Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory
Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se každé dva roky představují novinky v oblasti obranných technologií z celého světa. Z českého hlediska k těm nejzajímavějším letos určitě patřily dvě nové verze pásového obrněného vozidla ASCOD 2, neboť tento typ nabízí jeho výrobce do výběrové řízení na nástupce BVP-2 v české armádě.
ASCOD 2 firma General Dynamics European Land Systems v současnosti vyrábí ve dvou váhových kategoriích – lehčí variantu představuje ASCOD 35, těžší ASCOD 42. U prvního zmiňovaného může celková hmotnost dosahovat hodnoty až 35 tun, užitečné zatížení činí až 15 t, interiér pak může pojmout tříčlennou osádku a až osm mužů podle provedení. V případě ASCODu 42 může celková hmotnost činit až 42 tun, na užitečné zatížení připadá až 19 t, kapacita vnitřního prostoru pak odpovídá lehčí verzi. Obě verze už existuje v několika variantách, konkrétně jde o obrněný transportér, bojové vozidlo pěchoty, průzkumné, velitelské, vyprošťovací/dílenské, minometné, zdravotní a vozidlo přímé palebné podpory.
Na letošním ročníku Eurosatory se představily dvě nové verze ASCODu 2., a to ASCOD 35 v provedení bojové vozidlo pěchoty s věží Elbit UT-30 Mk.2 s kanonem ráže 30 mm a ASCOD 42 v provedení vozidlo palebné podpory s věží Leonardo Hitfact s kanonem ráže 120 mm. Není jistě bez zajímavosti, že se nové verze představí i v Česku, a to na letošním ročníku akce Bahna a také na Dnech NATO.
Bojové vozidlo pěchoty ASCOD 35 s věží Elbit UT-30 Mk. 2
Bojové vozidlo pěchoty ASCOD 35 představené na Eurosatory dostalo novou bezosádkovou věž Elbit UT-30 Mk. 2. Jen pro porovnání, v ČR se v minulém roce ASCOD této váhové kategorie představil s věží Rafael Samson Mk. 2 se stejnou výzbrojí. Interiér vozidla je uzpůsoben pro tříčlennou osádku a šest členů pěchotního výsadku. Stejně jako předchozí verze může být i novinka vybavena přídavným modulárním pancéřováním korby, a to pasivním nebo dynamickým. Povrch i tvarování pancéřování napomáhá snižovat radarový obraz vozidla a ztěžuje jeho detekci (stealth technologie). Pohonný systém tvoří motor MTU 8V MT199 TE20 (výkon 530 kW) napojený na převodovku RENK HSWL 106 C3. Na zadní části korby jsou instalovány schránky, které mají vnitřní objem 500 l a slouží jako další úložiště vybavení posádky a výsadku. Vozidlo je vybavené odolnými gumovými pásy, může však mít i klasické kovové pásy s gumovými patkami.
Izraelský Elbit nabízí věž MT/UT-30 Mk. 2 ve dvojím provedení - osádková pro dvoučlennou obsluhu se označuje MT-30, bezosádková pak UT-30, přičemž 95 procent konstrukce je shodná pro obě varinaty. V případě osádkové jde vlastně jen o přidání vnitřního koše pro obsluhu pod věž. U nového ASCODu jde tedy o bezosádkovou verzi druhé generace, jež je vybavena kanonem Mk 44 Bushmaster II ráže 30 mm s elevací -15 až + 60 stupňů. Její konstrukce je však připravena i na rychlou a bezproblémovou instalaci kanonů ráže 40 mm.
Doplňkovou zbraň tvoří kulomet ráže 7,62 mm. Vedle toho je ve věži UT-30 Mk. 2 ukryto vysouvací odpalovací zařízení pro dvě protitankové řízené střely Spike, kterými disponují například i česká kolová bojová vozidla pěchoty Pandur II. Ve vybavení věže vozidla nechybějí dva nezávislé zaměřovací a pozorovací optoelektronické systémy pro střelce a velitele. Oba mají k dispozci i ovládací konzole a multifunkční displeje pro pozorování okolí i zaměřování zbraní.
