EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Obdivuhodné zásluhy HMS Ark Royal: první potopený U-Boot, první sestřelené letadlo a lví podíl na potopení Bismarcku

 07. 11. 2024      kategorie: Vojenská historie      28 komentářů

Letadlová loď HMS Ark Royal byla postavena v anglickém Birkenheadu v letech 1934 až 1938 a byla navržena tak, aby odpovídala standardům Washingtonské námořní smlouvy. Šlo o první britskou loď, která měla hangáry a letovou palubu integrovanou do konstrukce trupu, nikoli jako přídavnou konstrukci nad ním.

HMS_Ark_Royal_h85716Foto: HMS Ark Royal a torpédové bombardéry Fairey Swordfish | Royal Navy / Public domain

Ark Royal byla navržena pro přepravu velkého počtu letadel a za tímto účelem měla dvě palubní úrovně. Výzbroj lodi kladl důraz na obranu před letadly. Byla vybavena osmi dvojitými protiletadlovými dělovými věžemi, které byli umístěné rovnoměrně na obou stranách trupu. Na palubě nesla letouny Fairey Swordfishe pro průzkum a torpédové bombardování a také Blackburn Skua, které byly používány jako stíhačky i střemhlavé bombardéry, přičemž ani v jedné z těchto rolí neexcelovaly. Od dubna 1940 je nahradily stroje typu Fairey Fulmar, které měly pro stíhání průzkumných a bombardovacích letounů nepřítele lepší předpoklady. Později Ark Royal nesla stíhací bombardéry Blackburn Roc a torpédové bombardéry Fairey Albacore.

Prvním úkolem plavidla byla mise, jejímž cílem bylo vyhledávat a ničit německé ponorky. Konkrétně šlo o pátrání po U-30, která v prvním týdnu druhé světové války torpédovala a potopila osobní loď SS Athenia. Ark Royal tuto misi prováděla společně s dalšími dvěma letadlovými loděmi, Courageous a Hermes. Každá z nich byla obklopena skupinou menších doprovodných lodí. Dne 14. září 1939 obdržela Ark Royal nouzové volání od obchodní lodi SS Fanad Head. Obchodní loď byla vzdálena 230 mil a pronásledovala ji právě U-30. Ark Royal pohotově zareagovala a vyslala obchodní lodi na pomoc letadla.

Cestou spatřily jinou německou ponorku, U-39. Po několika náletech se tento U-Boot stal vůbec první německou ponorkou, která byla od začátku války potopena. U-30 měla větší štěstí a podařilo se jí uniknout. Následně 25. září 1939 pomohla Ark Royal zachránit ponorku Spearfish, která byla vážně poškozena německými válečnými loděmi u Horn Reefs v Kattegatu. Loď se 26. září vracela do přístavu s bitevními loděmi Rodney a Nelson, když se střetla se třemi německými hydroplány. Ark Royal vypustila tři Blackburny Skua a jeden z letounů sestřelila v prvním námořním leteckém sestřelu války.

HMS_Ark_Royal_19sb2j1Foto: HMS Ark Royal | Royal Navy / Public domain

S vědomím, že zbývající dva hydroplány představují riziko, které by prozradilo jejich pozici, byla připravena protiletadlová děla. Podle očekávání se brzy objevily čtyři bombardéry Junkers Ju 88, z nichž tři byly zahnány protiletadlovou palbou. Čtvrtému se však podařilo svrhnout 1000 kg vážící bombu směrem k Ark Royal. Loď se prudce stočila a úspěšně se vyhnula i při dalším bezmála úspěšném pokusu. Bomba dopadla 30 metrů od pravoboku a explodovala v oceánu, přičemž se přes palubu lodi přelila obrovská vlna.

Němci neviděli, že by se loď potopila, ale neviděli ani loď na hladině. Po krátkém průzkumu, který lokalizoval dvě bitevní lodě, ale ne Ark Royal, si letadla připsala zásluhy za potopení letadlové lodi. Naneštěstí pro Němce se později ukázalo, že Ark Royal je nepoškozená a stále v provozu. Byla vyslána do Freetownu, aby pronásledovala německou korzárskou loď Admiral Graf Spee. Byla součástí Svazu K a v říjnu 1939 vyplula s bitevním křižníkem Renown do jižního Atlantiku. Narazili na německý tanker Altmark, který tam měl zásobovat Graf Spee, ale ten nepřítele zmátl mimikry americké plavidlo Delmar.

