EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Obrněná vozidla ASCOD 2 pro AČR mohou mít v Česku vyrobené věže

 29. 07. 2019      kategorie: Vojenská technika      1 komentář

Věž pro vozidlo ASCOD bude v případě vítězství tohoto obrněnce v tenderu na nová bojová vozidla pěchoty AČR vyráběna v Česku. Vyplývá to z memoranda uzavřeného na veletrhu IDET 2019 mezi izraelskou společností ELBIT Systems, která vyvinula špičkovou osádkovou i bezosádkovou věž určenou i pro vozidlo ASCOD 2, a českou společností Excalibur Army, která by věž ve svém šternberském podniku vyráběla. 

P1860055
Foto: Obrněné vozidlo ASCOD 2

Podpis memoranda mezi izraelskou společností ELBIT Systems a českou Excalibur Army navazuje na dříve uzavřené partnerství mezi ELBIT Systems a výrobcem pásových i kolových vozidel General Dynamics European Land Systems (GDELS), který se účastní tenderu Ministerstva obrany ČR na nová bojová vozidla pěchoty se svým obrněncem ASCOD 2. 

P1860038
Foto: Obrněné vozidlo ASCOD 2

Excalibur Army je známým českým vývojářem i výrobcem pozemní techniky. Jeho důležitým programem jsou i generální opravy a modernizace pozemní techniky východního původu, vedle toho se však stále více angažuje ve vývoji nových pozemních systémů, a to i s využitím českého podvozku Tatra. Příkladem je čtyřkolový obrněnec Patriot II, jeden z exponátů, který letos získal ocenění Zlatý IDET 2019. Klíčovým provozem Excalibur Army je výrobní podnik ve Šternberku. Právě tam by byla výroba osádkové věže od ELBIT Systems v případě vítězství BVP ASCOD 2 lokalizována. Český obranný průmysl by tak získal další významnou schopnost a v případě krize by se snížila závislost Armády ČR na zahraničních dodavatelích.

BVP ASCOD 42 (6)
Foto: Osádková verze věže MT-30 Mk2

ELBIT Systems je jednou z největších izraelských zbrojovek, která se specializuje na věžové systémy, elektroniku, drony či speciální helmy pro osádky obrněných vozidel. Dalším produktem firmy ELBIT Systems, který je integrován do vozidla ASCOD 2, je systém Iron Vision, který díky soustavě kamer, integrované virtuální realitě a speciálním přilbám umožňuje posádce volný výhled do okolí vozidla ve všech směrech bez použití optických pozorovacích přístrojů či LCD displejů.

BVP ASCOD 42 (7)
Foto: Detail bezosádkové věže UT-30 Mk2

Podvozková platforma ASCOD 2 od GDELS vyniká modularitou, která umožňuje nejrůznější konfigurace velikosti přepravovaného pěchotní družstva i věží nesoucích zbraňové systémy. GDELS na výstavě IDET 2019 prezentovala vozidlo ASCOD 2 v konfiguraci pro tři členy posádky a osmičlenný výsadek v kombinaci s bezosádkovou věží ELBIT UT30 Mk2. Vedle vozidla byla vystavena i věž v osádkové variantě MT30 Mk2. Podvozek ASCOD 2 může nést osádkovou i bezosádkovou variantu izraelské věže, a přitom zachovat kapacitu osmičlenného družstva. Obě věže z 95 procent sdílejí konstrukci i identické subsystémy a mají stejné schopnosti. Hlavní zbraň věže je stabilizována ve dvou osách a všechny její systémy mají balistickou ochranu, která může dosahovat až úrovně 6 dle normy STANAG 4569. Nabíjení zbraní instalovaných ve věži posádka provádí z interiéru vozidla, v případě potřeby může být věž ovládána i manuálně. V současné době připravuje GDELS vozidlo ASCOD 2 dle požadavků AČR s osádkovou věžovou variantou.

P1850949
Foto: Podvozek ASCOD 2 může nést osádkovou i bezosádkovou variantu izraelské věže, a přitom zachovat kapacitu osmičlenného družstva.

Věž nesoucí primární i sekundární zbraň tvoří spolu s pohonným ústrojím základní subsystém bojového vozidla pěchoty a také více než třetinu jeho celkové ceny. ASCOD 2 je zatím jediným uchazečem v tenderu Ministerstva obrany, u kterého je potvrzeno, že by se věž pro nová BVP určená pro AČR vyráběla v Česku. Tento projekt dokazuje vynikající vztahy mezi českým a izraelským obranným průmyslem, které svou úrovní odrážejí bilaterální politické vztahy.

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Wannys

30. 07. 2019, 20:08

Proč mi přijde, že se ArmyWeb, pokud jde o BVP tendr, omezuje na dva typy článku - vychválit ASCOD a sepsout Pumu?