Vystavené bojové vozidlo pěchoty dostalo i aktivní obranný systém Iron Fist od izraelské firmy IMI, jehož nejviditelnějšími prvky jsou dva otočné vrhače na zadní části věže UT-30. Tento systém kategorie hard-kill zajišťuje ochranu před protipancéřovými projektily pancéřovek, protitankovými řízenými střelami a tankovými a dělostřeleckými projektily. Iron Fist automaticky detekuje hrozící nebezpečí a likviduje přilétající střely v bezpečné vzdálenosti od vozidla, a to tak, aby došlo k co nejmenším vedlejším škodám nebo zraněním vlastní pěchoty. Systém disponuje i schopností soft-kill, tedy konkrétně elektrooptickým rušičem a možností vytvářet dýmovou clonu. Věž je osazena i detektory izraelského varovného systému ozáření laserovým paprskem ELAWS, který používá na svých vozidlech izraelská armáda a také několik zemí NATO. Na čele věže UT-30 je umítěno osm vrhačů zadýmovacích granátů.
Asi nejzajímavější novinkou u představeného bojového vozidla pěchoty ASCOD 35 je systém Iron Vision firmy Elbit. Jde o 360stupňový panoramatický vizuální systém, který umožňuje osádce sledovat v reálném čase okolí vozidla i veškeré dění kolem něj. Iron Vision pomocí kamer a senzorů umístěných vně vozidla snímá a pomocí akcelerometrů v reálném čase zprostředkovává barevný obraz ve velkém rozlišení na průhledový displej umístěný na helmě velitele a střelce. Oběma se tak stěny vozidla jeví, jako by byly ze skla, jsou tedy pro ně průhledné, ovšem jeho základní kontury jsou zachovány, aby měla posádka stále přehled o okolní situaci vůči vlastnímu vozidlu.
Iron Vision je odvozen od podobných zařízení, které se dnes využívají v bojových vrtulnících. Osádka vozidla tak může pozorovat dění kolem vozidla ve dne i v noci a za jakéhokoliv počasí, identifikovat a sledovat cíle do vzdálenosti 150 až 300 m podle podmínek, a to pouhým otáčením hlavy. Voják s nasazenou přilbou a průhledovým displejem tak může provádět operační činnost bez nutnosti sledovat okolí skrze otevřené příklopy nebo používat průzory či LCD displeje. Pokročilý algoritmus korekce navíc eliminuje vizuální zkreslení, které jinak u mnohých lidí vyvolává nevolnost. Systém Iron Vision lze také používat ve výcvikovém módu díky implementované technologii virtuální reality.
Vozidlo palebné podpory ASCOD 42 s věží Hitfact 120 mm
Vystaveno bylo i vozidlo přímé palebné podpory ASCOD 42 s věží Hitfact 120 mm, které pojme čtyři členy osádky (řidič, velitel, střelec a nabíječ) plus dva další muže pro něž jsou určeny sedačky v zádi korby. Pohonný systém tvoří výkonnější motor MTU 8V MT199 TE21 (výkon 600 kW) a převodovka RENK HSWL 256B. Vozidlo ASCOD 42 je oproti vystavované verzi ASCOD 35 vybaveno mohutnějším základním pancéřováním, které je integrální součástí nástavby. Tímto prvkem může však být vybavena i lehčí verze ASCOD 35. I u něj jsou použity prvky snižující radarový obraz vozidla (stealth technologie). Stejně jako bojové vozidlo pěchoty ASCOD 35 může být i tato varianta vybavena modulárním přídavným pancéřováním, pasivním nebo reaktivním. Vystavené vozidlo bylo vybaveno kovovými pásy s gumovými patkami.