Britové nechali loď proplout. V listopadu se jim však podařilo zajmout německou obchodní loď SS Uhenfels, která plula do Německa. Mezitím Graf Spee utrpěl těžké poškození v bitvě u River Plate a procházel opravami v Montevideu. Loď byla spatřena a nahlášena Force K, ale ta byla v té době příliš daleko. Britský námořní atašé přesto vydal rozkaz k doplnění paliva Ark Royal v Buenos Aires asi 140 km západně od Montevidea. Tato informace byla záměrně vypuštěna do tisku, aby se vytvořil falešný dojem, že Ark Royal již dorazila, s vědomím, že tato informace bude předána německému velvyslanectví v Montevideu.

Lest zafungovala. Hans Langsdorff, kapitán Graf Spee, byl po obdržení této falešné informace znepokojen, protože věděl, že jeho loď není v bojeschopném stavu. Zpanikařil a potopil svou loď, aby se vyhnul zajetí.

V dubnu 1940 byly Ark Royal a Glorious v doprovodu několika torpédoborců nasazeny v rámci operace DX k znovudobytí pobřeží Norska, které se dostalo pod kontrolu německých sil. Po několika pokusech bylo jasné, že operace je marná, a tak byly cíle mise změněny na evakuaci spojeneckých vojsk z Molde a Åndalsnes. Ark Royal poskytla krytí a odvrátila několik leteckých pokusů Němců o potopení letadlové lodi.

V rámci operace Alphabet měly být spojenecké jednotky přesunuty z Narviku do Británie. Ark Royal a Glorious kryly evakuaci 2. června 1940 leteckými hlídkami a bombardovacími nálety. Bohužel německé bitevní lodě Scharnhorst a Gneisenau napadly a potopily Glorious, Acastu a Ardent. Letadlům Ark Royal se na první pokus nepodařilo německé lodě lokalizovat, ale 9. června 1940 byl Scharnhorst objeven v Trondheimu. Útok na něj byl proveden o půlnoci 13. června. Byl kolosálním neúspěchem, osm z patnácti letounů Skua bylo sestřeleno a dva doprovodné torpédoborce, Antelope a Electra, se vzájemně srazily.

Naproti tomu Scharnhorst vyvázl bez poškození. Následujícího dne se Ark Royal vrátila do Scapa Flow a byla převelena ke Středomořské flotile jako součást Svazu H. V květnu 1941 pak byly Ark Royal, Renown a Sheffield vyslány do Atlantiku, aby pronásledovaly německou bitevní loď Bismarck. V rámci operace Rheinübung potopil Bismarck spolu s těžkým křižníkem Prinz Eugen během bitvy v Dánském průlivu bitevní křižník Hood a poškodil bitevní loď Prince of Wales.

Bismarck byl lokalizován a Swordfishe z Ark Royal dosáhly tří torpédových zásahů, které poškodily jeho strojovnu a zasekly kormidlo, což ho donutilo plout téměř bez manévrovacích schopností vstříc zániku, který mu definitivně připravily britské bitevní lodě a křižníky 27. května 1941.

Při jedné z operací ve Středomoří byla v listopadu 1941 Ark Royal cestou do Gibraltaru zasažena torpédem, které vytvořilo na pravoboku velkou díru pod čárou ponoru. Útočníkem byla ponorka U-81. Voda okamžitě zaplavila palubu a zničila energetické a komunikační systémy. Kapitán Maund, který byl odhodlán svou loď zachránit, nařídil úplné zastavení motorů. Bohužel, vzhledem k výpadku komunikačních linek se jeho rozkaz neuskutečnil dostatečně rychle a loď pokračovala v pohybu, čímž se trhlina vzniklá výbuchem torpéda ještě rozšířila. S ohledem na vážné poškození, které Ark Royal utrpěla, i na velké ztráty na životech, které následovaly po potopení jiných letadlových lodí, jako byly Courageous a Glorious, vydal Maund rozkaz k opuštění lodi.

Zachránilo se 1 487 námořníků. Toho dne přišel o život pouze jeden člověk, kterého zabil výbuch torpéda. Voda zaplavila všechny součásti lodi a Ark Royal se nakonec rozlomila na dvě části. Záď se potopila během několika minut a příď ji následovala brzy poté.

