Gepard dává možnost instalaci přídavného pancéřování, vozidlo tak může disponovat balistickou odolností až do úrovně STANAG Level II a tomu odpovídající protiminovou ochranou podlahy vozidla. I v konfiguraci s nejvyšší možnou mírou odolnosti je vozidlo schopno bojového nasazení bez omezení s kompletní šestičlennou osádkou, plnou výstrojí, výzbrojí a vybavením, přičemž je zachována i rezerva do vyčerpání maximální nosnosti. Celková maximální hmotnost vozidla LRPV Gepard činí 5,5 t a užitečná nosnost 1,4 t. Vůz je vybaven osmiválcovým vznětovým motorem o výkonu 189 kW a je schopen táhnout bržděný přívěs až do váhy 3,5 t. LRPV Gepard lze vybavit manuální nebo automatickou převodovkou. Navíc je možno zvolit i bezstupňovou převodovku VDS. Díky dvěma palivovým nádržím s celkovým obsahem 180 l je zajištěn maximální dojezd vozidla. Všechna kola včetně rezervních jsou vybavena systémem nouzového dojezdu Runflat.
Foto: Celkový pohled na vozidlo
Společnost DAJBYCH do projektu bojových vozidel Gepard dodává militarizované platformy i prvky pancéřové ochrany, TDV vyvinula a provádí montáž konzol, držáků a lafet pro předepsanou výzbroj a výstroj a EA má na starosti elektroinstalaci vozidel včetně systému Blackout, výrobu a montáž ochranných prvků a struktur nebo montáž pancéřového kitu. OPTOKON zajišťuje dodávky a implementaci sytému komunikace a systému jednotlivých stupňů velení. Pro další verze vojenských vozidel na bázi podvozku Toyota Land Cruiser řady 70 v provedení 4x4 a 6x6 se počítá i se spoluprací firem MedTec (výroba a dodávky nástaveb ambulance a jiných specializovaných verzí) a Karbox (výroba a dodávky sendvičových skříňových nástaveb).
Komentáře
Marty
22. 10. 2018, 11:32Technik: Ale z tech mrak jak pises je zrovna Toyota dle meho TOP.
technik
21. 10. 2018, 18:36No nevim vzít Toyotu Land Cruiser navěsit na ní par antén a lafet pro zbraně a par dalších funkčních doplňků plus panceřování bych teda nenazýval za porvé bojové vozidlo a ještě k tomu české, kulomet belgickej , karl gustaf švedskej, těch pár českejch věcí by podle mě nemá dost váhu na to aby se to dalo nazývat českým bojovým vozidlem. a krom toho podobnejch variací kdy se obrní a vylepší civilní auto je mrak takže zádnej zázrak
Marty
21. 10. 2018, 06:51Ty woe, toe mazel... :D