Věž Hitfact společnosti Leonardo (dříve Oto Melara) je operačně ověřenou zbraňovou platformou, která může být vybavena zbraněmi ráží 105 nebo 120 mm. Univerzálnost věže dokresluje fakt, že výměnu kanonu dvou různých ráží lze provézt v polních podmínkách a trvá jen několik hodin. U nově představeného vozidla ASCOD 42 byla věž osazena kanonem 120 mm o délce hlavně 45 ráží s velmi nízkým zpětným rázem. Tuto konfiguraci například objednala italská armáda pro kolová obrněná vozidla Centauro II, která jsou určena pro přímou palebnou podporu. Jako sekundární zbraň slouží koaxiální lehký kulomet ráže 7,62 mm, věž může mít i dálkově řízenou malou zbraňovou stanici s těžkým kulometem, další možností je i ručně ovládaný lehký kulomet u průlezu velitele nebo střelce.
Věž Hitfact 120 mm je osádková, své místo v ní mají velitel, střelec a nabíječ. Výrobce však pro kanon vyvinul i automatický systém nabíjení, který nabíječe nevyžaduje. Důležitou vlastností veže Hitfact je oddělený prostor osádky od munice, která je umístěna v zadní části věže za odsouvatelnou pancéřovanou přepážkou. Tato oddlená schránka pojme až 12 kusů munice, v případě, že je věž vybavena automatickým nabíjením, ve schránce je umístěno 6 kusů munice, dalších 6 je přímo v bubnovém zásobníků nabíjecího automatu.
Věž má nezávislé ve dvou rovinách stabilizované zaměřovací a pozorovací systémy pro velitele a střelce, které obsahují TV kamery, infračervená čidla a laserové dálkoměry. Osádka má k dispozici systémem varování před ozářením laserem a snímače povětrnostní situace i polohy vozidla. Všechny informace ze senzorů a čidel zpracovává pokročilý digitální systém řízení palby vozidla se schopností automatického sledování identifikovaného a zaměřeného cíle. K vybavení vozidla patří také moderní systémy spojení a navigace a také systém pro rušení rádiových signálů jako součást ochrany proti dálkově odpalovaným minám a výbušným zařízením.
Možnosti integrace bojových věží a výzbroje u vozidel ASCOD 2
U vozidel ASCOD 2 obou hmotnostních kategorií je možné volit z několika dálkově ovládaných bojových stanic s kulomety ráží 7,62 mm až 12,7 mm, věže pro bojová vozidla pěchoty dávají možnost výběru zbraní ráže od 25 mm do 40 mm. Podvozek i korba ASCODu 2 dovoluje i instalaci věží s kanony 105 mm či 120 mm pro použití v roli stíhačů tanků či vozidel pro podpůrnou palbu. Stejně tak je podvozek vhodný i pro integraci otočných věží houfnic ráže 155 mm, příkladem je dělostřelecký systém AGM od firmy Krauss-Maffei Wegmann (KMW) nazvaný DONAR, který jako podvozkovou platformu používá právě podvozek ASCOD 2.
Lehká a střední výzbroj
Elbit MT-30 – osádka 3+6 (osádková věž s vnitřním košem pro obsluhu)
Elbit UT-30 – osádka 3+8 (bezosádková věž)
Rafael Samson Mk. II – osádka 3+8 (bezosádková věž)
Kongsberg MCT30 – osádka 3+8 (bezosádková věž)
Těžká výzbroj
CMI CT-CV 105 mm – osádka 3+2
Leonardo Hitfact 105–120 mm – osádka 4+2
KMW AGM Donar 155 mm – houfnice na podvozku ASCOD – osádka 2
Univerzální pásová platforma ASCOD 2
Rodina vozidel ASCOD 2 je vyvinuta na velmi univerzální a adaptabilní společné základní platformě, která nabízí maximální možnou míru shodnosti jednotlivých verzí vozidel, co se týče mobility, elektronické architektury a odolnosti. Pro všechny typy a varianty je společná základní platforma, tzn. část podlahy vozidla, pojezdové ústrojí a powerpack, přičemž je zachována její variabilní konstrukční architektura. Další části vozidla se pak přizpůsobují uživatelům a požadavkům jednotlivých ozbrojených sil. Na platformě ASCOD 2 je tak snadné postavit například bojové vozidlo pěchoty, obrněný transportér nebo podpůrná a speciální vozidla. Podle specifických provozních požadavků armád se pak do vozidla instalují i konkrétní systémy velení a řízení, radiovybavení, systémy elektronického boje, zaměřovací a pozorovací systémy, bojové věže, dálkově řízené zbraňové stanice a výzbroj.