Zdroj: warhistoryonline.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Radek

13. 11. 2024, 07:58

Britové měli na rozdíl od američanů a japonců horší podmínky - Britové muslei počítat s operacemi v severním Atlantiku - drsné podmínky - proto pomalé Swordfishe, schopné startovat i přistávat při velkých vlnách. Jako ostatní se učilyipoužívat letadlové lodě, a ostatní vycházeli z jejich zkušeností v letech 1939-1941. Royal Navy dostávala málo peněz, a ještě méně dostala FAA. Příliš konzervativní, příliš opatrné, chybné nasazení (málo eskorty). Mizerný výcvik damage control. Ark Royal svůj díl práce odvedla, její ztráta významně ovlivnila další operace Britů. Byl to začátek nejhoršího období Royal navy - Ark Royal, Barham, Prince of Wales, Repulse, vyřazení Queen Elisabeth a Valiantu v Alexandrii.

Czertik

13. 11. 2024, 11:18

radek
jenze kdyz se podivas na to, kdy amici objednaly svoje palubni letouny, ktere pak bojovaly pro znacnou cast valky zjistis ze byly objednany pred zacatkem valky, cili nemohly vychazet z bristkych zkusenosti.
a byly o dost vykonejsi, a operovali s nimi vsude tam kde britove, cili omluva ze britove potrebovaly pomale letouny kvuli pocasi nemuze fungovat.

ale v tom, ze faa byla podfinancovana a kvuli tomu trpela , jde plne souhlasit. a jednim z dusledku podfinancovani faa byl zalostny stav jejiho inventare - nebyly penize na objednavku modernich a vykonych letadel.
a tech par modernich bylo degradovano zcela chybnymy taktickymy pozadavky.

Pepík Knedlík

13. 11. 2024, 12:06

Czertik
Celkem brzy se např rozšířil americký palubní stroj B 2 Buffalo už cca r 1939 nebo Devastator.
Podnebí neni limitem.
Britové proste meli jen obstojny pozemní stroje.

Czertik

08. 11. 2024, 15:26

lukas
no a pokud se nepletu, tak utok na taranto byl tak uspesny pave i diky tomu jak swordfishe byly zastarale. vykonejsi letouny ktere by se pohybovaly rychleji by meli problem tak presne zamerit.

Lukas Loji

08. 11. 2024, 15:46

Ano byl to jeden z faktoru, stejne jako prvek naprosteho prekvapeni a protiletadlova obrana strilela "daleko" pred utocici letadla protoze pocitala s jejich vyssi rychlosti

Vaclav Flek

07. 11. 2024, 20:42

Myslim, ze clanek je napsan v ponekud oslavnem duchu. Leadlova lod Ark royal za dobu sveho kratkeho pusobeni inkasovala vice ran, nez sama rozdala. Jeji potopeni nebyo nicim vyjimecnym, podobny osud potkal v prvni polovine valky i dalsi britske letadlove lode, napriklad Glorious ci Eagle a radu dalsich velkych plavidel. Jinymi slovy, citim z clanku trochu snahu o glorifikaci britskeho valecneho lodstva.

Marty

07. 11. 2024, 21:01

Vaclav Flek
na druhou stranu letadlové lodě Royal Navy mi příjdou poněkud opomíjené před širší veřejností, o těch japonských a amerických je slyšet neustále v každém dokumentu atd... tak je "hezké" vypíchnout například HMS Ark Royal pro její zajímavosti

Vaclav Flek

07. 11. 2024, 22:56

Ano, s timto nazorem lze celkem souhlasit. Mozna je cast problemu je v tom, ze britske letadlove lode byly ve srovnani s americkymi protejsky slabsi v klicovych vykonnostnich parametrech, proto ani jejich akce nebyly tak ohromujici...

Pepík Knedlík

07. 11. 2024, 22:44

Vaclav Flek
Souhlasim. AR jak se říká, naleštěná bída a taková byla cela fleet. Stále nechápu jak by  mohla GB na porazit Německo.

Vaclav Flek

07. 11. 2024, 22:58

Velka Britanie Nemecko neporazila, ani v I., ani ve II. svetove valce. Vzdy rozhodl az zasah Spojenych statu.

Pepík Knedlík

08. 11. 2024, 07:57

Vaclav Flek
Napsal jsem to kostrbate, ale máte pravdu, bez Amiku by ryli držkou v zemi.

Lukas Loji

08. 11. 2024, 14:57

To jiste neporazila, stejne jako vlastne zadna zeme neporazila protivnika bez pomoci svych spojencu. Asi nemusime polemizovat napr. na tom ze kdyby VB prijala nabidku miru od nacistickeho Nemecka nebo byla okupovana tak by pozdejsi pripadna invaze do Evropy byla temer neproveditelna.

Pepík Knedlík

08. 11. 2024, 16:02

Lukas Loji
Žádná? A co SSA? Krom války v Manzudsku a na Kurilech - (SSSR) si poradila s Japonskem.

Lukas Loji

08. 11. 2024, 17:20

Nevim jak to myslite? nedomnivam se, ze si USA poradily s Japonskem sami. Z boju na Nove Guinei byla vetsina jednotek, alespon v pocatecni fazi australskych, znacna cast jap. armady byla vazana boji s narody britskeho spolecenstvi v Barme, stejne jako znacna cast japonske armady bojujici na cinske fronte. Japonsko muselo sve velice omezene zdroje rozdelit na nekolik front a to se opet ukazalo jako naprosto zhoubne.
jinak za boju v pacifiku si i US Navy vyzadalo pomoc od RN kdyz melo nedostatek vlastnich letadlovych lodi... takze vzdy to byla spoluprace spojencu co nakonec vyhralo

Czertik

08. 11. 2024, 21:27

lukas
tady je to trochu zajimavejsi. amici by mohly japonce porazit uplne sami- kdyby se vykaslaly na evropu a rekli si napred japonci pak evropa, misto toho aby prijali politiku evropa napred.
stci se podivt na to kolik pozemnich a leteckych jednotek slo do evropy a kolik do pacifiku.
pro evropu to byla velka vyhra, ze se se ji amici rozhodli uprednosnit.

Pepík Knedlík

08. 11. 2024, 22:07

Czertik
Tak jsem to myslel. Kdyby Adolf nebyl blbec a nevyhlasil valku SSA, tak by GB klepala v zastoupení Winstona na dveře Ribentropa :smile: S prosíkem.

Czertik

10. 11. 2024, 22:52

pepik
tak dokud by byl churchil ve vedeni, tak by se gb nevzdala. ani po padu ostrovu, byt to bylo nepravdepodobne.
churchil byl bojovnik, ne priposranek jako jeho predchudce chamberlain.

Pepík Knedlík

07. 11. 2024, 15:51

Ještě stojí za zmínku, že stejně jako Hood tak AR byl velice špatně navrženy. Jeden zásah a sel ke dnu.

Lukas Loji

08. 11. 2024, 14:51

Dobry den, letadlova loď Ark royal a z ni vychazejici trida letadlovych lodi Illustrious byla velice kvalitni plavidla. RN kladla ovsem na rozdil od US navy duraz na pasivni slozky ochrany plavidla (napr. pancerovana letadlova paluba) ktere zas snizovaly parametry lodi v ohledu napr. poctu nesenych letounu. Co ovsem bylo jejich slabinou nebyla ani zdaleka spatna konstrukce jako spis vybaveni leteckym kontingentem stroji, ktere uz byly davni prekonany (swordfish, rock, skua, sea gladiator a dalsi) Pokud jde o vlastni potopeni lodi jednim torpedem, slo potom spise o nedastatecny duraz na provadeni efektivnich zachranych praci.

Czertik

08. 11. 2024, 15:19

lukas
plny souhlas, britske ll byly staveny na odolnost, ne kapacitu. jak se za valky, nejen v bitve o maltu, ukazalo, tak britske ll dokazaly prezit zasahy, ktere by ll jinych lodstvev poslaly ke dnu.
a plny souhlas s tim, ze nejvetsim hendikepem britskych ll bylo jejich zcela ubohe letectvo, ktere neodpovidalo dobe.