Nejde však jen o to, aby vozidlo odpovídalo potřebám ozbrojených sil, důležitá je také technická podpora a služby, které podmiňují jeho provoz. I v tomto ohledu výrobce ASCODu, tedy General Dynamics European Land Systems, nastavuje podpůrný balík podle požadavků konkrétního zákazníka, týká se to servisních služeb a možnosti pozdějších modernizací, dodávek či výroby náhradních dílů, servisního zázemí i výcviku a zpracování potřebné dokumentace.
Současná podoba vozidel ASCOD 2 má jako základ skořepinovou korbu ze svařovaných ocelových plátů. Balistická odolnost vozidel ASCOD 35/42 dosahuje úrovně 5 dle normy STANAG 4569 a úrovně 4a/b proti minám. Základní pancéřování poskytuje posádce ochranu proti průbojné munici ráže 7,62 mm, čelo korby pak do ráže 14,5 mm. Stejně tak ochrání osazenstvo ASCODu 2 proti střepinám dělostřeleckých granátů ráže 155 mm. Přídavné pasivní pancéřování věže i korby zvyšuje odolnost tak, že vozidlo odolá z čelní strany průbojným projektilům ráže 30 mm vypáleným ze vzdálenosti 1000 m, boky a záď pak projektilům ráže 14,5 mm ze vzdálenosti 500 m.
Specialitou ASCODu 2 je oddělená podlaha prostoru pro výsadek ode dna korby (tzv. double deck). Toto řešení lépe chrání osádku i pěší výsadek před účinky výbuchů min než sendvičová konstrukce podlahy. Členové pěšího výsadku sedící na protiminových sedačkách tak v ASCODu 2 nemusejí mít při jízdě nohy na speciálních lištách. Navíc konstrukce dvojité podlahy u ASCODu 2 utlumí výbuch natolik, že nehrozí zranění od předmětů ležících na podlaze, které jsou explozí vymrštěny vzhůru. Podlahové části ASCODu 2 vydrží explozi miny nebo nástražného výbušného zařízení kdekoliv pod vozidlem nebo pojezdovým ústrojím do síly ekvivalentu více než 10 kg TNT. ASCOD 2 je standardně vybaven rovněž ochranou proti zbraním hromadného ničení, vrhači zadýmovacích granátů nebo odděleným protipožárním systémem motorového prostoru a prostoru pro osádku a výsadek.
Do vozidel rodiny ASCOD 2 se dnes instalují dvě pohoné jednotky. Tou u ASCODu 35 je motor MTU 8V MT199 TE20 (výkon 530 kW), pro ASCOD 42 je k dispozici silnější MTU 8V MT199 TE21 (výkon 600 kW). ASCOD 2 však může být vybaven i motorem o výkonu cca 800 kW (v závislosti na požadavku objednatele na užitečné zatížení), nebo i hybridním pohonným systémem. ASCOD 35 je schopen dosáhnout maximální rychlosti 70 km/h, zrychlení z 0 na 50 km/h za 14 s, dojezd činí 500 km. Bez přípravy přebrodí vodní tok o hloubce 1,5 m, zvládá boční náklon až do 40 stupňů, svah o sklonu 60 procent, překoná kolmou překážku o výšce 1,1 m a příkop o šířce 2,5 m.
Komentáře