Pepík Knedlík

08. 11. 2024, 15:50

Lukas J
Torpéda byly opravdu opatreny inovací, která nefungovala, ostatně podobný problém meli Amici. S tim souhlasím, ale jinak byla AR postavena jedním slovem blbě. Podobně skončila HMS Courageous. US LL byly podstatě odolnější.
Tady sami uznali chybu:
https://marksimner.me.uk/the-sinking-of-hms-ark-royal/

Lukas Loji

08. 11. 2024, 17:10

Nejde ale srovnavat lodě Glorious, Gourageous a Furious, coz vlastne nebyly plnohodnotne letadlove lodě ale "pouze" prestavene lehke bitevni krizniky admirala Fishera, puvodne urcene pro operace na Baltu s dely velike raze a Ark Royal, coz byla lod jiz od pocatku stavena jako plnohodnotna letadlova loď.
O tom ze US LL byly odolnejsi se da polemizovat. Napr. stycny dustojnik US Navy pritomen na britske LL ktera byla zasazena pilotem kamikaze v bojich o Sakishima gunto (soucast operace Iceberg- vylodebi na Okinawe) prohlasil ze zatimco US LL by po takovem zasahu musela do doku pro vazne poskozeni tak na britske LL stacilo zavolat uklidovou cetu s kostaty aby trosky smetla do more. Je to samozrejme nadsazka ale i to vypovida o kvalite konstrukce britskych LL

Czertik

08. 11. 2024, 21:34

lukas
napsal jsi to presne, ta slova amickeho namornika, byl byla v  nadazce,vyzdvihla hlavni prednosti bristkych ll - pancerovane paluby. a amici prave po tom, jak videly vyhody pancerovanych palub, tak je zavely u svych pozdejsich konstrukci, byt ji provedly dokonaleji , resp racionalneji, nez britove.
kdy misto toho aby sly britskou cestou kdy byly pancerovane cele hangary, vcetne boku, amici se vydaly jen cestou pancerovanych palub a hisotrie jim dala za pravdu.
pancerovani boku hangaru neprinaselo zadnou hmatetelnou vyhodu a zbytecne ubrirala na kapacite letadel.

JanJan

07. 11. 2024, 13:41

Blackburn Rock rozhodně nebyl stíhací bombardér, byla to věžová stíhačka vyvinuta zároveň se Skua jako jeji doplněk s podobnou zcestnou ideou jako stíhací Defiant RAF, byla velmi neúspěšná pro svoje nízké výkony, pro stíhání ještě horší než víceúčelová Skua. Rozhodne nebyla nasazena "později" po Fulmaru v kombinaci s Albacory, jak uvadi autor, nýbrž jen kratce při tažení do Norska se Skua a pak odsunuta k ruznym pomocným úkolům včetně vlekani terčů, na které ještě stačila

Pepík Knedlík

07. 11. 2024, 11:37

Prostě AR mela smůlu a velitel U-81 šťastný den. AR spolu s další bitevní lodí byla spatřena u Malty a kapitan U-81 F. Guggenberger nechal vypálit na velice vzdálený lodě 4 torpéda, No jedno stačilo na potopeni AR. Díra v trupu 40 x 9 metrů byla fatální a ukončila celkem neúspěšnou i krátkou etapu AR.
Ještě dodám, že letadla na palubě AR se taky moc nevyznamenala svoji totální zastaralosti a podobně na tom byly i torpéda.
Tyto negativní faktory vlastně zachranily omylem napadený křižnik Sheffield :smile:

Lukas Loji

08. 11. 2024, 14:54

V pripade torpeda, ktere uvadite jako zastarale tomu tak nebylo, prave z duvodu pouziti magnetickeho zapalovace (tehdy novinka) doslo k jeho chybne funkci pri nalet na kriznik Sheffield. Jinak to byla stejna torpeda, ktera napr. vyrazila znacnou cast italske bitevni flotily pri naletu na Taranto.

Pepík Knedlík

08. 11. 2024, 15:56

Lukas Loji
Zkomolil jsem tvé jmeno v odpovědi výše. Ještě zde je popsany utok U- 29 na HMS C.

https://dubm.de/the-sinking/?lang=en

Lukas Loji

08. 11. 2024, 17:14

to nevadi, dekuju za omluvu.
Dekuju za odkaz, rad si prectu. to ze RN nasazovalo na zacatku valky LL ve zcela nevhodne uloze je bez diskuze a kompletne bylo na strane RN zanedbano vicero dulezitych aspektu valky na morich a oceanech, avsak to urcite nijak nesnizuje jeho zasluhu